Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Re: Pony ziek, maakt proppen, tanden zijn goed??...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 05:21

De dierenarts heeft 3 dagen geleden inderdaad bloed laten staan om te kijken of het hyperlipeamie was. Dat was het dus ook niet.

Bedankt voor alle sterkte wensen tussendoor ook trouwens!!

Dit topic is inderdaad omdat ik hoop dat ineens iemand zegt, dit had mijn pony ook en dit was de oorzaak!! Ik weet dat dit al veel te lang duurt maar ik kan alleen op deze manier hopelijk bij springen en verder de eigenaar helpen met medicatie. Ik moet zeggen dat ik ook nooit deze kliniek zou bellen als er iets met mijn paard zou zijn maar ik heb daar verder niks over te zeggen helaas. En ik snap best ook dat de eigenaar nu niet iemand anders meer wil bellen die al die onderzoeken opnieuw gaat doen.

De dierenarts heeft denk ik in de gaten dat de eigenaar niet op kliniekkostten zit te wachten maar wat mij betreft zou hij dan wel misschien iets meer kunnen toespelen naar 'ik denk dat dit geen zin meer heeft' maar dat doet hij dus ook niet dat vind ik wel jammer. Ik denk dat wij dat dan ook maar misschien iets duidelijker moeten gaan zeggen tegen hem.. -O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 06:04

Hebben jullie geprobeerd of ze slobberig voer wel eet? Dan zou je geweekte grasbrok of senioren priores kunnen proberen bij te voeren.

In welke regio woon je? Mss is er een bakker in de buurt die je wat wil geven om te proberen

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 06:59

In de buurt van Helmond staan we.
Seniores priores hebben we en eet ze niet, en we hebben van de tandarts van st. Hippolyt seniorfaser gekregen, glyx wiese. Daar vind ze ook niets aan. Met hooi en gras eten is ze gestopt, de merriebrok van pavo gaat er wel in maar dus heel traag. Geweekt wil ze het ook niet hebben.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 07:28

Dit is hoe ze probeert te eten ;( en als ze dan te veel in haar mond heeft valt het er ook weer allemaal uit tijdens het kauwen

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:39

Anouk_H schreef:
In de buurt van Helmond staan we.
Seniores priores hebben we en eet ze niet, en we hebben van de tandarts van st. Hippolyt seniorfaser gekregen, glyx wiese. Daar vind ze ook niets aan. Met hooi en gras eten is ze gestopt, de merriebrok van pavo gaat er wel in maar dus heel traag. Geweekt wil ze het ook niet hebben.

Wij wonen in de buurt van Helmond en hebben nog wat Juniorix voer over. Mocht je het eerst een klein beetje willen proberen mag je van mij best wat ophalen. Misschien niet ideaal maar als ze het zou eten..
Met heel veel andere dingen kan ik niet helpen ben ik bang, ook geen idee wat het is..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:46

Wat jammer dat ze geweekte brokjes niet eet. Als je haar ziet eten heb je dan het idee dat het kauwen een probleem is, of het slikken?
Senior Priores smaakt voor veel paarden echt niet lekker en als ik het zo lees is haar eetlust ok helemaal verdwenen, dus dan zal ze het nog minder snel willen eten.
Heb je al geprobeerd of ze muesli wel wil eten, de muesli met kruiden van Subli ruikt wel erg lekker bijvoorbeeld?
En geraspte winterpeen? Of stukjes appel? Appelmoes over het voer? Desnoods suikerstroop? Misschien niet het meest gezonde, maar als de eigenaar het nog niet wil opgeven, zal ze toch iets meer binnen moeten krijgen denk ik.

Ik heb je filmpje gezien, kan ze haar kaken wel goed van elkaar af krijgen zonder problemen? Zie je haar de laatste tijd wel eens gapen? Ik kan even niet goed zien hoe ze slikt, haar manen hangen er voor.
Nogmaals sterkte hoor!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:03

En als je de brokjes droog bovenop de senioren priores of andere geweekte grasbrok legt? Vervelend dat ze dat ook niet wil eten. Dan was het voor jullie ook wat makkelijker geweest.

Bij mijn pony maakt het heel erg uit hoe nat de senioren priores is. Als het te nat is dan wil ze ook niet. Dus ik laat het overtollige water er altijd uit lopen

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:16

Ts, wij zien de pony niet, maar het lijkt toch wel erg op grass sickness zo te lezen. Helaas valt er niets aan te doen en ook niet op te testen bij leven, maar misschien goed om te delen met de eigenaar en da:
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:32

TS, je doet veel voor de pony en bent goed bezig.

Heb de symptomen van grass sickness opgezocht en daar lijkt het inderdaad op qua symptomen.

" Het paard wil niet
eten, vertoont koliekverschijnselen,
heeft harde mestballen, staat te zweten,
heeft afhangende bovenoogleden,
speekselt, heeft korsten in de neus door
voedsel dat vanuit de keel in de neus-
gangen terechtkomt door een slecht
functionerende slokdarm en er is
sprake van een verhoogde hartslag. Op
grond van dit klinische beeld wordt bij
het levende paard de diagnose grass
sickness gesteld. "

https://www.dapmoergestel.nl/wp-content ... r22mei.pdf

Als het de acute vorm is dan zijn ze binnen twee dagen overleden, dat is bij deze niet. Maar het kan de sub acute chronische vorm zijn. Bij grass sickness krijgen ze problemen met slikken omdat de slokdarm verlamd raakt. Grass sickness tast het zenuwstelsel aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:44

Kunnen paarden daar nog beter van worden of niet? Voor mij is ook nog niet helemaal duidelijk hoe dit ontstaat.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:46

Is er al een rontgenfoto gemaakt van het hoofd om een kieswortelontsteking uit te sluiten?
Dit is niet altijd vanuit het gebit te zien, maar kan wel enorm pijnlijk zijn (waardoor ze niet eet) en verklaart dan ook de pus uit de neus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:47

Pien:
Meestal niet..er is een kans maar die is niet groot.

Ze denken dat het ontstaat door vergiftiging door zware metalen of door dezelfde bacterie die botulisme veroorzaakt. Clostridium Botulinium Type C

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:49

Lauke schreef:
Is er al een rontgenfoto gemaakt van het hoofd om een kieswortelontsteking uit te sluiten?
Dit is niet altijd vanuit het gebit te zien, maar kan wel enorm pijnlijk zijn (waardoor ze niet eet) en verklaart dan ook de pus uit de neus.

Goeie!

Voor zover ik begrijp zijn er nog helemaal geen foto's gemaakt omdat pony niet naar de kliniek is gegaan. Wat jammer is, want dan kan er zoveel beter gezocht worden en zaken uitgesloten worden. Kan ze ook aan het infuus tegen uitdroging als eten en drinken slecht gaat etc.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:53

Is de neusvloei trouwens een of tweezijdig? Op de foto’s zie ik het steeds links, maar is rechts ook niet goed te zien. Als het éénzijdig is dan zeker op kieswortelontsteking checken! Al kan tweezijdig ook.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:27

Ik blijf ook denken aan grass disease hoor…
Er valt niets te testen of onderzoeken zolang ze nog leven, dus je kan nooit 100% zeker zijn.
Hoge dosis cortisone is het enige wat in weinig gevallen kan helpen… maar vroeg ben je er dan al niet meer bij.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 10:16

Ik krijg net bericht dat ze is overleden |( Y;(

Afbeelding
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:18

Ach wat een naar nieuws. Sterkte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:18

OOh wat verschrikkelijk verdrietig...

Heel veel sterkte :knuffel:

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:19

Wat een verschrikkelijke afloop... Heel veel sterkte!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:19

Och nee wat sneu.. Ik heb stil meegelezen
Heel veel sterkte!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:21

Wat verdrietig. Sterkte. :(:)
Je hebt je best gedaan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:22

Ah wat sneu, zoveel geprobeerd en dan toch. Heel veel sterkte! Arm veulentje ook, heel verdrietig

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:40

Wat verdrietig, sterkte :knuffel:

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:43

Vreselijk spijtig…. Hoe is het met het veulen nu? Wordt er een pleegmoeder gezocht? Of…? Arm klein ding…
(Geen idee eigenlijk of een pleegmoeder op die leeftijd nog kan?)
Laatst bijgewerkt door tengeltje11 op 29-05-24 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:44

Ach, dat is echt sneu om te lezen. Sterkte!!