Den Hoek - Eric Laarakker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Den Hoek - Eric Laarakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:36

De klachten die je paard heeft kunnen zeker ook komen door darmen/ lever. Maar wat mij zou boeien..wat zegt Laarakker over die veel te hoge leverwaardes in het bloed? Vind de optie om tegen leverbot te behandelen alvast niet zo verkeerd.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:44

MyWishMax schreef:
Wat heb je te verliezen? Jouw paard. Want naast de paarden die zogenaamd geholpen worden zijn er ook genoeg die juist extreem verslechteren en dan hoef je niet meer aan te kloppen voor hulp.

Ik heb wel gehoord van paarden die niet geholpen konden worden, niet van paarden die veel slechter werden. Wel vanuit de reguliere geneeskunde.
Het paard is nu niet goed, er hebben al meerdere klinieken verschillende onderzoeken op lis gelaten zonder het op te lossen. Laarakker staat erom bekend paarden te kunnen helpen met dit soort vage klachten. Ik zou het wel weten. Maar ik heb een Fjord oud zien worden die eigenlijk 20 jaar geleden als 5-jarige al ingeslapen had moeten worden. En ook daarna meerdere paarden klachtenvrij.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:46

Tieme schreef:
Ghazella schreef:
Dat het wellicht nu meer voorkomt dan zeg 10 jaar geleden betekent nog steeds niet dat het nu wel veel voorkomt zoals Laarakker claimt. Klinieken zoals die van Laarakker helpen ook niet mee met het 'kunstmatig' omhoog werken van de prevalentie.

Ik heb verder geen duur van de antibiotica kuur genoemd, en nee, dat hoeft lang niet altijd zeer langdurig. ;)

Je hebt het over een kuurtje. Een kuurtje duurt meestal niet lang. Dus daarom dat ik schrijf dat het niet even met antibiotica verholpen js. Want ook bij mensen is vaak langere tijd AB nodig wil je het echt verhelpen.

En zoals ik schreef, de internist heeft me verteld dat ze de laatste tijd veel gevallen van lyme bij paarden zagen. Sowieso meer dan 10 jaar geleden maar vooral de laatste jaren. Dus het kan zeker wel. Merken we hier ook in de omgeving aan het aantal teken op de paarden. Er zijn ook steeds meer teken besmet Dus dan wordt de kans van lyme bij paarden automatisch groter.

Als de besmetting kort geleden was is een “ kuurtje “ vaak wel degelijk werkzaam. Bij langdurige besmettingen en serieus zieke paarden kun je het over kuren van zelfs 12 maanden hebben. Dus niemand kan vanuit hier zeggen hoelang een kuur zal moeten zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:50

Het is toch algemeen bekend dat er veel meer teken zijn!? Dat komt omdat door de zachte winters.
De teken piek van dit jaar was al een maand geleden. Die zou juist nu moeten zijn.
Er word niet voor jan banketstaaf geadvisseerd in bossen niet van de paden te wijken en als je wel door struiken of hoog gras wandeld je broek in je sokken te doen.
Dus ja, paarden zullen ook vaker de sjaak zijn dan wat jaartjes geleden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:59

MyWishMax schreef:
Zoals ik zeg, een ONTSTEKING kan ook leiden tot zenuwschade en artrose als deze niet weggenomen wordt. Dat hoeft er nu niet te zitten maar als je er niks aan doet gaat het dus wel schade geven. Zo'n ontsteking geeft ook pijn want zenuwpijn is 1 van de ergste dingen plus dat ze zich gaan compenseren en dus op steeds meer plekken pijn krijgen. Helemaal als ze dan ook nog aan het werk moeten terwijl hun lijf zeer doet.
En zoals ik al zei, weer lyme diagnose. Toch heel opvallend dat allerlei totaal verschillende klachten daar altijd op lyme neerkomen.

Ik begrijp dat je weinig over Lyme weet MWM. Lyme komt heel veel voor. Ook bij paarden. En juist omdat de symptomen zo verschillend zijn. Lyme kan ontstekingen overal in het lichaam geven en artrose achtige problemen, terwijl er RX niets te zien is. Lyme kan zich een tijdje rustig houden en dan ineens weer opvlammen. Daardoor is het in het bloed moeilijk aan te tonen. Er zijn speciale testen voor en er moet vaker bloedonderzoek worden gedaan.
Nu de teken aan een opmars bezig zijn en je steeds meer besmette teken tegen komt is het echt niet raar dat de ziekte vaker voorkomt. Dus ik vind het helemaal niet raar dat Laarakker door de telefoon deze uitspraak doet.

En niet te vergeten, dat mensen met hun paard vaak pas in een laat stadium bij Laarakkers komen. Als ze de hele reguliere mikmak al hebben doorlopen. Dan is het ook niet raar dat ook Laarakkers er niet altijd in slaagt om een paard weer op de been te krijgen.
Een stalgenootje met een paard met ernstige darmproblemen kregen ze in Utrecht niet goed. En Utrecht heeft zelf de hulp van Laarakkers ingeroepen. En ze hebben het paard weer goed gekregen.
Zelf heb ik goede ervaringen gehad met een paard met Uveitis. Het is mn een kliniek waar je moet zijn bij interne problematiek. Voor een kreupelheidsonderzoek ga ik er niet heen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:09

Miran schreef:
MyWishMax schreef:
Wat heb je te verliezen? Jouw paard. Want naast de paarden die zogenaamd geholpen worden zijn er ook genoeg die juist extreem verslechteren en dan hoef je niet meer aan te kloppen voor hulp.

Ik heb wel gehoord van paarden die niet geholpen konden worden, niet van paarden die veel slechter werden. Wel vanuit de reguliere geneeskunde.
Het paard is nu niet goed, er hebben al meerdere klinieken verschillende onderzoeken op lis gelaten zonder het op te lossen. Laarakker staat erom bekend paarden te kunnen helpen met dit soort vage klachten. Ik zou het wel weten. Maar ik heb een Fjord oud zien worden die eigenlijk 20 jaar geleden als 5-jarige al ingeslapen had moeten worden. En ook daarna meerdere paarden klachtenvrij.

Ik ben er geweest en met mij ook kennissen. En ik ben dus paard wel verloren omdat hij veel slechter werd na het bezoek daar en den hoek weigerde te helpen toen we belden dat het zo extreem verslechterd was. Geen advies wat te doen, niet willen vertellen wat hij precies kreeg, trokken gewoon handen er vanaf. Anderen zijn er meerdere keren geweest, enorm veel geld kwijtgeweest en paarden ook slechter waardoor ze dubbel zoveel kwijt waren om ze weer op te knappen regulier. Dus nee, het is geen baadt het niet schaadt het niet.

Daarnaast is het gewoon bizar om bewezen mankementen te ontkennen en elk paard met verschrikkelijk uiteenlopende klachten dezelfde diagnose te geven. Geen openheid geven over wat paard krijgt als er een heftige reactie op is en mensen wijs te maken dat ze medicijnen niet moeten geven aan hun paard ookal heeft die ze dus nodig. Of bepaalde dingen als ontstekingen niet behandelen en niet inzien hoe niet paardwaardig het is om ze met zulke dingen te laten rondlopen.

Ik zal er dus nooit meer heen gaan, maar als ik dat schrijf in topics krijg je of te horen dat je liegt, dat je er geen ervaring mee hebt of 'baadt het niet schaadt het niet' en dat is gewoon niet altijd waar. Helemaal in gevallen waar mensen niet eerst regulier hebben uit laten zoeken of wanneer er wel iets gevonden is maar ze dat niet laten behandelen. Ik vind het dus belangrijk om wel te laten weten dat het ook echt fout kan gaan en je dan ook ineens geen hulp meer kan krijgen van ze.

Babootje, niet oordelen over iets wat je niet weet. Ik weet er genoeg over, maar die bloedonderzoeken en andere onderzoeken werden bij laarakkers niet gedaan en elk paard de afgelopen jaren dat er geweest is uit mijn omgeving had lyme volgens hen. Of volgens de antenne.... Zonder de onderzoeken die jij noemt en zonder de medicatie te krijgen die werkt. Net zoals toen ik er kwam elk paard lever of nierschade had, ook al kwam er nooit iets uit bloedonderzoeken oid.
Dat iemand andere ervaringen heeft maakt diegene niet meteen onervaren of fout. En nee, regulier zit ook niet altijd goed, maar daar mag je wel slechte ervaringen delen. Bij Den hoek en dergelijke is dat ineens onmogelijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:21

MyWishMax schreef:
Babootje, niet oordelen over iets wat je niet weet. Ik weet er genoeg over, maar die bloedonderzoeken en andere onderzoeken werden bij laarakkers niet gedaan en elk paard de afgelopen jaren dat er geweest is uit mijn omgeving had lyme volgens hen. Of volgens de antenne.... Zonder de onderzoeken die jij noemt en zonder de medicatie te krijgen die werkt. Net zoals toen ik er kwam elk paard lever of nierschade had, ook al kwam er nooit iets uit bloedonderzoeken oid.

Ik zeg ook niet dat Laarakkers bloedonderzoek doet. Ik zeg dat Lyme bij bloedonderzoek moeilijk te vinden is. En dat daar specifiek bloedonderzoek voor nodig is (die ook vals negatieve bloeduitslagen kunnen geven). Dit, omdat de bacterie soms latent in het lichaam zit. Soms zijn bloeduitslagen niet sluitend.
Zoals je inmiddels wel weet is de diagnostiek bij Laarakkers anders dan bij een regulier arts.
Dus ik oordeel niet over iets dat ik niet weet. Ik ben goed bekend met de kliniek.

Over jouw ervaringen kan ik natuurlijk niks zeggen. Ik heb alleen heel andere ervaringen en ook in mijn omgeving ken ik meer mensen die bij Laarakkers lopen of hebben gelopen en daar hoor ik ook geen negativiteit over.

Maar in realiteit: Als mensen als laatste strohalm naar Laarakkers gaan, komt hij ook relatief meer paarden tegen die ernstiger ziek zijn en die zijn ook niet altijd te helpen. En mensen hebben soms te hoge verwachtingen.
Qua geld: Bij een reguliere veearts ben ik je veel meer geld kwijt en soms ook zonder resultaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:32

Wat ik altijd bijzonder vind, de reguliere dierenarts die niets vind of een behandeling start die niet werkt dat word oke bevonden. Want hij heeft immers geen resultaat verplichting.
Maar alternatief, die moet resultaat boeken, mag het zeker ook niet fout hebben want dan is het een gevaarlijke kwakzalver.

Ik heb nu 2 paarden die beide enorm zijn geholpen door alternatief.
Mijn toen 7 jarige die ingeslapen moest worden volgens de DA, blij dat ik toch niet heb geluisterd en hij is 26 mogen worden.

En mijn merrie met haar head shaking
oke daar had ik vast nog de weg van Pens oid kunnen gaan volgen, in de hoop dat dat zou werken,
maar wat fijn dat dit gewoon niet nodig is. Door idd homeopathische druppels.... klinkt zo ongelooflijk, toch werkt het al jaren. En hopelijk voor altijd.

En ja MWM ik geloof jou zeker.
Maar zou je paard bij de gewone DA ook niet slechter zijn geworden?
De meeste mensen kloppen idd pas bij alternatief aan als regulier zegt, ik weet het niet meer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:38

Toen ons paard Uveitis kreeg hebben we hem eerst regulier behandeld. Omdat er regulier niet sluitend iets over de oorzaak kan worden gezegd, zijn we naar Laarakkers gegaan voor diagnostiek en daar bleek het herpes virus nog actief in het oog. En konden we hem daarop gericht behandelen. Door regelmatige behandeling met supplementen (herpes virus remmer L-Lysine en weerstandsverhogers) en niet meer Rhino enten, hebben we het virus jarenlang buiten de deur weten te houden.
Toen hij moest worden ingeslapen hebben we hem nog even op de wei gehad. Daar kreeg hij zn supplementen niet meer (dat was daar moeilijk te regelen) en kreeg hij op de wei toch weer een aanval.
Toen wisten we ook zeker dat de behandeling had gewerkt.

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 09:40

DuoPenotti schreef:
Wat ik altijd bijzonder vind, de reguliere dierenarts die niets vind of een behandeling start die niet werkt dat word oke bevonden. Want hij heeft immers geen resultaat verplichting.
Maar alternatief, die moet resultaat boeken, mag het zeker ook niet fout hebben want dan is het een gevaarlijke kwakzalver.

Ik heb nu 2 paarden die beide enorm zijn geholpen door alternatief.
Mijn toen 7 jarige die ingeslapen moest worden volgens de DA, blij dat ik toch niet heb geluisterd en hij is 26 mogen worden.

En mijn merrie met haar head shaking
oke daar had ik vast nog de weg van Pens oid kunnen gaan volgen, in de hoop dat dat zou werken,
maar wat fijn dat dit gewoon niet nodig is. Door idd homeopathische druppels.... klinkt zo ongelooflijk, toch werkt het al jaren. En hopelijk voor altijd.

En ja MWM ik geloof jou zeker.
Maar zou je paard bij de gewone DA ook niet slechter zijn geworden?
De meeste mensen kloppen idd pas bij alternatief aan als regulier zegt, ik weet het niet meer.

Klopt reguliere DA heeft geen resultaat verplichting en dan proberen soms maar wat hier en daar..
Zo ben ik intussen iets meer dan >10 000euro kwijt aan xrays, behandelingen, scintiegrafie, medicatie en CT scans.
De reguliere medicatie zijn ook nefest voor de maag, en hij had al maagzweren gehad.
Het enige die iets geholpen heeft is de rectale behandeling in het IS gewricht, daar waar hij voorlopig niet meer overkruist in galop.

Maar alle andere symtomen blijven en vooral een ongelukkig paard in het werk die niet goed in zijn lijf zit en dus ook een ongelukkige 'ik'.
Dat ziet wel elke arts of het nu holistisch is of niet.. ze zien wel allemaal dat hij pijn heeft in heel zijn lijf.
Laatst bijgewerkt door nadcha op 02-07-24 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:57

Met mijn vorige arabier bij Erik terecht gekomen vanwege heftige mok regulier was ik al een jaar bezig, corticosteroïden erin en erop gesmeerd nog van alles gesmeerd, alles aangepast qua voer, huisvesting enz. Als laatste redmiddel kon ik nog prednisolon geven. Dit wilde ik echt niet. Bij Den Hoek kreeg ze druppels die vanuit haar eigen bloed waren gemaakt en advies mijn paard als paard te zien en haar niet dwingen in een rol omdat ik dacht dat ze dat moest, 3 weken later geen mok meer te zien en weer een blij paard en vooral blije ik. Jaren later, nadat ze een veulen had gehad, ging het niet goed en volgens reguliere dierenarts had ze longontsteking en dus zo behandelen maar geen verbetering en weer maanden aan het dokteren geweest bloed afgenomen op van alles getest en slechte nier- leverfunctie daar weer medicatie voor tot ik het zat was. Weer naar Den Hoek en daar kwam uit Cushing, haar daarvoor gaan behandelen en het ging weer stuk beter, op dat moment was ze 12. Op advies van den Hoek na 2 jaar toch pergolide gaan gebruiken wat mijn paard echt wel hielp. Toen ze 16 was ging het niet meer en heeft de behandelend arts bij Den Hoek aangegeven dat ze voor haar niks meer konden doen.
Wat voor mij belangrijk was dat de behandelen door een afgestudeerde dierenarts werden gedaan en dat er verder wordt gekeken, niet alleen symptomen aanpakken maar kijken waar het vandaan komt. En nu met haar zoon van alweer 19 kom ik ook bij Erik en nee hij kan ook niet alles oplossen maar geeft ook goede adviezen om zelf te zorgen dat je paard bv zo min mogelijk stoffen binnen krijgt die niet gezond zijn.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:33

Ik heb al meerdere paarden bij Eric gehad.
Voor mij geld als Eric het niet vind, vind niemand het.
En ook heb ik eens een paard laten bekijken waarvoor ik graag een 2e opinie wilde. En deze werd door hem bevestigd. ( hij wist overigens niet wat er aan de hand was)

Een ander paard met onduidelijk kreupelheid, maar nu praat ik over 25 - 30 jaar geleden, ( dus stond ook de reguliere wereld nog niet zo ver als nu). Dr werd in de klinieken niets gevonden. Eric had het probleem ( pees) ontdekt in 20 minuten. en paar is 34 jaar oud geworden.

Dus ik denk dat het super is dat je bij Eric zelf terecht kan.
Ben benieuwd naar het vervolg van je verhaal.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:35

Het eerste waar ik aan denk bij de bloeduitslag is dat ze iets binnen krijgt wat die leverwaarden verhoogd. In combinatie met de hoge ijzerwaarden vroeg ik me af of ze misschien grondwater drinkt met een hoog ijzergehalte? Weet niet of het zoiets kan zijn. Neem aan dat de verhoogde leverwaarden behandeld zijn want lees ik nergens terug.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:35

Mariljo schreef:
Het eerste waar ik aan denk bij de bloeduitslag is dat ze iets binnen krijgt wat die leverwaarden verhoogd. In combinatie met de hoge ijzerwaarden vroeg ik me af of ze misschien grondwater drinkt met een hoog ijzergehalte? Weet niet of het zoiets kan zijn. Neem aan dat de verhoogde leverwaarden behandeld zijn want lees ik nergens terug.

Tuurlijk ieder paard krijgt zaken binnen die niet heel goed zijn en diverse waardes kunnen verhogen, wat denk je van hooi van een bepaald land wat bv beregend is met slootwater of voer met daarin diverse ingrediënten waarvan de herkomst niet altijd helder is(misschien naast een perceel waar veelvuldig met gif is gespoten en verwaait is naar naastliggende percelen enz.)
Ons kraanwater is ook niet meer zo zuiver als jaren geleden, waterschappen luiden niet voor niks regelmatig de noodklok over de kwaliteit. Gras wat misschien ontstaan is uit zaden die behandeld zijn tegen diverse schimmels enz.
En zo kan ik nog wel even doorgaan en een hele tijd gaat het goed maar dit alles wordt wel in de lever opgeslagen. En het is iedere keer maar een klein beetje wat ze binnen krijgen maar het stapelt en dan heb ik het nog niet eens over luchtvervuiling gehad zeker in industriële gebieden of vlakbij luchthavens.
En dit komt steeds vaker voor en waarschijnlijk zijn wij en onze dieren steeds gevoeliger.

Ik weet nu al dat er een aantal gaan roepen dat het veilig is want..... omdat..... maar helaas is het tegendeel waar en nee ik ben geen pessimist ofzo maar wel realist.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:47

Eric gaf idd ook aan dat bij mijn paard lyme zat, ik stuur mestballen op voor eczeem. Geen idee of het echt lyme is of niet maar ik weet wel dat ik tot nu toe nog geen eczeemdeken op heb hoeven doen en vorig jaar stopten we met de druppels in oktober, het werd toen ineens warm en toen begon die ineens superheftig te schuren wat ie heel dat jaar nog niet gedaan had. Dat was voor mij een teken dat het echt werkt.

Hij heeft ook elk jaar hetzelfde verhaal over darmen en lever dat die zo slecht zijn ook bij mensen, moet eerlijk zeggen dat ik 'm daar wel wat ver in vind gaan maar voor de behandeling bij mijn paard werkt het in ieder geval!

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:51

Heb je jouw paard al laten checken op eventuele bonen bij de plasser? Die kunnen namelijk ook ernstige ontsteking geven.

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 15:47

Plasser werd gecheckt.
Water van de stal ook, de andere paarden drinken hetzelfde water en eten hetzelfde hooi, ademen dezelfde lucht.. geen hoge lever of ijzerwaarden bij hun te speuren.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:55

Tja... Eric Laarakker... Die zegt tegen iedereen lyme en of schimmels, been there done that...

Ik had juist eerst iets gedaan met de bevindingen die er al zijn. Een ijzervergiftiging kan hele nare klachten geven, daar moet je echt medicatie bij reguliere da voor halen. En als het paard geen leiding water krijgt, maar sloot of grond water, dit per direct veranderen in leidingwater. Ook ik zou eerst tegen leverbot gaan ontwormen.

Het is namelijk goedkoper om eerst wat gevonden is aan te pakken en kijken of je daar resultaat mee hebt, dan met alles tegelijk te gaan beginnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:23

Als het geen leverbot is hoef je er ook niet voor te ontwormen. Zo maar wormenkuren geven is ook niet zo goed voor een paard.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:58

Leverbot is zowiezo gokken. Uit mestonderzoek haal je het niet. Er zijn een aantal richtlijnen: natte weides, helemaal als daar ook schapen op hebben gestaan, leverenzymen uit bloedonderzoek dacht ik...

In het geval van verdenking op leverbot wel doen juist.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:03

Geen ervaring met Laarakker maar valt me wel op dat het bijna altijd iets met lever, nieren, darmen zijn die in disbalans zijn. Wat betekent dat effectief? Of schimmels, ook zoiets.

Ts heeft al heel veel geprobeerd,dus je kunt het een kans geven. Al vind ik zelf niet dat een holistische/homeopathische behandeling een gevalletje'baat het niet schaadt het niet ' is...

En een periode (6-12 maanden) op de wei zetten een optie?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:15

Babootje schreef:
Als het geen leverbot is hoef je er ook niet voor te ontwormen. Zo maar wormenkuren geven is ook niet zo goed voor een paard.

En leverbot behandel je niet met een wormenkuur maar met 2 x fasinex toedienen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:52

Tja, en toch is het ook bij mensen vaak de boosdoener vsn allerlij kwalen dat de darmen etc in disbalans zijn. Niet zo gek gedacht dit bij paarden ook zo kan zijn als je na gaat wat een troep er door de jaren heen in gestopt word door ons...

En nee hier geen ervaring met Laarakker

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:06

Er zit enorm vaak schimmel in ruwvoer..

Ik vind het eerder verbazingwekkend dat er nog zoveel paarden zijn die daar geen last van "lijken" te hebben..

In dit geval vind ik de optie leverbot ook iets waar ik eerst naar zou kijken. Maar verder lijkt me naar Laarakker gaan een prima stap.

Ik ben er weleens geweest met paard van werk lang geleden, en destijds kreeg deze iets voor de maag en een ostheopatische behandeling. Paard was verder niet echt ziek ofzo en deed het daarna prima dus in ieder geval niet slechter van geworden.

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 09:33

Elisa2 schreef:
Er zit enorm vaak schimmel in ruwvoer..

Ik vind het eerder verbazingwekkend dat er nog zoveel paarden zijn die daar geen last van "lijken" te hebben..

In dit geval vind ik de optie leverbot ook iets waar ik eerst naar zou kijken. Maar verder lijkt me naar Laarakker gaan een prima stap.

Ik ben er weleens geweest met paard van werk lang geleden, en destijds kreeg deze iets voor de maag en een ostheopatische behandeling. Paard was verder niet echt ziek ofzo en deed het daarna prima dus in ieder geval niet slechter van geworden.

Dankjewel voor je reactie.