Psylliumpellets van Floris?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:12

DenieesB schreef:
Dit staat op de website van Pit&Pit bij de spylliumzaadjes:
"Een zelfde hoeveelheid psylliumhusk bevat 3 maal zoveel vezels dan psyllium zelf."
https://nl.pit-pit.com/products/psylliumzaad

Ik zie dat bij Floris en Sandxpell beiden psylliumhusk wordt gebruikt.
Zou de werkzaamheid dan ook beter zijn dat er minder husk nodig is dan zaadjes? Of heeft dit niets te maken met de werking zoals het bedoeld is bij de paarden?

Als ik reken kom ik op de volgende bedragen, wellicht helpt dit iemand bij de keuze:
€1,69 voor 100 gram Floris Psylliumpallets (€169 voor 10kg Bol.com) of €2,02 (€95 voor 4,7kg)
€1,41 voor 100 gram Sandxpell (141,40 voor 10kg aanbieding Dochorse) of €1,60 (€63,96 voor 4kg)
€1,17 voor 100 gram psylliumzaadjes (58,80 voor 5kg Pit&Pit) of €1,22 (€30,45 voor 2,5kg)

Voor de volledigheid ook deze meegenomen:
€1,17 voor 200 gram Vitalbix PsylliumMash, bevat 100 gram psyllium (€35,06 voor 6kg aanbieding Paardendrogist)

Bij Sandxpell is het nog onbekend hoeveel psyllium het per 100 gram product bevat dus prijs kan hoger zijn. Weet iemand de verhoudingen van Sandxpell?

Tipje: bij Horseflex is psylliumzaad op het moment goedkoper dan bij Pit&Pit. €46,95 voor 5 kg, dus €0,94 per 100 gram. En bij Horseflex zijn ook diverse kortingscodes beschikbaar, waardoor het nog goedkoper wordt.

Edit: ik bestel daar altijd de 25 kg verpakking, dan is het zelfs maar €0,67 per 100 gram.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:17

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:30

DenieesB schreef:
Dit staat op de website van Pit&Pit bij de spylliumzaadjes:
"Een zelfde hoeveelheid psylliumhusk bevat 3 maal zoveel vezels dan psyllium zelf."
https://nl.pit-pit.com/products/psylliumzaad

Ik zie dat bij Floris en Sandxpell beiden psylliumhusk wordt gebruikt.
Zou de werkzaamheid dan ook beter zijn dat er minder husk nodig is dan zaadjes? Of heeft dit niets te maken met de werking zoals het bedoeld is bij de paarden?

Als ik reken kom ik op de volgende bedragen, wellicht helpt dit iemand bij de keuze:
€1,69 voor 100 gram Floris Psylliumpallets (€169 voor 10kg Bol.com) of €2,02 (€95 voor 4,7kg)
€1,41 voor 100 gram Sandxpell (141,40 voor 10kg aanbieding Dochorse) of €1,60 (€63,96 voor 4kg)
€1,17 voor 100 gram psylliumzaadjes (58,80 voor 5kg Pit&Pit) of €1,22 (€30,45 voor 2,5kg)

Voor de volledigheid ook deze meegenomen:
€1,17 voor 200 gram Vitalbix PsylliumMash, bevat 100 gram psyllium (€35,06 voor 6kg aanbieding Paardendrogist)

Bij Sandxpell is het nog onbekend hoeveel psyllium het per 100 gram product bevat dus prijs kan hoger zijn. Weet iemand de verhoudingen van Sandxpell?

Ik heb naar aanleiding van de opmerking van SUSANNEx meteen even verder gekeken, dankje!

Ik lees het volgende op de site van Baroen:
"Vlozaad neemt ruim 2x zijn eigen volume in water op. De zwarte vlozaad neemt ongeveer 2,5 tot 3 keer zijn eigen volume in water op. Het is dus belangrijk om voldoende water te geven als er vlozaad aan dieren gegeven wordt, bij te weinig vocht, kunnen er juist verstoppingen optreden.
De (gemalen) vlozaadvezels (psylliumhusk) kan een veelvoud (minimaal 3 keer) van zijn eigen gewicht aan water opnemen. De (gemalen) vlozaadvezels (psylliumhusk) werkt dus sterker omdat het meer voedingsvezels bevat dan de hele zaden."

Ook hebben zij een handige tabel onderaan de pagina:
https://www.baroen.nl/winkel/vlozaad-st ... ium-detail

Hier zou je uit opmaken dat bij husk inderdaad een kleinere hoeveelheid nodig is waardoor het voeradvies van Floris en Sandxpell minder zou zijn dan bij hele zaden.

Psylliumzaad:0,5 tot 1 gram per kilo lichaamsgewicht (300 tot 600 gram bij 600kg)
Psylliumvezels/husk: 0,3 tot 0,5 gram per kilo lichaamsgewicht (180 gram tot 300 gram bij 600kg)

Ik kan alleen niet vinden wat hun bron hiervoor is, waar de informatie dus precies vandaan komt.

MyWishMax

Re: Psylliumpellets van Floris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:27

Maar wie zegt dat het gaat om de hoeveelheid water die opgenomen kan worden als het gaat om het afvoeren van zand?

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:54

Dat staat nergens, ik kan dus niet achterhalen of de informatie juist is dat de helft van husk nodig is ten opzichte van zaadjes.

Staat grotere hoeveelheid vezels gelijk aan beter afvoeren van zand?? Waarom zou husk beter werken bij paarden dan de hele zaadjes.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:57

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:02

Melzazu schreef:
Als je paard het losse zaad eet dan heb ik het zelf niet goedkoper kunnen vinden dan hier op Amazon:

Edit: en ik heb het daar ook al besteld. Wordt gewoon keurig geleverd en best snel had ik het.

https://www.amazon.nl/GOLDEN-PEANUT-Plo ... C63&sr=8-4

€49,90 voor 5 kg lijkt het? Dan is HorseFlex als nog goedkoper toch, of kijk ik verkeerd? Helemaal als je de grootverpakking koopt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:02

SUSANNEx schreef:
Melzazu schreef:
Als je paard het losse zaad eet dan heb ik het zelf niet goedkoper kunnen vinden dan hier op Amazon:

Edit: en ik heb het daar ook al besteld. Wordt gewoon keurig geleverd en best snel had ik het.

https://www.amazon.nl/GOLDEN-PEANUT-Plo ... C63&sr=8-4

€49,90 voor 5 kg lijkt het? Dan is HorseFlex als nog goedkoper toch, of kijk ik verkeerd? Helemaal als je de grootverpakking koopt.

Oh horseflex stond er bij DenieesB niet tussen. Dan zijn die misschien ook sowieso goedkoper geworden. Het is al even geleden dat ik via Amazon had besteld en toen had ik ook van alles lopen vergelijken en volgens mij had ik toen gratis verzenden bij Amazon. Geen idee of dat nu nog zo is.

Mijn paard at in het verleden het zaad gewoon zo maar dat lukt niet meer dus ik voer nu dan toch ook maar af en toe (dure) brokjes

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:30

Ik heb inmiddels antwoord over Sandxpell, dit bevat 40% psylliumhusk.
Hierdoor ben je met Floris dus goedkoper uit aangezien dit 100% psylliumhusk is.

Ter aanvulling voor degenen die het willen weten, wat ik tot nu toe heb gevonden:
Baroen is het goedkoopste bij verpakking van 5 en 10 kg, Horseflex het goedkoopste voor 25kg

Baroen 42,25 voor 5kg (€8,45/kg), 77,50 voor 10kg (€7,75/kg), 184,00 voor 25kg (€7,36/kg)

Horseflex 46,95 voor 5kg (€9,39/kg), 82,75 voor 10kg (€8,28/kg), 167,95 voor 25kg (€6,72/kg), 155,35 voor 25kg met automatische korting (€6,21/kg)

Bij Horseflex 25kg kom je daarmee op €0,62 per 100 gram

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:35

Citaat:
Ik heb inmiddels antwoord over Sandxpell, dit bevat 40% psylliumhusk.
Hierdoor ben je met Floris dus goedkoper uit aangezien dit 100% psylliumhusk is.

Ja maar die Sandxpell moet het niet alleen van zijn husk hebben. Lijnzaad maakt ook slijmerig.
En de Bentonite is een kleisoort welke bekend staat om zijn zeer absorberende en bindende eigenschappen.

Dus dat kun je niet vergelijken met puur husk

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:40

DuoPenotti schreef:
Ja maar die Sandxpell moet het niet alleen van zijn husk hebben. Lijnzaad maakt ook slijmerig.
En de Bentonite is een kleisoort welke bekend staat om zijn zeer absorberende en bindende eigenschappen.

Dus dat kun je niet vergelijken met puur husk

Wat zou jij qua hoeveelheid Sandxpell aanhouden in dat geval?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:44

Wat ze zelf aangeven op de pot.
Door de klei zou ik niet (veel) meer durven geven.

20 jaar terug was ontgiften met een klei kuur van de silverlinde erg in.
Dan was de klei ook niet hoog gedoseerd.

Zal het eens terug zoeken.

Ik ga deze wel eens proberen :j

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:14

Wat ik me afvraag, ik zie nu zelfs hoeveelheden van 2 gram per kilo langs komen, is daar ook op getest? Het gaat om een product wat een reactie geeft, zou dat niet kans geven op andere problemen, verstopping ofzo?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:26

Misschien raar gedacht, maar ik denk dan dat het helemaal niet in het belang van een producent is om een kleinere hoeveelheid te adviseren dan nodig. Je zou denken dat ze eerder meer adviseren: want dan verkopen ze meer.

Ik zou dus niet zomaar durven verhogen in de hoeveelheden. Er zal een reden zijn voor het gegeven advies, toch ?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 12:28

Punz schreef:
Misschien raar gedacht, maar ik denk dan dat het helemaal niet in het belang van een producent is om een kleinere hoeveelheid te adviseren dan nodig. Je zou denken dat ze eerder meer adviseren: want dan verkopen ze meer.

Ik zou dus niet zomaar durven verhogen in de hoeveelheden. Er zal een reden zijn voor het gegeven advies, toch ?

Nee totaal niet raar gedacht, dit is precies de redenen waarom ik het aantal grammen heb aangehouden wat op de verpakking staat. :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 07:00

Gisteren was de laatste dag van de zandkuur. Dus ik wilde vandaag weer gaan testen tot ik mij afvroeg of dat juist wel verstandig is. Ik kan mij ook voorstellen dat er nu juist meer zand mee komt ivm de kuur. Hebben jullie een idee?

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:19

maar dat is toch ook wat je graag wil weten , of er door de zandkuur ook daadwerkelijk meer zand word afgevoerd.
en dan daarna kijken of de hoeveelheid zand ook is afgenomen in vergelijking met voor de zandkuur.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:30

Ja ook wel benieuwd naar... Als er nu veel bijzit en over 5 dagen weer minder lijkt het wel wat te doen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:35

Je zal sowieso al meerdere dagen achter elkaar moeten testen. 1 dag zegt al helemaal niks en zelfs meerdere dagen zegt heel erg weinig.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:44

Ik voer ook met enige regelmaat een zandkuur. En vond die brokjes van Floris ook interessant. Heb via Facebook een vraag gestuurd over de hoeveelheid van geven, omdat klinieken dus meer adviseren. Dit is het antwoord wat ik kreeg:

Ik zag dat je graag wat meer informatie wilde hebben over de dosering van de Psyllium Pellets. Hierbij vind je de informatie . Onze standaard adviesdosering is 150g voor een paard en 100g voor een pony. Het klopt dat er op dit moment door veel dierenartsen 1g psyllium per kg lichaamsgewicht wordt geadviseerd. Het gaat hier echter wel om het voeren van de pure zaadjes. Deze dosering is niet 1 op 1 te vergelijken met onze psyllium pellets. Puur psyllium zaad wordt namelijk direct slijmerig wanneer het in contact komt met vocht, tegen de tijd dat het de darmen bereikt is de werking hiervan echter al wat afgenomen. Onze Psyllium pellets worden pas slijmerig op het moment dat ze de darmen bereiken, daar waar het moet. Hierdoor is onze adviesdosering lager dan voor puur psyllium zaad. Deze adviesdosering is gebaseerd op onderzoek wat wij zelf hebben gedaan. Desalniettemin blijft het een adviesdosering en kan deze in overleg met een dierenarts altijd worden opgehoogd tot maximaal 2g per kg lichaamsgewicht. Het advies van de dierenarts is hierin altijd leidend. Ik hoop dat dit het een en ander voor je verklaart, mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

Wat ik dan wel bijzonder vind is dat ze zeggen dat de brokjes pas in de darmen slijmerig wordt. Das best een afstand die ze heel af moeten leggen. Er wordt ook niet gesproken welke vorm van de psyllium ze gebruiken. Ik houd het denk ik nog maar even gewoon bij de zaadjes, de mijne eet dat namelijk prima.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 07:47

Ik ga straks testen en ga dit meerdere dagen achter elkaar doen. Jullie horen het. :)

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:58

ik voer zelf ook de brokjes van floris , ik houd de dosering aan en voer daarbij ook nog de zaadjes. we hebben een ruin van 2 jaar die altijd zand heeft in ze mest. onlangs is hij gecastreerd , toen hebben we gelijk een foto laten maken. gelukkig geen zand zichtbaar.
ik heb het ook getest tijdens de kuur en daarna, tijdens kwam er wel meer zand uit. maar daarna had hij ook nog steeds zand, ik had niet het idee dat het echt veel minder was.
wel is het veel minder geworden dan toen ik de eerste keer testte na aankoop in april.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:17

egnie schreef:
Ik voer ook met enige regelmaat een zandkuur. En vond die brokjes van Floris ook interessant. Heb via Facebook een vraag gestuurd over de hoeveelheid van geven, omdat klinieken dus meer adviseren. Dit is het antwoord wat ik kreeg:

Ik zag dat je graag wat meer informatie wilde hebben over de dosering van de Psyllium Pellets. Hierbij vind je de informatie . Onze standaard adviesdosering is 150g voor een paard en 100g voor een pony. Het klopt dat er op dit moment door veel dierenartsen 1g psyllium per kg lichaamsgewicht wordt geadviseerd. Het gaat hier echter wel om het voeren van de pure zaadjes. Deze dosering is niet 1 op 1 te vergelijken met onze psyllium pellets. Puur psyllium zaad wordt namelijk direct slijmerig wanneer het in contact komt met vocht, tegen de tijd dat het de darmen bereikt is de werking hiervan echter al wat afgenomen. Onze Psyllium pellets worden pas slijmerig op het moment dat ze de darmen bereiken, daar waar het moet. Hierdoor is onze adviesdosering lager dan voor puur psyllium zaad. Deze adviesdosering is gebaseerd op onderzoek wat wij zelf hebben gedaan. Desalniettemin blijft het een adviesdosering en kan deze in overleg met een dierenarts altijd worden opgehoogd tot maximaal 2g per kg lichaamsgewicht. Het advies van de dierenarts is hierin altijd leidend. Ik hoop dat dit het een en ander voor je verklaart, mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

Wat ik dan wel bijzonder vind is dat ze zeggen dat de brokjes pas in de darmen slijmerig wordt. Das best een afstand die ze heel af moeten leggen. Er wordt ook niet gesproken welke vorm van de psyllium ze gebruiken. Ik houd het denk ik nog maar even gewoon bij de zaadjes, de mijne eet dat namelijk prima.

Dan zou ik als vervolg wel willen weten weten wat voor onderzoek er precies gedaan is (methode, hoeveel paarden, uitkomst, hoe opgevolgd?). Want dit zegt op deze manier natuurlijk bijzonder weinig.

Vind de bewering op dat de brokjes pas slijmerig worden in de darmen ook een aparte (want inderdaad, het is niet alsof de maag droog is). En daarnaast is het dan nog de vraag, hoe belangrijk is dat ten aanzien van het beoogde doel om zand eruit te krijgen.

Het is ook jammer dat er nog maar beperkt research is.
Eén wat kleinere studie wijst er op dat de combinatie van Psyllium met magnesiumsulfaat het meest effectief lijkt;
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25458886/

Nog eentje waarbij paarden zonder behandeling worden vergeleken met een behandeling van psyllium + magnesiumsulfaat;
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30103912/

Ik had er eerder ook eentje gevonden waarbij afdoende hooi + genoeg beweging nog het meest effectief leek. En hoeveel paarden in Nederland krijgen nu daadwerkelijk genoeg beweging? Die vind ik nu echter even niet zo snel terug. Het blijft een lastig iets...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 09:58

Update:

De mest voordat ik begon met Floris:

Afbeelding

Afbeelding

En de mest vandaag precies 1 dag na Floris:

Afbeelding

Toch echt wel minder. Ik ga nog 2 dagen testen en dan trek ik een conclussie. :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:57

Zand komt met vlagen met de mest mee, dus meerdere keren testen is sowieso handig.

De pellets van floris pharma zwellen idd later op. Dit start al wel in de maag, maar werken op 100% in de darmen. Hier kan je mee spelen: de husk zwelt al in de voerbak als je deze in slobber voert, werkt op 100% in de maag. Ik wissel hierin af.

Mijn dame is ook een moeilijke eter. Blijft ze het niet, dan gaat het er NIET. IN. :evaw:
De pellets van floris eet ze wel, en de simpele zandweg.

Dosis verhogen wordt geadviseerd bij (vermoeden van) serieus veel zand in de darmen. Dan gaat er in de klinieken ook eerst emmers phsyllium in als er nog niet direct geopereerd moet worden.