Onhandelbaar bij uit de wei halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Onhandelbaar bij uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 13:50

Paarden gedijen bij duidelijkheid en consequent zijn. Niet bij de ene dag mag dit wel en dat niet. Ook in een groep moeten ze gewoon leren zelfstandig worden en zelfstandig mee gaan. Dat is imo gewoon een stuk basisopleiding. Je kunt wel overal omheen gaan werken maar daar leren ze niks van. (waarmee ik niet zeg dat je niet naar het paard moet kijken)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 14:15

Huh, paard wil toch duidelijk terug naar de kudde?
Dus paard doet het prima in een kudde.

Wat een oplossing zeg "zet maar weer apart." >;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 14:38

ruitje schreef:
Ik vind de stempel verlatingsangst ook wel snel gegeven hoor, jeetje.

Jouw paard heeft als ik het goed begrijp een ander schema dan alle andere paarden op stal. Dat is gewoon niet zo handig. Er gaan er hier 60 elke dag om 08 uur naar buiten en 50 daarvan vinden het ook niet leuk als de baas ze een ander schema dan dat gaat geven.

Ik vind dat je zoveel mogelijk mee moet in een schema van een stal, orde rust en regelmaat werkt gewoon goed voor paarden :)

Ben het wel eens met Ruitje. Het stempel verlatingsangst zou ik nu er nog niet op willen plakken. Het kan best zijn dat ze wat onzeker is.
Paard is net verhuist naar een nieuwe locatie en hecht zich nu het meest aan de paarden waar ze de hele dag bij staat. Die ziet ze vaker als dat ze jou ziet. Dat is volkomen normaal gedrag. Daarnaast moet ze aan jou gaan wennen en de dingen die jij met haar wil doen.
Probeer haar stukje bij beetje te laten wennen. Gedurende de eerste periode waarin ze aan al het nieuwe moet wennen eerst aanpassen aan het ritme van de stal en pas wat met haar gaan doen als de paarden weer binnen zijn gehaald. Ga grondwerken of rijden en probeer een goede band op te bouwen. Is ze goed aan haar nieuwe omgeving en aan jou gewend, en de grondwerkprincipes zitten er goed in, kun je haar best overdag uit de groep halen en weer terugzetten. Probeer in het begin een vast ritme daarvoor in te bouwen, dat werkt bij onzekere paarden vaak het beste. Als je zelf hier nog wat onzeker in bent, probeer begeleiding op stal daarbij te vinden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:03

Cioccolato schreef:
Captain schreef:

Lekker diervriendelijk. Paard doet 'moeilijk' dus hop haal maar weer uit de kudde en zet een kuddedier maar even alleen zodat de mens er dan tenminste wel plezier aan kan beleven. :r

Sommige staan gewoon beter apart.

Beter voor de ruiter of beter voor het paard?

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:15

Ook hier hadden we zo’n kleine panikio in het begin.
Gewoon lekker bij haar vriendjes laten staan en in het weiland wat grondwerk gaan doen.
Nu is ze een half jaar bij ons en zijn we langzamerhand aan het verder opbouwen.
In principe kent ze alles maar behandelen we haar als groen. Dus eerst longeerdekje/singel er op. Dan even hangen. En binnenkort gaan we er dan eindelijk op. Liefst als haar vriendinnetje in de wei naast de bak loopt.
Ik ben niet voor het alles eisen gelijk. Hoe rustiger aangepakt hoe meer plezier en liefde we uiteindelijk terug krijgen
En er zullen mensen het niet met mij eens. Ook helemaal prima. Ik ga voor in vertrouwen werken

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:43

Angell66 schreef:
Hallo,

Wij hebben begin deze maand een 11 jarige Hannoveraan merrie gekocht die haar eerste jaren als springpaard gebruikt is (zij is spring gefokt) en de afgelopen paar jaren alleen als fokmerrie gebruikt is. Wij hebben haar gestald bij een pension met weidegang. Wij zijn rustig aan begonnen met grondwerk, longeren, lopen langs paden wat allemaal goed ging, nergens schrikt zij van. Eerst stond zij alleen in een wei en na een week is zij bij de kudde (alleen merries) gezet. Sindsdien is er geen land meer mee te bezeilen bij het uit de wei halen blijf zij maar hinneken en wil zij zich lostrekken en ook op stal "schreeuwt " zij de hele boel bij elkaar en blijft maar richting de wei kijken en is niet meer te hanteren en kun je niet meer in haar stalbox staan. Zij wordt dan als enige uit de wei gehaald, toen zij alleen in de wei stond de 1ste week, konden wij haar zonder problemen uit de wei halen.

In de gang vd stal poept zij soms wel 3 keer, en ook in haar eigen stal vertoont zij dit gedrag waarbij ze zeer onrustig is en luid blijft hinneken. Zodra de andere paarden weer op stal staan is er niks aan de hand.

Wij zitten nu met de handen in de haren hoe hier mee om te gaan, we kunnen moeilijk de merrie haar zin geven door maar in de wei te laten. Helaas weten wij te weinig over haar verleden. Heeft iemand misschien tips hoe om te gaan met dit gedrag.

Alvast bedankt voor de tips

Gewoon met de rest naar binnen doen en niet alleen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 19:04

Word wel lastig als de paarden 24/7 buiten staan.
Ik haal nergens uit het bericht hoe de weidegang geregeld is. S’nachts op stal of niet, staat nergens.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:51

Cioccolato schreef:
Sommige staan gewoon beter apart.

Buiten dat ik denk dat dat voor weinig paarden geldt, is dat voor dit dier duidelijk niet zo.
Het paard voelt zich fijn in de kudde en heeft er moeite mee om bij de vertrouwde veilige kudde weg te gaan.

Het paard "eenzame opsluiting" geven is niet de oplossing. Rust, kleine stapjes en begrip komen al een heel eind.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:57

Ineke2 schreef:
Word wel lastig als de paarden 24/7 buiten staan.
Ik haal nergens uit het bericht hoe de weidegang geregeld is. S’nachts op stal of niet, staat nergens.

TS geeft aan dat het probleem over is zodra de andere paarden weer op stal staan, dus blijkbaar geen 24/7 buiten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:05

Ah die zin had ik gemist / overheen gelezen. Tja dan zou ik zelf in eerste instantie mijn eigen ritme proberen aan te passen en met je merrie gaan werken op het moment dat de paarden allemaal op stal staan.
Dan kan ze “ landen “ van de verhuizing, nieuwe baasjes, nieuwe routine, nieuwe regels etc…
Als ze dan braaf is gaat het daarna vaak veel meer vanzelf, omdat ze jullie heeft leren vertrouwen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:20

TS: het goede nieuws is dat is dit aardig trainbaar is. De kans is groot dat jullie hier wel overheen kunnen groeien samen.
Je moet de juiste balans vinden tussen haar gerust stellen dmv kleine(re) stapjes gewenning en duidelijk zijn (dat is niet perse /waarschijnlijk niet slaan oid, dat is een stabiele basis zijn voor je paard die weet wat ze wil, kan en doet). Die balans kan per paard verschillen. Bij de één ben je meer psycholoog/coach. Bij de ander ben je iets meer leider.

Het goede nieuws is dat ze al wedstrijdpaard geweest is. Dus op zich ergens weet hoe ze zich in haar eentje moet handhaven. Al dan niet met ondersteuning van de ruiter. Het is nu de kunst om die basis terug te vinden.

Ik heb ook een paard die heel weinig zelfvertrouwen heeft van nature. Die zal altijd blijven neigen naar (verlatings)angst. Maar die heeft geleerd om op mij te vertrouwen en kan er alles alleen mee. Helemaal alleen (zonder mens of paard) blijft hij soms wat moeilijk vinden maar ook dat kan gewoon.

Rustig blijven, duidelijk blijven. Kan gewoon helemaal goed komen.

Als je weinig ervaring hebt met dit soort situaties zou zeker wel overwegen hier een paar lessen in te nemen. Je kunt met zulke kleine dingen een groot verschil maken. Oa je paard beter leren snappen, de signalen eerder oppakken en er beter mee om leren te gaan. 90% van de oplossing zit bij jou.

En in de tussentijd zou ik proberen om de situatie niet telkens op te zoeken. Kun je niet vaker komen als ze toch al binnen zijn? Zodat er geen patroon van angst ontstaat rondom jou? Je kunt dat prima afwisselen en uiteindelijke alleen nog komen als het jou uitkomt. Maar het is niet echt een makkelijker start als je nu steeds de boeman bent die haar in een enge situatie brengt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:20

Cioccolato schreef:
Of wel. Apart ging het goed.
Paard kan best prima in kudde staan na een poos wennen. Of misschien werkt dat niet.
Tijd zal het uitwijzen.

Dat werkte gewoon even omdat het paard er net was, volledig overdonderd, en nog niet de kans had gehad zich ergens aan te hechten.

Soms vraag ik me af of sommige mensen wel paarden hebben, het is soms het minst begrepen dier ooit. Echt een beetje onnozel. Ik doel hierbij niet op ts, iedereen is immers ooit ergens begonnen. Maar sommige raadgevers...

Ik ga mee met alle nuchtere mensen MET paarden die begrijpen dat een paard minimaal 3 maanden moet 'landen', echt geland zijn ze pas na een jaar.
Tot die tijd volg je zoveel mogelijk het ritme van de stal, zoekt de problemen niet op, en werkt rustig aan jullie band.
Laat je aub niet adviseren door mensen die vinden dat je je paard moet slaan, apart zetten, en dat ze dit moedwillig doet... dat zijn mensen die er echt niets van hebben begrepen.
Sorry dat ik een beetje onaardig doe. Maar anno 2024 waarin alle info gewoon te vinden is, er bergen paardvriendelijke trainers rondlopen en we inmiddels horen te weten hoe een paard functioneert, worden er nog steeds zulke oenige dingen gezegd.
Nogmaals: ik zal wel een hormonenpiek hebben ofzo, maar daar krijg ik het een beetje van op mijn heupen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:06

Ach, uiteindelijk kan niemand goed advies geven van achter en beeld scherm op een klein verhaal.
En meerdere wegen naar Rome.

Ik vind een paard dat zoveel stress ervaart van een groep weg niet diervriendelijker dan apart zetten naast anderen. Als dat beter gaat. Misschien gaat dat ondertussen ook niet meer en ging dat alleen omdat het nieuw was.
Wie zal het zeggen.

Ik zou dan liever apart, naast anderen, laten wennen aan de plek. Lekker rijden en ermee aan de slag en na gewenning maar weer eens proberen in de groep :)

Ook een prima weg naar Rome, alleen een andere. En misschien past deze beter bij ts.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:11

Citaat:
Het goede nieuws is dat ze al wedstrijdpaard geweest is. Dus op zich ergens weet hoe ze zich in haar eentje moet handhaven. Al dan niet met ondersteuning van de ruiter. Het is nu de kunst om die basis terug te vinden.

Deze pik er even uit.

Ts schrijft toen ze naast de groep ging het prima ging.
Nu in de groep niet meer.

Hoe is ze bij de sportstal gehouden? Helaas op veel plekken nog niet samen.
Misschien heeft ze nu pas geleerd wat het is om in een kudde te staan en veilig te voelen daar.

Dan gaat dat wennen aan in har eentje zijn toch weer moeilijker.

Ik zou voor nu ook pas wat met haar gaan doen als alle paarden binnen staan.
Dan lijkt ze het meeste op haar gemak en kunnen jullie elkaar ook leren kennen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:16

Maar de kudde is nu haar veilige haven. Waarom dan apart zetten? Omdat het voor de mens makkelijker is? Ze staat 22 uur van de dag in de groep en 2 uur per dag moet ze iets met een mens. Persoonlijk vind ik apart zetten voor je eigen gemak voor die 2 uurtjes behoorlijk egoïstisch. Wat Ninx zegt.
Waarom niet het paard gewoon de tijd geven en dan maar even niet rijden of aan de slag, behalve met vertrouwen opbouwen, enz.?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:23

Zeker niet apart zetten... met de zin wennen in haar eentje zijn bedoelde ik met poetsen/rijden. Geen idee of je daarop reageerde, maar even algemeen ter verduidelijking :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:29

DuoPenotti schreef:
Citaat:

Hoe is ze bij de sportstal gehouden? Helaas op veel plekken nog niet samen.
Misschien heeft ze nu pas geleerd wat het is om in een kudde te staan en veilig te voelen daar.

Ze is fokmerrie geweest. Die staan sowieso nooit alleen. Hebben op zijn minst een tijd een veulen bij zich.

Dus die situatie kan niet nieuw zijn voor haar.

Waarschijnlijk wel in combinatie met er dan weer uitgehaald worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:31

DuoPenotti schreef:
Zeker niet apart zetten... met de zin wennen in haar eentje zijn bedoelde ik met poetsen/rijden. Geen idee of je daarop reageerde, maar even algemeen ter verduidelijking :)

Oh ik reageerde op de reactie boven jou. Jij kwam er net tussen :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:43

Cioccolato schreef:
Ach, uiteindelijk kan niemand goed advies geven van achter en beeld scherm op een klein verhaal.

Ik vind een paard dat zoveel stress ervaart van een groep weg niet diervriendelijker dan apart zetten naast anderen. Als dat beter gaat. Misschien gaat dat ondertussen ook niet meer en ging dat alleen omdat het nieuw was.
Wie zal het zeggen.

Ik zou dan liever apart, naast anderen, laten wennen aan de plek. Lekker rijden en ermee aan de slag en na gewenning maar weer eens proberen in de groep :)

Ook een prima weg naar Rome, alleen een andere. En misschien past deze beter bij ts.

Je denkt in mensenlogica, niet in paardenlogica.

Een paard heeft minimaal 3 maanden nodig om een nieuwe omgeving in zich op te nemen. Daar is gewoon onderzoek naar gedaan.
Geluiden, geuren, ritme en gewoontes op stal en de andere paarden.
Een paard is de eerste tijd ook nog bezig een plek in de kudde te verwerven.
Geef een dier daar de kans toe wanneer je het dier een goede mentale en fysieke gezondheid gunt.

Het feit dat het apart eerst beter ging is doodeenvoudig omdat ze dan nog overdonderd zijn en nog geen connectie hebben met de kudde.
Je ziet toch vrijwel altijd dat een paard zich in eerste instantie anders gedraagt dan iets verder in de tijd op een nieuwe plek?

Gelukkig zeggen de meeste mensen hier hetzelfde.
Er is nog hoop voor paarden! Hahaha!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:08

Ineke2 schreef:
Ah die zin had ik gemist / overheen gelezen. Tja dan zou ik zelf in eerste instantie mijn eigen ritme proberen aan te passen en met je merrie gaan werken op het moment dat de paarden allemaal op stal staan.
Dan kan ze “ landen “ van de verhuizing, nieuwe baasjes, nieuwe routine, nieuwe regels etc…
Als ze dan braaf is gaat het daarna vaak veel meer vanzelf, omdat ze jullie heeft leren vertrouwen.

Dit zou ik ook doen idd. Die paar weken dat ze hoogstwaarschijnlijk nog op het land staan.

Dikke kans dat volgend jaar je probleem opgelost is, dan kent ze de routine, de kudde en jullie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:51

Ninx schreef:
Cioccolato schreef:

Wie zal het zeggen.

Je denkt in mensenlogica, niet in paardenlogica.

Een paard heeft minimaal 3 maanden nodig om een nieuwe omgeving in zich op te nemen. Daar is gewoon onderzoek naar gedaan.
Geluiden, geuren, ritme en gewoontes op stal en de andere paarden.
Een paard is de eerste tijd ook nog bezig een plek in de kudde te verwerven.
Geef een dier daar de kans toe wanneer je het dier een goede mentale en fysieke gezondheid gunt.

Het feit dat het apart eerst beter ging is doodeenvoudig omdat ze dan nog overdonderd zijn en nog geen connectie hebben met de kudde.
Je ziet toch vrijwel altijd dat een paard zich in eerste instantie anders gedraagt dan iets verder in de tijd op een nieuwe plek?

Gelukkig zeggen de meeste mensen hier hetzelfde.
Er is nog hoop voor paarden! Hahaha!

Ja. Dat is een manier.
Er zijn meerdere wegen naar Rome en vanachter je beeldscherm kun jij helemaal niks stellen met zekerheid.

Het is jammer dat de meeste mensen hetzelfde zeggen. Zonder verder door te denken en een andere kijk erop te hebben.
'Mensenlogica' nee, verder denken dan die ene manier die in theorie het mooist en fijnst is. Dat is denken in het belang van paarden. Niet denken in het belang van jezelf om het maar te doen omdat het schijnbaar het beste is of zo hoort en je dan zo goed bezig bent.

En vooral de andere wegen slecht te noemen, minachtend er over te doen oid. Ook een andere manier kan prima tot hetzelfde resultaat komen. Soms beter passend bij een paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:52

Maar waarom moet er nu al gereden worden met dat paard? Het dier staat er net twee weken ,geef die eens wat weken de tijd om te wennen en een band op te bouwen met zijn mens ipv al direct te moeten presteren ...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:55

Rijden en presteren zijn ook 2 andere dingen.

T ene paard zal gelijk na verhuizen gereden kunnen worden en een ander niet.

Nogmaals. Er is geen 1 manier. Geen 1 lijn. Geen 1 manier van houden. Geen 1 soort paard. Geen 1 weg. Geen 1 hetzelfde. Allemaal zijn ze anders, alle mensen, paarden, plekken, kuddes.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:07

Cioccolato schreef:

Nogmaals. Er is geen 1 manier. Geen 1 lijn. Geen 1 manier van houden. Geen 1 soort paard. Geen 1 weg. Geen 1 hetzelfde. Allemaal zijn ze anders, alle mensen, paarden, plekken, kuddes.

Ik vul hem even aan;
En er zijn mensen die kijken vanuit het paard als individu, mensen die kijken vanuit het paard als gehouden dier voor de mens

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:27

Cioccolato schreef:

Hoewel ik het hier wel mee eens ben.

Is de situatie van TS geen paarden probleem. Maar een mensen probleem.

Als dat paard tijdens het wennen in de eerste nou moeilijk zou liggen in de kudde kan ik me nog iets voorstellen. Dan heb je een (door mensen gecreerd) paardenprobleem.

Maar hier betreft het een paard wat zich juist goed voelt buiten tussen de andere paarden en alleen een mensen probleem heeft: namelijk stress vanwege het uit de kudde halen.

Dan vind ik apart zetten niet een voor de hand liggende oplossing. Want daar ligt het probleem niet.