Hooi-analyse leed....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:26

Ninx schreef:
996981 schreef:
Zelf heb ik geen ervaringen met paarden die sober gevoerd moeten worden wegens ziekten. Wij hebben sportpaarden en deze wil je juist graag voldoende voedingstoffen geven ivm spieropbouw etc.

Komt het voor paarden die sober gevoerd moeten worden zo precies dat een afwijking van een klein percentage zorgt voor wel/niet voerbaar?

Ik ben wat dat betreft echt een boer en voer op het oog… worden ze dik, voer je minder en/of werk je meer. Kan dat niet ga je droger/stengeliger hooi voeren. Puur op het oog dus. Dat gaat bij onze paarden altijd goed. Ook zonder dat we precies weten wat er per baal wel/niet aan voedingsstoffen zitten. Wat ze eventueel (tijdelijk) te kort komen wordt opgevangen door het voeren van krachtvoer.

Het hele uitpluizen tot op percentage nauwkeurig is onbekend terrein voor mij. Doen mensen dat omdat op het oog voeren niet altijd werkt?

In de veehouderij is het altijd al gebruikelijk om te analyseren en daar het rantsoen op af te stemmen.
Dat wij dat in de paarden nog weinig deden is niet perse goed of slecht, maar wanneer je weet wat je voert kun je je paard natuurlijk wel beter onderhouden. Ook zonder analyses zijn er paarden 40 geworden, dus het lijkt me geen must. Maar zeker wel van waarde.

Sobere rassen zijn afgestemd op het de hele dag zoeken naar armetierige stengels... Warmbloeden hebben een heel ander metabolisme.
Voor die sobere rassen komt het dus nogal precies.
Omdat ruwvoer nu eenmaal 99% van het rantsoen betreft krijgen ze er ook nogal wat van binnen. Eenvoudigweg maar minder voeren omdat ze dik worden is ook geen oplossing wanneer je niks alternatiefs kunt aanbieden en ze een groot deel van het etmaal met een lege maag staan.

M.a.w.: als je het jezelf makkelijk wil maken koop je een warmbloed... qua voer dan he?!

ps: toch blijft beweging key.... hoe meer ze lopen, hoe meer 'speling' je hebt...

Is dat zo? Dat het metabolisme van een warmbloed per definitie anders is? Dat is nieuw voor mij :)

Voor mij zit daar merk ook de moeilijkheid qua voeren op analyses. Je weet dan wat er in zit, maar niet wat er daadwerkelijk opgenomen wordt en in welke hoeveelheden? Ik dacht dat ze bij koeien daarin veel verder waren qua onderzoek? Koeien zijn natuurlijk veel uniformer qua ras maar ook in ondersoorten dan paarden. Daarnaast weet je veel beter hoeveel ze wel/niet bewegen. Bij paarden is dat veel pluriformer?

De vrees om paarden enkele uren met “lege” maag te laten staan speelt denk ik ook mee? Het is niet zo dat ze in de natuur continu een volle buik hebben (de vraag is ook of je weet hoe snel welk type hooi verteerd en hoe snel je dus weer moet zorgen voor aanvulling om te voorkomen dat de maag helemaal leeg is?).

Ik kijk denk ik vooralsnog liever naar ieder individueel paard qua voeren. Met af en toe bloed trekken en goed kijken hoe het paard in z’n vel zit kom je volgens mij heel ver om te zorgen dat het paard voldoende (en dus ook niet teveel) voedingstoffen binnenkrijgt.

Ik weet nog de hype van eitwitarm voeren omdat dit gezond zou zijn en hb tegen zou gaan. Resultaat was allemaal paarden die alle spieren verloren waren en compleet futloos raakten en eigenaren die dat niet meer zagen omdat ze
zo overtuigd waren van eiwitarm voeren dat dit het probleem niet kon zijn.

En met je eens: beweging is key. Veel paarden (en mensen) bewegen simpelweg veel te weinig. Maargoed we gaan Best Off topic :+ ik blijf volgen omdat ik heel benieuwd ben naar de verklaringen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:42

Toen ik nog kwpners had had ik nog nooit van Fructaan gehoord. Even zonder nuance geschreven.
Die kegelde ik in de morgen naar buiten en trok in de avond naar binnen.
Daar lag een bult hooi op ze te wachten. Wat ze niet op hadden tot de volgende voer beurt. Netjes alleen met grote mazen voor de paarden die hun hooi door de stal trokken.
Winter, zonnig, vries weer? Ja maakt dat uit dan. Gewoon de hele dag op gras.

Wooow wat heb ik veel moeten leren toen ik mijn koudbloeden kocht.
Die worden echt dik van lucht met dezelfde rij uren.

Nee betreft voer hou het bij de warmbloeden, zeker als je gras hebt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:42

Citaat:
M.a.w.: als je het jezelf makkelijk wil maken koop je een warmbloed... qua voer dan he?!

You wish... :D
Hier enkel miserie met de warmbloeden }> Te rap te vet, metabool syndroom met als gevolg cushing.
Ik heb ook nog een PRE lopen. Ook rap te vet. Uiteraard, maar verder wel gezond gelukkig :+

Ik koop hooi met een analyse. Standaard onder de 10% suiker. Geen idee of het altijd helemaal klopt.
Maar ik geef niks onbeperkt. Back to the good old days waar we deze problemen niet hadden :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:15

Gemiddeld ben je wel echt het makkelijkste af met warmbloeden die dan ook nog een beetje lekker aan het werk zijn.
Dan kun je gewoon gras en ruwvoer voeren zonder je zorgen te maken en vul je aan wat nodig is met krachtvoer.

Daar zijn dan uiteraard altijd uitzonderingen op en uitschieters bij.

Ik krijg in allerlei natuurlijk houden omgevingen daarbij alleen wel de kriebels van het generaliseren van die koudbloed dieeten naar warmbloeden. Over bemesting, over gras type en over momenten dat je je paard wel of niet op de wei kunt zetten. Als ik die van mij als koudbloeden ga voeren, vallen er 2 om van ellende. 2 zouden het nog wel blijven doen. Het is niet omdat ze niet op stal staan, dat het ook meteen koudbloeden zijn met bijbehorend dieet.

Omgekeerd kan uiteraard hetzelfde gelden inderdaad. Al zou er soms nog wel wat marge behaald kunnen worden door structureel meer en stevigere arbeid aan te bieden aan de probleem koudbloeden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:28

Dat is inderdaad het probleem ja, training en inspanning.
Het is net zoals bij veel mensen de laatste decennia. Met alle bijhorende gevolgen voor de gezondheid.

Mijn gepensioneerde warmbloed en pre doen niks meer, dus probeer ik wat te compenseren door hun voeding op een luilekker leventje af te stemmen.
Maar na deze 2 komen er in elk geval geen paardachtigen meer op het erf }>

Dennis

Re: Hooi-analyse leed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:46

Easy-keepers zijn ZOOOOO moeilijk te houden.

Mijn pony's die serieus beperkt te eten krijgen zijn bijna allemaal voller dan ik zou willen.
Alleen mijn twenter, mijn 27 en mijn 30 jarige zien er netjes uit. De 16 jarige die geblesseerd is ploft zowat uit elkaar op zijn honger dieet. Mijn 3 jarige is wel oke. En mijn 14 jarige die ZZ loopt en naast het dressuur werd ook fluitend mendurance wedstrijden van 30 kilometer uit loopt mag ook zeker wel een kilo of 30 vanaf.

Dus ja, bij koudbloeden is het echt wel van belang. Op het oog voeren en bij te zwaar minder voeren is gewoon heel lastig.
Als ik de mijne op gewicht zou willen hebben denk ik dat ze max 3 uur per dag kunnen eten, maar 21 uur zonder is natuurlijk veel te veel. Onbeperkt is echt helemaal een no-go, ook in slowfeeder netten niet. Was het maar zo'n feest.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:32

Ik heb 2 jaar terug een partij gehad. Hoog in suiker en hoog in eiwit. Fijn van structuur. Mijn Tinker met gevoelige darmen had perfecte mest. Helaas te rijk dus opmengen.

Inmiddels zijn er flink wat kilo’s vanaf. Krijgt ze beperkt hooi. Strookbegrazing en dan kan ze de hele dag op het gras. Afvallen en beroert eten was hier de oplossing voor veel darmproblemen.
Mestwater is weg, ik heb aanzienlijk minder poep om te scheppen, de poep is beter van vorm. Haar lijf is beter van vorm.

Als ze met de staart gaat schuren na een dag op de weide weet ik dat ze teveel heeft gehad. Vaak net te grote strook gras gegeven. Dan voor de nacht minder hooi. Wat extra stro om te knabbelen.
Zo balanceren maakt dat ik minder afhankelijk ben van die suikers voor mijn gevoel.
Het cijfertje is leuk maar het beperkt je enorm als je altijd maar laag in suiker hooi wil hengen, want zoals hier in dit topic wel blijkt, wat zegt dat percentage nou helemaal.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:06

Mijn vriend is loonwerker dus ik zie hoe het in de praktijk gaat, daardoor ben ik niet sceptisch over analyses. Je hebt zelden een goede doorsnede van het hele gewas. De plek van het maaien maakt uit, veel balen partijen zijn van verschillende percelen maar komen wel bij elkaar op de stapel. Heb je een monster genomen dichtbij de waterkant die is weer anders dan in het midden. Zijn er nog oude lange graasplekken dan is het daar weer anders. En vaak gaat er een stuk baal/halve baal mee in de pers mee naar de volgende klant. Als je daarvan pakt heb je weer heel ander gewas. Dus het verbaast me echt niet dat analyses zo verschillend uitpakken.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:40

Ook bij ons komt de Vitalbix analyse wat hoger uit dan die van Pavo. Terwijl deze later genomen is en ik denk dat ik echt heel secuur van het hele perceel verzamelde.

Ik twijfel maar denk uiteindelijk dat ik toch voor de Pavo test kies. Waarom: omdat de Vitalbix test waarschijnlijk een zekerheid suggereert met zijn vaste % die je eigenlijk niet kan geven. Verder blijf ik ons hooi testen als ruwe indicatie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 09:08

CarolineCF schreef:
Ook bij ons komt de Vitalbix analyse wat hoger uit dan die van Pavo. Terwijl deze later genomen is en ik denk dat ik echt heel secuur van het hele perceel verzamelde.

Ik twijfel maar denk uiteindelijk dat ik toch voor de Pavo test kies. Waarom: omdat de Vitalbix test waarschijnlijk een zekerheid suggereert met zijn vaste % die je eigenlijk niet kan geven. Verder blijf ik ons hooi testen als ruwe indicatie.

Ik neig een beetje naar hetzelfde hoor....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 11:38

Heeft iemand al een analyse van de tweede snede?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:56

Ik heb toevallig vandaag een set besteld bij Havens.
Zal dus volgende week ergens volgen denk ik!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:36

Waarom testen jullie eigenlijk niet direct zelf bij Eurofins?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 09:16

Karin_deB schreef:
Ik heb toevallig vandaag een set besteld bij Havens.
Zal dus volgende week ergens volgen denk ik!

Ben benieuwd!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 09:16

Esperanza schreef:
Waarom testen jullie eigenlijk niet direct zelf bij Eurofins?

Geen idee... ga ik de volgende keer wel doen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:55

Een reden om niet direct bij Eurofins te testen is dat de mini test die je via Pavo koopt voor 32,- bij Eurofins 80,- kost. Er zit geen verschil in de testen.

Ook de uitgebreide Eurofins test van 180,- is nog steeds op basis van dezelfde techniek en geeft niet meer zekerheid m.b.t. suikerwaardes. Wel meer inzicht in mineralen.

Bij ons is de hoeveelheid vaak te klein om een hele uitvoerige analyse te kunnen verrichten. Maar ik denk dat ik volgend jaar onze eigen eerste snee weer via Biomentor laat analyseren in de USA. Die kost 120,- het duurt wel 3 a 4 weken voor je uitslag hebt. https://biomentor.org/hayanalysis.html

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:58

Is iemand er al achter of de techniek achter de Vitalbix / Dumea hooianalyse anders is dan die van Pavo / Eurofins? Of geven ze alleen maar schijnzekerheid met hun vaste % en testen ze gewoon op dezelfde wijze?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:05

Ik volg jullie topic vol interesse en om bij te leren maar wat ik niet snap …hoe weet je de procenten nou bij een pavo analyse of kijk ik zo verkeerd?
Voor mijn pony moet ik suiker lager als 7,5% en eiwit lager als 7% maar bij pavo zie ik alleen die metertjes.Afbeelding

Ik vind het wel een beetje een eng idee dat jullie twijfels hebben of de analyse wel kloppend zijn en dat de ene en andere analyse zoveel verschil kan uit maken op dezelfde partij hooi.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:39

Cinniz de waardes staan onder de metertjes.
Suiker is tussen de 5.5 en 7.5% en eiwit minder dan 7.5%.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:27

Pandora2 schreef:
Cinniz de waardes staan onder de metertjes.
Suiker is tussen de 5.5 en 7.5% en eiwit minder dan 7.5%.

Thanks! Je moet er dus gewoon een . Tussen denken.
Weer wat geleerd :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:51

Ik heb dit jaar voor het eerst de uitgebreide versie gedaan. Dit zijn gewoon pakken die ik heb ingekocht dus ik heb geen invloed op de bemesting maar heb al jaren hooi van dit stuk land.

Ik ben heel blij met de uitslag maar zie ook dat ik bij moet voeren. Heeft hier iemand verstand van rantsoen berekeningen?

Ik voer nu 1 kg Pavo liga bij maar vermoed dat ze daarmee nog wat te kort komen.
Ik heb 2 kwpners, 1 met pensioen en 1 in de sport.

Afbeelding