Deempjexxx schreef:Riveira, bedankt! Maar ook hier lees je erg veel wisselende verhalen over. En is ook weer een gevalletje waar doe je goed aan. De een zegt duivelsklauw, de ander zegt glucosemine, de ander weer wat anders.
Over alle verschillende hoor je lovende verhalen maar ook tegenvallende verhalen. Ik denk dat dit ook kijken is naar wat voor je paard werkt.. hij staat nu een paar weken op de glucosemine maar dat is nog te kort om te zeggen of hij er baat bij heeft
Klopt hoor. Daarom dat ik ook deel wat er vanuit de wetenschap bekend is en bewezen. Dat zijn maar 2 ingrediënten. De rest van de stoffen is, ondanks studies, nooit significant bewezen aangetoond bij een artrotisch gewricht. Daarom als mensen daarmee positieve ervaring hebben kan je het vanuit de wetenschap toewijzen aan het placebo effect. Dus glucosamine doet niks voor het gewricht met artrose voor je paard en misschien ondersteunt het de gezonde gewrichten.. ik kan hier nog een heel verhaal gaan typen over de opbouw van kraakbeen en dat dat tientallen jaren duurt en dat een bouwstof hiervoor dus geen effect heeft. Anders zouden mensen ook geen nieuwe knieën krijgen als kraakbeen beschadigd of weg is maar zouden ze uiteraard kraakbeen 'kweken'. Maar ik zal het hele technische achterwegen laten. Vanuit de wetenschap en dat is voor mij de betrouwbare manier, is er weinig werkend aangetoond, behalve wat ik in mijn post hierbiven al vermelde.
Duivelsklauw is bewezen dat het via het lox pad pijnstillend werkt en ook wat doet voor de ontsteking (dus positief). Echter kan je nog een stap verder denken in het ondersteunen en dat is de ontsteking al proberen te remmen voordat het ontstaat ipv blussen terwijl er al vuur is. Uiteraard is stap 1. Altijd een nsaid! Maar daarna kan je de progressie van artrose remmen door te zorgen dat het lichaam niet actief de ontsteking in het artrotisch gewricht aanmaakt. Doe met deze info wat je wilt
Succes met het vinden van een behandeling die helpt voor je paard.