Al weer even geleden, maar het waren 2 spuiten. Sedatie en direct de fatale spuit. Inderdaad bij het neervallen al dood. Vond ik voor haar het prettigst, ze heeft er echt helemaal niets van gemerkt. Dat vond/ vind ik toch het allerbelangrijkst.
Juut
Geplaatst: 25-09-24 23:41
Ook ik ken alleen 2 spuiten. Maar pas bij liggen het dodelijke middel.
Wel bij een geit mee gemaakt dat het iets anders ging. Artrose, maar verder gezond. Nubische geit, dus groot. Hield haar aan dr hoorns vast zodat de da goed de naald kon zetten. Klapte ineens die geit neer alsof ze geschoten was! Van schrik heel hard gelachen Bleek de da gewend te zijn geiten maar 1 spuit te geven, dus direct het dodelijke middel. Nou, het resultaat was ook direct.
Sindsdien bespreek ik wel van te voren met de dierenarts wat het stappenplan is, bij het inslapen.
Ik denk dat het bij die van mij dan toch ook 3 spuiten was…. Gek hè, kan het me niet meer zeker herinneren. Weet wel dat het langzaam en in stappen ging.
Overleg van te voren en bij elke stap is wel heel fijn. Bij veel andere dieren is het direct narcose en dan als ze eenmaal diep slapen een spuit in het hart. Het bij mijn grote rammen ook wel gehad dat er meerdere spuiten voor nodig zijn. Bij mijn hond vorig jaar ook twee keer in fatale spuit. Haar hartje bleef kloppen na de eerste.
ElCamino
Geplaatst: 26-09-24 08:54
Hier 3 spuiten geweest. Was superfijn en ging perfect
De eerste is een lichte sedatie om een infuus in te brengen in de hals. Te vergelijken met de sedatie van de tansarts bv.
De 2e spuit is de verdoving die het paard doet gaan liggen. Ze zijn dan daarna volledig onder zeil en voelen niets meer.
3e spuit is de daadwerkelijke spuit die het hart laat stoppen.
Wanneer paarden tegenstribbelen of ertegen vechten wordt er gewoon niet genoeg ingespoten. Gelukkig is onze arts niet zuinig met sedatie middel in deze gevallen. Die is van mening dat het allemaal niet met ellende gepaard hoeft te gaan.
_Nicky
Geplaatst: 26-09-24 09:01
Sterkte!
Mijne is vorig jaar op 5-jarige leeftijd ingeslapen met ernstige hartfalen. Heeft 1 spuit gehad, een grote blauwe en viel letterlijk na 5 seconden dood neer. Het hart klopte ook niet meer. Ik had wel gevraagd vooraf of hij ging liggen of omviel, dus was er wel op voorbereid wat er ging gebeuren.
Ik kan het bij mijn merrie eigenlijk niet meer herinneren. Kwam zo onverwacht en was dus erg emotioneel. Ze stond al op de kliniek voor zand, en kreeg een heftige complicatie de dag voordat we haar zouden ophalen om naar huis te gaan. Maar ze had zo veel pijn en lag al. Volgens mij zijn het 2 spuiten geweest, maar het vallen ‘gelukkig’ niet meegemaakt.
Bij het inslapen? Jazeker Maar voor een boer telt nu eenmaal iedere euro
Edit: +het in stadia laten inslapen van paarden wordt voornamelijk gedaan voor de eigenaar, want die wil dat zijn/haar paard “vredig” sterft, ipv ineens tegen de grond te gaan
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
En in dat geval wordt de koe ingeslapen ipv geslacht
Marcella
Geplaatst: 26-09-24 11:30
2 Maar die van mij lag al en was niet meer in de benen te krijgen.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 26-09-24 11:30
dollyspikkel schreef:
of geslacht voor niet menselijk consumptie
Marije_jiplover
Geplaatst: 26-09-24 11:31
Offtopic:
Een dier dat vol met medicijnen zit, mag niet naar het slachthuis afgevoerd worden om daar te "euthanaseren". Er mogen alleen dieren aangevoerd worden op het slachthuis met de intentie ze te slachten voor humane consumptie óf veevervoedering en daar moeten ze dan ook voor geschikt zijn. Naar het slachthuis brengen om de kadavers af te voeren naar de Rendac is niet toegestaan.
En dus worden koeien die niet beter worden en medicijnen in hun lichaam hebben, of die niet meer transportwaardig zijn, op de boerderij geëuthanaseerd.
En doorgaans wordt er bij runderen inderdaad direct het euthasaat in een bolus in het bloed ingebracht, zonder sedatie en narcosemiddel ertussen.
@TS: wat vervelend dat je een naar gevoel hebt overgehouden aan de euthanasie van de pony. Eventueel zou je nog met de betreffende dierenarts kunnen bellen om aan te geven dat je wat overdonderd was door de procedure, wellicht kan de dierenarts toelichten waarom hij of zij het zo gedaan heeft en kan je dat wat rust brengen?
D__S
Geplaatst: 26-09-24 11:31
DuoPenotti schreef:
dollyspikkel schreef:
of geslacht voor niet menselijk consumptie
Gebeurd bij koeien bijna nooit, inslapen is echt niet zo zeldzaam bij een boer als je denkt
eempje41
Geplaatst: 26-09-24 11:42
Omdat ik nog niet de volledig uitleg heb zien langskomen wilde ik toch nog reageren.Bij het inslapen van paarden zijn inderdaad 2 manier veel gebruikt. Met 3 Spuiten: 1. Sedatie middel waarbij het paard suf wordt maar niet gaat liggen. 2. Narcose middel vaak (midazolam+ketamine). Hier van gaat het paard liggen 3. De laatste spuit is met euthanasol of een andere euthanasie middel. Strikt genomen is dit een narcose middel maar wordt hiervan een overdosis geven.
Bij 2 Spuiten: 1. Sedatie om het paard dus suf te maken maar blijft staan. 2. Direct bij het staande paard euthanasol of ander euthanasie middel. Hierbij gaat het paard dus liggen op dit middel en overlijd het paard hier dus ook van.
Per kliniek/dierenarts/voorkeur van de eigenaar verschilt welke manier wordt gebruikt. Maar met beide manieren wordt dus een geregistreerd euthanasie middel gebruikt.
Hier in Duitsland zijn het 3 spuiten, 1 om suf te worden, dan 1 om te gaan liggen ( bij al liggende paarden vervalt deze stap) , en dan de euthanasie spuit..
Ik heb hier nu al meerdere paarden in laten slapen en ze zijn gelukkig allemaal heel rustig gaan slapen..