Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne1221 schreef:Het is sowieso een goed idee om bij een NSAID als Metacam omeprazol als maagbeschermer te geven, helemaal als er een verdenking op maagzweren is.
Kalea schreef:Ze heeft het veulen nog aan de voet? Waarom inderdaad niet gewoon met rust laten? Ze heeft veel meegemaakt en is nog niet te oud om later terug op te nemen. Uiteraard na behandeling van eventuele maagzweren en/ of wormbesmetting..
anjali schreef:Kalea schreef:Ze heeft het veulen nog aan de voet? Waarom inderdaad niet gewoon met rust laten? Ze heeft veel meegemaakt en is nog niet te oud om later terug op te nemen. Uiteraard na behandeling van eventuele maagzweren en/ of wormbesmetting..
Mee eens. Laat haar gewoon met haar veulen op de wei lopen en verder even geen -peuten eraan of trainingen. Ook veel beter voor de portemonnee van ts. Rust en de natuur genezen veel. Ik zou het veulen zelf houden voor de zekerheid. Mocht het onverhoopt toch zeer ernstig zijn en blijven met de merrie dan heb je het veulen nog.
Diddykong schreef:Maar dit paard reageert toch helemaal niet op druk/pijn bij de singelplek of lees ik nu verkeerd? Ze reageert als ze haar rug moet liften. Dat vind ik passender bij rugklachten bij kissing spines dan bij maagzweren?
Het paard is ook slechter geworden na de fysio. Ik weet t niet, ik ben geen dierenarts natuurlijk, maar het klinkt echt complexer dan een maagzweer. Helaas!
Kalea schreef:Ze heeft het veulen nog aan de voet? Waarom inderdaad niet gewoon met rust laten? Ze heeft veel meegemaakt en is nog niet te oud om later terug op te nemen. Uiteraard na behandeling van eventuele maagzweren en/ of wormbesmetting..
Janneke2 schreef:Kul.
"Peuten, praten en training" klinkt heel flink.
Maar wat juist goed werkt is elke dag een paar minuten even wat oefeningen doen.
...noem het hoe je het wil noemen, maar het is net niet 'niets doen en met rust laten'.
De tijd en de natuur zelf genezen inderdaad veel, maar dat wil niet zeggen dat 'kleine zetjes' overbodig zouden zijn.
Veel warmbloedmerries houden na een veulen al een 'hangbuik'. We praten hier over een Spanjaard, qua ras al een kandidaat voor 'richting hypermobiel', ooit slecht gereden (niet door TS), schade aan de rug (beschadigde band, KS) - zo snel mogelijk de buikspieren trainen lijkt me echt geen luxe.
Die training achterwege laten "want veulen aan de voet" vind ik geen argument. (Ik praat over enkele minuten per dag. Over een x aantal maanden kun je gaan intensiveren.)
Jet schreef:Ik las net nog eens het eerste deel van jouw openingspost SophieLana.
Weet je wat voor paspoort erbij zit? Er wordt heel veel gesjoemeld met Spaanse paarden en hun paspoorten. Duplicaten, Nederlandse paspoorten bij de Spaanse paarden... Hierdoor wordt er ook veel met leeftijden gerommeld. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat ze in Spanje als rijpaard is gebruikt, de kans is groot dat ze daar als fokmerrie is gebruikt en dat ze dachten dat ze niet meer drachtig was geworden. Dan op transport naar Nederland...
Wij hadden op stal ook een Spaanse merrie, erg lastig met rijden, op een gegeven moment na een maand lag er een veulen bij. Ook bij haar bleek dat ze een slecht gebit had. Zij is zo'n 2,5 jaar bij ons geweest, na het afspenen van het veulen is ze overgenomen door een stalgenoot. Bij haar ging het rijden wel, bitloos en met rust en veel geduld. Ze werd destijds verkocht als 14-jarige, maar er is gebleken dat ze in de 20 was. Vorige week is ze uiteindelijk ingeslapen vanwege het feit dat ze echt niet goed meer kon eten met het gebit dat ze had. De eigenaresse heeft er alles aan gedaan, maar de merrie kon niet meer. Ik zou dus eens goed naar het paspoort laten kijken door iemand die er verstand van heeft, om te zien of dat echt klopt en bij jouw paard hoort.
Diddykong schreef:Janneke2 schreef:Kul.
"Peuten, praten en training" klinkt heel flink.
Maar wat juist goed werkt is elke dag een paar minuten even wat oefeningen doen.
...noem het hoe je het wil noemen, maar het is net niet 'niets doen en met rust laten'.
De tijd en de natuur zelf genezen inderdaad veel, maar dat wil niet zeggen dat 'kleine zetjes' overbodig zouden zijn.
Veel warmbloedmerries houden na een veulen al een 'hangbuik'. We praten hier over een Spanjaard, qua ras al een kandidaat voor 'richting hypermobiel', ooit slecht gereden (niet door TS), schade aan de rug (beschadigde band, KS) - zo snel mogelijk de buikspieren trainen lijkt me echt geen luxe.
Die training achterwege laten "want veulen aan de voet" vind ik geen argument. (Ik praat over enkele minuten per dag. Over een x aantal maanden kun je gaan intensiveren.)
Ik vraag me oprecht af hoe je dit paard wilt gaan "trainen".
Citaat:Bij een simpele ruglift/rug iets opbollen door iets druk op een drukplek op de buik te geven, slaat dit paard al uit, ik ga ervan uit omdat dit al heel pijnlijk is. Een uitstekende fysio is het niet gelukt om haar goed te behandelen, omdat dit ook teveel ongemak en weerstand gaf.
office schreef:Ik zou de merrie lekker in het weiland laten lopen en me in de toekomst op haar veulen richten.
Als de merrie wat gekalmeerd is kun je altijd verder kijken hoe of wat.Misschien voor de koets beleren als ze niet teveel paniekeert.