Maagsupplementen met Natrium/bicarbonaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DoCumera

Re: Maagsupplementen met Natrium/bicarbonaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:50

Ik heb een hele andere insteek. Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaar altijd veel last gehad van maagzweren en kreeg hiervoor de gastrocomplex van vitalstyle. Hier zit natriumbicarbonaat in. Ondanks dit bleef ze last hebben van de maag en soms ook weer maagzweren. Sinds ze van mij is heb ik haar van de gastrocomplex afgehaald en krijgt ze nu een slobber met veel vezels en probiotica (Vitalbix NutriMash) en daar doorheen kamille en magnesium. Sinds ze dit krijgt is ze van alle maag darm problemen af. Dus misschien zit de oplossing toch in “huis tuin en keuken” middeltjes en kruiden. De kamille werkt namelijk kalmerend op de maag en heeft daarnaast nog vele andere voordelen. De magnesium werkt daarbij ook kalmerend op het zenuwstelsel waardoor de stress verminderd word.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:11

henshem schreef:
Op de website van bijv. paardendokters.nl staat het uitgebreid uitgelegd.

Daar ga ik zsm bijlezen. Dank voor de tip!

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:15

@DoCumera in wat voor een dosering voer je dat?
1x daags of vaker?

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:25

Sjaco schreef:
@DoCumera in wat voor een dosering voer je dat?
1x daags of vaker?

Ik voer het 1x daags. Ik haal mijn kamille bij baroen en de magnesium bij pharmahorse.
Ik voer 4 schepjes kamille en gebruik hier een oud schepje van pharmahorse voor, de grootste die ze hebben. En dan 2 schepjes magnesium. Magnesium is meer schepjes ook mogelijk maar dat is ook afhankelijk van het paard. Mijn oude ruin krijgt 4 schepjes omdat hij meer ondersteuning nodig heeft dus dat is even kijken wat het paard nodig heeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:39

Janneke2 schreef:
Bij 80% van de mensen met een maagzweer wel, Helicobacter Pylori. (Al geeft ik toe dat ik verbaasd was toen ik dit hoorde.)

Inderdaad. Mijn man had 17 jaar lang een maagzweer, toen ontdekte een Schotse arts het verband tussen maagzweren en de aanwezigheid van Helicobacter Pylori. Een antibioticum kuur en de maagzweer was weg. *\o/*
Dat terwijl mijn man vóór die kuur soms slechts vloeibaar kon eten, wel eens bijna een maagbloeding heeft gehad, en van de vorige huisarts te horen kreeg dat het van stress kwam... Mijn man zei dan dat hij eerder stress kreeg van de maagzweer, niet omgekeerd. :')

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:43

Zoolgangster schreef:
Inderdaad. Mijn man had 17 jaar lang een maagzweer, toen ontdekte een Schotse arts het verband tussen maagzweren en de aanwezigheid van Helicobacter Pylori. Een antibioticum kuur en de maagzweer was weg. *\o/*
Dat terwijl mijn man vóór die kuur soms slechts vloeibaar kon eten, wel eens bijna een maagbloeding heeft gehad, en van de vorige huisarts te horen kreeg dat het van stress kwam... Mijn man zei dan dat hij eerder stress kreeg van de maagzweer, niet omgekeerd. :')
Het is nog maar een jaar of veertig geleden dat het verband tussen de HP-bacterie en maagzweren ontdekt is. Als behandeling werden grote stukken van de maag verwijderd, best ingrijpende operaties die ik vaak gezien heb, om over de nawerking ervan nog maar te zwijgen. Voor die ontdekking werd de oorzaak meestal bij stress gezocht, in combinatie met andere factoren, zoals verkeerde voeding en alcohol en nog steeds wordt er naar mijn mening te snel gezegd dat het wel stress zal zijn, zoals ook wel bij andere kwalen gebeurt. Ik sluit stress als factor niet uit maar ik vraag me af hoe dat werkt bij paarden. Misschien ook te snel geoordeeld dat stress de oorzaak zal zijn? Heel raak van je man om aan te geven dat stress door die maagzweer veroorzaakt werd ipv andersom!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 13:20

Jasmijn159 schreef:
Ik zou dit dus niet doen. Een maag wil graag zuur zijn. Bicarbonaat zorgt er voor dat de maag in korte tijd veel minder zuur wordt. Dat geeft de maag een signaal om veel meer zuur te gaan maken.

Als je paard het er goed op doet, dan lekker doen. Maar ik zou hier niet mee starten.

Als je management geoptimaliseerd is, dan zit er ergens anders een oorzaak voor de terugkerende zweren.

Zijn ze wel volledig weg geweest? Ik bedoel: heb je dit bevestigd met een controle scopie? Speelt er misschien een vertraagde maaglediging of chronische dunne darm-ontsteking?

Heeft je paard ergens laaggradig chronisch pijn? Heeft hij stress van zijn weidegenootjes? Etcetera.

allemaal zaken inderdaad waar ik echt wel veel hoofdpijn van heb gehad. Om kort te antwoorden:
- ja er zijn twee scopien gedaan, één voor en één na de omazeprol behandeling. Zijn gedrag bleef afwijkend en hij viel weer af een twee maanden hierna, daarom heeft hij twee weken in utrecht gestaan ter observatie en daar is ook zijn darm onderzicht met een scopie (is dus maar een klein stukje van de dunnen darm) en zij hebben de beelde van de tweede scopie beoordeeld en dat zag er weer rustig uit.
mijn eigen "gut feeling' (pun intended) is dat zijn pijn met name in de darm zit en niet zo zeer in de maag. Hier heb ik geen bewijs voor maar dit zegt mijn gevoel. Natuurlijk zijn zweren in de darm ook een ding en zullen die ook vanuit de maag ontstaan. Vandaar ook dat hij zo opknapt van de ulcergold verwacht ik.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 13:22

DoCumera schreef:
Ik heb een hele andere insteek. Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaar altijd veel last gehad van maagzweren en kreeg hiervoor de gastrocomplex van vitalstyle. Hier zit natriumbicarbonaat in. Ondanks dit bleef ze last hebben van de maag en soms ook weer maagzweren. Sinds ze van mij is heb ik haar van de gastrocomplex afgehaald en krijgt ze nu een slobber met veel vezels en probiotica (Vitalbix NutriMash) en daar doorheen kamille en magnesium. Sinds ze dit krijgt is ze van alle maag darm problemen af. Dus misschien zit de oplossing toch in “huis tuin en keuken” middeltjes en kruiden. De kamille werkt namelijk kalmerend op de maag en heeft daarnaast nog vele andere voordelen. De magnesium werkt daarbij ook kalmerend op het zenuwstelsel waardoor de stress verminderd word.

dat zou echt geweldig zijn als dit werkt!
Magnesium heb ik ook een hele poos gevoerd maar merkte ik weinig effect, wellicht eens icm met die kamille. Slobber gaat mijn paard heel slecht op, de substantie is voor zijn buik niet fijn. Heeft Utrecht mij ook afgeraden. Ik voerde het wel veel voor de onderzoeken omdat ik hem op gewicht wilde houden maar voor zijn gevoelige maag en darmen is het mij dus afgeraden.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 13:24

Thunar schreef:
Zoolgangster schreef:
Het is nog maar een jaar of veertig geleden dat het verband tussen de HP-bacterie en maagzweren ontdekt is. Als behandeling werden grote stukken van de maag verwijderd, best ingrijpende operaties die ik vaak gezien heb, om over de nawerking ervan nog maar te zwijgen. Voor die ontdekking werd de oorzaak meestal bij stress gezocht, in combinatie met andere factoren, zoals verkeerde voeding en alcohol en nog steeds wordt er naar mijn mening te snel gezegd dat het wel stress zal zijn, zoals ook wel bij andere kwalen gebeurt. Ik sluit stress als factor niet uit maar ik vraag me af hoe dat werkt bij paarden. Misschien ook te snel geoordeeld dat stress de oorzaak zal zijn? Heel raak van je man om aan te geven dat stress door die maagzweer veroorzaakt werd ipv andersom!

ik zou zo graag ook een eenduidige verklaring hebben voor de klachten van mijn paard maar ik denk dat het een samenkomst van van alles is wat begint (of eindigt) bij de maag.
Antibiotica hebben ze mij toen ook erbij gegeven, dus mocht dat dat het toch zijn geweest dan was het niet meer terug gekomen.
Super dat het bij jou paard zo goed heeft geholpen! Altijd fijn zo'n succesverhaal

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 13:27

Even een update vanuit hier: ik heb besloten mijn paard toch nog 1,5 week op halve dosering omazeprol te zeggen. Hij knapt zo ontzettend op hiervan, ook in het rijden en algehele conditie van vacht etc. Ik wil hem eigenlijk altijd in deze conditie houden... maar hoe?! ben een beetje huiverig met wat anders proberen merk ik, en nu ik erachter ben gekomen vanuit verschillende hoeken (waaronder hier) dat natriumcarbonaat zo vaak per dag gevoerd moet worden wordt dat hem ook niet vrees ik.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:28

leeneliefje schreef:
DoCumera schreef:

dat zou echt geweldig zijn als dit werkt!
Magnesium heb ik ook een hele poos gevoerd maar merkte ik weinig effect, wellicht eens icm met die kamille. Slobber gaat mijn paard heel slecht op, de substantie is voor zijn buik niet fijn. Heeft Utrecht mij ook afgeraden. Ik voerde het wel veel voor de onderzoeken omdat ik hem op gewicht wilde houden maar voor zijn gevoelige maag en darmen is het mij dus afgeraden.

In plaats van de slobber zou je ook wat anders kunnen voeren natuurlijk. Zelf vind ik het fijn dat hier de vezels en probiotica inzitten. Mijn andere pard krijgt de Balance+ muesli van vitalbix daar zitten ook veel vezels en probiotica in.

En iets anders wat ik eerder was vergeten toe te voegen: heb je al eens geprobeerd om suikervrij of suikerarm te voeren? Mijn beide paarden met gevoelige maag darmen zijn er enorm van opgeknapt toen ik de suikers verminderd heb. :)

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:32

https://www.vetnutrition.nl/contents/nl ... pair-.html

Dit is wat mijn paard nu krijgt na zeer ernstige maagzweren. Hij deed het super goed tijdens de behandeling, maar daarna merkte ik toch met aansingelen dat hij net niet fijn was. Hij staat ondertussen wel op onbeperkt hooi en krijgt hij geen krachtvoer met tarwe en heel laag in suikers. Met dit supplement erbij, doet hij het weer goed.

Let wel: dit is alleen via de veearts te verkrijgen en bevat natriumbicarbonaat waar je om vroeg.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:39

roosje78 schreef:

Dit is wat mijn paard nu krijgt na zeer ernstige maagzweren. Hij deed het super goed tijdens de behandeling, maar daarna merkte ik toch met aansingelen dat hij net niet fijn was. Hij staat ondertussen wel op onbeperkt hooi en krijgt hij geen krachtvoer met tarwe en heel laag in suikers. Met dit supplement erbij, doet hij het weer goed.

Let wel: dit is alleen via de veearts te verkrijgen en bevat natriumbicarbonaat waar je om vroeg.

En Lithothamnium (rode alg) zit er ook in.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:29

Ik ben nadat ik een kuur Ulcergold/Gastrogard heb gegeven overgestapt voor een aanzienlijke tijd op Gastro Vet. Uiteindelijk enorm traag dit afgebouwd, en eigenlijk gaat ze nu (nadat ik het overige management ook goed onder controle heb) zonder Gastro Vet ook erg goed. :j

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 19:59

Roosje, Henshem en Selente, dank! Dit zijn fijne berichten waar ik blij van wordt. Ga ze even verder onderzoeken.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 20:02

roosje78 schreef:

Dit ziet er interessant uit, waar had jouw paard de maagzweren zitten in de maag? Uitgang naar de darmen of bovenwand?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:21

In de bovenkant, gelukkig. Wel gradatie 4 en dan ook nog in combinatie met zandkoliek. Het was echt kantje boord, maar dankzij de goede zorg van de kliniek is het allemaal goed afgelopen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 10:23

roosje78 schreef:
In de bovenkant, gelukkig. Wel gradatie 4 en dan ook nog in combinatie met zandkoliek. Het was echt kantje boord, maar dankzij de goede zorg van de kliniek is het allemaal goed afgelopen.

gelukkig zeg! Fijn!

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:24

Ik heb je een pb gestuurd:)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:05

leeneliefje schreef:
Jasmijn159 schreef:
Ik zou dit dus niet doen. Een maag wil graag zuur zijn. Bicarbonaat zorgt er voor dat de maag in korte tijd veel minder zuur wordt. Dat geeft de maag een signaal om veel meer zuur te gaan maken.

Als je paard het er goed op doet, dan lekker doen. Maar ik zou hier niet mee starten.

Als je management geoptimaliseerd is, dan zit er ergens anders een oorzaak voor de terugkerende zweren.

Zijn ze wel volledig weg geweest? Ik bedoel: heb je dit bevestigd met een controle scopie? Speelt er misschien een vertraagde maaglediging of chronische dunne darm-ontsteking?

Heeft je paard ergens laaggradig chronisch pijn? Heeft hij stress van zijn weidegenootjes? Etcetera.

allemaal zaken inderdaad waar ik echt wel veel hoofdpijn van heb gehad. Om kort te antwoorden:
- ja er zijn twee scopien gedaan, één voor en één na de omazeprol behandeling. Zijn gedrag bleef afwijkend en hij viel weer af een twee maanden hierna, daarom heeft hij twee weken in utrecht gestaan ter observatie en daar is ook zijn darm onderzicht met een scopie (is dus maar een klein stukje van de dunnen darm) en zij hebben de beelde van de tweede scopie beoordeeld en dat zag er weer rustig uit.
mijn eigen "gut feeling' (pun intended) is dat zijn pijn met name in de darm zit en niet zo zeer in de maag. Hier heb ik geen bewijs voor maar dit zegt mijn gevoel. Natuurlijk zijn zweren in de darm ook een ding en zullen die ook vanuit de maag ontstaan. Vandaar ook dat hij zo opknapt van de ulcergold verwacht ik.

Bij terugkerende problemen kan er een chronische ontsteking van de dunne darm mee spelen (dat kun je diagnosticeren door biopten te nemen). Hier heb je andere medicatie voor nodig dan ulcergold. Een gevolg van een chronische dunne darm ontsteking: grotere kans op maagzweren.
OF
Je 'optimale' management is voor dit paard helaas niet optimaal. Soms kunnen we van alles doen en van alles proberen en heeft jouw paard precies net iets anders nodig. Het kan echt een uitdaging zijn. Nergens orthopedisch last van? Mijn maagzweren gevoelige merrie heb ik ook van alles geprobeerd: 24/7 in groepsstalling tot regulier pensionstal met altijd hooi. Nu staat ze individueel gestald en geweid en staat ze veel meer binnen. Maar nu zijn wel de klachten al 2 jaar weg...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:34

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:36

Goed stuk en er is feitelijk weinig veranderd..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 14:08

@jasmijn, ik heb exact die stappen ondernomen, grappig he hoe 'paardvriendelijk'' niet voor elk paard werkt. Ik heb veel weidegang geprobeerd, in groepjes, met een vast maatje etc etc.
uiteindelijk advies vanuit kliniek utrecht: Prikkel arm. Van het gras af.
Dus nu staat hij op een sportstal met professionele mensen (voor het gedrags/stress aspect van zijn klachten echt heel belangrijk en is goed verbeterd, de erge paniek is er echt af nu) elke dag beleeft hij de zelfde dag met 2x stapmolen en 1x paddock en regelmatige training. Hier doet hij het beter dan ooit op. Krachtvoer verdeeld over meerdere keren per dag kleinere porties. Hooi heeft hij altijd een bult van in zijn stal liggen. En (vind ik zelf heel zielig maar werkt heel goed) niet meer op gras. De stress van het naar de wei willen en het wisselende gras in zijn darmen zijn gewoon too much voor hem vrees ik. Ik gun het hem heel erg maar hij heeft dan zo'n last van zichzelf.
Dus we zijn aan het verbeteren, maar ik ben nog niet klaar met deze puzzel.

Orthopedisch loopt hij echt als klokwerk en heb ik in utrecht ook allemaal laten uitsluiten, ze zijn zelfs met een pincet en vergrootglas alle plekjes op zn lichaam langsgegaan omdat ze dachten dat hij wellicht een parasiet op z'n vacht had waar hij op reageerde. Heb hem nog nooit zo schoon teruggekregen :Y)

Hij heeft deze week toch weer één keer stress gedrag gehad (opgetrokken flanken en boxlopen) door de ulcergold heen. Dan ben ik toch blij dat ik iets doe om zijn maag te beschermen ondanks de stress, maar het patroon is dus nog niet doorbroken. Inderdaad heel ingewikkeld!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 14:09

oh en als antwoord op je andere punt: we hebben een biopt laten doen waar ook niks uitkwam. Ga even de papieren van Utrecht er bij zoeken wat er exact is gebeurt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:20

@ts ben je ook al gericht aan het behandelen op de darmflora? O.a een verdikte darmwand, ingekapselde wormen of diverticulitus kunnen ook dit soort symptomen geven.
Mijn merrie met maagzweren is ook gevoelig op haar darmen. Ik pak het daarom beiden aan. Nu inmiddels klaar met de pepticure maar we gaan nog door met de gastrovet tot januari. Daarnaast krijgt ze een aantal supplementen. Lastig joh zo'n puzzel!