Pony is te dik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisamax22

Re: Pony is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:48

oké

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:13

Ben benieuwd, als ze leeg blijkt te zijn ook goed om op zand te testen en evt. Plan van aanpak opstellen met DA.

Kan mij herinneren dat we in een ver verleden ook een pony op demanege hadden, die 'drachtig' was aangekocht. Bleek achteraf ongelofelijk dikke buik te hebben, maar billen, nek en schouders waren geen vetophopingen te zien. Ws toch iets mee aan de hand geweest. Maarja vroeger was het dan gewoon zo.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 20:21

Pumpkins schreef:
Ben benieuwd, als ze leeg blijkt te zijn ook goed om op zand te testen en evt. Plan van aanpak opstellen met DA.

Kan mij herinneren dat we in een ver verleden ook een pony op demanege hadden, die 'drachtig' was aangekocht. Bleek achteraf ongelofelijk dikke buik te hebben, maar billen, nek en schouders waren geen vetophopingen te zien. Ws toch iets mee aan de hand geweest. Maarja vroeger was het dan gewoon zo.

Gaan dan ook zeker verder kijken en een plan van aanpak maken samen met de DA. Moet dan toch ergens vandaan komen dat ze zo rond wordt

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 09:23

Even een update!

Ze is niet drachtig. Gister bloed afgenomen. Alle waardes worden gecontroleerd en ze doen tevens gelijk mest onderzoek om te zien of dat allemaal oke is.
Het is afwachten op de uitslagen van het bloed.
Mocht hier niets uitkomen, dan moet we op advies van DA met een pessoa teugel gaan longeren zodat ze beter haar achterhand er onder gaat zetten en ze dus sterkere rug en buikspieren zal gaan krijgen.

Bedankt voor alle tips!!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:45

En ben je teleurgesteld of opgelucht?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:35

Carola_51 schreef:
Even een update!

Ze is niet drachtig. Gister bloed afgenomen. Alle waardes worden gecontroleerd en ze doen tevens gelijk mest onderzoek om te zien of dat allemaal oke is.
Mocht hier niets uitkomen, dan moet we op advies van DA met een pessoa teugel gaan longeren zodat ze beter haar achterhand er onder gaat zetten en ze dus sterkere rug en buikspieren zal gaan krijgen.

Bedankt voor alle tips!!

een dierenarts die adviseert met een pessoa teugel te longeren?
Ik weet niet of je instagram hebt, maar volg anders een dierenarts Iris van Gulik. Die heeft ook een speciaal traject voor te dikke paarden.
Maar in theorie is afvallen net als bij mensen 80% voeding.
Hoe vaak is er geadviseerd om te longeren?

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 11:48

Sky_As schreef:
Carola_51 schreef:
Even een update!

Bedankt voor alle tips!!

Ik weet niet of je instagram hebt, maar volg anders een dierenarts Iris van Gulik. Die heeft ook een speciaal traject voor te dikke paarden.

Niet gezegd hoe vaak, alleen dat we het met die teugel moeten gaan doen tot ze goed haar achterhand gaat gebruiken en haar rug en buikspieren. Eerst nog iemand vinden die verstand heeft van longeren met deze teugel, want ik heb het nog nooit gedaan en mijn kleindochter is 9 jaar, die al helemaal niet. Mijn kleindochter is een ruitertje wat net een jaar rijdt en niet de skills heeft. Ik heb 30 jaar geleden voor het laatst gereden

Ik ga even Iris op Insta toevoegen, dank je voor de tip!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:34

Sky_As schreef:
Carola_51 schreef:
Even een update!

Bedankt voor alle tips!!

De kans is echter groter dat dit paard niet zozeer te dik is, maar vooral veel in een verkeerde houding heeft gelopen en mogelijk darmen heeft die nogal overhoop liggen.
Bij paarden die met name alleen maar buikig zijn, speelt er vaak iets anders.

Ik zou zelf Anne van Eqinful benaderen. Ze heeft medische kennis, maar is echt buitengewoon kundig waar het gaat om voeding. En hoe je die darmen weer een beetje blij krijgt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:38

Ik zou eens kijken naar iemand die inderdaad kan helpen met longeren en rijden, en dan met de focus op correct lichaamsgebruik. Maar een pessoa teugel gaat in mijn ogen niet helpen het lichaam beter gebruiken en buikspieren aanspannen....een pessoateugel trekt de achterhand eronder als ze het hoofd omhoog brengen. Met als gevolg, dat paarden vaak achter de loodlijn kruipen en de verbinding volledig verliezen omdat ze het niet prettig vinden.
Die spieren moeten langzaam getraind en opgerekt worden, en een pessoateugel ziet er enkel leuk uit voor het oog (of nou ja, zelfs dat niet als je weet waar je naar moet kijken), maar doet voor het lijf weinig goeds.

Dus naast goede voeding, zou ik zeker kijken naar mensen die goed les kunnen geven. Ik weet niet in welke omgeving je zit? Hier in de buurt weet ik er namelijk wel een aantal te zitten....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:45

Een DA die een hulpteugel adviseert….. sorry, maar die draait ie maar om zijn eigen lijf. Investeer in goed leren longeren en bv werken aan de dubbele longe door les te nemen. Het dikke paarden programma van Iris van Gulik is prima.
Te dik betekent altijd onbalans tussen voeding en beweging.

Carola_51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 19:21

Jetta schreef:
Een DA die een hulpteugel adviseert….. sorry, maar die draait ie maar om zijn eigen lijf. Investeer in goed leren longeren en bv werken aan de dubbele longe door les te nemen. Het dikke paarden programma van Iris van Gulik is prima.
Te dik betekent altijd onbalans tussen voeding en beweging.

Ik ben zelf idd met iemand begonnen aan de dubbele longe (zij geeft me hier les in)