Paard valt over z’n ‘tenen’

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:28

KiKiDo schreef:
Haar instructie heeft ook aangegeven dat het rijden actiever mag. Daarnaast heb je dan direct informatie voor de veearts, of hij het dan wel/niet ook doet.

Heb je het al met de smid besproken? Of zelf foto's gemaakt van de hoeven, en die eens goed bekeken? Misschien heeft hij te lange tenen? Dan kan het ook moeilijk worden om uit het zand omhoog te komen, de voet goed te kunnen afrollen.

Een tip: als je nog eens filmt, of voor de veearts of smid, kan het soms handig zijn om met een pantykousje het behang binnenboord te houden.

Alsof instructie heilig is... Die kunnen ook niet in het paard kijken hoor... De eerste die hier zinnig over kan oordelen is de dierenarts, dan de smid en dan eventuele instructie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:39

;) ;) ...als ik gemeen ben, denk ik wel eens dat de volgorde luidt: eerst bokt, dan de kliniek. ;) _/-\o_

Alle gekheid op een stokje: het begint met goed observeren en logisch nadenken.

Het dier struikelt soms en landt op de tenen.
In mijn ervaring is 'op de tenen landen' een "kip en ei" kwestie: het kan zitten in te weinig draagkracht in de achterhand.
Friezen zijn van origine tuigpaarden en harddravers.
(En moderne dressuur legt veel nadruk op het harddravers aspect: het achterbeen mag duwen en het tempo/ de snelheid moet hoog liggen, graag met een fikse krul die het paard op de voorhand houdt.)
En behalve te weinig spierkracht kan het ook spierpijn zijn.
En een kwestie van gebrekkige coördinatie ("een paard is ook maar een mens" en snapt niet iedere oefening spontaan en moeiteloos).
En/of fascia die te strak zitten en zeer doen.
En hoefbeslag.

Op al deze punten kun je aanpakken, met verschillende technieken en manieren.
Graag in samenspraak met de dierenarts en hoefsmid en bijvoorbeeld fysiotherapeut en instructeur.