Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zonnetje81 schreef:preciesJa een keer iets vergeten dat kan gebeuren maar voordat je pony er zo uitziet dan is dat niet een keer iets vergeten.
ImLucky schreef:nouja mijn ervaring is dus wel dat het met 30+ ers die al jaren niet meer int werk staan en eigenlijk geen bespiering meer hebben wel zo hard kan kan. als ponylief dan ook nog eens slank gehouden word wegens gevoelig voor HB, dan kun je echt wel in een week of 2 over het randje zitten. als je kijkt hoeveel er in een maand aan komt, kun je ook inschatten hoeveel er in een maand af kan gaan.
net als met mijn opa's en oma's van 85. ff niet zo fit en verloren makkelijk 5kg per week. aanpassing gemaakt en weer opgeknapt en kunnen nu alles weer, maar wel een tantje ruster. Ze blijven slank, en duurt veel langer voor spieren terugkomen, als ze dat al doen. op advies van een dokter blijven ze slank omdat het voor dat lichaam veel zwaarder is om te dik te zijn.
Op hogere leeftijd word (oa) hartfunctie nou eenmaal minder, daar kun je nix aan doen, en een keer ga je daar aan dood(als een of andere ziekte je niet eerder omlegt). ook je stofwisseling verandert daarmee.
koop je een pony van 10 op de markt in deze conditie is dat zware nalatigheid van vorige eigenaar, maar je moet hier de leeftijd van het diertje en medische geschiedenis ook meenemen.
DuoPenotti schreef:ja ineens magerder in een week of 2 zeker.
Maar ineens zo extreem mager en het niet weten omdat je de deken niet afdoet.... dat is een ander level.
Juist omdat het er zo snel weer aan komt dan is het dier niet afgevallen door alleen ouderdom of door ziekte. Want dan komt het er niet echt meer makkelijk bij. Maar dit is te lang te weinig voer.
maar ik hou er verder over op.
Mijn mening is duidelijk. Liever een toetsenbordridder dan een verwaarlozer....
senna21 schreef:Ik heb een aantal dagen terug de deken iets te lang op gehouden in de ochtend en het paard was lichtjes bezweet en ik voelde me al ellendig genoeg.Altijd weer goed om te lezen dat er mensen zijn die nog nooit iets fout hebben gedaan, die alles al weten en nooit een domme vergissing hebben begaan.
Een hele geruststelling: de perfecte mens zit op Bokt.
henshem schreef:Tot nu toe heb ik maar een vraag gesteld en het antwoord niet gekregen of gemist? Is de pony op cushing/ppid getest?
DuoPenotti schreef:Elisa en andere, kom op zeg
als ze dit diertje van de markt had gehaald had men schande gesproken over de oude eigenaar en wat fijn dat hij nu bij jou is.
Nu is de eigenaar nalatig en zijn we ineens roomser dan de paus en toetsenbord ridder.
Want stel dat je tegen een ts zegt dat het niet oke is.
ja deze toetsenbord ridder haalt elke week een deken af bij een paard dat niets meer doet.
Want ja onder die deken raken ze haren niet fijn kwijt, onder de deken kunnen wondjes zitten, zeker bij oudjes die vaak een dunnere huid hebben.
Dat hoort gewoon bij minimale zorg. Als dat al teveel gevraagd is?
En als juist de mensen die wel zorg geven nu dus de "trappen" krijgen dat is pas kwalijk...
Iedereen die een paard heeft geeft toch minstens minimale zorg en ja een foutje hoort daar zeker bij.
Maar dit zijn vele weken een foutje...
Elisa2 schreef:Waar het mij om gaat is dat de TS deze fout zelf ziet er eerlijk over is en zich al enorm schuldig voelt. Waarom moeten tien mensen dat dan alsnog gaan lopen inwrijven? Wat voegt het uberhaupt toe?
En inderdaad, bij zo'n oudje kan het gemiddeld een stuk sneller gaan dan bij een jong dier.
Is het goed, nee..maar de TS is zich daar allang bewust van. Ik denk ook niet dat het ooit nog een keer zal gebeuren.
Citaat:Dank allemaal voor de goedbedoelde reacties.
Jammer dat er zo ongevraagd door velen veroordeeld wordt, lezen is waarschijnlijk moeilijk.
Ik geef uitleg bij mijn vraagstelling, maar krijg veel ongevraagde adviezen over voer, ik vraag om hoe het zit met water..
Gooiske schreef:henshem schreef:Tot nu toe heb ik maar een vraag gesteld en het antwoord niet gekregen of gemist? Is de pony op cushing/ppid getest?
Excuus dat ik deze over het hoofd had gezien, Nee, niet getest door onze eigen dierenarts, wel door de dierenarts van de vorige eigenaar, en daar was het al gediagnosticeerd sinds dien krijgt ze prascend en wordt daarom ook elke 3 maand door dierenarts gezien.
Gooiske schreef:henshem schreef:
Dank voor je reactie. Evt kan je het nogmaals laten testen omdat het kan zijn dat de dosering aangepast/omhoog moet.
Polar schreef:senna21 schreef:Ik heb een aantal dagen terug de deken iets te lang op gehouden in de ochtend en het paard was lichtjes bezweet en ik voelde me al ellendig genoeg.Altijd weer goed om te lezen dat er mensen zijn die nog nooit iets fout hebben gedaan, die alles al weten en nooit een domme vergissing hebben begaan.
Een hele geruststelling: de perfecte mens zit op Bokt.
Dit is niet een fout die je moet willen goed praten.
Maar goed, het is gebeurd, de tijd is niet terug te draaien en zoals ik het lees heeft ts op dit moment wel contact met de dierenarts over de staat van de pony en probeert ze haar fouten wel goed te maken.
TS, vertoont het paardje tekenen van uitdroging?
Hoe reageert ze op de huidplooitest?
Is haar hart gecontroleerd door de dierenarts?
Plast ze goed?
Hoe ziet haar beschikking tot water eruit? (waterbakje, ton, etc)
Je kunt eventueel elektrolyten aan de slobber toevoegen, dit stimuleert om meer te drinken.