Advies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:22

Hopelijk ten overvloede:
Spanjaarden willen nog wel eens stilstaan bij angst.
En Spanjaarden zitten als ras in de hoek die neigt naar hypermobiliteit.

Dus bij slecht rijden (de Spaanse recreatieve ritten) leert de ruiter het paard niet om de rug met de spieren omhoog te doen. De banden zijn losser/elastischer dan ideaal en zo krijg je KS.
(Ik denk dat de dierenarts dit bedoelde met wat je schreef over 'rugspieren sterker maken'.)

Noor Tanger is een vakvrouw.
Het clubpie van Karin Leibbrandt heeft ook zeer veel te bieden: de methode om het dier in vier dimensies in balans te brengen is "gewone, goede, ouderwetse en degelijke" klassieke rijkunst, in het 'nieuwe jasje' (waarom tenslotte ook niet) dat speciaal ontwikkeld is voor hypermobiele sportpaarden.

Verbening van het hoefkraakbeen hoeft geen groot probleem te zijn, net als bij artrose zijn er dieren die op de röntgenfoto 'categorie 4' (artrose in de heftigste graad) laten zien, maar vrolijk zijn, in de sport lopen en tot op hoge leeftijd geen dag kreupel zijn. Uiteraard wel met goed management en prima hoefsmid.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 07:26

Het is sowieso een goed idee om bij een NSAID als Metacam omeprazol als maagbeschermer te geven, helemaal als er een verdenking op maagzweren is.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 07:30

office schreef:
Ik zou de merrie lekker in het weiland laten lopen en me in de toekomst op haar veulen richten.
Als de merrie wat gekalmeerd is kun je altijd verder kijken hoe of wat.Misschien voor de koets beleren als ze niet teveel paniekeert.

Dit.

Kalea

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:13

Ze heeft het veulen nog aan de voet? Waarom inderdaad niet gewoon met rust laten? Ze heeft veel meegemaakt en is nog niet te oud om later terug op te nemen. Uiteraard na behandeling van eventuele maagzweren en/ of wormbesmetting..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:40

...in het kader van 'met rust laten': paard heeft een beschadiging van de rugband.
Banden herstellen in zo ongeveer hetzelfde tempo als pezen.
Het is wel zaak om de rugband zo veel als mogelijk te ontzien met 'maak je rug met de spieren bol' oefeningen.
(Dan kan als grondwerk, twee of drie keer een minuut per dag.)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:52

sanne1221 schreef:
Het is sowieso een goed idee om bij een NSAID als Metacam omeprazol als maagbeschermer te geven, helemaal als er een verdenking op maagzweren is.

Ja, en ik zou de nsaid sowieso laten spuiten ipv oraal. Dat scheelt ook weer een hoop tegenwerking als je ook maagzweren verdenkt. Orale pijnstillers zijn vaak ellende bij gevoelige magen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:16

Kalea schreef:
Ze heeft het veulen nog aan de voet? Waarom inderdaad niet gewoon met rust laten? Ze heeft veel meegemaakt en is nog niet te oud om later terug op te nemen. Uiteraard na behandeling van eventuele maagzweren en/ of wormbesmetting..

Mee eens. Laat haar gewoon met haar veulen op de wei lopen en verder even geen -peuten eraan of trainingen. Ook veel beter voor de portemonnee van ts. Rust en de natuur genezen veel. Ik zou het veulen zelf houden voor de zekerheid. Mocht het onverhoopt toch zeer ernstig zijn en blijven met de merrie dan heb je het veulen nog.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:18

Ik zou vooral eerst een bedenken wat je wilt. Dus wil je een rijpaard en fanatiek kunnen rijden (en of dat dat 4 keer per week 20 minuten in de bak is, of Z dressuur, maakt in deze even niet zo veel uit), of wil je gewoon een knuffelpaard?

Want een paard met deze "gebreken", dus KS en verbening, vraag echt wel om een heel kundige ruiter om dat werkbaar en pijnvrij te kunnen houden uiteindelijk. In hoeverre schat je je eigen kunde in om dit voor elkaar te krijgen, en belangrijker nog, hoeveel budget heb je hier voor over?

Want dat dit verhaal veel geld gaat kosten, nu en in de toekomst, dat is wel duidelijk.

Veel mensen hier hebben het erover om alles helemaal uit te zoeken.
Maar wat ze tot nu toe gevonden hebben, en de klachten die ze laat zien, zou voor mij voldoende zijn om niet met dit verhaal verder te gaan. Maar ik denk dat alles valt of staat, met hoe leuk je haar vind, en hoeveel geld je er in wilt steken.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:47

Even alle reacties overgeslagen, ik geef even alleen reactie op je openingspost.
Helaas voor mij een herkenbaar verhaal,lang verhaal kort, mijn merrie heb ik in laten slapen, veel pijn en geen kans op genezing was voor mij de grens.
Mocht je vragen hebben of er over willen praten, pb staat open.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:23

ik vind dat roepen van laten inslapen wel ver gaan! oneerlijk naar het paard ook.

ja het kost veel geld een paard met zulke makken te onderhouden. ook veel energie om een paard als deze goed te trainen. maar begin eerst eens met die maag goed te krijgen en kijk dan hoe ze verder is. wellicht je daarna met intructie voor training het dier al een heel eind op de rit krijgt. Zo negatief was de arts nu ook weer niet over de KS en de verbening en ze kunnen heel wat tegenwoordig om te managen. je moet het enkel wel willen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:46

anjali schreef:
Kalea schreef:

Mee eens. Laat haar gewoon met haar veulen op de wei lopen en verder even geen -peuten eraan of trainingen. Ook veel beter voor de portemonnee van ts. Rust en de natuur genezen veel. Ik zou het veulen zelf houden voor de zekerheid. Mocht het onverhoopt toch zeer ernstig zijn en blijven met de merrie dan heb je het veulen nog.

Kul.
"Peuten, praten en training" klinkt heel flink.
Maar wat juist goed werkt is elke dag een paar minuten even wat oefeningen doen.
...noem het hoe je het wil noemen, maar het is net niet 'niets doen en met rust laten'.

De tijd en de natuur zelf genezen inderdaad veel, maar dat wil niet zeggen dat 'kleine zetjes' overbodig zouden zijn.
Veel warmbloedmerries houden na een veulen al een 'hangbuik'. We praten hier over een Spanjaard, qua ras al een kandidaat voor 'richting hypermobiel', ooit slecht gereden (niet door TS), schade aan de rug (beschadigde band, KS) - zo snel mogelijk de buikspieren trainen lijkt me echt geen luxe.
Die training achterwege laten "want veulen aan de voet" vind ik geen argument. (Ik praat over enkele minuten per dag. Over een x aantal maanden kun je gaan intensiveren.)

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:19

Als een andere mening wordt afgedaan als ‘kul’ is er natuurlijk weinig plaats voor verschillende adviezen..

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 14:23

Diddykong schreef:
Maar dit paard reageert toch helemaal niet op druk/pijn bij de singelplek of lees ik nu verkeerd? Ze reageert als ze haar rug moet liften. Dat vind ik passender bij rugklachten bij kissing spines dan bij maagzweren?
Het paard is ook slechter geworden na de fysio. Ik weet t niet, ik ben geen dierenarts natuurlijk, maar het klinkt echt complexer dan een maagzweer. Helaas!

Ze is in de freezestand gegaan. Zodat ze niet meer hoeft te voelen.
Maar idd, mag ze bij mij haar mening hebben en dat is nieuw voor haar.

Ik ga haar nu volledig rust geven en alleen dingen doen die zij leuk vind. Aan de hand grazen, aan de hand wandelen in het bos en gewoon bij haar zijn. Dat laatste is vaak ook al genoeg.
Zodra ze weer wat opener wordt, gaan we werken aan de spieropbouw.

Ik wil haar nog niet opgeven, dat vind ik nu nog te snel.

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 14:27

Kalea schreef:

Dat ben ik nu idd van plan. Lekker tot rust laten komen en alleen doen waar zij zin in heeft.

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 14:34

Nogmaals dank voor jullie reacties en dat jullie het op een vriendelijke manier jullie mening gaven.
Ze krijgt rust en ga elke dag een paar minuutjes oefeningen doen.

Met de tips ga ik zeker mee aan de slag!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:43

Janneke2 schreef:
Kul.
Maar wat juist goed werkt is elke dag een paar minuten even wat oefeningen doen.
...noem het hoe je het wil noemen, maar het is net niet 'niets doen en met rust laten'.

De tijd en de natuur zelf genezen inderdaad veel, maar dat wil niet zeggen dat 'kleine zetjes' overbodig zouden zijn.
Veel warmbloedmerries houden na een veulen al een 'hangbuik'. We praten hier over een Spanjaard, qua ras al een kandidaat voor 'richting hypermobiel', ooit slecht gereden (niet door TS), schade aan de rug (beschadigde band, KS) - zo snel mogelijk de buikspieren trainen lijkt me echt geen luxe.
Die training achterwege laten "want veulen aan de voet" vind ik geen argument. (Ik praat over enkele minuten per dag. Over een x aantal maanden kun je gaan intensiveren.)

Ik vraag me oprecht af hoe je dit paard wilt gaan "trainen". Bij een simpele ruglift/rug iets opbollen door iets druk op een drukplek op de buik te geven, slaat dit paard al uit, ik ga ervan uit omdat dit al heel pijnlijk is. Een uitstekende fysio is het niet gelukt om haar goed te behandelen, omdat dit ook teveel ongemak en weerstand gaf. Nu heb ik geen idee of dit goed kan komen, ik zie het zelf somber in. Ik vind de reacties namelijk best heftig. Maar ik ken het paard verder niet. Misschien heeft TS er wat aan welke oefeningen helpend kunnen zijn. Want met een paard met zulke klachten, kun je eigenlijk niet maar wat aanklungelen. Ik ben het wel met je eens dat ik vrees dat rust en niks doen waarschijnlijk ook weinig gaat verbeteren. Ik twijfel dus alleen aan de behandelopties.
TS, heeft de fysio nog tips of oefeningen meegegeven toevallig? Zij heeft het paard natuurlijk gezien. Wie weet kun je haar nogmaals bellen met alle info van de dierenarts erbij. Ik denk namelijk dat er echt een plan moet liggen wat je kunt doen, welke behandelingen baat hebben en wat juist niet. Als jij een hernia hebt, ben je ook niet gebaat om zelf wat aan te rommelen in een sportschool. Dan zul je eerst heel gericht een behandelplan moeten hebben van kundige mensen. Niet dat TS niets weet natuurlijk :+. Maar dit vergt echt wel veel kunde.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:58

De vraag is natuurlijk ook, doen haar benen niet zo veel pijn dat ze daarom op een manier gaat lopen die slecht is voor haar rug (want: problemen bij rug = liefst zo veel mogelijk stretchen om ruimte tussen de wervels te creëren, maar vaak betekent dat ook dat ze iets meer op de voorhand lopen = wellicht weer pijn in voorbenen).
Als je het echt wilt, dan ga er gelijk goed voor....ik zou zelfs zeggen dat zwemmen voor deze merrie heel goed gaat zijn waarschijnlijk..... zeker om spieren onbelast op te bouwen.

Is het paard verder ook nog gekeurd (niet bij aankoop, maar daarna)? Dat je zeker weet dat dit het enige is? Niet dat je er straks ook nog achterkomt dat ze bijv. spat of andere gekke dingen heeft?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:09

Even advocaat van de duivel hoor.... maar....

Hoe komt het dat een paard dat ingezet werd voor verhuurritten ineens beschikbaar komt voor verkoop naar Nederland?

Dikke kans dat het arme dier al lang geleden kapot is gegaan en voor geld naar Verweg is verkocht. Ook in Spanje verkopen ze niet zomaar goede gebruikspaarden.

Lief van TS dat ze er geld en energie in wil stoppen. Zolang het veulen ad voet loopt kun je het rustig even aankijken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:55

Ik las net nog eens het eerste deel van jouw openingspost SophieLana.

Weet je wat voor paspoort erbij zit? Er wordt heel veel gesjoemeld met Spaanse paarden en hun paspoorten. Duplicaten, Nederlandse paspoorten bij de Spaanse paarden... Hierdoor wordt er ook veel met leeftijden gerommeld. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat ze in Spanje als rijpaard is gebruikt, de kans is groot dat ze daar als fokmerrie is gebruikt en dat ze dachten dat ze niet meer drachtig was geworden. Dan op transport naar Nederland...
Wij hadden op stal ook een Spaanse merrie, erg lastig met rijden, op een gegeven moment na een maand lag er een veulen bij. Ook bij haar bleek dat ze een slecht gebit had. Zij is zo'n 2,5 jaar bij ons geweest, na het afspenen van het veulen is ze overgenomen door een stalgenoot. Bij haar ging het rijden wel, bitloos en met rust en veel geduld. Ze werd destijds verkocht als 14-jarige, maar er is gebleken dat ze in de 20 was. Vorige week is ze uiteindelijk ingeslapen vanwege het feit dat ze echt niet goed meer kon eten met het gebit dat ze had. De eigenaresse heeft er alles aan gedaan, maar de merrie kon niet meer. Ik zou dus eens goed naar het paspoort laten kijken door iemand die er verstand van heeft, om te zien of dat echt klopt en bij jouw paard hoort.

En een andere Spaanse merrie kwam met veulen op stal bij ons, daarvan klopte de geschiedenis dan wel. Die is nog vrij jong, maar onbenaderbaar toen ze kwam. Met veel geduld hebben ze er van de week voor het eerst na twee jaar op gezeten, maar die is ontzettend kopschuw. Ze kwam met een ingegroeid halster... Die had tot ze op transport naar Nederland ging in een natuurgebied gelopen met een aantal merries en een hengst erbij. Inmiddels is ze wel beter hanteerbaar, maar je moet nog steeds heel rustig bij haar doen.
Laatst bijgewerkt door Jet op 29-07-24 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 17:07

Jet schreef:
Ik las net nog eens het eerste deel van jouw openingspost SophieLana.

Weet je wat voor paspoort erbij zit? Er wordt heel veel gesjoemeld met Spaanse paarden en hun paspoorten. Duplicaten, Nederlandse paspoorten bij de Spaanse paarden... Hierdoor wordt er ook veel met leeftijden gerommeld. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat ze in Spanje als rijpaard is gebruikt, de kans is groot dat ze daar als fokmerrie is gebruikt en dat ze dachten dat ze niet meer drachtig was geworden. Dan op transport naar Nederland...
Wij hadden op stal ook een Spaanse merrie, erg lastig met rijden, op een gegeven moment na een maand lag er een veulen bij. Ook bij haar bleek dat ze een slecht gebit had. Zij is zo'n 2,5 jaar bij ons geweest, na het afspenen van het veulen is ze overgenomen door een stalgenoot. Bij haar ging het rijden wel, bitloos en met rust en veel geduld. Ze werd destijds verkocht als 14-jarige, maar er is gebleken dat ze in de 20 was. Vorige week is ze uiteindelijk ingeslapen vanwege het feit dat ze echt niet goed meer kon eten met het gebit dat ze had. De eigenaresse heeft er alles aan gedaan, maar de merrie kon niet meer. Ik zou dus eens goed naar het paspoort laten kijken door iemand die er verstand van heeft, om te zien of dat echt klopt en bij jouw paard hoort.

Dierenarts heeft dat meteen gecheckt.
Toen ik haar net had heb ik haar nogmaals klinisch laten keuren. Chip kwam overeen en ook aan het gebit was te zien dat ze een jaar of 9 is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 17:13

Ik heb mijn bericht nog even aangepast. Mooi dat bij de jouwe de leeftijd in elk geval volgens de dierenarts klopt.

Heeft jouw paard een Nederlands Paspoort of een Spaans ( duplicaat)?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 17:30

Eens met Dees. Dit komt niet goed, arm dier.
Mensen blijven ook maar paarden uit Spanje halen ongekeurd. Je snapt het gewoon niet waarom dit maar aan de gang blijft. Elk jaar lees je hier meerdere van dit soort verhalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:17

Diddykong schreef:
Janneke2 schreef:
Kul.

Ik vraag me oprecht af hoe je dit paard wilt gaan "trainen".

Details noem ik niet, want ik heb het paard niet gezien.

Maar mijn idee is, dat bijvoorbeeld de fysiotherapeut
("zo'n peut/past waar je veel geld aan zou uitgeven")
oefeningen kan geven
(...denk aan de dierenarts uit de OP die het over longeren had...).

Citaat:
Bij een simpele ruglift/rug iets opbollen door iets druk op een drukplek op de buik te geven, slaat dit paard al uit, ik ga ervan uit omdat dit al heel pijnlijk is. Een uitstekende fysio is het niet gelukt om haar goed te behandelen, omdat dit ook teveel ongemak en weerstand gaf.

Voor mij is dit nieuwe informatie.

... het ZOU over maagpijn kunnen gaan, want meestal geeft opbolling verlichting bij KS.

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 18:18

Jet schreef:
Ik heb mijn bericht nog even aangepast. Mooi dat bij de jouwe de leeftijd in elk geval volgens de dierenarts klopt.

Heeft jouw paard een Nederlands Paspoort of een Spaans ( duplicaat)?

Ze heeft een spaans paspoort.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:30

office schreef:
Ik zou de merrie lekker in het weiland laten lopen en me in de toekomst op haar veulen richten.
Als de merrie wat gekalmeerd is kun je altijd verder kijken hoe of wat.Misschien voor de koets beleren als ze niet teveel paniekeert.

Dit., en die koets misschien ook niet.
Een paard met zo’n verleden en problemen kan ook gewoon klaar zijn.

Onze hobby moet niet figuurlijk over haar rug gaan.