Nu al MOK

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Nu al MOK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:14

Of mijn paard een hele lichte vorm van vasculitis heeft of een aantal keer mok gehad heeft durf ik niet te zeggen. Er is geen schraapsel afgenomen namelijk. Het reageerde wel altijd op zon op zijn enige witte voetje en het zette ook vaak op na een wondje op de voet. Bacteriën van buiten kunnen mok of de mok achtige verschijnselen ook aanwakkeren heb ik geleerd.

Bij lichte irritatie deed ik altijd meteen een laag zonnebrandcrème met een dikke klodder zilver zalf erop een aantal dagen. Meestal werkte dat. Bij hevigere irritatie (vaak na zo'n wondje) waste ik het een aantal keer met Betadine shampoo (ik weet dat het officieel niet meer aangeraden wordt, maar het werkte wel als een trein) en dagelijks goed insmeren met de zilver zalf. Meestal trok het dan nog weg.

De enige en eerste keer dat het niet weg trok en ik dus ook nog niet een plan van aanpak had kreeg ik van de dierenarts alleen hun mok crème. Deed geen bal. Bleef erger en erger worden. Uiteindelijk was het met een dag of 3 Hydrocortiderm weg. Was echt heel fijn spul. Het is gelukkig ook nooit zo erg terug gekomen door dat voetje goed in de gaten te houden.

Ik had met hem dit trouwens altijd in de zomer. Modder doet niks, maar veel zon en eventueel wondjes gaan rap.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:15

Of mijn paard een hele lichte vorm van vasculitis heeft of een aantal keer mok gehad heeft durf ik niet te zeggen. Er is geen schraapsel afgenomen namelijk. Het reageerde wel altijd op zon op zijn enige witte voetje en het zette ook vaak op na een wondje op de voet. Bacteriën van buiten kunnen mok of de mok achtige verschijnselen ook aanwakkeren heb ik geleerd.

Bij lichte irritatie deed ik altijd meteen een laag zonnebrandcrème met een dikke klodder zilver zalf erop een aantal dagen. Meestal werkte dat. Bij hevigere irritatie (vaak na zo'n wondje) waste ik het een aantal keer met Betadine shampoo (ik weet dat het officieel niet meer aangeraden wordt, maar het werkte wel als een trein) en dagelijks goed insmeren met de zilver zalf. Meestal trok het dan nog weg.

De enige en eerste keer dat het niet weg trok en ik dus ook nog niet een plan van aanpak had kreeg ik van de dierenarts alleen hun mok crème. Deed geen bal. Bleef erger en erger worden. Voetje werd dik en pijnlijk. Al liep hij er nog gewoon mee alsof er niks aan de hand was. Uiteindelijk was het met een dag of 3 Hydrocortiderm smeren weg. Was echt heel fijn spul. Het is gelukkig ook nooit zo erg terug gekomen door dat voetje goed in de gaten te houden.

Ik had met hem dit trouwens altijd in de zomer. Modder doet niks, maar veel zon en eventueel wondjes gaan rap.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:40

Bij Taruga startte het ook in de zomer. Vandaar ook dat ik vrij snel op het vasculitis-spoor zat.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 19:21

Een update voor jullie: Haar benen zijn weer helemaal glad, zonder korsten! Ik ga morgen nog de DA bellen met de vraag wat ze aanraadt qua gehaltes in haar voeding, en of ik de uierzalf nog door moet smeren of niet.
Iniedergeval wel heel erg bedankt voor iedereen meedenken en ik ben ook weer een stukje slimmer geworden over vasculitis :D

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 08:23

Geen idee of iemand dat heeft gezegd maar ik laat mijn paarden eigenlijk vanuit binnen uit door meten door de homeopaat laatst had hij mok gekregen door de wormenkuur. En de keer daar voor was zijn weerstand te laag. Dus voedingen doorgemeten ect om zijn weerstand weer goed te krijgen en wat gewoon de juiste voeding voor hem is