Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Citaat:Nu er veel nieuws naar boven komt over misstanden ben ik helemaal blij dat ik er niks meer mee te maken heb.
deze pik er even uit.
Ik heb hier ook niks mee te maken.
Ram mijn paard niet met een zweep omdat hij moet piaferen oid.
Dus nee, daarvoor hoef ik het niet te laten om te rijden.
SjonnieZ schreef:Maar wat is doorschieten? Die grens leggen we steeds lager.
Gisteren een jongedame geobserveerd die het in de ogen van vele perfect doet. Paard van rond de 1,80 moest haar personel space respecteren. Zij bleef kalm… het paard liep steeds harder over haar heen, tot aan gevaarlijk aan toe.
Datzelfde paard staat in de kudde bij mijn paard. Daar wil hij ook nog wel eens lomp zijn tegen de anderen… dan krijgt ie van z’n soortgenoten af en toe een klap die echt wel wat heftiger is dan een tik van een eigenaar.
fransje23 schreef:De grens van wat doorschieten is geen harde grens maar vooral persoonlijk.
Wij moeten ons handelen niet gaan vergelijken met wat paarden onderling doen. Wij zijn geen paarden en dat weten ze dondersgoed.
Vaak kun je met intentie en bijbehorende lichaamstaal al veel doen bij paarden. Ze zijn meester in het lezen van lichaamstaal.
pol013 schreef:BoYo schreef:Dat maakt mij dan heel onzeker. Heeft ze pijn? Wil ze de kudde niet verlaten? Is ze gewoon liever lui dan moe? Hoe los ik dit op? Zet ik nu beloning in bij positief gedrag of moet ik gewoon even goed streng zijn? Zelfde bij mijn andere paard. Die gaat op buitenrit staan eten en wat ik ook doe, voorwaarts gaat ie niet meer. Ook niet als de rest van de groep gewoon doorgaat. Ik wil alles zo vriendelijk mogelijk oplossen. Maar is dat wel altijd de oplossing? En wie doe ik nou een plezier met wandelingen en ritten? Mijzelf, het paard of beiden? Of is het gewoon belangrijk om ze aan de gang te houden want rust roest? Dus ja, ook een boel vragen waar ik regelmatig mee worstel.
Niet vervelend bedoeld hoor.
Maar dit is ook echt een killing gevoel om te hebben in de omgang met een paard. En het werkt zo compleet averechts.
JudithGigi schreef:SjonnieZ schreef:
De vraag is of het onkunde is of dat we te ver van het natuurlijke gedrag van het paard zijn gaan staan doordat we denken alleen met lieve woordjes een dier van 600 plus kilo te kunnen managen.
En daarmee promoot ik niet het continu slaan etc van paarden.
Ik tik mn paard zelden maar er zijn grenzen… wandelt hij daarover heen dan krijgt hij een kleine maar duidelijke tik.
En mijn paard is echt nog steeds veel blijer als ik wat met hem doe dan dat ik hem een weekje laat grasmaaieren..
Maar je probeert nu "lieve" onkunde te vergelijken met "harde" kunde. Dat zijn niet de enige opties. Je kunt respectvol met een dier omgaan zonder gevaarlijke situaties te creëren of een dier over je heen te laten walsen.
Thioro schreef:Goh die vergelijking hond paard heb ik hier thuis ook al eens gemaakt.
Mijn hond is versie hieperdepieper, àltijd blij me te zien, wil àltijd mee, alles is leuk.
En dan m'n merrie. Altijd de oren plat.
Staan steunen en zuchten als ze weer eens uit de weide geplukt wordt. Slepen met de voeten als we van stal weg gaan, niet te houden als we weer terug naar stal gaan.
Nu ben ik geen fanatieke ruiter en merrie doet ondanks haar gemopper wel alles braaf dus ik probeer er verder niet bij na te denken.
Tot ik haar heb laten dekken en ze nu dus met veulen aan huis staat.
Ik vraag letterlijk niets van haar, enkel dat veulen opvoeden, samen met ome pony.
En nog steeds gaan die oren plat tenzij ik een voerbak vast heb.
Nu heb ik echt meer iets van b*tch, fix your face. Ik ben godganse dagen in de weer om je een zo paardvriendelijk mogelijk leven te hebben, steek geld en tijd in voer en strontscheppen, je steekt momenteel geen poot uit dus een minimum aan 'dankbaarheid' of op z'n minst vriendelijk gedrag mag wel.
Dus heb uiteindelijk minder medelijden met de merrie gekregen. Ze bekijkt het maar met haar bokkepruik maar haar eten komt ook niet uit de lucht vallen, dus daar mag wel iets tegenover staan.
Pony en veulen zijn wel altijd blij me te zien verder.
Stripe000 schreef:Dat is niet wat ik bedoel DP
Ik vind het gewoon niet meer gepast om mee te doen aan de paardensport gezien wat er allemaal speelt.
Ik ga al jaren niet meer naar wedstrijden omdat er elke wedstrijd wel iets te zien was waar mijn tenen van gingen krommen.
fransje23 schreef:SjonnieZ schreef:Maar wat is doorschieten? Die grens leggen we steeds lager.
Gisteren een jongedame geobserveerd die het in de ogen van vele perfect doet. Paard van rond de 1,80 moest haar personel space respecteren. Zij bleef kalm… het paard liep steeds harder over haar heen, tot aan gevaarlijk aan toe.
Datzelfde paard staat in de kudde bij mijn paard. Daar wil hij ook nog wel eens lomp zijn tegen de anderen… dan krijgt ie van z’n soortgenoten af en toe een klap die echt wel wat heftiger is dan een tik van een eigenaar.
De grens van wat doorschieten is geen harde grens maar vooral persoonlijk.
Ik denk dat er mensen zijn die vinden dat ik doorschiet met mijn paard waar andere vinden dat ik niet ver genoeg ga in luisteren naar mijn paard.
Wij moeten ons handelen niet gaan vergelijken met wat paarden onderling doen. Wij zijn geen paarden en dat weten ze dondersgoed.
Vaak kun je met intentie en bijbehorende lichaamstaal al veel doen bij paarden. Ze zijn meester in het lezen van lichaamstaal.
SjonnieZ schreef:JudithGigi schreef:
De vraag is of het onkunde is of dat we te ver van het natuurlijke gedrag van het paard zijn gaan staan doordat we denken alleen met lieve woordjes een dier van 600 plus kilo te kunnen managen.
En daarmee promoot ik niet het continu slaan etc van paarden.
Ik tik mn paard zelden maar er zijn grenzen… wandelt hij daarover h
Maar je probeert nu "lieve" onkunde te vergelijken met "harde" kunde. Dat zijn niet de enige opties. Je kunt respectvol met een dier omgaan zonder gevaarlijke situaties te creëren of een dier over je heen te laten walsen.
Uiteraard maar we schieten best wel door. Laatst las ik ergens een zweep moet verboden worden…. Een zweep is een prima hulp middel, mits de eigenaar van de hand die hem gebruikt nadenkt over wat hij/zij doet.
En bij het ene paard zijn lieve woordjes voldoende en bij een andere moet je meer en duidelijkere grenzen stellen. Ik kreeg vroeger als kind ook wel eens een tik…. En die had ik dan echt wel verdiend.
Macs schreef:Daarnaast is het gewoon wetenschappelijk bewezen dat een dier of mens iets leren met straf een minder goed effect heeft dan beloning én kan zorgen voor stress en trauma wat het leervermogen niet ten goede komt.
Maar op de een of andere manier vinden paardenmensen dat een/hun paard een uitzondering daar op is. Terwijl het leervermogen van zoogdieren nauwelijks verschillen van elkaar.
Elisa2 schreef:Ik vind wel dat er doorgeschoten wordt, paarden worden vermenselijkt en dat is toch ook een gevolg van veel meer mensen met paarden ipv paardenmensen. Waarmee ik niet automatisch zeg dat alle paardenmensen het goed doen, het conservatieve en harde is wat mij betreft wel achterhaald. Maar het consquent en duidelijk zijn op een vriendelijke manier met gevoel er bij is toch wel echt een kunst. Paarden hebben absoluut baat bij een kundig persoon die ook precies kan inschatten wanneer er doorgepakt moet worden en wanneer niet.
Stripe000 schreef:Voelt gewoon niet meer goed.
Nu er veel nieuws naar boven komt over misstanden ben ik helemaal blij dat ik er niks meer mee te maken heb.
Lynnepinny schreef:Thioro schreef:Goh die vergelijking hond paard heb ik hier thuis ook al eens gemaakt.
Mijn hond is versie hieperdepieper, àltijd blij me te zien, wil àltijd mee, alles is leuk.
En dan m'n merrie. Altijd de oren plat.
Staan steunen en zuchten als ze weer eens uit de weide geplukt wordt. Slepen met de voeten als we van stal weg gaan, niet te houden als we weer terug naar stal gaan.
Nu ben ik geen fanatieke ruiter en merrie doet ondanks haar gemopper wel alles braaf dus ik probeer er verder niet bij na te denken.
Tot ik haar heb laten dekken en ze nu dus met veulen aan huis staat.
Ik vraag letterlijk niets van haar, enkel dat veulen opvoeden, samen met ome pony.
En nog steeds gaan die oren plat tenzij ik een voerbak vast heb.
Nu heb ik echt meer iets van b*tch, fix your face. Ik ben godganse dagen in de weer om je een zo paardvriendelijk mogelijk leven te hebben, steek geld en tijd in voer en strontscheppen, je steekt momenteel geen poot uit dus een minimum aan 'dankbaarheid' of op z'n minst vriendelijk gedrag mag wel.
Dus heb uiteindelijk minder medelijden met de merrie gekregen. Ze bekijkt het maar met haar bokkepruik maar haar eten komt ook niet uit de lucht vallen, dus daar mag wel iets tegenover staan.
Pony en veulen zijn wel altijd blij me te zien verder.
Dat is ook wel een hele menselijke manier van denken. Je paard heeft natuurlijk geen idee dat jij zoveel tijd en geld in haar steekt, die leeft gewoon haar leven van dag tot dag. Ze heeft er ook niet voor gekozen om met mensen samen te moeten levenZe zal vast niet voor de lol boos doen of om je te pesten, zo werken paarden niet. Het zal dan toch echt gewoon in haar natuur zitten, of iets aangeleerds zijn.
cobiie schreef:Nala, hoeveel werk doet Nala nu?
Ik kan mij van topics van de winter herinneren dat er een stuk of 3 bijrijders waren en daarnaast dus ook nog met de wagen gereden werd.
Ik kan mij goed voorstellen dat bij een niet passend hoeveelheid werk, het paard flegmatieker wordt.
Ik wordt ook niet vrolijk om met een flegmatiek paard aan het werk te gaan. Wij passen ons aan aan het type werk waar het paard wel vrolijk van wordt.
Nala schreef:cobiie schreef:Nala, hoeveel werk doet Nala nu?
Ik kan mij van topics van de winter herinneren dat er een stuk of 3 bijrijders waren en daarnaast dus ook nog met de wagen gereden werd.
Ik kan mij goed voorstellen dat bij een niet passend hoeveelheid werk, het paard flegmatieker wordt.
Ik wordt ook niet vrolijk om met een flegmatiek paard aan het werk te gaan. Wij passen ons aan aan het type werk waar het paard wel vrolijk van wordt.
Klopt inderdaad, vroeger had ze meerdere bijrijders. Nu nog maar eentje, en loopt ze 3-4 keer per week voor de koets.
Ze staakt niet, ze is alleen minder enthousiast dan ik graag zou zien, om het maar heel beknopt te zeggen. En ik weet niet of haar motivatie aangeleerde “ik reageer nu maar voordat de pijn komt” is, of echt willen werken.
pol013 schreef:Ook daar is dus nog nuance nodig beestenfreack.
Want het plaatje alleen suggereert dat negative reinforcement altijd als negatief ervaren wordt. En dat hoeft niet.
Volgens mij gaat het negative er om dat je iets doet en weer weghaalt als je hebt wat je wilde hebben.
Mijn gewichtshulp is ook negative reinforcement. Als ik stop en hem 'weghaal' weet mijn paard dat we zijn waar we moeten zijn.
Door iets weg te halen (negative) bekrachtig ik het gedrag (reinforcement)
Zelf de ademhaling die ik gebruik om langzamer te gaan is negative reinforcement. En die kan ik niet zo zielig vinden.