Wanneer is het genoeg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:45

Ik zou even afwachten wat de andere DA zegt. Degene die er nu bij is geweest lijkt niet zo,n beste te zijn geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:45

Little_Gift schreef:
Earth schreef:
DAn zou ik hem laten gaan. Hij had nu al moeten verbeteren, dus er is hoogstwaarschijnlijk schade ergens.

Dat weet je toch helemaal niet!
Deze huidige dierenarts heeft nog helemaal niets gedaan om het dier überhaupt te ondersteunen, helpen, noch behandelen... Hoe kan je dan zomaar beslissen de stekker eruit te trekken?

Voor hetzelfde geld komt er straks een second opinion en is het een fluitje van een cent om het dier te doen opknappen...

Ik denk dat als het een fluitje van een cent was het dier niet al vier dagen op omvallen stond er van uit gaande dat DA1 gewoon een opleiding gehad heeft. Simpele dingen kunnen de meeste DA’s echt wel oplossen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:23

Ayasha schreef:
Ik denk dat als het een fluitje van een cent was het dier niet al vier dagen op omvallen stond er van uit gaande dat DA1 gewoon een opleiding gehad heeft. Simpele dingen kunnen de meeste DA’s echt wel oplossen.

Normaal wel zou je denken maar als deze Da echt niets communiceert zoals TS hier beschrijft, dan heb ik daar toch mijn twijfels bij wat die Da betreft

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:34

Nou ja de bloedwaarden zijn goed toch.
De gamma globuline is wat verhoogd, en vaak is dat toch bloedworm .
Samen met de wat bleke slijmvliezen in de mond zou je dan kunnen denken aan bloedarmoede.
IJzer is ook wat aan de lage kant.
Weet je het kan ook zoiets zijn hè dat het paard wat zwak is door zoiets.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:40

Het kan vanalles zijn; dat maakt het lastig. Bij mijn paard zijn ze er ook nooit achtergekomen waarom hij zich liet omvallen (dachten zelfs aan aanstellerij omdat klinisch het niet logisch was). En als hij eenmaal liep, geen probleem, draven ging ook gewoon goed... maar het "aanstappen" zat een error in...

(Bij hem liep het minder fijn af... maar toen merkte je ook direct aan hem dat het goed zo was en mjah...)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:27

Bleke tandvlees kan ook ergens een bloeding zijn denk ik. Wat zei de 2e arts?

Niet paar dagen terug van hooi gewisseld? Je hebt ook raaigraskramp waar ze coördinatie problemen van kunnen krijgen. Maar weet niet of je dat dan in t bloed had moeten zien.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 20:49

Update:
Dierenarts 2 heeft beoordeeld via telefoon (komt langs morgen)
Zoals het verhaal voor hem klonk + bloeduitslagen klonk het toch meer neurologisch of dat ergens iets klem zit in rug, nek of hoofd.
Of misschien een tumor wat ergens op duwt.
De bloedwaardes van de globuline waren te laag voor een infectie van parasiet, dan zouden ze normaliter hoger moeten zijn.
Het zag er meer uit als een ontsteking/infectie wat er al langer zou moeten zitten en het lichaam al antistoffen tegen maakt.
Verder zei hij dat hij haar eerst morgen beoordeeld maar aan het verhaal te horen zou hij zelf denken aan haar een week op cortisone zetten mits het nog te doen is voor haar.
Als dit niet werkt toch inslapen.
Als hij vind dat ze morgen er nog slecht bij staat dat hij zoiets heeft van we gaan het weekend niet meer in dan doen we dat ook niet meer....

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:03

Maar ben je niet als de dood dat ze omvalt en een been breekt? En er weet niet hoelang ze ligt en dan dus veels te laat bent?
Dat zou mijn grootste angst zijn.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:05

Wat er ook uit mag komen, veel sterkte. Vreselijk om je paardje te zien dat ie niet goed is, en je niet weet waarom :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:36

Nou wel heftig dit Laylah :(:)
Hoop voor jou en het paard dat er morgen verbetering is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:45

anca schreef:
Maar ben je niet als de dood dat ze omvalt en een been breekt? En er weet niet hoelang ze ligt en dan dus veels te laat bent?

Dat kan met een perfect gezond paard ook prima zomaar voorvallen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:55

Succes TS. Ik hoop dat je ondanks mijn mening eerder morgen goed nieuws krijgt en in het slechtste geval duidelijkheid…

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:14

Little_Gift schreef:
anca schreef:

Dat kan met een perfect gezond paard ook prima zomaar voorvallen.

Dat is waar natuurlijk. Maar ze schrijft zelf dat ze gewoon van niks omvalt. Dat gebeurt zelden met een gezond paard.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:49

Wide niet zomaar wegklikken. Wil je even sterkte wensen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:04

Jeetje joh maar goed dat je second opinion hebt geregeld. Sterkte morgen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:33

Ik had zo’n oudje die omlazerde, door zoutgebrek en vochtgebrek.
Gaf je geen cent voor meer en ik heb 4 uur later ofzo nog een fotoshoot laten doen.
Inclusief wassen, ts mag pb’en hoe hij op de foto staat daar, en oordelen of deze dood moest of een typische oude ponykwaal had.

Kijk 31 is prachtig maar ik laat nooit meer een dier met goede waardes gaan zonder dit te doen zoals ik eerder zei.
Never.
Mijn nieuwe dierenarts bevestigde gelijk dat ze dat kunnen hebben en dit hun eerste actie zou zijn voor een ouder dier van haarzelf.
En ze zei ook via de maag gaat sneller als infuus, dus je kunt het goedkoop en goed fixen mogelijk.
Die pony is zo oud geworden dankzij deze methode niks anders.
Ze geloofde amper dat de dikzak op de foto 4 uur daarvoor op punt van inslapen stond.

Ik heb énorm getwijfeld over de shoot.
Hij was kort en met zijn beste vriend, maar moest gezien de kleur in bad.
En ik had van die stinkende zwarte eczeemzooi om vliegen te weren in zijn manen en randje hals, wat geen gezicht was.
Maar het kon de laatste kans zijn, dus ja voor mijn belang in bad.
En boos ook nog zoals hij was met wassen!
Maar men zei wel: je mag best een keer egoïstisch zijn voor de foto’s.
Hij staat er echt weer prima bij en het duurt nog een paar uur ook voor hij op de foto gaat.

Je mag me een pb sturen, maar als de second opinion zegt het is mooi geweest.
Ik respecteer je keus echt.
Maar ik had deze al 3x opgegeven en met minimale aanpassingen racede hij rond.
Ik heb in tranen staan kijken, hij kon stappen en dat vonden we niet eerlijk.

Na een schrikreactie van de buurman dus net wat verrekt, met artrose.
Dus we hebben magnesium en creatine een kans gegeven en hij gíng toch loeihard!!!
Een recht pad langs de wei, stond hij los bij me van zo hard ga je niet.
Nou ineens ging het gaspedaal na 3 dagen open en wisten we niet wat we zagen.

Goed elektrolytenpasta spuiten altijd, water en zout naast magnesium en creatine.
En hij heeft het zeker 2 jaar nog leuk gehad zonder verstoten te worden.

In de winter had hij een bucas recuptex op voor artrose in zijn heupen, en dat werkte top.
Mijn nuchtere stalhoudster en iedereen zag hem ineens spelen weer.
We hadden ook besloten als hij dat niet meer zou doen we hem lieten gaan.

De avond voor zijn doid heeft hij in het avondzonnetje in heeeeerlijk zomerweer met een windje, gekroeld met zijn vriend.
Toen heb ik staan kijken, van het kan elke dag de laatste zijn, geniet hier van.

Volgende dag een suffe struikel en hij werd in korte tijd minder.
Dus overleg stond in de planning die week.
Echter besloot hij eerder te gaan, maar heeft volgens de dierenarts niet geleden.
Ik heb een foto van vlak voor het inslapen die voor mij mede gemaakt is, hoe hij erbij stond.
45 minuten later, is hij rustig heengegaan.
Iets neurologisch in de hals, niet gekeken.

Ik zeg niet dat het hetzelfde is, maar het zou zo zonde zijn als je merrie ook zo opknapt.
Als je dat in deze dure tijden wil uiteraard, dit was voor de prijzen van oa seniores priores de pan uit stegen. :x

Die electrolytenpasta spuiten, zijn €6.
Echt wonderspul, dat zei de dierenarts ook, bij hitte en wankelen of wankelen altijd proberen!
Het is echt de moeite zei ze, en ik geloof bijna niet dat deze pony hier zó oud is op de foto’s.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:39

Veel sterkte en succes TS, wat een vervelende situatie. :knuffel:

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 07:05

Lieve TS.
Wat moet dit moeilijk zijn voor je. Dikke knuffel.

Ik heb vorig jaar januari hetzelfde meegemaakt. Alles wees er dat mijn paard gevallen was. Hoe/waarom zullen we nooit weten. Zij liep ook zo scheef, en duidelijk met heel veel pijn. Ze was net geen 21 jaar, en had al +10 jaar artrose. Het was winter, ze had pijn, en mijn DA dacht ook aan iets neurologisch. Ik heb - met een gebroken hart en een miljoen tranen - meteen de beslissing genomen. Ze had overduidelijk veel pijn, en ik wilde haar de medische mallemolen niet insturen. Niet als ze ook spat had en vol artrose zat, dat vond ik niet eerlijk. De DA stond 100% achter mijn beslissing, hij heeft ons heel goed begeleid.

Ik snap dat je duidelijkheid wilt. En ik snap dat je nog minstens 10 jaar meer wilt.
Ik hoop dat het jullie gegund is. Ik wens je hoe dan ook veel moed toe, wat het ook wordt.

Ik heb het er zelf heel lang heel moeilijk mee gehad. Lang lopen "wat als-en". Maar ik vond dat ik niet egoïstisch mocht zijn.. Niet als zij zoveel pijn had..

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 11:28

Bedankt voor de lieve reacties.
Vanmiddag komt hij en als ik er aan toe ben plaats ik hier een bericht.
Ze staat ook constant met haar hoofd te slaan, ook als er geen vliegen zijn of als ze vliegenmasker op heeft.
In de winter deed ze dit ook een beetje maar niet ernstig.
Ik wil haar dit ook niet aan doen de medische molen, en wil haar ook niet koste wat het kost bij mij proberen te houden voor mijn eigen.
Dat verdiend ze niet.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:03

Heel veel sterkte met de beslissing nemen. Het blijft echt moeilijk. Dat om laten vallen is gewoon lastig, want ik was ook bang dat het een keer mis zou gaan en hij dan met heel veel pijn uren zou liggen voordat iemand hem opmerkte. (We gingen zelf minimaal 4x per dag naar hem toe, dan nog eens de staleigenaar die elke keer als hij langsliep een blik in zijn stal wierp, stalgenootjes die op hem lette etc.)

Wat hier hielp, was een datum afspreken waarop we verbetering moesten zien; want zo doorgaan ging niet. Hij gaf (achteraf gelukkig) al voor die datum het op en toen was de beslissing heel makkelijk...) Maar het blijft lastig. (Toen die datum gezegd was, had ik al af en toe het gevoel dat het niet goed zou aflopen, toch blijf je hoop hebben.) Hij heeft uiteindelijk max een half uur in de stal gelegen, zonder pijn gelukkig..Maar dat had ook heel anders kunnen aflopen. Dus volg ook je gevoel. Jij kent je paard, jij ziet wanneer hij pijn heeft (ik heb bij hem dat 2x gemerkt dat was voor mij het signaal dat ik wist dat ik hem ging laten gaan als het vaker voorkwam, de avond dat we hem in lieten slapen was hij heel rustig...geen pijntrekjes om zijn mond etc) Hij was wel altijd heel duidelijk in aangeven of hij pijn had.

Heel veel sterkte, volg je gevoel, dat klopt vaak... En wat andere ook zeggen of doen...Kijk naar je paardje... Houden van is helaas ook loslaten...En als de dierenarts toch nog dingen wil proberen, volg dan ook je gevoel. Heel veel sterkte!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:14

Veel sterkte gewenst

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:18

Heel veel sterkte ! :(:)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:57

Earth schreef:
DAn zou ik hem laten gaan. Hij had nu al moeten verbeteren, dus er is hoogstwaarschijnlijk schade ergens.

Er zijn weinig zichtbare ziektes of aandoeningen die volledig onbehandeld na een paar dagen spontaan verbeteren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:08

Sterkte ts, je laat verschillende dierenartsen kijken en ik snap je volledig dat je niet meer de medische mallemolen ingaat . Die week behandelen met medicatie zou ik wel doen indien de da dit vanmiddag na onderzoek wederom voorstelt. Zolang ze nog eet, drinkt en geen pijn heeft kun je daar nog op wachten. Bij geen verbetering zou ik haar na een week laten gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:15

BigOne schreef:
Sterkte ts, je laat verschillende dierenartsen kijken en ik snap je volledig dat je niet meer de medische mallemolen ingaat . Die week behandelen met medicatie zou ik wel doen indien de da dit vanmiddag na onderzoek wederom voorstelt. Zolang ze nog eet, drinkt en geen pijn heeft kun je daar nog op wachten. Bij geen verbetering zou ik haar na een week laten gaan.

Hier sluit ik me bij aan, tenzij de DA het vanmiddag al niet meer paardwaardig vind.

Heel veel sterkte!