Hoefbevangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:22

Ik heb gelukkig geen ervaring met hoefbevangenheid, De rest, zo te lezen, wel (helaas).

Maar staat hij nou op houtmot/schaafsel? Mijn oude paard kon daar echt niet tegen en als er maar iets van dat strooisel in de stal lag, was ie binnen de kortste keren aan 1 of meerdere hoeven flink kreupel.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 10:49

Jaa er ligt heel fijn zaagsel in, hij loopt in het zaagsel juist heel goed. Dan zou je niet denken dat je een bevangen paard ziet..

Dit was vanmorgen, laatste medicatie was zaterdag avond rond 11 uur. Durf t ook bijna niet te laten zien, vind het zo sneu voor hem.

Heb er nieuwe blokken onder getapet weer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:53

@Rocamor : Dat is echt heel paardafhankelijk. Die van mij staan al dik 20 jaar op houtkrullen en nooit last gehad van kreupelheden door houtspul in de stralen. (1 ex-HB, 1 COPD/HB en 1 ex-SB)

@anoukwendy: hij loopt idd knap beroerd, maar dat doet mijn paard ook als ik zonder schoenen over grind loop en die heeft geen HB (wel dunne zolen).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:17

vind dat ie nu beroerder loopt door de ondergrond, dan van inwerking van hb van binnen uit zeg maar.

1e filmpje was het meer dat beiden het probleem waren van het slechte lopen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:29

Je doet goed je best, ts.
Die blokken geven hem zeker verlichting.

Mijn advies blijft om hem in dit stadium boxrust te geven, geen extra beweging behalve zoals nu voor de video voor de dierenarts.
En een dikkere laag stalbedekking.

Foto's van de hoeven kunnen ook op stal worden gemaakt, als de kliniek niet lukt.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 11:53

Thanks!

Jaa ik vraag me dus idd af of het niet ook is omdat zn voetjes gewoon te kort zijn. Vooral als er net een steentje onder ligt ofzo hinkelt ie erover, dat doet echt zeer. Als er verder niks onder ligt gaat het iets beter. Maargoed ik weet t niet, kan niet in hem kijken.

De hoefsmid kan het weekend van 28/29 september langskomen, ik zal zo even proberen de filmpjes naar de kliniek te sturen en zien wat hun zeggen of het slim is om langs te komen of dat ik mn eigen hoefsmid thuis laat komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:06

Ik zou niet tot het eind van de maand willen wachten om alvast wat verbetering in die hoefvorm te krijgen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:11

DubbelFun schreef:
@Rocamor : Dat is echt heel paardafhankelijk. Die van mij staan al dik 20 jaar op houtkrullen en nooit last gehad van kreupelheden door houtspul in de stralen. (1 ex-HB, 1 COPD/HB en 1 ex-SB)

@anoukwendy: hij loopt idd knap beroerd, maar dat doet mijn paard ook als ik zonder schoenen over grind loop en die heeft geen HB (wel dunne zolen).

Dat eerste klopt helemaal DF. Vorige eeuw gereden bij een eigenaar die al zijn paarden altijd op krullen had staan en er nooit een kreupel daardoor gehad. Mijn eigen ook eerst jaren op de houtkrullen, af en aan zweren, zelfs keer 3 in 1 hoef. Van krullen af, geen kreupelheid meer gehad. Totdat de stalhouder een keer een beetje houtkrul mengde onder een dikke lading stro. Spontaan stond die van mij weer kreupel en met die van mij geloof ik 10-20% van de overige paarden.

Ik wil ook niet zeggen dat het paard van TS kreupel is van een hoefzweer, maar altijd handig om in het achterhoofd te houden mocht het toch een zweer zijn.

En nogmaals, ik heb gelukkig (en klop het echt af) geen ervaring met HB, dus wellicht denken de kenners "Rocamor, koekoek, zie je niet dat XYZ en dat geeft aan dat ie - helaas - HB is".

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:13

Ja, het is nu lastig dat je de oorzaak niet weet en dus niet weet of je zijn voerschema aan moet passen.
Is hij al verzekerd?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 13:08

Nee ik wil ook eigenlijk niet wachten, maar als op de trailer staan niet bevordelijk is, en de hoefsmid niet eerder kan, heb ik vrij weinig keus.. Ik ga er zelf niet aan prutsen want ik heb er geen verstand van.

Hoefzweer heb ik wel aan gedacht, maar gok dat je dat dan op de foto zou moeten zien?

jaa maar dit viel binnen de karensperiod, dus die dekt niks :')

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:15

Ah oliebol... naar is dat!

Is er geen kliniek die aan huis kan komen voor foto's?
Ik snap je dilemma trouwens wel, de prijzen hier zijn echt niet grappig. :x

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:23

Welke medicatie heb je en op welke dosering?
Als ik dit beeld zag bij mijn pony ging ze terug op medicatie of medicatie omhoog als ik die omlaag had gedaan.

Edit: zij kreeg bute, half zakje (want pony’tje)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:28

anoukwendy schreef:
Nee ik wil ook eigenlijk niet wachten, maar als op de trailer staan niet bevordelijk is, en de hoefsmid niet eerder kan, heb ik vrij weinig keus.. Ik ga er zelf niet aan prutsen want ik heb er geen verstand van.

Hoefzweer heb ik wel aan gedacht, maar gok dat je dat dan op de foto zou moeten zien?

jaa maar dit viel binnen de karensperiod, dus die dekt niks :')

Ik zou mezelf niet vreselijk opjagen....
Je doet nu wat je kunt, je probeert sober maar goed te voeren (zeker niet op een hongerdieet zetten!!! ik krijg sowieso niet de indruk dat dit paard te dik is), je probeert de pijn te verlichten, en zo min mogelijk stress te veroorzaken.

Moeten wachten is misschien niet ideaal, maar halsoverkop allerlei toeren uithalen helpt jullie wellicht ook niet.

Wel fijn dat je hier toch een heel aantal echt goede tips krijgt!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:35

Ben ik het mee eens. :j
Het enige wat ze op de kliniek kunnen doen is eventueel foto's maken en de hoeven lichtjes bijwerken.
Al kun je je afvragen of dat laatste op dit moment het juiste is om te doen.

Het enige 'voordeel' aan dit gedoe is dat zijn hoeven nu hoogstwaarschijnlijk sneller gaan groeien dan wanneer hij niet hoefbevangen zou zijn geweest, wat ergens nog een lichtpuntje is mocht het echt vanwege de te korte hoeven zijn.

Ik ben het ook eens met Hilary, in overleg met de dierenarts/kliniek het paard op buut zetten.
Dit remt de ontstekingen en vermindert de pijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:36

Ik denk ook dat comfort en rust nu minstens zo belangrijk is voor het paard. Gaat hij ook liggen in de stal of buiten?
Op wat voor bodembedekking stond hij bij de vorige eigenaar?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 14:08

Hij kreeg idd fenylbutazon, denk dat dat de bute in nederland is? Daar kreeg ie 10 gram van elke avond omdat zn geschatte gewicht rond de 950 kg ligt. Dus twee zakjes.
Maargoed dat heeft ie nu 2 weken gehad, en de dierenarts en hoefsmid willen beide zien hoe hij reageert zonder medicijnen. En wat hier ook gezegd word, met medicijnen voelt ie de pijn minder en overbelast ie misschien zichzelf.. Ik vind er te weinig verschil in zitten met medicijnen denk ik om te zeggen dat het echt heel goed werkt, maar dat weet ik niet, zal ik even met de kliniek overleggen.

Nouja ik sta nu op het punt dat ik zoiets heb van, tjaa het kost een hoop geld maar dat paard moet gewoon beter worden. Dus de kosten is opzich het probleem niet, zolang het niet in de duizenden euro's oploopt uiteraard :P

Er is in de buurt geen andere kliniek die thuis foto's kan maken, maar dat helpt me evengoed niet om de hoefsmid sneller te laten komen. Enige wat ik kan doen is vrijdag gewoon heen gaan, dan maken we foto's en aan de hand daarvan kijken wat ze kunnen doen. De dierenarts heeft de foto's van zn voeten gemaild naar de hoefsmid van de kliniek.

Nee hij heeft nog geen een keer gelegen, tenminste, als ik in zn vacht/manen enzo kijk. Nergens vind ik ook maar een stukje zaagsel, en hij heeft best stug haar in zn manen dus dat had wel blijven zitten, dat krijgt ie er zelf niet uit door alleen te schudden na het liggen. Dus dat is ook iets wat ik bijzonder vind, dat ie op zn pijnlijke voeten blijft staan.
Bij de vorige eigenaar heeft ie alleen buiten gestaan, in de winter een afdak maar ik vraag me af of daar bodembedekking in lag. Maar daar kan ik verder geen uitspraak over doen, als we naar de kliniek gaan zie ik hem vrijdag dus dan zal ik het vragen, hij zou meegaan dan.

Ik voel me zo schuldig naar hem toe dat ik hem niet meer kan helpen, dat ik hem niet poef beter kan maken. Ik zit er echt mee dat ie zoveel pijn heeft, en dat ik hem zo moet zien :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:17

Je doet wat je kan. Veel meer kun je volgens mij ook niet doen nu. Ik snap je gevoel overigens wel. Je wil je vriendje helpen maar je bent zo machteloos. Het is een klote ziekte die vaak ook wel tijd kost

Mag je wel weer starten met medicatie?

Ik heb ook het idee dat hij op de bodem reageert. Heb je al hoefschoenen in zijn maat kunnen vinden? Ik denk dat dempende zolen hem ook wel gaan helpen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:21

Heeft de dierenarts die dosering van buut voorgeschreven?

Ik ken je gevoel, maar je doet op dit moment alles wat je kunt doen.
Je hebt ze in eigen beheer toch? Zou je meer stalbedekking kunnen gebruiken zodat het voor hem comfortabeler is om te staan en liggen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:27

Hier zie je een filmpje van een paard dat echt tenenkrommend slecht loopt.
Na bekapping en het aanmeten van hoefschoenen zie je hoe dit paard verbetert.... Er zijn altijd meerdere wegen naar Rome.
Maar dit is bemoedigend en weinig invasief.

https://www.facebook.com/AcademyPaddockParadise

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 14:30

Jaa deze medicatie en hoeveelheid kwam van de dierenarts vandaan. Of ie weer medicatie mag of niet weet ik niet, heb ik het niet over gehad met de dierenarts.

Ik denk dat ik de verkeerde indruk heb gegeven, het liefst zou ik hem nogsteeds op blote voeten houden, eventueel met hoefschoenen, en buiten.

Hij staat op zo’n 30 cm dik zaagsel.

Ik heb een mailtje naar iemand gestuurd die hoefschoenen aanmeet, maar nog geen reactie.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:53

De fenylbutazon toch echt langer blijven geven en vooral heeeeeeel langzaam afbouwen.

Een eventuele ontsteking kan weer aanwakkeren. Mijn pony heeft weken op de bute gestaan.

Tja bute is niet gezond maar door de pijn gaat het ook niet opknappen ....

Wel heel belangrijk om er een maagbeschermer bij te geven.

Been there,done that.....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:55

Maagbeschermer hoeft niet als er toegang is tot ruwvoer. Maar bute moet wel echt afgebouwd worden, in 1 keer stoppen is echt niet goed, zeker niet vanaf 10 gram per dag.

Tevens wil je die eigenlijk ook verdelen over 2 giften. Ik zou zeker zorgen dat je direct weer bute krijgt, en deze langzaam kan afbouwen.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 15:02

smurffie schreef:
Maagbeschermer hoeft niet als er toegang is tot ruwvoer. Maar bute moet wel echt afgebouwd worden, in 1 keer stoppen is echt niet goed, zeker niet vanaf 10 gram per dag.

Tevens wil je die eigenlijk ook verdelen over 2 giften. Ik zou zeker zorgen dat je direct weer bute krijgt, en deze langzaam kan afbouwen.

Mijn mening over een maagbeschermer is gewoon doen, ook met voldoende ruwvoer.

Zeker bij langdurig gebruik van grote hoeveelheden. Ook daar in de praktijk nare dingen over gezien bij mensen die dat niet nodig vonden en dus later er nog een groot probleem bij hadden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 15:30

Mijn dierenarts geeft geen bute meer zonder maagbeschermer erbij.
Heb je iets van een zachte paddock oid? Mijn Haf mocht gewoon in schuilstal en paddock blijven, wordt niet opgejaagd door dr maatje. Ms dat hij dan wel gaat liggen?

Wat ik sowieso geleerd heb over hoefbevangenheid, zoveel mensen, zoveel meningen…

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:04

Zeker zoveel mensen, zoveel meningen, maar het is een feit dat bij het acute stadium van hoefbevangenheid, beweging echt voor flinke verslechtering kan zorgen en ervoor kan zorgen dat de hoefwand loslaat.
Daar is wetenschappelijk bewijs voor.

Ik trek me hierbij terug, omdat ik voor mijn gevoel opdringerig over kom en dat is niet mijn bedoeling.

Heel veel succes gewenst, TS, het is een prachtig paard. <3 Ik ben er van overtuigd dat hij er met jouw goede zorgen weer bovenop zal komen.