Hoeveel water heeft een Shetlander nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: Hoeveel water heeft een Shetlander nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:21

Er zit een gigantisch grijs gebied tussen roomser dan de paus zijn en je dier zo extreem verwaarlozen maar oke.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:25

Als dat het enige is wat je uit de boodschap haalt dan zegt dat imo genoeg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:28

Ik ben overigens wel oprecht nieuwsgierig naar de bevindingen van de dierenarts vandaag. Mij zou het wel zorgen baren als je pony echt niet meer drinkt, ondanks het vocht wat in de slobber zit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:36

Elisa en andere, kom op zeg

als ze dit diertje van de markt had gehaald had men schande gesproken over de oude eigenaar en wat fijn dat hij nu bij jou is.
Nu is de eigenaar nalatig en zijn we ineens roomser dan de paus en toetsenbord ridder.
Want stel dat je tegen een ts zegt dat het niet oke is.

ja deze toetsenbord ridder haalt elke week een deken af bij een paard dat niets meer doet.
Want ja onder die deken raken ze haren niet fijn kwijt, onder de deken kunnen wondjes zitten, zeker bij oudjes die vaak een dunnere huid hebben.
Dat hoort gewoon bij minimale zorg. Als dat al teveel gevraagd is?

En als juist de mensen die wel zorg geven nu dus de "trappen" krijgen dat is pas kwalijk...
Iedereen die een paard heeft geeft toch minstens minimale zorg en ja een foutje hoort daar zeker bij.
Maar dit zijn vele weken een foutje...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:41

Ja hoor.. .Jullie zijn helemaal fantastisch. =:) Gewéldig...

Waarom zou je om hulp vragen die zich heeft vergist... als je toch word afgebrand....
Laatst bijgewerkt door senna21 op 24-09-24 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:42

senna21 schreef:
Ja hoor.. .Jullie zijn helemaal fantastisch. =:)

Ja beter dan dit wel ja :') :') :') :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:42

senna21 schreef:
Ja hoor.. .Jullie zijn helemaal fantastisch. =:)

schei toch uit

omdat mensen wel zorg geven....
over wie zegt dat wat? Niet over de mensen die dat gewoon doen

misschien moeten sommige mensen maar fietsen houden.... krijg je geen commentaar bij een langdurig platte band

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:43

Ja een keer iets vergeten dat kan gebeuren maar voordat je pony er zo uitziet dan is dat niet een keer iets vergeten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:54

Zonnetje81 schreef:
Ja een keer iets vergeten dat kan gebeuren maar voordat je pony er zo uitziet dan is dat niet een keer iets vergeten.
precies
en pas in augustus een deken afhaalt omdat het warm is..we hebben een slechte zomer gehad, maar niet zo slecht...
hoe vaak heeft die staan puffen van de hitte?

Ja senna, die vraagt hier vast geen hulp meer, maar dat hulp vragen heeft toch ook geen zin als je dat 3 maanden te laat doet.... mosterd na de maaltijd.
Vermoed dat ze berichten had verwacht met wauw wat goed dat hij al zo aan is gekomen. Omdat ze ook nog later foto's wilde plaatsen.
ja zo werkt dat inderdaad als je net een paardje ergens hebt gered dat er zo uitziet. Dan krijg je wel dat lof.

Maar van dat redden was nu geen sprake.
En waarom mag dat niet gezegd worden, omdat anders iemand geen hulp meer vraagt?
iemand gekwetst word? Kom, de pony is de dupe, niet ts.

Ze heeft meerdere pony's dus ze zou van zichzelf wel meer basis kennis kunnen hebben.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:09

nouja mijn ervaring is dus wel dat het met 30+ ers die al jaren niet meer int werk staan en eigenlijk geen bespiering meer hebben wel zo hard kan kan. als ponylief dan ook nog eens slank gehouden word wegens gevoelig voor HB, dan kun je echt wel in een week of 2 over het randje zitten. als je kijkt hoeveel er in een maand aan komt, kun je ook inschatten hoeveel er in een maand af kan gaan.

net als met mijn opa's en oma's van 85. ff niet zo fit en verloren makkelijk 5kg per week. aanpassing gemaakt en weer opgeknapt en kunnen nu alles weer, maar wel een tantje ruster. Ze blijven slank, en duurt veel langer voor spieren terugkomen, als ze dat al doen. op advies van een dokter blijven ze slank omdat het voor dat lichaam veel zwaarder is om te dik te zijn.
Op hogere leeftijd word (oa) hartfunctie nou eenmaal minder, daar kun je nix aan doen, en een keer ga je daar aan dood(als een of andere ziekte je niet eerder omlegt). ook je stofwisseling verandert daarmee.

koop je een pony van 10 op de markt in deze conditie is dat zware nalatigheid van vorige eigenaar, maar je moet hier de leeftijd van het diertje en medische geschiedenis ook meenemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:11

ImLucky schreef:
nouja mijn ervaring is dus wel dat het met 30+ ers die al jaren niet meer int werk staan en eigenlijk geen bespiering meer hebben wel zo hard kan kan. als ponylief dan ook nog eens slank gehouden word wegens gevoelig voor HB, dan kun je echt wel in een week of 2 over het randje zitten. als je kijkt hoeveel er in een maand aan komt, kun je ook inschatten hoeveel er in een maand af kan gaan.

net als met mijn opa's en oma's van 85. ff niet zo fit en verloren makkelijk 5kg per week. aanpassing gemaakt en weer opgeknapt en kunnen nu alles weer, maar wel een tantje ruster. Ze blijven slank, en duurt veel langer voor spieren terugkomen, als ze dat al doen. op advies van een dokter blijven ze slank omdat het voor dat lichaam veel zwaarder is om te dik te zijn.
Op hogere leeftijd word (oa) hartfunctie nou eenmaal minder, daar kun je nix aan doen, en een keer ga je daar aan dood(als een of andere ziekte je niet eerder omlegt). ook je stofwisseling verandert daarmee.

koop je een pony van 10 op de markt in deze conditie is dat zware nalatigheid van vorige eigenaar, maar je moet hier de leeftijd van het diertje en medische geschiedenis ook meenemen.

Daarom dus ook regelmatig de dekens af. Deze vermagering is niet van een week. Op de eerste foto's is t dier vel over been.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:14

ja ineens magerder in een week of 2 zeker.
Maar ineens zo extreem mager en het niet weten omdat je de deken niet afdoet.... dat is een ander level.
Juist omdat het er zo snel weer aan komt dan is het dier niet afgevallen door alleen ouderdom of door ziekte. Want dan komt het er niet echt meer makkelijk bij. Maar dit is te lang te weinig voer.

maar ik hou er verder over op.
Mijn mening is duidelijk. Liever een toetsenbordridder dan een verwaarlozer....

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:32

Regelmatig dekens af en checken ben ik het wel mee eens hoor, en dat moet dan ook de les zijn. ik denk dat ts deze ook wel geleerd heeft als je je pony zo aan treft. (als dat ze namelijk nix had geïnteresseerd had ze er ook nix aan gedaan)

Wij weten toch niet wat de "normale" conditie van dat diertje is? Of met hoeveel zorg het dieet wat ze hiervoor had was samengesteld?
Als je er elke dag naar kijkt dan gaat zoiets ook heel geleidelijk en valt het verschil je tussen gister en vandaag niet op, en dan inneens is het heel heftig.

Zo heb ik dat zelf in elk geval wel ervaren. Je ziet hem dan iets invallen en je denkt ja, normaal deze tijd van het jaar, dalijk uit de rui en veel op het gras en over 3 weken zit het er weer aan, maar die 3 worden er 5, dat haar komt eindelijk een beetje los, en dan zijn die ribjes die je normaal altijd een beetje voelt inneens niet zijn enige probleem, maar zit er onder er 2/3cm haar verdomt weinig paard.

Ga ik hem door de medische molen halen verwacht ik heus verminderde hartfunctie ect. Maar ik ga niet tot in de oneindigheid dokteren om hem in leven te houden (hij is ook heel bang voor DA enz dus dat speelt ook een rol). Als zijn tijd komt, dan komt die, en daar horen dit soort problemen bij. Geen excuus om hem te laten verhongeren, dus zijn dieet en leefstijl is aangepast, en daar knapt hij gelukkig van op, dus ik verwacht dat hij zijn 32ste verjaardag in maart kan vieren, maar hij zal vast geen 42 worden.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 14:30

DuoPenotti schreef:
ja ineens magerder in een week of 2 zeker.
Maar ineens zo extreem mager en het niet weten omdat je de deken niet afdoet.... dat is een ander level.
Juist omdat het er zo snel weer aan komt dan is het dier niet afgevallen door alleen ouderdom of door ziekte. Want dan komt het er niet echt meer makkelijk bij. Maar dit is te lang te weinig voer.

maar ik hou er verder over op.
Mijn mening is duidelijk. Liever een toetsenbordridder dan een verwaarlozer....

Bedankt voor je ongevraagde ongezouten mening, zat ik net op te wachten, hopelijk heb je een fantastische dag nu. Mijn vraag heb je nu ook echt goed beantwoord dus nogmaals dank!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:35

Graag gedaan :j :+

je vraag had ik al eerder beantwoord: "Blij dat hij in korte tijd nu zoveel bij is gekomen, dan ben je op de goede weg. En ik denk dat hij niet bij zou komen als hij water te kort zou hebben, dus zou me daar niet direct zorgen over maken."

maar dat lees je liever niet, je gaat liever wat jammeren dat mensen je aanspreken... dat zegt wat over jou...je moet dat niet naar een ander projecteren.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:42

Ts je kan wat gebeurt is niet meer veranderen, je kan er wel een les uit halen, en aangezien je het nu goed oppakt denk ik dat je dat wel gedaan hebt
Er over oordelen als buitenstaander is begrijpelijk maar niet erg zinvol.

Je bent nu goed op weg met je oudje.
Ik denk dat hij niet/weinig drinkt omdat hij door de slobber al genoeg vocht binnenkrijgt
Zou proberen om voor de winter nog zo goed mogelijk aan te laten sterken.
Zouden geweekte bietenpulp/zemelen nog iets kunnen doen hierin?
Is de pony alleen door tandproblemen en niet door een andere medische reden zo mager geworden, is dat uigesloten door de da?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:58

senna21 schreef:
Altijd weer goed om te lezen dat er mensen zijn die nog nooit iets fout hebben gedaan, die alles al weten en nooit een domme vergissing hebben begaan.
Een hele geruststelling: de perfecte mens zit op Bokt. :)
Ik heb een aantal dagen terug de deken iets te lang op gehouden in de ochtend en het paard was lichtjes bezweet en ik voelde me al ellendig genoeg. :x
Dit is niet een fout die je moet willen goed praten.

Maar goed, het is gebeurd, de tijd is niet terug te draaien en zoals ik het lees heeft ts op dit moment wel contact met de dierenarts over de staat van de pony en probeert ze haar fouten wel goed te maken.

TS, vertoont het paardje tekenen van uitdroging?
Hoe reageert ze op de huidplooitest?
Is haar hart gecontroleerd door de dierenarts?
Plast ze goed?
Hoe ziet haar beschikking tot water eruit? (waterbakje, ton, etc)

Je kunt eventueel elektrolyten aan de slobber toevoegen, dit stimuleert om meer te drinken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:15

Tot nu toe heb ik maar een vraag gesteld en het antwoord niet gekregen of gemist? Is de pony op cushing/ppid getest?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 15:46

henshem schreef:
Tot nu toe heb ik maar een vraag gesteld en het antwoord niet gekregen of gemist? Is de pony op cushing/ppid getest?

Excuus dat ik deze over het hoofd had gezien, Nee, niet getest door onze eigen dierenarts, wel door de dierenarts van de vorige eigenaar, en daar was het al gediagnosticeerd sinds dien krijgt ze prascend en wordt daarom ook elke 3 maand door dierenarts gezien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:28

DuoPenotti schreef:
Elisa en andere, kom op zeg

als ze dit diertje van de markt had gehaald had men schande gesproken over de oude eigenaar en wat fijn dat hij nu bij jou is.
Nu is de eigenaar nalatig en zijn we ineens roomser dan de paus en toetsenbord ridder.
Want stel dat je tegen een ts zegt dat het niet oke is.

ja deze toetsenbord ridder haalt elke week een deken af bij een paard dat niets meer doet.
Want ja onder die deken raken ze haren niet fijn kwijt, onder de deken kunnen wondjes zitten, zeker bij oudjes die vaak een dunnere huid hebben.
Dat hoort gewoon bij minimale zorg. Als dat al teveel gevraagd is?

En als juist de mensen die wel zorg geven nu dus de "trappen" krijgen dat is pas kwalijk...
Iedereen die een paard heeft geeft toch minstens minimale zorg en ja een foutje hoort daar zeker bij.
Maar dit zijn vele weken een foutje...

Waar het mij om gaat is dat de TS deze fout zelf ziet er eerlijk over is en zich al enorm schuldig voelt. Waarom moeten tien mensen dat dan alsnog gaan lopen inwrijven? Wat voegt het uberhaupt toe?

En inderdaad, bij zo'n oudje kan het gemiddeld een stuk sneller gaan dan bij een jong dier.

Is het goed, nee..maar de TS is zich daar allang bewust van. Ik denk ook niet dat het ooit nog een keer zal gebeuren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:42

Elisa2 schreef:
Waar het mij om gaat is dat de TS deze fout zelf ziet er eerlijk over is en zich al enorm schuldig voelt. Waarom moeten tien mensen dat dan alsnog gaan lopen inwrijven? Wat voegt het uberhaupt toe?

En inderdaad, bij zo'n oudje kan het gemiddeld een stuk sneller gaan dan bij een jong dier.

Is het goed, nee..maar de TS is zich daar allang bewust van. Ik denk ook niet dat het ooit nog een keer zal gebeuren.

er werden vragen gesteld, is ze ziek geweest, heeft ze cushing dat soort gewone vragen en als je daar al veroordelingen in ziet. Dan kun je beter nooit wat vragen, dat is waar.

Er werden voedingsadviezen gegeven.
En daarop werd ts zelf al onvriendelijk, met
Citaat:
Dank allemaal voor de goedbedoelde reacties.
Jammer dat er zo ongevraagd door velen veroordeeld wordt, lezen is waarschijnlijk moeilijk.

Ik geef uitleg bij mijn vraagstelling, maar krijg veel ongevraagde adviezen over voer, ik vraag om hoe het zit met water..

En ja dan de uitleg dat het dier pas in augustus als zo mager word bemerkt nadat de deken is afgedaan.

En dan worden de berichten inderdaad minder aardig en is het niet meer, wat goed dat hij is aangekomen.
Logisch toch....
Ts vliegt onterecht andere aan door haar eigen onaardige berichten en ja dan krijg je dat ook terug.

Reageert ook enkel op wat haar niet aanstaat, maar gewone vragen of antwoorden leest ze over heen.
ja dan krijg je een topic als dit

Dat ze dan inziet dat een deken een hele zomer niet afdoen dom is...het zou ook wat zijn als dat ook nog niet was....

En het is dat je mij quote: hou me namelijk graag verder aan deze: "maar ik hou er verder over op.
Mijn mening is duidelijk. Liever een toetsenbordridder dan een verwaarlozer...."

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:44

Gooiske schreef:
henshem schreef:

Excuus dat ik deze over het hoofd had gezien, Nee, niet getest door onze eigen dierenarts, wel door de dierenarts van de vorige eigenaar, en daar was het al gediagnosticeerd sinds dien krijgt ze prascend en wordt daarom ook elke 3 maand door dierenarts gezien.

Dank voor je reactie. Evt kan je het nogmaals laten testen omdat het kan zijn dat de dosering aangepast/omhoog moet.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 17:21

Gooiske schreef:
henshem schreef:

Dank voor je reactie. Evt kan je het nogmaals laten testen omdat het kan zijn dat de dosering aangepast/omhoog moet.

Daar heb je gelijk in, de dierenarts zegt dat niet nodig te vinden, wel zegt hij het wanneer het weer wat verhoogd mag worden, we zijn begonnen met een kwart, toen een half en sinds augustus 3/4

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:26

Dat was verspilde moeite van mijn kant blijkbaar.

Succes met je paardje, ik hoop dat er snel vooruitgang komt.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 17:39

Polar schreef:
senna21 schreef:
Altijd weer goed om te lezen dat er mensen zijn die nog nooit iets fout hebben gedaan, die alles al weten en nooit een domme vergissing hebben begaan.
Een hele geruststelling: de perfecte mens zit op Bokt. :)
Ik heb een aantal dagen terug de deken iets te lang op gehouden in de ochtend en het paard was lichtjes bezweet en ik voelde me al ellendig genoeg. :x
Dit is niet een fout die je moet willen goed praten.

Maar goed, het is gebeurd, de tijd is niet terug te draaien en zoals ik het lees heeft ts op dit moment wel contact met de dierenarts over de staat van de pony en probeert ze haar fouten wel goed te maken.

TS, vertoont het paardje tekenen van uitdroging?
Hoe reageert ze op de huidplooitest?
Is haar hart gecontroleerd door de dierenarts?
Plast ze goed?
Hoe ziet haar beschikking tot water eruit? (waterbakje, ton, etc)

Je kunt eventueel elektrolyten aan de slobber toevoegen, dit stimuleert om meer te drinken.

Geen verspilde moeite hoor, maar moet telkens tussendoor even antwoorden, ik werk.
Ze plast wel gewoon, maar geen hele grote plassen meer zoals eerder.
Ze ziet er niet uitgedroogd uit, vel blijft niet omhoog staan.
Hart wordt elke 3 maand gecontroleerd.
Water krijgt ze uit een speciebak en uit een automatische drinkbak, die wekelijks schoon wordt gemaakt.

Bij warm weer doe ik dagelijks het water over laten stromen.

De elektrolyten ga ik even navragen aan de dierenarts, dankjewel.

Dierenarts zei vandaag dat het de goede kant op gaat wat ikzelf ook wel kan zien, ik was alleen wat onzeker over de vochtopname of dat zo wel voldoende zou zijn, niet bewust dat het zoveel te weeg zou brengen. Zoals eerder gezegd voel ik mij hartstikke naar erover, maar kan jammer genoeg de klok niet terug draaien.