Ik heb per mail om een voeradvies gevraagd en aangegeven waar ik tegenaan loop.
Kreeg keurig een belafspraak en een advies daarna op mail.
Nu afwachten hoe het bevalt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lletam schreef:Hopelijk eet jouw paard het wel. Ik heb alle smaken geprobeerd maar die van mij ging gewoon in hongerstaking... Succes!
boemel schreef:Ik start vandaag met Metazoa. Zowel de esparcette als de balancer.
Ik heb per mail om een voeradvies gevraagd en aangegeven waar ik tegenaan loop.
Kreeg keurig een belafspraak en een advies daarna op mail.
Nu afwachten hoe het bevalt
Nouvel schreef:Hoe zijn de ervaringen hier met de metazoa fitright timothee en een kijkerig/schrikkerig paard?
Worden ze er kijkeriger van of juist niet?
Ik heb een paard dat snel kijkerig is en schrikt maar in het werk wel wat voorwaartser mag zijn.
Van lucerne en esparcette wordt hij echt heel kijkerig dus dat is geen optie.
Muze schreef:Hoe bevalt de digest fit esparcette? Dus niet de balancer versie..
Net een zak gehaald ivm blijvend bloedworm besmetting, wellicht helpt het een beetje om de darmen te ondersteunen als kuur van enkele weken .( naast ontwormen natuurlijk.!)
Wil het samen weken met z’n grasbrok, weekt het vlot?
Nouvel schreef:Ah thanx, dat zijn positieve berichten.
Geven jullie er nog een ruwvoermix bij omdat je er maar zo weinig van voert?
Muze schreef:Hoe bevalt de digest fit esparcette? Dus niet de balancer versie..
Net een zak gehaald ivm blijvend bloedworm besmetting, wellicht helpt het een beetje om de darmen te ondersteunen als kuur van enkele weken .( naast ontwormen natuurlijk.!)
Wil het samen weken met z’n grasbrok, weekt het vlot?
Muze schreef:Voer jij het non-stop?
Tancreda4 schreef:Ik lees mee. Die digest is dus wel goed voor maag/darmen? Mijn pony stond weer met koliek. Oorzaak een vraagteken (lage/hogedruk? Tocht de mineralen van agrobs senior sinds 2 weken?). Ik wil haar graag waar mogelijk blijven ondersteunen. Wellicht is die balancer senior van agrobs het niet voor haar. Ze krijgt verder alleen agrobs mash, supplement voor d'r maag en balanstri voor haar luchtwegen.
GUSTIxBILL schreef:Hier zelf sinds kort (2-3 weken) gebruiker van metazoa
Als balancer gebruik ik deze met luzerne en timothee gemengd
Tevens krijgen mijn ruin die ik zelf train en de merrie ook de musclelift bij wegens te mager/arm in bespiering
Mijn ruinen krijgen beide de digest wegens luchtwegen problemen. In het begin was hun mest wat platter en stonk enorm. Echter nu beginnen ze terug mooi vast te worden.
En alle 3 (of 4 met het veulen erbij) krijgen dan nog handje meusli voor de smaak
Zoals verwacht en voorspeld zijn ze alle 4 wel iets afgevallen, maar ik merk bij het veulen en de ruin die niets doen dat het gewicht er terug mooi bij komt.
Voor de merrie en ruin in training merk ik dat het mischien toch, zelfs met die muscle fit net niet voldoende gaat zijn, maar wil dit toch even aankijken. Als ik zie hoe weinig ik van metazoa moet geven om ze bij te laten komen tov andere merken, kan ik gerust de hoeveelheden wat ze momenteel krijgen nog met 1/3e ophogen voor ik boven de 2kg kracht voer ga (per dag. Voor een ander merk zat ik op 2.5kg per voetbeurt => werden 3 voerbeurten en bleven nog niet op gewicht)
Ik merk wel nu met de digest dat mijn ruin met ehv en beschadigde longblaasjes (deze die ook niet dik te krijgen is) veel stabieler is in zijn luchtwegen. De eerste week merkte ik geen verschil, week erop hoeste hij alsof zijn leven ervan afhing, kwam er ook veel slijm los en uit, zowel neusvloeiing als uit de mond, maar zijn mest was ook meer slijm als echt mest. En dit begint nu te beteren, tevens is hij stabieler en rustiger met aansingelen.
Kan tussen mijn oren zitten, maar hier al bij al dus zeer tevreden![]()
Ik geef het zowel droog als geweekt, maar valt snel volledig uit elkaar. Het is niet dat het uur moet weken
Hieperdi schreef:GUSTIxBILL schreef:Hier zelf sinds kort (2-3 weken) gebruiker van metazoa
Als balancer gebruik ik deze met luzerne en timothee gemengd
Tevens krijgen mijn ruin die ik zelf train en de merrie ook de musclelift bij wegens te mager/arm in bespiering
Mijn ruinen krijgen beide de digest wegens luchtwegen problemen. In het begin was hun mest wat platter en stonk enorm. Echter nu beginnen ze terug mooi vast te worden.
En alle 3 (of 4 met het veulen erbij) krijgen dan nog handje meusli voor de smaak
Zoals verwacht en voorspeld zijn ze alle 4 wel iets afgevallen, maar ik merk bij het veulen en de ruin die niets doen dat het gewicht er terug mooi bij komt.
Voor de merrie en ruin in training merk ik dat het mischien toch, zelfs met die muscle fit net niet voldoende gaat zijn, maar wil dit toch even aankijken. Als ik zie hoe weinig ik van metazoa moet geven om ze bij te laten komen tov andere merken, kan ik gerust de hoeveelheden wat ze momenteel krijgen nog met 1/3e ophogen voor ik boven de 2kg kracht voer ga (per dag. Voor een ander merk zat ik op 2.5kg per voetbeurt => werden 3 voerbeurten en bleven nog niet op gewicht)
Ik merk wel nu met de digest dat mijn ruin met ehv en beschadigde longblaasjes (deze die ook niet dik te krijgen is) veel stabieler is in zijn luchtwegen. De eerste week merkte ik geen verschil, week erop hoeste hij alsof zijn leven ervan afhing, kwam er ook veel slijm los en uit, zowel neusvloeiing als uit de mond, maar zijn mest was ook meer slijm als echt mest. En dit begint nu te beteren, tevens is hij stabieler en rustiger met aansingelen.
Kan tussen mijn oren zitten, maar hier al bij al dus zeer tevreden![]()
Ik geef het zowel droog als geweekt, maar valt snel volledig uit elkaar. Het is niet dat het uur moet weken
Digest tegen luchtweg klachen is mij nieuw. Hier een astma patient die 2 scheppen digest krijgt bij zijn krachtvoer maar geen verbetering hoor
Hieperdi schreef:Tancreda4 schreef:Ik lees mee. Die digest is dus wel goed voor maag/darmen? Mijn pony stond weer met koliek. Oorzaak een vraagteken (lage/hogedruk? Tocht de mineralen van agrobs senior sinds 2 weken?). Ik wil haar graag waar mogelijk blijven ondersteunen. Wellicht is die balancer senior van agrobs het niet voor haar. Ze krijgt verder alleen agrobs mash, supplement voor d'r maag en balanstri voor haar luchtwegen.
Had je paard gaskoliek of verstopping?
Digest zou eventueel wel kunnen alhoewel bij verstoppings koliek ik wel zou uitkijken met wat grofere hooistructuren of ruwvoermixen. Een vriendin van mij haar paard heeft al aantal keren met verstoppings koliek gestaan. Zij bleek toch te gevoelig voor wat grofstengeligheid in het ruwvoer. Nu met super fijn hooi gaat het goed.
Overigens hoe bevalt de belanstri? Welke geef jij