Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjaco schreef:@DoCumera in wat voor een dosering voer je dat?
1x daags of vaker?
Janneke2 schreef:Bij 80% van de mensen met een maagzweer wel, Helicobacter Pylori. (Al geeft ik toe dat ik verbaasd was toen ik dit hoorde.)
Zoolgangster schreef:Het is nog maar een jaar of veertig geleden dat het verband tussen de HP-bacterie en maagzweren ontdekt is. Als behandeling werden grote stukken van de maag verwijderd, best ingrijpende operaties die ik vaak gezien heb, om over de nawerking ervan nog maar te zwijgen. Voor die ontdekking werd de oorzaak meestal bij stress gezocht, in combinatie met andere factoren, zoals verkeerde voeding en alcohol en nog steeds wordt er naar mijn mening te snel gezegd dat het wel stress zal zijn, zoals ook wel bij andere kwalen gebeurt. Ik sluit stress als factor niet uit maar ik vraag me af hoe dat werkt bij paarden. Misschien ook te snel geoordeeld dat stress de oorzaak zal zijn? Heel raak van je man om aan te geven dat stress door die maagzweer veroorzaakt werd ipv andersom!Inderdaad. Mijn man had 17 jaar lang een maagzweer, toen ontdekte een Schotse arts het verband tussen maagzweren en de aanwezigheid van Helicobacter Pylori. Een antibioticum kuur en de maagzweer was weg.![]()
Dat terwijl mijn man vóór die kuur soms slechts vloeibaar kon eten, wel eens bijna een maagbloeding heeft gehad, en van de vorige huisarts te horen kreeg dat het van stress kwam... Mijn man zei dan dat hij eerder stress kreeg van de maagzweer, niet omgekeerd.
Jasmijn159 schreef:Ik zou dit dus niet doen. Een maag wil graag zuur zijn. Bicarbonaat zorgt er voor dat de maag in korte tijd veel minder zuur wordt. Dat geeft de maag een signaal om veel meer zuur te gaan maken.
Als je paard het er goed op doet, dan lekker doen. Maar ik zou hier niet mee starten.
Als je management geoptimaliseerd is, dan zit er ergens anders een oorzaak voor de terugkerende zweren.
Zijn ze wel volledig weg geweest? Ik bedoel: heb je dit bevestigd met een controle scopie? Speelt er misschien een vertraagde maaglediging of chronische dunne darm-ontsteking?
Heeft je paard ergens laaggradig chronisch pijn? Heeft hij stress van zijn weidegenootjes? Etcetera.
DoCumera schreef:Ik heb een hele andere insteek. Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaar altijd veel last gehad van maagzweren en kreeg hiervoor de gastrocomplex van vitalstyle. Hier zit natriumbicarbonaat in. Ondanks dit bleef ze last hebben van de maag en soms ook weer maagzweren. Sinds ze van mij is heb ik haar van de gastrocomplex afgehaald en krijgt ze nu een slobber met veel vezels en probiotica (Vitalbix NutriMash) en daar doorheen kamille en magnesium. Sinds ze dit krijgt is ze van alle maag darm problemen af. Dus misschien zit de oplossing toch in “huis tuin en keuken” middeltjes en kruiden. De kamille werkt namelijk kalmerend op de maag en heeft daarnaast nog vele andere voordelen. De magnesium werkt daarbij ook kalmerend op het zenuwstelsel waardoor de stress verminderd word.
Thunar schreef:Zoolgangster schreef:Het is nog maar een jaar of veertig geleden dat het verband tussen de HP-bacterie en maagzweren ontdekt is. Als behandeling werden grote stukken van de maag verwijderd, best ingrijpende operaties die ik vaak gezien heb, om over de nawerking ervan nog maar te zwijgen. Voor die ontdekking werd de oorzaak meestal bij stress gezocht, in combinatie met andere factoren, zoals verkeerde voeding en alcohol en nog steeds wordt er naar mijn mening te snel gezegd dat het wel stress zal zijn, zoals ook wel bij andere kwalen gebeurt. Ik sluit stress als factor niet uit maar ik vraag me af hoe dat werkt bij paarden. Misschien ook te snel geoordeeld dat stress de oorzaak zal zijn? Heel raak van je man om aan te geven dat stress door die maagzweer veroorzaakt werd ipv andersom!Inderdaad. Mijn man had 17 jaar lang een maagzweer, toen ontdekte een Schotse arts het verband tussen maagzweren en de aanwezigheid van Helicobacter Pylori. Een antibioticum kuur en de maagzweer was weg.![]()
Dat terwijl mijn man vóór die kuur soms slechts vloeibaar kon eten, wel eens bijna een maagbloeding heeft gehad, en van de vorige huisarts te horen kreeg dat het van stress kwam... Mijn man zei dan dat hij eerder stress kreeg van de maagzweer, niet omgekeerd.
leeneliefje schreef:DoCumera schreef:Ik heb een hele andere insteek. Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaar altijd veel last gehad van maagzweren en kreeg hiervoor de gastrocomplex van vitalstyle. Hier zit natriumbicarbonaat in. Ondanks dit bleef ze last hebben van de maag en soms ook weer maagzweren. Sinds ze van mij is heb ik haar van de gastrocomplex afgehaald en krijgt ze nu een slobber met veel vezels en probiotica (Vitalbix NutriMash) en daar doorheen kamille en magnesium. Sinds ze dit krijgt is ze van alle maag darm problemen af. Dus misschien zit de oplossing toch in “huis tuin en keuken” middeltjes en kruiden. De kamille werkt namelijk kalmerend op de maag en heeft daarnaast nog vele andere voordelen. De magnesium werkt daarbij ook kalmerend op het zenuwstelsel waardoor de stress verminderd word.
dat zou echt geweldig zijn als dit werkt!
Magnesium heb ik ook een hele poos gevoerd maar merkte ik weinig effect, wellicht eens icm met die kamille. Slobber gaat mijn paard heel slecht op, de substantie is voor zijn buik niet fijn. Heeft Utrecht mij ook afgeraden. Ik voerde het wel veel voor de onderzoeken omdat ik hem op gewicht wilde houden maar voor zijn gevoelige maag en darmen is het mij dus afgeraden.
roosje78 schreef:https://www.vetnutrition.nl/contents/nl ... pair-.html
Dit is wat mijn paard nu krijgt na zeer ernstige maagzweren. Hij deed het super goed tijdens de behandeling, maar daarna merkte ik toch met aansingelen dat hij net niet fijn was. Hij staat ondertussen wel op onbeperkt hooi en krijgt hij geen krachtvoer met tarwe en heel laag in suikers. Met dit supplement erbij, doet hij het weer goed.
Let wel: dit is alleen via de veearts te verkrijgen en bevat natriumbicarbonaat waar je om vroeg.
roosje78 schreef:https://www.vetnutrition.nl/contents/nl ... pair-.html
Dit is wat mijn paard nu krijgt na zeer ernstige maagzweren. Hij deed het super goed tijdens de behandeling, maar daarna merkte ik toch met aansingelen dat hij net niet fijn was. Hij staat ondertussen wel op onbeperkt hooi en krijgt hij geen krachtvoer met tarwe en heel laag in suikers. Met dit supplement erbij, doet hij het weer goed.
Let wel: dit is alleen via de veearts te verkrijgen en bevat natriumbicarbonaat waar je om vroeg.
leeneliefje schreef:Jasmijn159 schreef:Ik zou dit dus niet doen. Een maag wil graag zuur zijn. Bicarbonaat zorgt er voor dat de maag in korte tijd veel minder zuur wordt. Dat geeft de maag een signaal om veel meer zuur te gaan maken.
Als je paard het er goed op doet, dan lekker doen. Maar ik zou hier niet mee starten.
Als je management geoptimaliseerd is, dan zit er ergens anders een oorzaak voor de terugkerende zweren.
Zijn ze wel volledig weg geweest? Ik bedoel: heb je dit bevestigd met een controle scopie? Speelt er misschien een vertraagde maaglediging of chronische dunne darm-ontsteking?
Heeft je paard ergens laaggradig chronisch pijn? Heeft hij stress van zijn weidegenootjes? Etcetera.
allemaal zaken inderdaad waar ik echt wel veel hoofdpijn van heb gehad. Om kort te antwoorden:
- ja er zijn twee scopien gedaan, één voor en één na de omazeprol behandeling. Zijn gedrag bleef afwijkend en hij viel weer af een twee maanden hierna, daarom heeft hij twee weken in utrecht gestaan ter observatie en daar is ook zijn darm onderzicht met een scopie (is dus maar een klein stukje van de dunnen darm) en zij hebben de beelde van de tweede scopie beoordeeld en dat zag er weer rustig uit.
mijn eigen "gut feeling' (pun intended) is dat zijn pijn met name in de darm zit en niet zo zeer in de maag. Hier heb ik geen bewijs voor maar dit zegt mijn gevoel. Natuurlijk zijn zweren in de darm ook een ding en zullen die ook vanuit de maag ontstaan. Vandaar ook dat hij zo opknapt van de ulcergold verwacht ik.