Hulp bij Stressgevoelig veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Re: Hulp bij Stressgevoelig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 13:31

Zou ik vragen om ook te ontwormen tegen bloedwormen?

Ik vermoed dat ze daar niets tegen hebben gedaan omdat ze nog eet en niet levensloos was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:34

Caily schreef:
Bij een veulen is mest onderzoek niet! Ik herhaal niet!! Betrouwbaar! Want spoelwormen vind je lang niet altijd na 1 mestonderzoek, en bloedwormen geven juist schade als ze zich inkapselen, en dus niet eruit komen. Geen idee welke kliniek je bent geweest, maar ik schrik er best van dat ze niet ontwormen. Kan wel bedenken waarom (gezondheid van de populatie boven die van het individu) . Je veulen is slechts 1 keer tegen spoelwormen ontwormd (zijn die toen ook gevonden??) en nog nooit tegen bloedwormen. Dat is echt schrikbarend risicovol.

Eens.
Het hele beeld wijst op wormen.
En het lijkt erop dat het veulen niet voldoende ontwormd is geweest. Dan kun je er eigenlijk donder op zeggen dat het wormen zijn.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 13:45

Ik heb even een ontworming aangevraagd tegen bloedwormen en een ontwormingschema.

Ik zat verkeerd de horseminth heeft de alleen de spoelwormen niet het andere (die ivermectine) ik moet eens nagaan wat ze de eerste keer gekregen heeft.

Momenteel staat ze terug op de weide, volgende week 2de enting dan hoop ik dat ze de andere ontworming meenemen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:23

Sentir schreef:
Ik heb even een ontworming aangevraagd tegen bloedwormen en een ontwormingschema.

Ik zat verkeerd de horseminth heeft de alleen de spoelwormen niet het andere (die ivermectine) ik moet eens nagaan wat ze de eerste keer gekregen heeft.

Momenteel staat ze terug op de weide, volgende week 2de enting dan hoop ik dat ze de andere ontworming meenemen.

Kan je die niet eerder ophalen misschien? Enten en ontwormen tegelijk bij een veulen waar je al wat gezondheidsproblemen mee ondervind zou niet mijn eerste keuze zijn. Maar als ze echt koliek krijgt door de wormen is het ook even de vraag of het volgende week niet te laat gaat zijn. Goed ontwormen van een veulen (en de moeder trouwens), op tijd en met de juiste middelen is echt van levensbelang.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:50

0000 schreef:
Kan je die niet eerder ophalen misschien? Enten en ontwormen tegelijk bij een veulen waar je al wat gezondheidsproblemen mee ondervind zou niet mijn eerste keuze zijn. Maar als ze echt koliek krijgt door de wormen is het ook even de vraag of het volgende week niet te laat gaat zijn. Goed ontwormen van een veulen (en de moeder trouwens), op tijd en met de juiste middelen is echt van levensbelang.

Als je niet precies weet wat het veulen heeft gekregen qua ontworming moet je ervan uitgaan dat je compleet opnieuw moet ontwormen. Met het ontwormen niet wachten. Dat is het belangrijkste voor nu. Enten inderdaad niet tegelijk doen bij een veulen dat al ziek is. Dat moet dan maar even doorschuiven. Als je dan te laat bent in het schema, zal de enting moeten worden herhaald.
https://irisvangulik.nl/veulen-ontwormen/

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 16:04

Hier even wat de DA gezegd heeft.

10-14 dagen leeftijd à ontwormen veulenworm (ivermectine)

2-2,5 maand leeftijd à ontwormen spoelworm (strongid-p/panacur)

5-5,5 maand leeftijd à ontwormen spoelworm (strongid-p/panacur)

6 maanden leeftijd à ontwormen bloedworm (ivermectine)

vanaf 4-6 maanden leeftijd (eventueel vóór het afspenen/opfok) à vaccinatie influenza/tetanus (3-voudig), vaccinatie droes (2-voudig), vaccinatie EHV 1,4 (2-voudig)

december à ontwormen bloedworm + horzellarven (ivermectine)

vanaf 1 jaar leeftijd à mestonderzoek

Horseminth bevat de actieve stof Pyrantel. Deze is enkel werkzaam tegen volwassen stadia van de bloedworm.
Om ook het arteriële stadia van de bloedworm aan te pakken kan je best nogmaals ontwormen met een ontworming die de actieve stof ivermectine bevat (vb: Furexel).
Ik zou deze ontworming volgende maand geven en vanaf dan 4x per jaar ontwormen of ontwormen aan de hand van een mestonderzoek.
Voor ieder seizoen gebruiken we een andere ontworming.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 16:04

Ze is dus net ontwormt, ik ga zowiezo die andere ook doen.

En dan entingen want ik wil niet riskeren dat ze nog eens droes er bovenop opvangt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:12

De pyrantel werkt uiteraard ook tegen de spoelwormen, maar dat had je wellicht al door.

Verder vind ik dit een fijn basis schema voor een gezond veulen.

Een veulen zoals jouwe zou ik nu ontwormen met ivermectine. Dan pak je de gehele bloedwormen en vaak onbedoeld ook al een deel spoelwormen wat niet resistent is nog.

Bij een grote spoelwormen besmetting kan massale afsterfte door behandelen met pyrantel, juist zorgen voor problemen als koliek. Tevens minimaal 3, liever nog 5, keer kort op elkaar mestonderzoek doen tegen spoelwormen. Heb je je wel eens verdiept in de cyclus van deze worm binnen het lichaam van het paard? Dat kan erg verhelderend zijn.

Wat betreft de entingen hangt dit deels samen met entingen van de moeder en moment van afspenen. En de plek waar het veulen dan heen gaat. Ik zorg altijd dat mijn merries laat in de dracht geënt worden, veulens lopen lang bij de merries en blijven thuis daarna. Ivm weerstand daling in de winter periode (bij tinkers kan dit luizen opleveren, niet handig in de winter), ent ik ze het liefste in het voorjaar mee als de merries ook weer gedaan worden. Ik ent daarom ook geen droes etc. Maar kan me voorstellen dat als veulen naar een opfok gaat, de keuze anders is.

Overigens komt de veulenworm steeds minder voor, waardoor het ontwormen op leeftijd van 10-14 dagen over geslagen kan worden als de merrie in de laatste periode van de dracht ontwormd is. Scheelt weer een belasting voor dat kleine lichaampje :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 18:10

Ik heb wel liggen opzoeken maar heb me nog niet 100% verdiept. Maar dit is wel de bedoeling hoor!!!

Mestonderzoek is vrij nieuw voor me. Ik ken alleen mest & co die dit doet.

Ze is al 2 maand afgespeent. Ik heb droes wel gedaan omdat we daar vorig jaar mee zaten op de manege en zelfs mn oude merrie was toen ziek geworden omdat de kinderen daar Jan en alleman aanraken ... en de veulens laten zich alien, plus met hoe ze nu is ven ik er zeker van dat ze de droes niet zou overleven/weer zou opgenomen moeten worden.

We gaan zowiezo nog eens ontwormen rn ik zal me dringend verder verdiepen in alle wormen. (Ik heb er wrl over gelezen maar de echte levenswijze van de wormen nog niet)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 08:44

Update: ze heeft gisteren weer koliek gehad.

Ze hadden ze woensdag terug op de paddock gezet omdat er een noodgeval was. Dus ze was weer op voordroog gezet zonder dit op te bouwen.

Toen ze op de weide stond was er helemaal niets. Ze is gisteren dan terug de wei op gegaan. Maar nu is de zoektocht naar een weide dicht bij huis dringend geworden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 09:35

He bah wat naar.
Wat is je regio, misschien kunnen mensen mee zoeken?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 09:36

Regio Mol, dit is antwerpen. Maar belgisch Limburg mag ook.

Het is echt bizar. De andere 2 veulens hebben niet zon last. 1tje merkte ik wel dat ze wat moeite had met mesten. Maar niet extreem zoals de mijne.

Ik ga eens kijken of ik kan opbouwen want daar gaat het probleem zitten. Dit was natuurlijk een noodgeval dat ze moest verhuizen, daar geef ik niemand de schuld van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:12

je kunt het beste dit veulen in een opfok zetten waar ze verstand hebben van het goed verzorgen daar van.
En dan moet je wat verder weg so be it! Je wil toch het beste voor je dier!?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 15:43

Ik wil wel het beste ze staat nu ook ver weg. Maar met al die koliek wil ik niet dat ze NOG verder gaat staan. Ik wil geen 3u gaan rijden om ze te zien doodgaan... dat is gewoon geen optie.

En de meeste opfokplekken hier geven voordroog of zetten ze de hele dag binnen. Of vragen enorme prijzen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:47

Waarom een ouder paard wel op een duur pension zetten en een veulen zijn eerste jaren die juist zo verschrikkelijk belangrijk zijn voor zijn toekomst zo goedkoop mogelijk willen hebben?

Ik snap dat nooit zo...

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 21:05

Duur? Wie zegt dat een ouder paard op een dure stal staat. Daar gaat dit toch niet over?

Het veulen moet gewoon 24/7 op de wei kunnen blijven en kunnen afbouwen van gras naar voordroog ipv zo plots. Aangezien ze gezond is. Er zijn eenmaal paarden die gevoelig zijn bij veranderingen.

Had ik ze op weide kunnen zetten thuis had ik dit al lang gedaan. Maar gaan discuseren met mensen online zit niet in mijn agenda. Ik kom hier voor advies van mensen met meer ervaring, gelijkaardige ervaringen, ideeen, enz.Niet voor uitspraken die naar mn hoofd geworpen worden.

Nog een fijne avond gewenst.