Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rainer schreef:Little_Gift heb je zelf ervaring met merrie's die dichtgezet zijn? Mijn ervaring is namelijk dat ze er echt geen ongemak van laten zien. Ik snap dat het in theorie geen prettig idee is, maar het is echt een hele simpele ingreep onder lokale verdoving waar ze geen last van hebben en die infectie van de baarmoeder kan voorkomen. Dan kan je alles wat met voortplanting te maken heeft wel gaan verbieden, ik denk dat scannen ook niet als prettig wordt ervaren . Waar iedereen natuurlijk vrij toe is om dat voor zijn eigen dier te beslissen, maar om het echt als dierenmishandeling uit te schelden lijkt me niet terecht.
Het is vervelend dat deze merrie nu een (milde) wondinfectie heeft ontwikkelt, maar dat komt helemaal niet vaak voor gelukkig.
Paardenfann4 schreef:Misschien is het toch beter om even een dierenarts te bellen die er in real live naar gaat kijken, ik vind dit er erg naar en vies uit zien. Eerlijk gezegd zou ik zelf zsm die hechtingen eruit laten halen, zeker als er nog niet eens bekend is of ze drachtig is of niet. Als ze niet eerder ontstekingen in haar baarmoeder heeft gehad dan zou ik me daar ook niet zo druk om maken. Dit ziet er niet goed uit en ik zou persoonlijk zelf mijn paard hier niet meer rond laten lopen. Je zegt geen keus gehad te hebben, die heb je nu wel dus wat let je om de dierenarts te laten komen om dit ongedaan te laten maken?
Anne_GTI schreef:Dichtzetten is een kleine medische ingreep waar het paard al dan niet drachtig sowieso gemak van gaat hebben. Chronische baarmoederontsteking is geen pretje voor een merrie. Door een afwijkende vorm van de vulva kan het klimaat in de baarmoeder veranderen en dus chronisch gaan ontsteken.
denisesilver schreef:TS dat is wel vreemd dat ze al dicht is gezet zonder scan. Mij staat bij dat het normaal wordt gedaan na toch sowieso de 18 dagen scan. Ik zou sowieso een andere da bellen. Pus zou ik toch graag door de da met eigen ogen laten bekijken en onderzoeken.
Kabayo schreef:TS
Kan het zijn dat je merrie geschuurd heeft? Soms kan het de eerste dag(en) wat irriteren en schuren ze het wat kapot.
Ik zou het schoon houden en even morgen en overmorgen aankijken. Als je het morgen niet vertrouwd bellen. Anders zit je in het weekend![]()
Heb even je insta bekeken. Met jou dierenliefde zit het wel goed
janderegelaa schreef:denisesilver schreef:TS dat is wel vreemd dat ze al dicht is gezet zonder scan. Mij staat bij dat het normaal wordt gedaan na toch sowieso de 18 dagen scan. Ik zou sowieso een andere da bellen. Pus zou ik toch graag door de da met eigen ogen laten bekijken en onderzoeken.
Nee, dat moet direct anders krijg je alsnog de bacterie. Voor dekken en de 18 scan maakt het niet uit. Scannen gaat via het rectum en een dichtgezette merrie staat niet echt dicht. Die kun je ook insemineren als ze dichtgezet is.
@TS: Het is hier al eerder aangehaald, je kunt de merrie beter dicht laten. Merrie’s die lucht zuigen met de schede doen dat tijdens het bewegen. Als ze dan mesten dan kan er mest inkomen wat ontstekingen geeft. Dit soort merrie’s hebben dan vaak een druppel pus aan de vagina.
Laat je niet gek maken door iedereen die hier paarden vermenselijkt en doet of dichtzetten een Somalisch besnijdingsritueel is. Het is echt een hele kleine ingreep, ze heeft er eerder baat bij dan last en het is eventueel zo weer op te heffen.
Kabayo schreef:TS
Kan het zijn dat je merrie geschuurd heeft? Soms kan het de eerste dag(en) wat irriteren en schuren ze het wat kapot.
Ik zou het schoon houden en even morgen en overmorgen aankijken. Als je het morgen niet vertrouwd bellen. Anders zit je in het weekend![]()
Ayasha schreef:Kabayo schreef:TS
Schuren? Op iets dat ze niet eens voelen?
c_alsemgeest schreef:Ayasha schreef:Schuren? Op iets dat ze niet eens voelen?
Hechtingen voel je altijd de eerste paar dagen, de merrie ook.
Maar als je ze niet dicht zet (en dat is echt niet helemaal dichtnaaien btw, alleen bovenin) zuigt de merrie mest naar binnen de vagina in bij bewegen.
Ik ben ook geen fan van dichtzetten, maar bij sommige merries ontkom je er niet aan. Als je het dan niet doet krijgen ze continu baarmoeder ontsteking e.d. en dat is erg pijnlijk en gevaarlijk.