Pus bij dichtgezette merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:23

Misschien is het toch beter om even een dierenarts te bellen die er in real live naar gaat kijken, ik vind dit er erg naar en vies uit zien. Eerlijk gezegd zou ik zelf zsm die hechtingen eruit laten halen, zeker als er nog niet eens bekend is of ze drachtig is of niet. Als ze niet eerder ontstekingen in haar baarmoeder heeft gehad dan zou ik me daar ook niet zo druk om maken. Dit ziet er niet goed uit en ik zou persoonlijk zelf mijn paard hier niet meer rond laten lopen. Je zegt geen keus gehad te hebben, die heb je nu wel dus wat let je om de dierenarts te laten komen om dit ongedaan te laten maken?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:24

Ongeacht of de merrie drachtig is zal deze kleine ingreep haar welzijn verbeteren. Het bovenste stukje van de vulva is gehecht. Onderaan is gewoon open. Paard kan normaal plassen en plas komt niet bij de hechtingen. En uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat hechtingen in je doos 4 dagen ongemakkelijk zijn... vooral als er druk op komt te staan door een grote boodschap. Plassen heb je er geen last van. Bij een paard zit er nog meer ruimte tussen de verschillende uitgangen en zal dit minder druk geven als bij een mens.
Laatst bijgewerkt door Coby op 15-06-24 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderd bericht verwijderd.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:24

Rainer schreef:
Little_Gift heb je zelf ervaring met merrie's die dichtgezet zijn? Mijn ervaring is namelijk dat ze er echt geen ongemak van laten zien. Ik snap dat het in theorie geen prettig idee is, maar het is echt een hele simpele ingreep onder lokale verdoving waar ze geen last van hebben en die infectie van de baarmoeder kan voorkomen. Dan kan je alles wat met voortplanting te maken heeft wel gaan verbieden, ik denk dat scannen ook niet als prettig wordt ervaren . Waar iedereen natuurlijk vrij toe is om dat voor zijn eigen dier te beslissen, maar om het echt als dierenmishandeling uit te schelden lijkt me niet terecht.

Het is vervelend dat deze merrie nu een (milde) wondinfectie heeft ontwikkelt, maar dat komt helemaal niet vaak voor gelukkig.

Helaas meerdere merries geweten bij wie het verkeerd uitpakte en het asap terug open gezet diende te worden en de "oplossing van dichtzetten" net een ontsteking veroorzaakte ipv te voorkomen.

En zelfs merries geweten waarbij het vanzelf open scheurde omdat de merrie persbewegingen deed zonder drachtig te zijn, louter als reactie op de hechtingen.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 22:27

Paardenfann4 schreef:
Misschien is het toch beter om even een dierenarts te bellen die er in real live naar gaat kijken, ik vind dit er erg naar en vies uit zien. Eerlijk gezegd zou ik zelf zsm die hechtingen eruit laten halen, zeker als er nog niet eens bekend is of ze drachtig is of niet. Als ze niet eerder ontstekingen in haar baarmoeder heeft gehad dan zou ik me daar ook niet zo druk om maken. Dit ziet er niet goed uit en ik zou persoonlijk zelf mijn paard hier niet meer rond laten lopen. Je zegt geen keus gehad te hebben, die heb je nu wel dus wat let je om de dierenarts te laten komen om dit ongedaan te laten maken?

Ik heb overlegd met de dierenarts en ook gezegd dat ik erover dacht om de hechtingen eruit te laten halen. Echter raadde de dierenarts dit af. Ze gaf aan dat het niet zo ernstig is en dat ik het gewoon goed schoon moet houden en in de gaten houden. Hechtingen eruit halen geeft meer risico’s

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:27

TS goed dat je de DA even gebeld hebt. En trek je niks aan van de mensen hier die zo lelijk doen. Iedereen heeft het moeten leren en daarbij vindt ik altijd als mensen zo doen dat ze niet naar zich zelf kunnen/willen kijken, of denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben en dat noem ik een tekortkoming.
Want weet je; je hele leven is nog te kort om alles te weten over de paarden, al denken sommige daar anders over. Een gemiste kans.
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 13-06-24 22:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:31

TS: we hebben allemaal ooit iets voor de eerste keer gedaan waar je misschien later niet meer achter staat. Of juist wel.
Toen ik voor de allereerste keer een veulentje wilde fokken, bleek er na inseminatie wat vocht in de baarmoeder te zitten. Daar werd toendertijd oxycotine (spel je dat zo?) voor toegediend door de DA. Daar heb ik toen eerlijk gezegd ook geen vraagtekens bij gezet.
Laatst bijgewerkt door Coby op 15-06-24 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op een inmiddels verwijderd bericht verwijderd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:34

Anyhoe, dit dier heeft lucht in de baarmoeder, ik ben niet thuis in het fokken maar hoe kan dit en wat is het gevolg en belangrijker nog: de oorzaak van dit?
Waarom besluit een DA dit dicht te naaien en moet je daarna maar even zien met de pus uit de wondjes door de hechtingen.
Wat als dit nu los wordt gehaald, wat gebeurt er dan? Zou het niet een goed plan zijn om eerst die gynaecologische onderdelen goed te laten functioneren voordat er geinsemineerd wordt? Hoe ging de hengstigheid?
Laatst bijgewerkt door Coby op 15-06-24 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op een inmiddels verwijderd bericht verwijderd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:37

Anne_GTI schreef:
Dichtzetten is een kleine medische ingreep waar het paard al dan niet drachtig sowieso gemak van gaat hebben. Chronische baarmoederontsteking is geen pretje voor een merrie. Door een afwijkende vorm van de vulva kan het klimaat in de baarmoeder veranderen en dus chronisch gaan ontsteken.

Precies, ik weet dat een fokker in de buurt wel eens een merrie dicht liet zetten, dier werd keurig kort voor de bevalling weer geopend, had er geen last van (en ja, ik heb ook hechtingen gehad down under, vanwege tweedegraads uitscheuren tijden bevalling maar mij hoorden ze ook niet piepen daarover, ik fietste er zelfs mee, nergens last van).
En die knikker werd inderdaad gedaan om een pismerrie te laten denken (nou ja, haar lichaam) dat er een dracht was, om het gedrag te veranderen.

Maar blijkbaar is àlles tegenwoordig sielugh... we hebben het niet over vrouwenbesnijdenis.

Het verbaast me bijna dat castreren nog mag...

Ik vind het wèl raar om te fokken met een merrie die blijkbaar niet van de spoelwormen af kan komen...

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 22:40

Toen ze hengstig was ben ik naar de da gegaan om te laten scannen. In eerste instantie puur en alleen om te kijken of alles er van binnen goed uit zag en gezond was. Dit was het geval. Ze was al een aantal dagen hebgstig dus de da zei dat ze de dag erna geïnsemineerd moest worden. Dit vervolgens gedaan, toen was er nog niks aan de hand. Een dag later moesten we nogmaals insemineren. Toen zag de da dus lucht in de baarmoeder. Ik kon toen al niet meer terug want ze was al een keer geinsemineerd. Toen heeft de dierenarts haar dus dichtgezet om problemen te voorkomen. Ze was dus gezond toen we haar de eerste keer insemineerden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:43

Jammer dat de dierenarts je zo overrompeld heeft en ook niet goed uitgelegd heeft hoe en wat. Ben geen enorme voorstander van dicht zetten (leuk gezegd zo natuurlijk, maar je naait ze helemaal niet echt dicht dicht. Alleen de bovenkant stukje zodat ze geen vuil kunnen zuigen) voor het drachtig krijgen. Maar een chronische baarmoeder ontsteking, drachtig of niet, wordt geen enkel dier blij van. En nogmaals ze zitten niet dicht dicht, alles kan er gewoon nog uit en je kan inderdaad prima zien waar de pus vandaan komt (weten we ook weer dat de beroepstrol geen flauw benul heeft en gewoon weer totale onzin uitkraamt).

Als de anatomie van de vulva beetje vervelend zit, hebben ze er echt alleen maar profijt aan en voorkom je veel ellende (los van dracht dus even) en is het een relatief kleine ingreep die infectie risico drastisch af laat nemen. En ja met een infectie kunnen ze ook niet drachtig worden.
Laatst bijgewerkt door Coby op 15-06-24 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast, reactie op een inmiddels verwijderde reactie verwijderd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:44

denisesilver schreef:
TS dat is wel vreemd dat ze al dicht is gezet zonder scan. Mij staat bij dat het normaal wordt gedaan na toch sowieso de 18 dagen scan. Ik zou sowieso een andere da bellen. Pus zou ik toch graag door de da met eigen ogen laten bekijken en onderzoeken.

Nee, dat moet direct anders krijg je alsnog de bacterie. Voor dekken en de 18 scan maakt het niet uit. Scannen gaat via het rectum en een dichtgezette merrie staat niet echt dicht. Die kun je ook insemineren als ze dichtgezet is.

@TS: Het is hier al eerder aangehaald, je kunt de merrie beter dicht laten. Merrie’s die lucht zuigen met de schede doen dat tijdens het bewegen. Als ze dan mesten dan kan er mest inkomen wat ontstekingen geeft. Dit soort merrie’s hebben dan vaak een druppel pus aan de vagina.

Laat je niet gek maken door iedereen die hier paarden vermenselijkt en doet of dichtzetten een Somalisch besnijdingsritueel is. Het is echt een hele kleine ingreep, ze heeft er eerder baat bij dan last en het is eventueel zo weer op te heffen.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 13-06-24 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Re: Pus bij dichtgezette merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:57

TS
Kan het zijn dat je merrie geschuurd heeft? Soms kan het de eerste dag(en) wat irriteren en schuren ze het wat kapot.
Ik zou het schoon houden en even morgen en overmorgen aankijken. Als je het morgen niet vertrouwd bellen. Anders zit je in het weekend :P

Heb even je insta bekeken. Met jou dierenliefde zit het wel goed :D

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 23:00

Dankjewel. Ik moet toegeven dat ik er ook van schrok toen ik het zag de eerste keer, maar mijn merrie heeft er zover ik gemerkt heb (en ik heb goed opgelet) echt geen last van gehad, zelfs niet nu het ontstoken is. Ik kon het gewoon schoonmaken met een doekje terwijl ze los stond uit een hooinet te eten.
Dit is mijn merrie:
Afbeelding

En dit wordt de papa:

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:01

Ts fijn dat je de da al gesproken hebt! Als je twijfelt gewoon weer bellen!
Laatst bijgewerkt door Coby op 15-06-24 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie naar andere Bokker verwijderd ivm opschonen topic.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 23:02

Kabayo schreef:
TS
Kan het zijn dat je merrie geschuurd heeft? Soms kan het de eerste dag(en) wat irriteren en schuren ze het wat kapot.
Ik zou het schoon houden en even morgen en overmorgen aankijken. Als je het morgen niet vertrouwd bellen. Anders zit je in het weekend :P

Dankjewel:)
Ik zie niet dat ze gestuurd heeft, maar zou wel kunnen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:03

Zijn het dan wel spoelwormen en geen aarsmade? Als ze ook iets schuurt? Wordt nog wel eens met elkaar verward

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 23:04

Nee ze schuurt niet. Aarsmaden zijn ze niet, ze heeft geen eitjes rond de anus, hier ben ik altijd alert op

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:06

Wauw. Bokt op z'n fijnst.

Een lucht zuigende merrie nooit open laten. Ts, goed dat je merrie is dicht gezet. Dit ook zo houden :j
Voor de bevalling weer open zetten en daarna weer netjes dicht als er nog steeds lucht wordt gezogen :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:15

De TS heeft een vraag, neemt vanuit de tips contact op met de DA, krijgt daar advies van. En de ingreep is ook op aanraden en door een DA uitgevoerd. Wordt er een da bijgehaald, is het weer niet goed. Ik zou ook uit gaan van de kunde van mn DA. Uiteraard hoeft dat niet altijd het juiste te zijn, kritisch zijn is alleen maar goed, maar dat kan ook anders worden gebracht...

Zelf zou ik er wel ook in real life naar willen laten kijken door een dierenarts, want pus geeft wel aan dat het niet oké is. En kan eventueel ook voor extra druk en pijn zorgen. Misschien dat ze een ontstekingsremmer kan krijgen of misschien js er wel meer aan de hand. Zelf zou ik morgen ochtend bellen of ze toch langs willen komen, om zo geruster het weekend in te kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 13-06-24 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:24

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:
TS dat is wel vreemd dat ze al dicht is gezet zonder scan. Mij staat bij dat het normaal wordt gedaan na toch sowieso de 18 dagen scan. Ik zou sowieso een andere da bellen. Pus zou ik toch graag door de da met eigen ogen laten bekijken en onderzoeken.

Nee, dat moet direct anders krijg je alsnog de bacterie. Voor dekken en de 18 scan maakt het niet uit. Scannen gaat via het rectum en een dichtgezette merrie staat niet echt dicht. Die kun je ook insemineren als ze dichtgezet is.

@TS: Het is hier al eerder aangehaald, je kunt de merrie beter dicht laten. Merrie’s die lucht zuigen met de schede doen dat tijdens het bewegen. Als ze dan mesten dan kan er mest inkomen wat ontstekingen geeft. Dit soort merrie’s hebben dan vaak een druppel pus aan de vagina.

Laat je niet gek maken door iedereen die hier paarden vermenselijkt en doet of dichtzetten een Somalisch besnijdingsritueel is. Het is echt een hele kleine ingreep, ze heeft er eerder baat bij dan last en het is eventueel zo weer op te heffen.

Bedankt voor de opheldering :)

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:30

Oh wat een leukerds! Ben heel erg benieuwd of ze drachtig is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:32

Kabayo schreef:
TS

Schuren? Op iets dat ze niet eens voelen? :?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:41

Ayasha schreef:
Kabayo schreef:
TS

Hechtingen voel je altijd de eerste paar dagen, de merrie ook.
Maar als je ze niet dicht zet (en dat is echt niet helemaal dichtnaaien btw, alleen bovenin) zuigt de merrie mest naar binnen de vagina in bij bewegen.
Ik ben ook geen fan van dichtzetten, maar bij sommige merries ontkom je er niet aan. Als je het dan niet doet krijgen ze continu baarmoeder ontsteking e.d. en dat is erg pijnlijk en gevaarlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:48

c_alsemgeest schreef:
Ayasha schreef:

Hechtingen voel je altijd de eerste paar dagen, de merrie ook.
Maar als je ze niet dicht zet (en dat is echt niet helemaal dichtnaaien btw, alleen bovenin) zuigt de merrie mest naar binnen de vagina in bij bewegen.
Ik ben ook geen fan van dichtzetten, maar bij sommige merries ontkom je er niet aan. Als je het dan niet doet krijgen ze continu baarmoeder ontsteking e.d. en dat is erg pijnlijk en gevaarlijk.

Er komt pus uit het dier……..
lucht na insemineren lijkt me geen reden om meteen dicht te zetten, :?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:51

Een vraag van een absolute leek...

Ik begrijp het zo dat het bij sommige merries nodig is om "ze dicht te zetten" om o.a. baarmoederontsteking te voorkomen.

Maar houdt dit dan in dat een merrie structureel met hechtingen loopt? (en dan bedoel ik uiteraard niet tot het moment dat het veulen geboren wordt)