Wat is een ingeklapte straal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Wat is een ingeklapte straal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 13:51

Ik ben weer even op m’n kop gaan hangen :))

De foto’s van de schone hoef en ik geloof dat ik ook moest laten zien hoe ver de gleuf door liep?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:06

Zie wel... Ziet er zo helemaal anders uit dan de foto waarbij hoef niet schoon was

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 14:12

Zie je er nu nog iets aan?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:16

Ziet er mij best ok uit, toch niets om je zorgen over te maken qua kunde en betrouwbaarheid van je smid...

Vandaar dat ik eerder al zei dat nuance heel belangrijk is

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:39

Ik vind dit ook een ander beeld geven dan de eerste foto maar ik zou zeker wel die gleuf behandelen want dat de kloof doorloopt tot boven de kroonrand kan niet anders dan pijnlijk zijn. Kan heel simpel door er een watje/gaasje met betadine in te stoppen. Als de straal weer mooi kan groeien en ondersteunend wordt heb je denk ik ook al minder die V vorm erin.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:44

Ik zie op de eerste foto duidelijk dat de gleuf te ver doorloopt .. hoe diep is die gleuf ?
Kun je puntje van de hoevenkrabber erin doen of half of ?
Heeft hij niet gezegd dit te behandelen ? Bijv met jodium en watje ? Of nog beter zijn deze (als het diepere gleuf js ) ; https://www.gezondepony.nl/product/4340 ... hoof-balls

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:58

Ziet er zo anders, en minder slecht uit. Dat is ook de reden dat ik om een foto met schone voeten vroeg.

Wel lijkt de straalgroeve aangetast, rotstraal. Die hoort echt niet zover door te lopen.
Er zijn diverse manieren omdat te behandelen. Belangrijkste is het schoonmaken en schoon houden.

Ik zelf gebruik graag hoofclear.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:35

Kimmie25501 schreef:
Het zou ook best kunnen dat die die hoef niet gedaan had bedenk ik mij nu, omdat ik alleen verzoekjes had over de andere drie hoeven. Alleen het leek me zo gek dat hij een hoef niet zou doen en de rest wel. Dat voelde niet helemaal als een optie in mijn hoofd, maar nogmaals, ik was er niet bij, dus geen idee wat hij precies gedaan heeft.

Niet de beste communicatie tussen jullie lijkt mij. Waarom zou je een hoefsmid vragen voor 3 voeten? Op de eerste foto lijkt het mij niet dat die net bekapt was, op de latere foto's weer wel. Waarom bel je niet gewoon naar zowel de fysio als de hoefsmid om duidelijkheid te scheppen? Zij kennen het paard en hebben de huidige situatie gezien.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 15:43

Binoche schreef:
Kimmie25501 schreef:
Het zou ook best kunnen dat die die hoef niet gedaan had bedenk ik mij nu, omdat ik alleen verzoekjes had over de andere drie hoeven. Alleen het leek me zo gek dat hij een hoef niet zou doen en de rest wel. Dat voelde niet helemaal als een optie in mijn hoofd, maar nogmaals, ik was er niet bij, dus geen idee wat hij precies gedaan heeft.

Niet de beste communicatie tussen jullie lijkt mij. Waarom zou je een hoefsmid vragen voor 3 voeten? Op de eerste foto lijkt het mij niet dat die net bekapt was, op de latere foto's weer wel. Waarom bel je niet gewoon naar zowel de fysio als de hoefsmid om duidelijkheid te scheppen? Zij kennen het paard en hebben de huidige situatie gezien.

Ik heb al een aantal keer gezegd dat ik dat na het weekend ga doen :+ Alleen ik was gewoon nu alvast benieuwd.

Op de rest van de reacties reageer ik later als ik klaar ben op stal!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:45

Die straalgroeve zou ik persoonlijk iets breder uitsnijden zodat duidelijk is hoe diep ie is en er geen rommel in kan. Tenzij hij al heel diep is, dan zou ik eerst aan de gang gaan met jodium en een watje wat je er nu nog mooi tussen kan proppen en als je verbreed niet meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:58

Was dit altijd al zo of is het nieuw?
De stralen van mijn paard zijn op het moment ook niet geniaal maar dat is domweg een effect van eerst langdurige natheid (alles zacht) en ineens droog en snoeiheet waardoor het veel te zachte weefsel ineens hard uitgedroogt is. Dat trekt in september wel weer bij.
Als het altijd al zo was dan wellicht nog eens met de bekapper spreken.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:11

SjonnieZ schreef:
Katyatje schreef:
Heeft je paard op ijzers gestaan? Want daar vind ik dit wel een typisch beeld van. De hoefballen en straal zijn samengenepen. Dat zie je aan de straal zelf maar ook aan de lijn boven de hoefballen. Die vormt nu een hele duidelijke V, terwijl dat eigenlijk een rechte lijn moet zijn, of hoogstens met een golving in. In dit topic staat een vergelijkingsplaatje (even scrollen).

[PW] Hoeven (niet) inorde?

Het beeld van de zijkant vind ik niet dramatisch ofzo, dus wel verrassend dat dit het beeld is onderaan de hoef. Zo gewoon even overleggen met een goede smid. Verder niet over panikeren :)

Ik heb mijn paarden altijd merendeels van de tijd deels op ijzers staan. Bij geen enkel paard zelfs niet bij m’n paard van 24 die altijd op ijzers heeft gestaan, ziet de straal en de rest van de hoef zo uit. Kan best zijn dat je dit eens gezien hebt bij een paard maar dit is zeker geen standaard ijzer beeld.

Ik heb het wat verkeerd verwoord inderdaad. Een typisch beeld voor paarden die niet goed op ijzers staan :)

De nieuwe foto's vind ik trouwens ook een heel ander beeld geven. Lijkt wel mee te vallen eigenlijk. Behalve dat er duidelijk rotstraal is. Dat zou ik wel behandelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:55

Is er ook niet sprake van wat geknepen hoefballen? Dan ontstaat er ook sneller zo’n extreme gleuf die er niet hoort te zitten.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 15:47

Oké ik heb antwoord van de fysio! Ik zal het hier delen, zodat jullie er eventueel ook van kunnen leren.

Afbeelding

Dit plaatje is de uitleg met wat ze bedoelde met ingeklapte straal. De onderste is correct.

Ze raadde me aan om er een goede bekapper bij te halen en heeft me een aantal namen doorgestuurd. Ze zei dat de rotstraal ook alle kans krijgt door de groeve die ontstaat. Het plaatje wat ze erbij stuurde lijkt wel wat op de dingen in dit topic.

Afbeelding

Ook heeft ze nog wat tips gegeven over de manier van bekappen (wat minder kort), dus ik hoop dat de andere bekappers daarvoor open staan.

Om verder terug te komen op jullie vragen:
- de gleuf is aardig diep. Ik kon iig heel het puntje van de hoevenkrabber erin doen en ik denk nog meer als ik door geduwd had, maar dat durfde ik niet zo goed aan, want ze vond het duidelijk niet fijn.
- hoefsmid heeft hierover tegen mij niks gezegd. Niet dat het er zat en ook niet dat en hoe ik het moest behandelen.
- de fysio had opmerkingen over drie voeten (een te steil, een te plat en een een Donald Duck voetje) en ik had gevraagd of hij dat kon oplossen. Hij wilde eerst ijzers zetten, maar dat wilde ik niet, dus uiteindelijk afgesproken dat hij ernaar zou kijken.
- moet ik alleen een watje in de groeve of ook in de hele straal?
- ik denk dat dit nieuw is. Overigens was het mijzelf sowieso niet opgevallen vermoed ik, maar niemand anders heeft het eerder ooit tegen me gezegd.

Verder ga ik iig het watje er morgen met betadine in stoppen denk ik! Dat kost niet zoveel moeite en dan heb ik iig al iets gedaan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:00

Ja, dit effect krijg je door te lange steunsels :) wat ik eerder zei. Deze moeten tot maximaal een millimeter of twee van de zool teruggebracht worden. Veel bekappers doen ze helemaal terug tot de zool maar bv mijn paard loopt dan niet meer :+ 2 mm maakt soms veel uit.
Hier kun je wat uitleg met plaatjes vinden:
https://paardenhoeven.info/blog/2012/11/03/steunsels/
Hoewel het niet allemaal zo stellig is zoals het op deze site soms lijkt. Elk paard is een individu

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:07

Als ze het niet fijn vinden als je in de groeve komt is er is mijn ervaring al rotstraal.
Watje met iets ontsmettend/antibacteriël stop je inderdaad in de groeve

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 16:13

Interessant Sintara! Ik blijf het overigens wel ingewikkeld vinden hoor. Morgen ga ik iig dat watje erin stoppen. Hoe lang moet ik dat doen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:15

Yes je fysio heeft gelijk, dat bedoelde ik met de geknepen hoefballen.

Zonde dat zo’n hoefsmid dit toch in stand houdt dan.. hopelijk vindt je iemand die dit kan herstellen.

Watje zou ik erin blijven steken tot de gleuf langzaam weg-ebt/minder diep/minder smal etc. Zolang die gleuf daar zit is het een broeinest voor anearobe bacteriën. Meestal kun je bij een goede bekapbeurt en behandeling beetje bij beetje minder veel watten of minder ver steken.

Je kunt ook hypozin gebruiken en met een watje aanduwen. Althans het zijn heel kleine plukjes watten wat je gebruikt (van zo’n pak wattenwol).

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:18

Fijn dat je fysio uitleg kon geven. Wat betreft rotstraal zou je ook de HPE druppels/olie van Unique-horn gebruiken. Dat werkt echt goed, zeker als je het samen met de klei gebruikt. De hoeven van mijn verzorgpaarden zijn er in ieder geval erg van opgeknapt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 16:22

Ik zal al te kijken naar de hypozin, maar ik lees dat eigenlijk eerst daarvoor een smid moet snijden, maar dat kan natuurlijk nog even duren. Kan het ook zonder dat dat gebeurt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:45

Ik had altijd Hipposol spray, daar zat zo’n spraytuitje in die je in die gleuf kon duwen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:53

Bernadth99 schreef:
Fijn dat je fysio uitleg kon geven. Wat betreft rotstraal zou je ook de HPE druppels/olie van Unique-horn gebruiken. Dat werkt echt goed, zeker als je het samen met de klei gebruikt. De hoeven van mijn verzorgpaarden zijn er in ieder geval erg van opgeknapt.

Die zijn echt fijn , die hoef balletjes van hetzelfde merk ook. Mijn Bekapper heeft deze ontworpen :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:54

@kimmie wat fijn dat ze zulke duidelijke uitleg geeft en dit kenbaar heeft gemaakt ; nu kun je het dit aanpakken voor het problemen geeft :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 17:10

Ik ga naar jullie tips kijken! Bedankt!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:46

Ik haal altijd even zoon pak met watten op 1 stuk zeg maar dus niet met losse watjes. En daar pak ik een flink stuk van die ik helemaal doordrenk met jodium. Even jodium in de straalgroeve en dan watje erin proppen met je hoevenkrabber. Dat blijft vaak 1of 2 dagen zitten. Elke keer opnieuw watje erin doen tot je vanzelf ziet dat de groeve minder diep wordt. Dan blijft je watje ook niet meer zitten en dan is t een kwestie van goed bekappen. Denk dat dit wel opgelost kan worden.