Straalkanker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:28

Er wordt gesproken over ontschoening als er geen verbinding tussen de hoefschoen en het hoefbeen meer is.
Hierdoor sterft de hoefschoen af en zal in zijn geheel loslaten. Ontschoening komt voor in twee fases, gedeeltelijke en totale ontschoening.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:32

Wat vreselijk zeg! Arm beessie. Zal ook wel heel erg veel pijn hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:32

Ook gedeeltelijke ontschoening heb ik helaas meegemaakt, tegelijk met hoefkanker maar geen gekanteld been en die voet zag er beter uit
Ik zou dit proces gezien de foto`s niet aan durven gaan

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:34

Jeetje wat een horror voet :( de röntgen ziet er ook echt niet ok uit… sterkte

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:15

Jeetje wat sneu voor dit dier. Ik snap dat je hier niet meer aan begint, dit is niet 1 probleem.

Misschien kun je nog wel de manege aansprakelijk stellen of hier iets mee doen, want dit is echt horror dat een paard hier nog recent mee gewerkt heeft...

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 18:27

Earth schreef:
Jeetje wat sneu voor dit dier. Ik snap dat je hier niet meer aan begint, dit is niet 1 probleem.

Misschien kun je nog wel de manege aansprakelijk stellen of hier iets mee doen, want dit is echt horror dat een paard hier nog recent mee gewerkt heeft...

We hebben haar niet direct van de manege gekocht, dus wordt moeilijk bewijzen dat het bij hun ontstaan is. Het enige wat ik heb is het woord van een aantal van hun ruiters en mensen die bekend zijn met hun. Denk dat dat juridisch erg moeilijk/onmogelijk wordt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:35

Je kan niks want je hebt van de markt gekocht.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:45

Die kanteling van het hoefbeen is niet niks zeg, jeetje wat een kanteling. Meestal komt dat niet meer goed (het is immers bot). Wat ontzettend rot dit zeg, en arm paardje. Schande van de manege dat ze haar niet zelf hebben laten inslapen, maar voor wat geld hebben verhandeld. En tegen de ruiters hebben gelogen.
Wat je ook met het paardje gaat doen en besluit, heel veel sterkte. En ik vind het super tof wat je hebt gedaan tot nu toe. Ik denk dat dat absoluut gezegd mag worden. :(:)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:52

Nee dat is waar, ook omdat ze gestopt zijn kun je er natuurlijk niks mee. Al mochten de huidige eigenaren zich ook wel wat beter bekommeren om deze dieren...

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:14

Lastige situatie voor je.Bij het nieuwe paarden houden (Facebook) is zo juist een vraag gesteld over een paard met hoefkanker aan vier hoeven met tips eronder.

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 16:21

Hieperdi schreef:
Wat vreselijk zeg! Arm beessie. Zal ook wel heel erg veel pijn hebben.

Verbazingwekkend genoeg lijkt ze niet heel veel last te hebben, al zegt dit natuurlijk niet veel. Ze loopt er wel op, ontlastend weliswaar, maar beweegt zich vrij vlot door de wei etc. Geeft ook geen weerstand als je haar mee wilt nemen, dus dat zegt ook wel wat over haar fijne karakter, daarom is het zo doodzonde dat er zo slecht met haar om is gegaan

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:21

Ik zou even Wesley benaderen en kijken met een goede natuurlijke bekapper. Ik zie hier geen noodzaak om de halve voet te gaan weghalen, zeker als ze nog zelf behoorlijk loopt. Dikke kans dat ze met een mooie korte bekapinterval stukken beter wordt. Neem even contact op met hem voor je denkt over inslapen, dat laatste kan altijd nog!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:36

Met dit laatste ben ik het eens, vanwege het feit dat je zelf aangeeft dat je het idee hebt dat ze niet vergaat van de pijn.
Het is de moeite van het proberen waard.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:00

Wat een voetenellende. Hoe oud is ze? Ik zou er nog een rondje zoeken naar goeie hoefsmeden aan wagen, want zonder dat houdt het sowieso op lijkt me.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:12

Heel eerlijk, ik zou er niet meer aan beginnen. Die pony heeft waarschijnlijk zo veel pijn dat het lijf zich er voor afgesloten heeft.
Ze loopt dus al maanden met ellende rond en een behandeltraject gaat enkel nog maar pijnlijker zijn. Je gaat een natte periode tegemoet, wat herstel niet gaat bevorderen.
Heel verdrietig en zonde van je aankoopgeld maar dood is een waardige eindigend van haar ellende.

En ik gok dat ze ook niet meer de jongste is als ze al 8 jaar op die manege heeft gelopen.

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 22:35

belle_boef schreef:
Heel eerlijk, ik zou er niet meer aan beginnen. Die pony heeft waarschijnlijk zo veel pijn dat het lijf zich er voor afgesloten heeft.
Ze loopt dus al maanden met ellende rond en een behandeltraject gaat enkel nog maar pijnlijker zijn. Je gaat een natte periode tegemoet, wat herstel niet gaat bevorderen.
Heel verdrietig en zonde van je aankoopgeld maar dood is een waardige eindigend van haar ellende.

En ik gok dat ze ook niet meer de jongste is als ze al 8 jaar op die manege heeft gelopen.

Ze is 14, maar toen we de maden aan het behandelen waren toonde ze wel pijn, nu die eruit zijn eigenlijk niet echt meer. Met lopen/staan heeft ze er naar mijn idee minder last van als je zou verwachten. Maar nu staat haar karakter daar ook wel naar, enorm lief en zachtaardig en laat alles maar gebeuren

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 22:36

Die van mij is een gigantische baby en laat wel meteen merken als hij ergens pijn heeft, maar die heeft op 6 maanden met straalkanker geen dag kreupel gelopen. Heel raar! Kwamen er ook maar achter toen zijn straal begon te bloeden met kappen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 22:39

Straalkanker hoeft niet perse pijnlijk te zijn. Het weefsel sterft af, dus daar zit ng weinig gevoel in.

De ontschoening zal wel pijnlijker zijn, maar op de foto is het nog niet dramatisch. Ik zou deze dan ook gewoon netjes bekappen, de teen goed laten inkorten dat deze niet meer draagt en kijken wat dat geeft. Als ze daarop gevoelig loopt kan een (plak) ijzer waarbij de teen ontlast wordt verlichting geven.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 07-09-24 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 22:40

Wat een moeilijke situatie.
Ik zou nog advies inwinnen bij een kundige, medisch onderlegde, hoefsmid.
Sterkte en wijsheid gewenst.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 17:58

Granoek schreef:
Die van mij is een gigantische baby en laat wel meteen merken als hij ergens pijn heeft, maar die heeft op 6 maanden met straalkanker geen dag kreupel gelopen. Heel raar! Kwamen er ook maar achter toen zijn straal begon te bloeden met kappen

Bij mijn tinker heeft het in alle jaren dat het opkwam (en gelukkig weer opdroogde) ook nooit tot kreupelheid geleid. Dus mijn ervaring is ook dat er geen pijn bij komt kijken.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:18

Straal kanker gelukkig geen ervaring mee. Als de hoefwand los laat zul je altijd een kanteling van het hoefbeen hebben. Het hoefbeen wordt door de lamellen vast gehouden, deze zijn kapot. De pony heeft op dit moment pijn. Vergelijk het met een losse nagel. Alles wat je aanraakt doet pijn. Als je het aan gaat zou ik het met een natuurlijk bekapper doen, met veel ervaring en diploma s. Niet iemand die een cursus heeft gedaan. Je zult dan zelf elke week moeten bijvijlen zodat er nooit druk op de hoefwand ontstaat. Als die druk er altijd afblijft, zal het genezen. 1x druk erop geeft een grote kans dat het opnieuw verder los gaat laten. Met 1x in de 4 weken bekappen ben je dan al te laat of je moet heel veel weghalen.

De vraag is natuurlijk ook waardoor is dit loslaten begonnen? Zit er WLD in?

Heel veel succes met je project

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 21:27

Ik zou hier zeker geen natuurlijk bekapper bij halen, maar een hoefsmid die écht weet wat die doet, die niets anders dan ervaring heeft met moeilijke gevallen en ook vaker samenwerkt met dierenklinieken. Genoeg gerenommeerde klinieken die zelf hoefsmeden in dienst hebben.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 22:22

prugelpiet schreef:
Ik zou hier zeker geen natuurlijk bekapper bij halen, maar een hoefsmid die écht weet wat die doet, die niets anders dan ervaring heeft met moeilijke gevallen en ook vaker samenwerkt met dierenklinieken. Genoeg gerenommeerde klinieken die zelf hoefsmeden in dienst hebben.

En ook genoeg prutsers in dat vak.

Ben met de vorige poster eens.

Een goede kundige bekapper met meerdere diplomas is zeker niet slecht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 22:25

Dat wil ik inderdaad ook nogmaals benoemen. Zei het al in mijn eerdere reactie maar een kliniek zoeken met hoefsmid in dienst waardoor ze nauw kunnen samenwerken lijkt me echt wel vereist hier.

Het is namelijk niet alleen die aangetaste straal, maar ook die enorme kanteling van het hoefbeen en de loslatende wand op diverse plekken. Het ziet er echt heel pijnlijk uit en dit vereist wel echt vakmanschap om dit weer op de rit te krijgen..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 22:28

Ik vraag me af of je dit op de rit kunt en wilt krijgen. Zonder dat het paard maanden pijn heeft...