Si gewricht en kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:50

Mama79 schreef:
vayake schreef:
Is heel moeilijk zo te achterhalen...

Ik zou sowieso je zadel laten nakijken. Met wat rij je nu? Dek en zadel?

Al eens aan thermografie gedacht? Daat ben ik en 2 paarden goed met geholpen. 1 al 2 jaar kreupel op en af en nu rijden we (recreatief) terug.

Ik rijd nu met een KN tango met medium boom. Ga deze week een ander zadel passen. Rijd met dekje, soms Bontje erbij. Heb wel eens thermografie laten doen alleen liet hij dat niet goed toe zei dat er in de bovenste nekwervel wat minder goed ook bloeds doorloopt was maar hij kan niet behandeld worden omdat hij heel lastig bensderbaar is voor vreemden en die vrouw was bang voor hem. Toen ik het bij mijn dierenarts onlangs aangaf zei hij dat het allemaal onzin is thermografie

Heb je dit zadel laten aanmeten voor dit paard? Als dit zadel aangemeten is zonder bontje, is hij niet meer passend Als je er 1 onder legt. Andersom ook als die aangemeten is met bontje. Lijkt me sterk dat dit de oorzaak is, maar misschien toch handig om mee te nemen.

Heb je misschien filmpjes van hoe hij loopt? Onder het zadel en/of longe?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:02

Mama79 schreef:
DuoPenotti schreef:
Sowieso moeilijk.
Mijn ruin liep ook ineens met een slag in het wiel achter in draf. Niks geks gedaan.
Sleet ook zijn hoeven scheef af achter. Zette niet buiten de massa maar maakte wel een rare draai bij elke pas en trad er niet meer onder, terwijl hij altijd heel goed achter onder kwam.

Dierenarts erbij, zit regio si maar weet het zo niet, haal de osteo er maar bij.
Die wist het ook niet, weer da, maar nog geen steek verder. Osteo erbij die ook dierenarts is, nog geen steek verder.
Toen helemaal op de foto gezet, echo van si, kwam allemaal niks uit. Mooie foto's voor een paard dat toen 14 was.
Ja en dan?
Hij gaat maar weide decoratie spelen.
Af en toe een aan de longe gepakt want dan zag ik het het beste maar bleef de slag houden.
Diverse adviezen gehad van toch fanatiek longeren, rechtuit wandelen enz.
Maar dat longeren voelde voor mij niet goed, stukjes wandelen ging prima maar geen verbetering.

En zo als het gekomen is is het ook weer gegaan en hij loopt inmiddels alweer 2 jaar of zo goed. Ook hoefjes weer mooi recht.

Jeetje wat een verhaal ook, lijkt dit wel op...hoe lang duurde het voor het weer goed ging?

Een jaar ongeveer. Dus echt heel lang

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:24

Mama79 schreef:
BigOne schreef:
Janneke, je kunt dit wel melden maar er zal eerst gekeken moeten worden waar de wervels dichter bij elkaar staan en of dat problemen kan geven. Het zat in de hals dus daarom mijn advies om specifiek daar goede foto’s van te maken.

De wervels zitten onder de schoft zeg maar, begin rug maar zou geen probleem moeten zijn gaf zij aan. Dat staat goed op de foto. Hij liep van meet af aan vrij rond en laag van zichzelf en bij het oprichten ging het juist mis

Dat kan ik thuisbrengen 'bij de oprichting ging het mis'.

Ik rijd klassiek 'spaans' dressuur: eerst gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, dat geeft onder andere bekkenkanteling. 'Je rijdt de rug omhoog', door van hier uit de bekkenkanteling verder te ontwikkelen. Je maakt de 'buik'spieren sterk en de wervelkolom wordt "bol". De doornuitsteeksels van de wervels onder het zadel gaan uit elkaar. (Daar gebruik je nauwelijks teugels bij.)

In de moderne dressuur doen ze het anders. De rug komt niet omhoog, de 'buik'spieren worden niet ontwikkeld en als het dier dan nog met een krul in de hals moet lopen komen er problemen (die te voorkomen waren geweest en soms "door middel van heilgymnastiek" nog op te lossen zijn).
Fascia losmaken kan helpen bij het in beeld brengen van welke spiergroepen niet goed gebruikt worden.

En thermografie is beslist geen "onzin", het is wat het precies is: je krijgt warme en koude plekken op het lichaam van je paard in beeld.
Waarom een plek warm of koud is, staat er niet bij. Wel zijn er standaard gegevens zoals 'de buigpezen in de ondervloer willen we koud hebben' en graag een redelijke symmetrie.
Alles wat van dit patroon 'afwijkt', zoals "te weinig" symmetrie (hoe veel precies, tja...) of te veel warmte bijvoorbeeld bij de eerste halswervel - "daar moet je verder over nadenken".

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:32

Suzanne F. schreef:
Ik ben ook bang dat je met zo’n paard van de ene ellende in de andere gaat vallen.
Een paard alleen klinisch laten keuren bij aankoop is altijd verkeerde zuinigheid. Helemaal doorlichten bij aankoop, ook op de foto en ook rug en hals. Kost veel, maar je bespaart er ook veel mee. En niet alleen veel geld, maar ook zorgen en verdriet. Want je gaat toch om zo’n dier geven en daarom blijven mensen er vaak maar aan dokteren. Veelal is het een bodemloze put waar je geld ingooit. Ik zou echt even goed nadenken wat je hiermee wilt.

Ook dan komt een SI probleem niet tot uiting.
Ik heb er 1 zo laten keuren…. Overigens wetende dat dit paard mogelijk een SI probleem had. Die is volledig goedgekeurd voor de sport en geaccepteerd door de verzekering.
Dit paard gebruik trouwens alleen voor recreatie. Paard was destijds 3 en is nu 11.
Ik hou uiteraard rekening met z’n beperking daar is het management op ingericht.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:46

Janneke2 schreef:
Hutcherson schreef:
Bij elastiek om achterbeen geef je een foutieve prikkel. Ja je herinnert je paard er dan aan dat hij achterbenen heeft maar tijdens training zonder elastiek is die prikkel er niet. Je wilt juist hebben dat paard de ruimte heeft in de thoracolumbale overgang zodat zijn kont er van nature meer onder komt. Op die overgang gaat het om het minste geringste mis vanwege de complexe neurologie.

.... als leerling van Linda Tellington vind ik 'foutieve prikkel' wel heel sterk uitgedrukt. Het is een 'gentle reminder' die je een poosje kunt gebruiken, of zo eens af en toe.
Ook de training zonder elastiek is leerzaam - maar bij een revalidatie paard moet je daar voorzichtig mee zijn.
(Een paard revalideren is sowieso een klus waar gevoel en verstand bij komen kijken, maar zou een dier zonder elastiek compleet 'de achterbenen vergeten' kun je die dag beter afstappen en bijvoorbeeld aan de hand gaan trainen.)

En de wervelkolom is het kwetsbaarst in die overgangen: tussen hals en romp, tussen de 'borst' en lumaalwervels, etc.
Lengte en ruimte in de 'bovenlijn' is essentieel (en helaas beginnen veel mensen met de bovenlijn kort maken, "teugel op maat" enzo) en dat bereik je met rechtrichten en bekkenkanteling bevorderen.

Dit paard heeft pijn en treed daarom niet goed onder en dat wil jij dan oplossen door hem te dwingen met een elastiek? Jemig

Janneke2

Re: Si gewricht en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:56

... (... voor alle duidelijkheid en half off topic: in het werk van Linda Tellington komt dwang niet voor).

Mama79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 12:00

mavantos schreef:
Een botscan (scintigrafie) hoeft geen €2.000-€2.500 te kosten. Ik heb het dit jaar nog in België laten doen bij Equitom en was toen rond de €1.700. Ook bij de Bosdreef (€1.500) en Visdonk (€1.700) was het goedkoper.

Alleen de Lingehoeve (€2.250) en SMDC (€2.200) zijn zo duur. Equitom heeft tien netjes de resultaten naar mijn dierenarts gestuurd en besproken.

Blijft nog steeds een duur onderzoek, maar ik was er wel 'blij' mee. Mijn paard is uiteindelijk ingeslapen helaas, maar door de scintigrafie wisten we wel eindelijk wat nu het grootste probleem was.

Zij werken met de bosdreef. Wat erg voor je, wat had je paard?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:05

Janneke2 schreef:
... (... voor alle duidelijkheid en half off topic: in het werk van Linda Tellington komt dwang niet voor).

Als je een paard vraagt om iets te doen, dat hem pijn doet is dat dwang.

De vraag is dus of de systematiek / theorie van mevr tellington geschikt is voor paarden met si klachten.
Theorieën zijn vooral bruikbaar op 100% gezonde paarden…

Mama79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 12:12

Ik heb de behandel brief en alle termen ed gegoogled en schrok toch. Ik lees (wat niet verteld is) dat ze een streep zagen op de achterste buigpeest wat wellicht een scheur kon zijn maar ook een fout in het beeld en een lichte ontsteking, maar ze stuurde me nu wel naar huis met ontstekingsremmers en pijnstillers en ik moet hem aan het werk gaan zetten...dat ga ik dus nog niet doen wat naar mij weten rijd je dan alles juist kapot...ga zo eerst eens bellen naar daar en de brief bij een andere dierenarts voorleggen. Wellicht heb ik de termen verkeerd geïnterpreteerd. Ben zo in de war pfff
Laatst bijgewerkt door Mama79 op 10-07-24 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:13

Mama79 schreef:
mavantos schreef:
Een botscan (scintigrafie) hoeft geen €2.000-€2.500 te kosten. Ik heb het dit jaar nog in België laten doen bij Equitom en was toen rond de €1.700. Ook bij de Bosdreef (€1.500) en Visdonk (€1.700) was het goedkoper.

Alleen de Lingehoeve (€2.250) en SMDC (€2.200) zijn zo duur. Equitom heeft tien netjes de resultaten naar mijn dierenarts gestuurd en besproken.

Blijft nog steeds een duur onderzoek, maar ik was er wel 'blij' mee. Mijn paard is uiteindelijk ingeslapen helaas, maar door de scintigrafie wisten we wel eindelijk wat nu het grootste probleem was.

Zij werken met de bosdreef. Wat erg voor je, wat had je paard?

Bosdreef kostte toen ik belde in februari €1.500, geen €2.500. Nog duur, maar scheelt wel veel.

Mijn paard had voornamelijk last van zijn lage hals die je slecht op de röntgenfoto kan krijgen (geen ECVM overigens). Wat ik fijn vond is dat je een duidelijk beeld krijgt waar de problemen zitten, maar ook een onderscheid in wat het meest actief is en daardoor hoger uitslaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:07

SjonnieZ schreef:
Janneke2 schreef:

Als je een paard vraagt om iets te doen, dat hem pijn doet is dat dwang.

De vraag is dus of de systematiek / theorie van mevr tellington geschikt is voor paarden met si klachten.
Theorieën zijn vooral bruikbaar op 100% gezonde paarden…

....

Het is inmiddels off topic, maar de systematiek van Linda Tellington is gebaseerd op Feldenkrais.
Beide methoden, Tellington en Feldenkrais gaan over zachte bewegingen en ontdekken of je een zelfde soort beweging ook makkelijker zou kunnen maken.

Die methode(n) ZOU je kunnen toepassen bij SI problemen, waarom ook niet.
Dwang is niet aan de orde.
Of het probleem wordt opgelost: dat is simpelweg niet het doel, laat staan een claim.

En "dat theorieën alleen bruikbaar zijn op gezonde paarden" - ? (Niet van toepassing. Genoemde methoden zijn geen theorieën.)

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:44

We zijn nu maanden verder en uit alle onderzoeken is nog steeds niks gekomen osteopathie heeft hij ook meerdere malen ondergang daarna gaat het een paar dagen goed. Ik stop een draf loopt hij op zich goed in galop gaat het mis dan komen de bunny hops. Het is heel frustrerend voor ons allebei omdat hij op zich graag werkt en super actief is. Nergens komt er iets uit. Sommige zeggen dat het gewoon gedrag is en dat hij heel goed weet waar die mee bezig is omdat hij tegenwoordig ook regelmatig gaat bokken. Het is echt heel erg lastig en ik zou het niet weten wat ik ermee aan moet nu

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:18

Anose schreef:
We zijn nu maanden verder en uit alle onderzoeken is nog steeds niks gekomen osteopathie heeft hij ook meerdere malen ondergang daarna gaat het een paar dagen goed. Ik stop een draf loopt hij op zich goed in galop gaat het mis dan komen de bunny hops. Het is heel frustrerend voor ons allebei omdat hij op zich graag werkt en super actief is. Nergens komt er iets uit. Sommige zeggen dat het gewoon gedrag is en dat hij heel goed weet waar die mee bezig is omdat hij tegenwoordig ook regelmatig gaat bokken. Het is echt heel erg lastig en ik zou het niet weten wat ik ermee aan moet nu

Is dit hetzelfde paard als in de op? Of gaat het om een ander gezien de gebruikersnaam?

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:24

Sorry, hetzelfde paard

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:21

Anose schreef:

Je paard heeft toch echt duidelijk ergens een probleem. Zeker omdat je aangeeft dat hij verder meewerkend is durf ik wel te zeggen dat dit geen gedragsissue is. En bunny hop is wel kenmerkend voor issues rond het SI. Welke onderzoeken zijn er nu precies allemaal gedaan? Wellicht kunnen we daarin nog mee denken?

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:36

Er zijn fotos gemaakt van zijn rug. Om de begeleiding van een echo is zijn SB gewricht ingespoten maar ze zeiden dat dat niet goed in kaart gebracht kan worden dus dat verder geen zin had om daar inwendige echo's van te maken. Hij is driemaal behandeld door een osteopaat die zei dat zijn bekken en is ingewricht daaraan gekoppeld iets schreef stonden die heeft het recht gezet waarna hij wel beter liep maar dit lijkt dus steeds terug te komen... Mijzelf lijkt het ook geen gedrag inderdaad

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:03

darkadia schreef:
Anose schreef:

Je paard heeft toch echt duidelijk ergens een probleem. Zeker omdat je aangeeft dat hij verder meewerkend is durf ik wel te zeggen dat dit geen gedragsissue is. En bunny hop is wel kenmerkend voor issues rond het SI. Welke onderzoeken zijn er nu precies allemaal gedaan? Wellicht kunnen we daarin nog mee denken?

Een bunny hop is kenmerkend voor problemen in de thoracolumbale overgang. Daar waar het vaak misgaat door toedoen van de ruiter(denk aan zadel, verkeerd landen, paard tegenzitten in beweging) hier zitten heel vaak oorzaken van problemen in darmen, bekken organen, nieren en achterhand. En blijkbaar is er iets dat triggert dat na correctie dezelfde klachten terugkomen. Iets gaat er niet goed.
SI is echt zelden de grondslag van klachten vanwege zijn enorme sterke en op elkaar geplakte verbinding. Dat staartbeen zit zo stevig op het bekken gepakt. Kan echt weinig in misgaan tenzij paard echt op zijn kruis klapt achterover.

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:05

Er kan dus blijkbaar niet achterhaald worden wat het is en dat is zooooo frustrerend

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:02

Ik las net op fb een verhaal van een bekende over kreupelheid en andere klachten. Ik weet niet of je er iets van herkent maar ik dacht ik kopieer het even voor je...wie weet heb je er wel iets aan

Volgens mij alweer bijna twee jaar geleden begon t gedoe met Kristal. Ze ging opeens stoppen in t springparcours met ons lieve bijrijmeisje. Terwijl ze springen hartstikke leuk vindt. Ook was ze elke keer de dag na t springen stijf en verzuurd.

Ze leek linksvoor ook onregelmatig. Behandeld via de da. Gestopt met springen en vooral gaan rechtrichten. Werd niet beter toen helemaal door de molen, röntgenfoto’s, bloedonderzoek want zelfs van de hoefsmid kreeg ze enorme stijfheid. Kwam niks geks uit behalve selenium tekort. Ook leek ze wat bevangen en was ze te dik.

Weer behandeld, op dieet, aquatraining, speciaal beslag. Weer geen echte verbetering, in tegendeel ze werd zelfs slechter. Keiharde spieren, bozig en zelfs borstelen vooral bij haar flank was niet fijn.

Rijden ging al maanden niet meer. Alleen spelen met Parelli. Toen via Annemiek Voesenek op een holistisch dierenarts uitgekomen. Die kwam en zei na zijn amnesie, het zal een proces van maanden zijn maar ze heeft een ontsteking in haar blinde darm! Daardoor werkt haar hele systeem niet goed, voedsel wordt niet goed verwerkt en krijgt ze klachten zoals dik zijn, stijfheid, onregelmatigheid etc.

Gestart met zijn kruiden mengsels en andere wijze van bekappen en jawel per week werd ze beter. Overigens blijft Kristal, Kristal want acupunctuur vond ze een slecht idee (ze vermoorde hem bijna ). Via Suzanne Wms werd ik nog geattendeerd op de kruidensupplementen van Erik Jonas van Nas trop (https://nas-trop.nl/de-problemen-wat-doen-wij/).

Bizar dat gaf binnen 1 week al zoveel meer souplesse! Als je die site leest … dat is gewoon de beschrijving van de problemen die wij hadden. Nou vandaag en afgelopen weken weer fijn kunnen beginnen met rijden! Lang verhaal kort, kreupelheid etc kan dus vanuit de darmen komen.

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:12

Dankjewel. Ik was inderdaad al van plan daar iets ondersteund voor te gaan voeren. Het zou super fijn zijn als dat inderdaad zou helpen... Als hij niet stijf dik of iets dergelijks maar je weet het nooit

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 22:46

Is er ook gekeken naar de ruggenwervels en niet alleen naar de doornuitsteeksels? En naar de iliopsoas? Als er daar een probleem zit kan het lastig te diagnostiseren zijn, maar dat is wel pijnlijk als er een ruiter op gaat zitten. Is goed te behandelen met een sterke laser.

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:40

De wervels zijn zeker ook bekeken ja.ze vermoeden kissing spines dus ze hebben wel goed gekeken dat ik weet

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:49

Is de X-foto recht van de zijkant gemaakt? Een dergelijke foto divergeert namelijk en als dan halvewege de rug op de foto wordt gezegt lijkt alsof de spinozi elkaar raken in de schoft. Echter als je die op de foto zet, recht van de zijkant, dan is er niks op te zien vaak.

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:50

Dat durf ik niet te zeggen eigenlijk. Ik mocht niet mee in het hok dus ben volledig uitgegaan van wat de dierenarts heeft gezegd.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:06

Anose schreef:
De wervels zijn zeker ook bekeken ja.ze vermoeden kissing spines dus ze hebben wel goed gekeken dat ik weet

Bij kissing spines wordt alleen gekeken naar de doornuitsteeksels. Bij de wervels zelf kunnen zich ook problemen voordoen, zoals spondylose. Maar die worden niet standaard op de foto gezet.