Grasvoetje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:22

mika11 schreef:
StalNollie schreef:
Terug doen? Op grond van? De afwijking is duidelijk te zien dus geen verborgen gebrek

Omdat de verkopers waarschijnlijk bewust verkeerde informatie hebben gegeven over de afwijkende stand.
In plaats van een relatief eenvoudig te verhelpen graasvoet, is het dat dus niet.

Wauw wat een aannames in 1 bericht, niemand was erbij, behalve ts :Y)

Daarnaast is dit dier niet gekeurd en dit is zeer zeker geen verborgen gebrek. Al helemaal als dit dier particulier is gekocht heeft ze geen poot om op te staan.
Verlies nemen en wellicht hopen dat dit lichtjes te corrigeren is.

c_alsemgeest

Re: Grasvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:35

Ben het wel eens met kabayo, deze bokvoet is overduidelijk te zien. Of het nou een graasvoet werd genoemd of niet. Wordt lastig om dan te zeggen dat je opgelicht zou zijn, als je het zo duidelijk kan zien.
Ik had de keuring, des noods alleen dat been röntgen en pezen scannen opnieuw gedaan (al zou het niet tot een keuring komen als ik eerlijk ben, bokvoeten laat ik staan).
Ik vraag me af hoe de voorgaande keuring is gedaan, mijn VA zou namelijk een negatief advies geven op een bokvoet voor mijn gebruik.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:12

Oef, zoiets moet je meteen corrigeren bij de geboorte of als de stand verandert. Als dit de natuurlijke stand is van het paard, dan kan je er op deze leeftijd niet heel veel aan corrigeren zonder 'm stuk te maken (is de stand zo geforceerd, dan heb je nog een kans). En bij belasting is er een grote kans op problemen. Dat gezegd te hebben... Wij kochten vroeger een groene D-pony van 4 jaar met een brede platvoet en net zo'n steile voet met gebroken voetas (duidelijke knik erin). Echt ontzettend ongunstige voeten. Het was een uitdaging om haar goed te houden. Strak om de paar weken nieuwe ijzers bij zeer kundige smeden. Maar daarmee kon ze nog Z dressuur en Z springen lopen. Je merkte in de kleine voltes al wanneer bijna nieuwe ijzers kreeg. Gunstig is het niet en ik denk niet dat zo'n paard probleemloos belast kan worden tot op hoge leeftijd, maar als je eenmaal zo'n dier hebt, dan kan je niet veel anders dan investeren in een goede smid en zien waar het schip strandt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:46

Roodvos schreef:
Brittneyx schreef:
Wat is het verschil tussen een graasvoet en een bokvoet? Ik dacht dat het een andere benaming was voor hetzelfde probleem.

Bij een graasvoet is de voetas niet gebroken.
Een bokvoet heeft een gebroken voetas.

Op de foto's in de OP zie je duidelijk de gebroken voetas, en dus een bokvoet.

Hoe zie je dat er sprake is van een gebroken voet as?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:44

Op dit plaatje zie je de voetas zoals die hoort. Bij een gebroken voetas loopt de lijn niet recht, maar vanaf de kroonrand loopt die dan ineens in een knik naar voren of achteren.

Afbeelding

Dat kan overigens ook bij een graasvoet. Niet alleen bij een bokhoef.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:46

Daphne__ schreef:
Op dit plaatje zie je de voetas zoals die hoort. Bij een gebroken voetas loopt de lijn niet recht, maar vanaf de kroonrand loopt die dan ineens in een knik naar voren of achteren.

[ [url=m/ivErui.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank voor de toelicht. Tis dus geen fysieke breuk.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:05

SjonnieZ schreef:
Daphne__ schreef:

[ [url=m/ivErui.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank voor de toelicht. Tis dus geen fysieke breuk.

Klopt, het is geen botbreuk. Zou je bij een paard met weke koten de teen flink inkorten en de verzenen hoog houden, dan krijg je ook een gebroken voetas. Dat geeft veel druk op pezen en kans op slijtage.
Daarom hoort een bekapper/hoefsmid altijd goed te kijken naar de voetas, die moet mooi recht zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:35

Ik begrijp dus dat je hem niet zelf hebt laten keuren? Dit zijn zogenaamde oude foto’s? Ik denk dat deze helemaal niet bij dit paard horen eigenlijk.
Ik denk dat je behoorlijk in de zeik bent genomen. Hier kan en wil je niet mee sporten, die is zo kreupel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:52

Suzanne F. schreef:
Ik begrijp dus dat je hem niet zelf hebt laten keuren? Dit zijn zogenaamde oude foto’s? Ik denk dat deze helemaal niet bij dit paard horen eigenlijk.
Ik denk dat je behoorlijk in de zeik bent genomen. Hier kan en wil je niet mee sporten, die is zo kreupel.

Ja of de stand is in redelijk korte tijd nog meer verslechterd. Je ziet namelijk wel iets van onstabiliteit in de correcte lijn van de voet-as maar als je de foto van de hoef ziet zou je hem zeker veel erger verwachten inderdaad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:54

Ik ben erg benieuwd wat TS nu van alle antwoorden vind
En ook wat haar doel is met dit paard

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:24

Het verschil tussen rx van een jaar geleden en de huidige stand is zo groot, dat ik eerder zou denken dat het paard (hooguit al wat neiging naar een bokhoef had en) door een blessure op korte tijd ontzettend is verergerd qua hoefstand in combinatie met lang niet bekappen. Niet alleen vanwege een voorkeurshouding.

Ik heb verder geen persoonlijke ervaring met bok of graasvoetjes, maar heb er in mijn omgeving wel wat gehad die met een goed management op de voeten gewoon prima bruikbaar zijn (geweest). Heb er helaas ook voorbij zien komen die aan de lopende band wat mankeerden aan de voeten of richting schouder en niet geschikt waren als rijdier.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:48

Rizette schreef:
Dit is geen verwaarloosde voet. Dit is een afwijkende stand die je niet kunt veranderen, hooguit zo goed mogelijk managen.

Dit dus.
Komt niet van verwaarlozing!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:05

Graasvoetjes zijn nog wel enigzins te corrigeren en die paarden kunnen nog bruikbaar zijn. Bokvoetjes niet, en die moet je ook niet willen belasten want dan zijn ze alleen maar eerder compleet total loss.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:16

Ik had hem laten staan.

Een bokvoet krijg je nooit terug naar een normale stand. Daar had als veulen nog een kans voor geweest. Als je nu terugzet naar een normale stand verknal je de pezen. Die kunnen dat niet baas.

lenka14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 08:13

De veearts heeft het bekeken en zegt dat dit deels nog wat bijgewerkt kan worden door hoefsmid mits deze regelmatig langskomt. De RX foto’s zijn effectief van hetzelfde paard maar zijn van 2 jaar geleden
Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:31

Oké. Houd er wel rekening mee dat dit paard zich scheef zal belasten. Dat zie je ook terug in het beenwerk en later ook in de rest van het lijf als je er mee aan de slag gaat.

Wat is je eigen gevoel en doel?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:47

Ik vind het geen uitgesproken bokvoet. Die tonen in model vaak anders. Maar een graasvoet is het ook niet. Het is wel een aangeboren iets. De smid heeft net werk geleverd maar zal wel vaak moeten blijven komen. Het is gokken of ze goed blijft maar voor de gerusstelling: ik heb een merrie gehad met zo’n voetje, ze is er 24 mee geworden en liep er Z springen en Z dressuur mee. Nog nooit kreupel geweest. Ik zette er altijd wel een ijzertje onder en iedere 4 weken de smid.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 07-07-24 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:49

Ik weet niet hoe oud het paard is maar op de laatste foto zie ik al wel wat dingen die me zorgen baren. Ik zou deze in de wei zetten of dressuurmatig grondwerk zou ik ook nog durven proberen maar ik zou hier nooit op gaan zitten. Maar uiteraard is dat persoonlijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:52

Of je foto vertekend zo of je ziet oprecht t hele been al ongelijk

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:53

jazzejam schreef:
Zijn dit rx foto's die je zelf het laten maken door de keurend arts? Of heeft de verkoper je deze gestuurd? Ik zie een andere vorm van de voet op de foto als op de rx? Hielen op de rx zijn een stuk lager dan jou foto's.

Als het goed is moet het chipnr op de foto staan. Ben het er mee eens dat het een andere voet lijkt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:02

Het is een foto van 2 jaar terug. Dus het zou best die voet kunnen zijn.

In twee jaar tijd kan er veel veranderen

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:05

Cioccolato schreef:
Of je foto vertekend zo of je ziet oprecht t hele been al ongelijk

Dit viel mij ook op, op deze foto zijn de gewrichten van de voorbenen niet op gelijke hoogte.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 07-07-24 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:06

Kleur doet ook een hoop, qua gezichtsbedrog.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:07

rien10 schreef:
Kleur doet ook een hoop, qua gezichtsbedrog.

Als je naar de knobbels aan de binnenkant van de ´voorknie´kijkt, zie je wat er bedoeld wordt.
Ik zie dat de linkervoorvoet ietsje naar achter staat, maar dan nog vind ik het verschil tussen beide benen best duidelijk. Maar het kan natuurlijk altijd dat de foto erg vertekent.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:13

Ja, ik zie wat je bedoelt. Het verschil in kleur helpt in ieder geval niet bij een snelle blik.