Alle paarden op de stal hebben zware jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Alle paarden op de stal hebben zware jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:57

Ja zeker, bij alle allergieen.

Het is een ondersteunend middel, de allergie verdwijnt helaas niet maar ze kunnen er daardoor wel minder last van hebben.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:09

Muggen, muggen, muggen en nog meer knutten!!! -O-

Ik heb dit jaar, 500m van zee voor het eerst last van, sinds ik hier 10 jaar terug ben komen wonen. En niet een heel klein beetje ook. Ze zitten massaal in huis, plaatsje achter huis, gewoon overdag in het dorp, zelfs op het strand wordt ik gestoken als er even geen briesje staat. Het ergste zijn de knutjes die me vinden als ik door de duinen loop. Ik hoef er niet aan te denken me daar te paard te gaan begeven.

Dus ja, ik hoop dat die El Nino die voor die extreme lange natte periode heeft gezorgd, nu toch lang weg mag blijven.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:26

Ik hamer hier al jaren op maar dierenartsen ontkennen het omdat er te weinig kennis is: allergie voor de zwarte steekvlieg.
Deze prikt door vliegen/eczeemdekens heen, steekt voornamelijk op de benen maar als er veel zijn ook hoger op het lichaam. Zelfs door jouw rijbroek met rijsokken daarover heen. Sommige paarden zijn er overgevoellig voor en ontwikkelen er dezelfde symptomen voor als zomereczeem, krijgen ook enorme jeuk. Helaas is er te weinig kennis over omdat er nog geen onderzoek naar gedaan is.
Mijn paard is er ook heel gevoellig voor, vandaar mijn zoektocht omdat de dierenarts de jeuk niet wist op te lossen. Jaren geleden gaven we paarden nog standaard om de 2 maanden een wormenkuur, sinds we dit niet meer doen vanwege mestonderzoek rukt de zwarte steekvlieg op, dit schijnt verband te hebben. Ben erachter gekomen dat ze in Australie 2 soorten veroorzakers van zomereczeem kennen: knutjes en een soort zwarte steekvlieg welke we hier in een soort Nederlandse variant ook hebben schijnbaar. Die we hier hebben zorgen de laatste jaren voor 'Pink Eye' besmetting bij koeien, een soort tijdelijke blindheid (oogontsteking) die weer geneest, daar behandelen ze de koeien voor met Butox, een vliegenmiddel welke in het bloed trekt. Ook krijgen ze een soort bultjes/knobbeltjes op de borst van de steken van die zwarte steekvliegen, maar als er veel vliegen zijn ook over het hele lichaam. Paarden krijgen ook van die zelfde bultjes/knobbeltjes en soms last van vieze/ontstoken ogen. Heb uitgezocht dat in het buitenland deze symptomen ook voorkomen bij dieren EN mensen als 'rivier-blindheid', en schijnen die vliegen larven te leggen in de bultjes/knobbeltjes op de borst. Die komen na 10 dagen 'uit'. Dat heb ik ook met bultjes gezien bij mijn paard toendertijd, na 10 dagen ook open, en niet door schuren alleen. De oplossing die ik via internet tegen kwam was ivermectine, wat dus in wormenkuren zit. Heb mijn paard toen een wormenkuur gegeven en de jeuk was binnen 48 uur weg. Ik behandel hem nu preventief ook met Butox en hij heeft nooit meer geschuurd.
Mijn dierenarts heeft toendertijd al mijn stappen gevolg en geadviseerd mijn bevindingen naar mevrouw proff dr Sloet te sturen, nooit geen reactie hierop gekregen. Mijn dierearts zegt dat er gewoon te weinig onderzoek naar gedaan is en er te weinig over bekend is. En dat is jammer, want misschien is jouw geval er ook wel mee geholpen. Misschien hebben er veel paarden diagnose 'eczemer door knutjes' gekregen terwijl de jeuk door de zwarte steekvlieg wel op te lossen is, bij knutjes helaas niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:40

Shenavallie schreef:
Caira schreef:
Zwaluwen! Paarden kunnen vreselijk veel jeuk krijgen als er zwaluwen in de stal zitten.

Wij hebben jarenlang meerdere zwaluwnesten in onze stal gehad en de paarden hadden nergens last van.

Ik zeg dat het KAN

https://www.kad.nl/kennisbank/dierplage ... ntwikkelen.

Ik heb het al meerdere keren gehoord

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:43

Heel interessant Syberdepiep. Wij hebben ook veel last van die zwarte vliegen (ikzelf ook) en die steken inderdaad.
Mijn merrie is ook sinds twee jaar een het schuren en is geen excemer. Met Puur Culico heb ik haar onder controle. Maar ze zit ónder de bultjes. En ook weinig ontwormen vanwege mestonderzoek.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:55

Ja het is heel lastig, van de dierarts moest ik inderdaad op zoek gaan naar kippen/bloedmijten en de kippen ertegen behandelen, paard zelf behandelen tegen schimmel en mijten. Toen dat ook niet hielp extra blijven behandelen, en uiteindelijk heeft mijn paard zo'n 'prik' ertegen gehad wat ook niet hielp. Eindconclusie was dat hij toch eczeem moest hebben terwijl dat toch afweek van het beeld, maar paard bleef schuren ondanks knutten geen effect bleken te hebben, stond ook en eczemer door knutjes op stal die toch anders was qua klachten. En toen na mijn eigen onderzoek 1 wormenkuur erin en behandeling met butox helemaal van de jeuk af, dus ja zeg het maar... Dierenarts stond zelf ook perplex van mijn bevindingen...

Kan mij herinneren dat die zwarte steekvliegen ook pas de laatste 15 jaar op stal rondhangen, sindsdien kun je eigenlijk geen korte broek meer dragen op stal zonder continue gestoken te worden, dat valt allemaal samen met dat we die wormenkuren niet meer preventief geven elke 2 maanden dus toch echt wel een link.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:59

@Syberdepiep: weet je een latijnse naam voor me, want als ik zoek op 'zwarte steekvlieg' krijg ik de zgn. 'soldatenvlieg' en die kan niet bijten/steken en legt de eieren ook niet in vlees/onderhuids.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:01

Jazeker, simulium spp.
En zoek eens op Onchocerciasis

DubbelFun

Re: Alle paarden op de stal hebben zware jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:35

Daar wordt je niet vrolijk van ;(
Gelukkig dat Invermectine en Moxidectine helpen.
Wordt het genoemde antimicrobiële middel doxycycline ook niet ingezet bij de tekenziekte Lyme ??