Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ruitje schreef:Ik vind de stempel verlatingsangst ook wel snel gegeven hoor, jeetje.
Jouw paard heeft als ik het goed begrijp een ander schema dan alle andere paarden op stal. Dat is gewoon niet zo handig. Er gaan er hier 60 elke dag om 08 uur naar buiten en 50 daarvan vinden het ook niet leuk als de baas ze een ander schema dan dat gaat geven.
Ik vind dat je zoveel mogelijk mee moet in een schema van een stal, orde rust en regelmaat werkt gewoon goed voor paarden
Angell66 schreef:Hallo,
Wij hebben begin deze maand een 11 jarige Hannoveraan merrie gekocht die haar eerste jaren als springpaard gebruikt is (zij is spring gefokt) en de afgelopen paar jaren alleen als fokmerrie gebruikt is. Wij hebben haar gestald bij een pension met weidegang. Wij zijn rustig aan begonnen met grondwerk, longeren, lopen langs paden wat allemaal goed ging, nergens schrikt zij van. Eerst stond zij alleen in een wei en na een week is zij bij de kudde (alleen merries) gezet. Sindsdien is er geen land meer mee te bezeilen bij het uit de wei halen blijf zij maar hinneken en wil zij zich lostrekken en ook op stal "schreeuwt " zij de hele boel bij elkaar en blijft maar richting de wei kijken en is niet meer te hanteren en kun je niet meer in haar stalbox staan. Zij wordt dan als enige uit de wei gehaald, toen zij alleen in de wei stond de 1ste week, konden wij haar zonder problemen uit de wei halen.
In de gang vd stal poept zij soms wel 3 keer, en ook in haar eigen stal vertoont zij dit gedrag waarbij ze zeer onrustig is en luid blijft hinneken. Zodra de andere paarden weer op stal staan is er niks aan de hand.
Wij zitten nu met de handen in de haren hoe hier mee om te gaan, we kunnen moeilijk de merrie haar zin geven door maar in de wei te laten. Helaas weten wij te weinig over haar verleden. Heeft iemand misschien tips hoe om te gaan met dit gedrag.
Alvast bedankt voor de tips
Cioccolato schreef:Sommige staan gewoon beter apart.
Cioccolato schreef:Of wel. Apart ging het goed.
Paard kan best prima in kudde staan na een poos wennen. Of misschien werkt dat niet.
Tijd zal het uitwijzen.
Citaat:Het goede nieuws is dat ze al wedstrijdpaard geweest is. Dus op zich ergens weet hoe ze zich in haar eentje moet handhaven. Al dan niet met ondersteuning van de ruiter. Het is nu de kunst om die basis terug te vinden.
DuoPenotti schreef:Citaat:
Hoe is ze bij de sportstal gehouden? Helaas op veel plekken nog niet samen.
Misschien heeft ze nu pas geleerd wat het is om in een kudde te staan en veilig te voelen daar.
Cioccolato schreef:Ach, uiteindelijk kan niemand goed advies geven van achter en beeld scherm op een klein verhaal.
En meerdere wegen naar Rome.
Ik vind een paard dat zoveel stress ervaart van een groep weg niet diervriendelijker dan apart zetten naast anderen. Als dat beter gaat. Misschien gaat dat ondertussen ook niet meer en ging dat alleen omdat het nieuw was.
Wie zal het zeggen.
Ik zou dan liever apart, naast anderen, laten wennen aan de plek. Lekker rijden en ermee aan de slag en na gewenning maar weer eens proberen in de groep
Ook een prima weg naar Rome, alleen een andere. En misschien past deze beter bij ts.
Ineke2 schreef:Ah die zin had ik gemist / overheen gelezen. Tja dan zou ik zelf in eerste instantie mijn eigen ritme proberen aan te passen en met je merrie gaan werken op het moment dat de paarden allemaal op stal staan.
Dan kan ze “ landen “ van de verhuizing, nieuwe baasjes, nieuwe routine, nieuwe regels etc…
Als ze dan braaf is gaat het daarna vaak veel meer vanzelf, omdat ze jullie heeft leren vertrouwen.
Ninx schreef:Cioccolato schreef:Ach, uiteindelijk kan niemand goed advies geven van achter en beeld scherm op een klein verhaal.
En meerdere wegen naar Rome.
Ik vind een paard dat zoveel stress ervaart van een groep weg niet diervriendelijker dan apart zetten naast anderen. Als dat beter gaat. Misschien gaat dat ondertussen ook niet meer en ging dat alleen omdat het nieuw was.
Wie zal het zeggen.
Ik zou dan liever apart, naast anderen, laten wennen aan de plek. Lekker rijden en ermee aan de slag en na gewenning maar weer eens proberen in de groep
Ook een prima weg naar Rome, alleen een andere. En misschien past deze beter bij ts.
Je denkt in mensenlogica, niet in paardenlogica.
Een paard heeft minimaal 3 maanden nodig om een nieuwe omgeving in zich op te nemen. Daar is gewoon onderzoek naar gedaan.
Geluiden, geuren, ritme en gewoontes op stal en de andere paarden.
Een paard is de eerste tijd ook nog bezig een plek in de kudde te verwerven.
Geef een dier daar de kans toe wanneer je het dier een goede mentale en fysieke gezondheid gunt.
Het feit dat het apart eerst beter ging is doodeenvoudig omdat ze dan nog overdonderd zijn en nog geen connectie hebben met de kudde.
Je ziet toch vrijwel altijd dat een paard zich in eerste instantie anders gedraagt dan iets verder in de tijd op een nieuwe plek?
Gelukkig zeggen de meeste mensen hier hetzelfde.
Er is nog hoop voor paarden! Hahaha!
Cioccolato schreef:Rijden en presteren zijn ook 2 andere dingen.
T ene paard zal gelijk na verhuizen gereden kunnen worden en een ander niet.
Nogmaals. Er is geen 1 manier. Geen 1 lijn. Geen 1 manier van houden. Geen 1 soort paard. Geen 1 weg. Geen 1 hetzelfde. Allemaal zijn ze anders, alle mensen, paarden, plekken, kuddes.
Cioccolato schreef:Rijden en presteren zijn ook 2 andere dingen.
T ene paard zal gelijk na verhuizen gereden kunnen worden en een ander niet.
Nogmaals. Er is geen 1 manier. Geen 1 lijn. Geen 1 manier van houden. Geen 1 soort paard. Geen 1 weg. Geen 1 hetzelfde. Allemaal zijn ze anders, alle mensen, paarden, plekken, kuddes.