[Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:19

Spannend! Heel erg veel succes morgen en ik ga duimen voor een heel goed nieuws!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:31

Heel veel succes morgen!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:12

Oh jemig MWM , wat een verhaal. Succes morgen , hopelijk goed nieuws

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:12

Succes morgen! Hopelijk goed nieuws

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:32

Heel veel succes! Ik duim voor goed nieuws.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:17

Oeh wat spannend! Heel veel succes en wat sneu dat ze zich zo ongelukkig voelt -O-

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:20

Wat spannend, ik hoop dat je vandaag goed nieuws hebt gehad. Ik duim voor jullie

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 09:19

Goed nieuws en slecht nieuws, waarbij het slechte nieuws nog voor veel onzekerheid voor de toekomst zorgt. Maar we focussen op het goede nieuws.

We begonnen natuurlijk gewoon met het klinische deel. De achtjes waren netjes, ja ze zet ben niet helemaal even ver eronder, maar op dit moment op zo'n manier dat veel paarden het doen. Natuurlijke scheefheid en natuurlijk ook echt gewoon weinig beweging en alles gehad.
De rechte lijnen op harde waren voor blote oog goed. Omdat wij natuurlijk enorm gefocust zijn op 1 been zie je nog lichte afwijking, maar zelfs bij paarden die niks mankeren kan dat voorkomen, zo minimaal. Het was dus een 1/5. Op zachte is ze nog wat beter. Het was wel even spannend want na die weken/maanden alleen maar 100 meter naar en van paddock stappen en heel af en toe maximaal 5 minuten stappen was draven wel erg leuk, helemaal in de kou :')
Maar ze was klinisch dus helemaal goed! Ook de analyse liet ziet dat er nog met lichte afwijking was qua belasting en hoe ver die ondergebracht wordt, maar dat was alsnog binnen de acceptabele afwijkingen en dus groen.

Goed nieuws dus! Op naar de foto's!

Dat was helaas wat minder, er zit artrose wat natuurlijk vorige keer al ontdekt was, maar waren nog wat veranderingen, al lijkt het niet meer heel actief. Het stuk waar de fragmenten afgebroken waren ziet er wel uit alsof er weer een en ander vastgegroeid is en ook weer aan het herstellen.
Vorige keer hebben we het gehad over behandeling tegen de artrose, maar dat was toen nog niet mogelijk. Nu, vanwege het klinische beeld, is het nog niet noodzakelijk om de behandeling te doen. Die houden we nu liever voor als ze wel klinisch last gaat krijgen.
Dat is ook meteen het deel wat onzeker is. Gaat die artrose last geven bij meer belasting en zo ja, wanneer dan. De prognose blijft dus wel onzeker en is gewoon afhankelijk van hoe ze klinisch wordt en blijft en als ze last krijgt, van hoe behandelingen aanslaan.

We mogen nu de vrije beweging op gaan bouwen. Dat wil zeggen dat ze dus weer op een groter stuk mag staan en ook weer samen met anderen langzamerhand. En dat we niet meer zo spastisch hoeven te doen als ze eens gek doet. Nog steeds niet de bedoeling dat ze urenlang rondjes blijft racen oid, maar niet meer meteen vangen als ze een uitspatting heeft :') Even met de staleigenaar overleggen hoe, wat en waar, maar hopelijk kan ze dus snel ergens anders staan. En als dat goed gaat zou het voor ons betekenen voor het eerst sinds september niet meer 2 keer per dag naar stal en niet meer zelf buiten en binnen zetten. Want we zijn kapot ondertussen na al die maanden. :=
Als de vrije beweging weer meer is en dat goed gaat, mag ik er ook af en toe een paar minuten op om te stappen. Zodat ze langzaamaan lijf weer wat beter gaat gebruiken en vooral braaf blijft. Onder het zadel stapt ze beter als aan de hand, want dat laatste vindt ze gewoon vreselijk saai, dus ik ben wel blij dat het erop mag. Ook aangezien ik eigenlijk net zover kan en mag lopen en met rolstoel stappen niet zo praktisch en veilig is :')

Nu dus even duimen dat er snel een oplossing is voor de vrije beweging, zodat de 2 keer per dag op en neer na ongeveer 5 maanden ook klaar is en dat het klinische beeld goed blijft. Want de prognose maakt me wel wat zenuwachtig. Halverwege februari moeten we weer terug.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:50

Wat fijn dat er in ieder geval vooruitgang is en je paard weer wat meer vrijheid mag. en dan duimen dat jij ook nog wat vrijheid terug krijgt.

Die onzekerheid is echt zo killing.
Maar aan de andere kant. Je krijgt ook met de dag weer wat vertrouwen terug is mijn ervaring. iedere keer dat ze je een hartaanval bezorgen door iets te doen wat je spannend vind en de dag erna nog goed zijn vallen je zorgen weer een klein beetje weg. Al snap ik heel goed dat het niet snel genoeg februari kan zijn voor jou. Als je dan het klinische beeld weer kunt matchen met de RX.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 10:03

Precies. Als de foto's zo blijven, maar klinisch blijft ze zo dan maak ik me steeds iets minder druk. Nu is het gewoon dat ze goed is met geen belasting eigenlijk en je dus geen idee hebt wat belasting gaat doen.

Qua zorgen, dat gaat nooit meer weg. Daarvoor hebben we met alle paarden te veel meegemaakt. Van paarden die echt al kapot waren bij aankoop en je dus jaren alleen maar aan het managen bent, tot fikse ongelukken die ze van gezond tot afgekeurd lieten gaan, peesblessures die ze zichzelf getrapt hadden, tot dus tumoren. Dus ik blijf gestresst, altijd :') Enige voordeel is dat we dan ook inimini veranderingen opmerken en er vroeg bij zijn telkens. Alleen deze keer niet, omdat we niet naar eigen da gegaan zijn meteen.

Maar goed, merrie lijkt altijd al harde voor zichzelf. Dus ik hoop dat het hiermee ook zo is en we over een tijd gewoon weer alle dingen kunnen doen die we leuk vinden zonder dat het haar ongemak geeft. Die onzekerheid vind ik eng, bij vorige paarden was het bijvoorbeeld gewoon aankijken, maar wel zeker dat het een keer klaar was oid. En hoe stom dat ook klinkt, dan wist je dat ofzo. Hier hoop ik gewoon dat het geen invloed blijkt te hebben, ook omdat dit het allerlaatste paard is voor ons. Dus egoïstisch, maar aan gevoel kan je niks doen.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:24

Fijn dat de genezing doorzet, maar ik herken de onzekerheid maar al te goed. Dit is een type van blessure waarbij je pas als ze weer in het werk komen echt weet hoe en wat. Ik duim dat ze klinisch gewoon helemaal verder goed komt en dan maakt die artrose en minder goede rx beelden helemaal niets uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:29

Fijn dat ze wat meer beweging mag. Voor haar en voor jullie.
Dat zal ook bijdragen aan de doorbloeding en dus de botgenezing; ook goed voor de artrose.
Ik heb me nog even afgevraagd waarom nu nog geen behandeling tegen artrose inzetten, maar dat kan natuurlijk ook tegenwerken voor het herstel van de breuk en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Dus nog even doorduimen. Maar het ergste lijkt achter de rug.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:23

Fijn dat ze klinisch zo verbeterd is en dat ze meer vrije beweging mag. Hopelijk kan ze dan gewoon de belasting straks ook goed aan. Blijft spannend, maar als je 1 keer goede pech met je paard hebt gehad, kun je er daarna nooit meer onbevangen naar kijken. En die onzekerheid is vreselijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 09:19

Gisteren voor het eerst weer korte tijd in grotere paddock, degene waar ze straks ook weer de hele tijd komt te staan, maar dan met draadje naast anderen. Volledig ingepakt, want van kleine paddock naar ineens flink groter nadat ze natuurlijk al maanden gefrustreerd is liever zekere voor onzekere :') Staleigenaar vond eerst paar dagen zonder draad verstandiger voor het geval dat ze uit haar plaat zou gaan.

Ze heeft wel 3 drafpassen gedaan _O- En verder blijven liggen na het rollen. Liggen/slapen heeft ze al die tijd niet meer gedaan dus was al fijn.

Ze staat nu dus kwartier tot half uur alleen in die paddock de komende dagen. Na die tijd gaat ze nog terug naar oude paddock zodat de andere paarden die daar normaal staan naar buiten kunnen. Komend weekend wordt het draad in orde gemaakt en vanaf maandag kan ze dan met draadje daar naast/bij de rest staan. En hopelijk kan ik dan na een paar dagen thuis blijven tot binnenhalen en hoeven we nog maar 1 keer per dag naar stal. Ipv buiten zetten en uur eerder binnenhalen omdat ze vanaf dat moment onrustig wordt in de paddock en dan nog tot alles binnen js bij haar in de box zitten :+
Blijf nog wel een paar dagen inpakken, want ik denk dat er nog wel een keer een uitspatting komt. Maar ze leek meteen meer zichzelf, het is nooit een echt gekkenhuis in de paddock geweest, dus die uitspatting wordt denk ik alleen even wat sprongen en misschien klein galopje. Maar liever te voorzichtig nu als geloven dat het wel goed gaat.

Filmpjes van de controles en 1e keer nu ook thuis ontvangen en het breekt echt je hart om te zien hoe vreselijk slecht ze was die 1e keer. En alsnog braaf met me mee proberen te draven tot ik zeg dat ze mag stoppen. Menig paard zou gewoon nee zeggen en zij gaat toch gewoon mee. Zegt genoeg over haar karakter :+:

Ik ben wel aan het kijken naar wat dingen om haar alvast te ondersteunen, ook al heeft ze nu nog geen last van de artrose. Preventief is dan beter als pas iets gaan doen als ze wel last hebben, daar zijn juist de behandelingen voor. Dus ik ben alweer tijdje onderzoeken aan het lezen over supplementen en dan vooral welke ingrediënten en in welke hoeveelheden. En wie weet iets van beschermer voor in de nacht, ook al zijn die dan weer niet echt bewezen, kwaad kan dat ook weer niet :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:18

Ahh wat fijn voor haar! Ik kan me voorstellen dat ze enorm opknapt van eindelijk weer lekker buiten kunnen slapen <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 19:49

Precies dat ja :+: Gewoon weer de rust hebben. En eerlijk? Ik knap er ook van op haha. Het enige wat ze afgelopen dagen gedaan heeft is de autoband die er ligt elke dag opnieuw met voorbenen naar achteren trappen, dan beide achterbenen erin en gaan slapen. Vorig jaar al eens foto gehad dat ze zo stond te slapen, maar nu is dat na het rollen het 1e wat ze gaat doen. :') Snap er niks van maar het is komisch.

Als het iets warmer weer is ga ik haar even toileteren. Staart en benen wassen, overtollige haar overal eraf. Nu kan e weer op de poetsplaats en wasplaats met been en ze geniet er altijd van en ik ook. Maar niet met de kou die eraan komt :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:00

He heerlijk. Lekker gewoon weer. Op naar de lente

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:04

Het enige voordeel van een blessure hebben bij je paard: iedere terug gekregen vrijheid voelt geweldig en wordt gekoesterd......

De opluchting nu mijn paard weer in de afrondende fase zit van de revalidatie en we weer 'gewone dingen' kunnen doen zoals gewoon de hele dag in de wei *\o/*

Wat een feest is dan ieder stapje he.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 11:59

Het is inderdaad geweldig mooi om te zien en ieder stapje is inderdaad een groot feest.
Vanaf de 1e dag in de andere paddock is het weer de merrie die ik al jaren ken. Relaxed, tevreden en door iedereen buiten en binnen te zetten. Het enige wat ik haar niet meer zie doen is slapen in de paddock, maar dat kan ook door het tijdstip komen. Helaas staan ze tegenwoordig s middags buiten, hiervoor alle jaren s ochtends en dan ging ze dus om de laatste anderhalf tot 2 en een half uur liggen slapen en moest je haar regelmatig wakker maken om naar binnen te gaan.

Vandaag, als alles goed en doorgaat, weer een mijlpaal. Ik ga er vanavond weer voor het eerst op. Stelt niks voor, ik mag een paar minuten stappen, maar ik denk dat het voor ons beide erg goed is voor mentale gezondheid. Nu is het mooi weer, droog en nog een beetje licht s avonds. We kunnen niet in de bak wegens lessen en voordat ze naar buiten gaat erop klimmen is nooit een succes geweest tijdens revalidatie. Als ze vol in het werk staat kan het wel, maar tijdens revalidatie niet. En ik vind het met haar veiliger om eerst op het erf te stappen en niet meteen in het donker de bak in te gaan terwijl er nog allemaal kinderen over het erf rond rennen. Buitenbak hoef ik helemaal niet te proberen met haar tijdens revalidatie, want te afgesloten maar je hoort wel alles. En dat is haar probleem, dingen die ze wel hoort maar niet ziet.

Aangezien we over 2 weken weer op controle moeten en de komende dagen droog zijn gaan we er dus een paar keer op. Normale tijd binnenhalen, even wat laten eten en dan rond half 6 erop, dan staan alle paarden op stal, dus voor haar koppie rustig. Normaal nooit een probleem de 1r keer er weer op, maar dit is langer als we ooit meegemaakt hebben met ook nog minder vrijheid. Zelfs met operatie was de periode er niet op korter en stond ze alweer in de kudde op volledige weiland toen. Verwacht dat ze dus ook snel doodmoe is, dat merk je aan de hand al wel. Maar aan de hand stappen vindt ze ook maar saai, meestal zijn we 3 keer zolang bezig als dat mag omdat we heel veel stil staan om te kletsen of kroelen. :')

Zijn mensen die aangeven dat zij gewoon zouden wachten tot ze meer mag en dan met slof erop zouden gaan en zouden gaan rijden meteen, maar dat vind ik echt geen optie. Ik houd me en aan schema van de da en zo wil ik gewoon niet met haar omgaan. Als ik rekening houd met haar 'problemen' dan is dit juist veel veiliger en vooral leuker voor ons allebei. En heel eerlijk, mijn kapotte lijf moet ook weer opbouwen. Dat doe ik liever tegelijk met paard dan erop gaan als je meteen meer moet doen en paard alweer veel fitter is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:46

Bij onder de man stappen blijven ze meestal wel braaf. Mag je gaan draven dan is het icm het voorjaar wel even opletten. Want dan kan het wel eens "feest" worden. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 13:02

Hier niet. Dan is juist het moment dat je klaar bent met draven een probleem. :') Het draven doet ze dood braaf, maar daarna nog willen stappen moet je niet proberen. Dat is dan of meteen eraf of meteen naar buiten om op het erf uit te stappen.

Het is echt een enorm werkwillig dier en heeft nooit last van voorjaar, winter of noem maar op. Ook niet tijdens revalidatie, want die hebben we helaas al genoeg meegemaakt. En juist altijd in het voorjaar op 1 keer na :+ Ze is dan braaf met stappen, of dan nu 5 of 40 minuten is, draaft braaf de stukjes die mag. Bij ons vaak dus lange zijde draven, hoek stappen en lange zijde draven. Enorm braaf, ook de hoeken stappen. Tot je dan lange zijde opkomt en niet meer wegdraaft, dan wordt ze wat onrustig en wil het zelf overnemen uit enthousiasme. Niks ergs, maar als je dan telkens op moet vangen wordt ze wel wat geïrriteerd _O- tot ze ineens wel de lucht in gaat of springt. En de 1e keer is het alleen zelf weg willen draven, de 10e keer wordt het wel echt in verzet gaan tegen het opvangen. Dus stoppen we gewoon voordat we op dat punt komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:23

Je kent dr goed, dat hoor ik al. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 09:28

<3 <3 <3
Afbeelding

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:47

Oh, wat een leuke foto. Jullie genieten er duidelijk samen van om weer iets te kunnen doen! Wel fijn dat dit kan, want het zal voor wat extra afwisseling zorgen voor haar én voor jou :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:55

Daar gaat ze hoor... Oortjes erop. :) :)