Degenerative Suspensory Ligament Desmitis/DSLD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Degenerative Suspensory Ligament Desmitis/DSLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:39

Veel sterkte ermee.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:50

Dank je wel.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:02

karijn schreef:
Ik laat mijn paard aanstaande donderdag gaan. Hij heeft pijn. Klaar.

Dat is verdrietig Karijn. Sterkte deze komende dagen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:54

KellyR schreef:
Ik heb SMDC Heesch, Stefan, gebeld over de biopt. Schijnbaar krijgt hij hier over vaker belletjes, vandaar dat ik hem even aan vul, want ik vermoed dat andere die bellen ook dit topic gevonden hebben.

Bij levende paarden doen ze dit eigenlijk niet, ze moeten namelijk echt een stuk verwijderen uit het aangedane weefsel en kan dus meer risico's met zich mee brengen.
Ze doen het enkel bij paarden waarbij een redelijk vermoeden is van de aandoening, al leek hij daar ook nog iets terug houdend in.

Ik ga hier even op in. In de VS worden biopten van de peesplaat in de hals gedaan - van het nuchal ligament dus.
Uit die peesplaat kun je zonder problemen een biopt nemen bij het levende paard, en die peesplaat hoeft ook geen problemen te geven om er tóch die suikerstapeling in te kunnen aantonen.

Het gaat dus om iets heel anders dan in een biopt van een aangedane pees de daadwerkelijke degeneratie aan te tonen. Het gaat erom die suikerstapeling op te pikken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 07:32

Sterkte Karijn, verstandig besluit denk ik als het toch alleen maar erger kan worden.

Lusitana, ik vindt het verschil lastig te zien maar fijn dat het lijkt te werken.

Volgens mij is er in de VS veel meer kennis van DSLD dan in Nederland, laatst ook een paardje met overduidelijk DSLD die alleen gediagnosticeerd werd met "zwakke pezen". Vindt het wel jammer dat DSLD niet duidelijk benoemd wordt want een duidelijke diagnose is zo belangrijk ook voor het verloop van de ziekte.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:58

Dank voor het medeleven.

In het geval van mijn paard was de diagnose eigenlijk eenvoudig te stellen. In rust staat hij achter al ver door de kogels heen gezakt. In beweging raken de kogels de grond makkelijk. Als ik foto's erbij pak van de afgelopen 20 jaren (jup, zolang is hij al bij mij) dan zie je echt hoe hij vroeger stond en nu.

Ik vraag me dan oprecht af of een biopt nemen een andere diagnose zal geven als het zo evident met het blote oog te zien is aan de hand van de doorgezakte kogels. Interessanter is om te onderzoeken welk gen-defect hieraan ten grondslag ligt en daar een medicamenteuze therapie voor kan vinden. In de humane geneeskunde is dit al normaal. In de dierengeneeskunde naar mijn idee nog niet.

Ik dacht dat de verdikking van de kogel rechtsachter mede veroorzaakt werd door een fikse onsteking van de mok maar dat is dus niet zo.

De aantasting van de tussenpezen ligt ergens op gen-niveau maar volgens de dierenarts is het ook immuun gecompromiteerd. En qua immuunsysteem heeft mijn paard al meerdere problemen. Dus alles bij elkaar is een optelsom en de uitkomst is negatief.
Ik heb nu een bevestiging van het probleem met de achterbenen. Dat geeft mij in ieder geval heel veel rust en maakte het ook makkelijk om de beslissing te nemen om hem te laten gaan.

Het is een progressieve ziekte. De progressie kan je wat afremmen met aanpassing in het bewegingsmanagement en wellicht met supplementen en pijnstilling maar omkeren (regressie) lukt niet.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:41

Wie heeft er een biopt van het nuchaal ligament laten onderzoeken, en bij welk laboratorium?

Ik moet mijn koningin op heel korte termijn laten gaan omdat haar tussenpezen zo slecht zijn geworden dat staan en lopen lijden is geworden voor haar. Ze staat sinds 6 weken op een hoge dosis pijnstilling maar haar ongemak breekt er doorheen, er zijn geen opties meer om haar leven draaglijk te houden.
Mijn dierenarts neemt gelijk na het inslapen een biopt zodat ik kan uitsluiten of het botte pech is geweest met mijn merrie of dat zij wel deze aandoening heeft gehad. Mijn dierenarts haalt liever een biopt uit het nuchaal ligament dan uit een tussenpees, dat zou voor het diagnosticeren niet veel verschil maken omdat de accumulatie van proteoglycanen ook zichtbaar is in het nuchaal ligament.

Het blijkt echter niet zo makkelijk te zijn om een laboratorium te vinden waar ze deze biopten onderzoeken. Ik heb het SMDC gebeld, zij gaven aan geen ervaring te hebben met dit type onderzoek en stuurden me door naar twee laboratoria die helaas dit onderzoek ook niet doen. De Universiteit Utrecht kende het onderzoek ook niet, maar heeft me doorverwezen naar hun lab en daar hoor ik nog van. Wolvega had er ook nog niet van gehoord, maar heeft me gevraagd de kwestie op de mail te zetten en komen er op terug.
Ik ben vast niet de eerste in Nederland die een biopt wil laten checken op DSLD/ESPA, dus ik ben heel benieuwd of er hier iemand is die het heeft laten doen en me een naam kan geven van een lab. Ik ben ook wel benieuwd naar een kostenindicatie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:27

https://www.facebook.com/profile.php?id=100063550272270

Ik zou hier even navraag doen, Universiteit van Georgia

https://www.angelfire.com/bc/curlygait/biopsy.html

Van de laatste genoemde website:

Dr. Jaroslava Halper
Department of Pathology
College of Veterinary Medicine
The University of Georgia
Athens, GA 30602-7388
Phone: 1-706-542-5830
Fax: 1-706-542-5828
e-mail: jhalper@vet.uga.edu

Our laboratory will accept tissues from horses known or suspected to have DSLD. Though there is no definitive diagnostic test for DSLD available at the present time, our testing will provide you with positive results consistent with the presence of DSLD in your horse. Negative results mean that in all likelihood the examined horse did not have DSLD. The more tissues we can get, the more accurate our testing will be. This will also increase our capability to assess the extent and severity of the disease.

Hematoxylin & eosin is the basic stain in histology. We usually do alcian blue (special stain) to show that the material accumulated in tissues is proteoglycan.

Partial evaluation: Depends on number of slides
H&E slide...................................$--6
Special stain at least......................$ 20
Evaluation..................................$ 50

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:56

Dank je voor het uitzoekwerk!
Ik zal even contact opnemen. Ik ben bang dat een biopt ontdooit tijdens de reis naar Amerika, maar wellicht is er nog een andere conservering mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 16-09-25 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 17:03

Ik zou het via een kliniek proberen te regelen. Dan kunnen zij er meteen ook wat van leren.
Overigens kan je met koud-ijs (CO2) een hoop doen met versturen...

En misschien kan Georgia een kliniek/lab hier ook wel uitleggen hoe ze onderzoeken/met welke kleuringen. Zo te zien is het niet heel spectaculair wat ze doen. Een alcian blue kleuring kan iedere 2e jaars bioloog :))

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 18:39

Imaginaerum schreef:
Dank je voor het uitzoekwerk!
Ik zal even contact opnemen. Ik ben bang dat een biopt ontdooid tijdens de reis naar Amerika, maar wellicht is er nog een andere conservering mogelijk.

Is er eventueel iets in duitsland of België te vinden?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:32

Ik kan je niet helpen aan een adres. Mag ik vragen waarom je het nog laat uitzoeken?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:11

Kleuringen met alcian blue heb ik zelf nooit gedaan in mijn biologentijd, wel een keer een grote pot methyleenblauw op de grond laten kapotvallen in de tijd dat ik nog op lab stond.. Gelukkig ligt die tijd heel ver achter me. :')

België en Duitsland zijn qua transport makkelijker dan Amerika, ik kan alleen zo gauw op internet niets vinden. Mocht iemand een tip hebben, dan hoor ik het graag. :)

Van Wolvega kreeg ik vanochtend bericht dat ze geen ervaring hebben met dit type onderzoek en van de veterinaire pathologie van Utrecht kreeg ik net antwoord dat ze geen vragen beantwoorden van eigenaren, maar dat mijn dierenarts de vraag moet stellen. Ik heb de mail maar doorgestuurd naar mijn dierenarts of zij mijn vraag opnieuw wil insturen (met Utrecht in de cc :') ). Wordt hopelijk vervolgd.

karijn schreef:
Ik kan je niet helpen aan een adres. Mag ik vragen waarom je het nog laat uitzoeken?

DSLD heeft een erfelijke component en ik heb drie nakomelingen uit deze merrie. Mocht mijn merrie DSLD hebben in plaats van botte pech, dan laat ik haar nakomelingen ook testen. De hele weke kootstand van mijn merrie komt niet terug in haar naaste familie (vader, moeder, halfzus) en haar nakomelingen staan een stuk beter op de benen dan zij (ook toen ze jong was, stond ze al week), maar stel dat er op de een of andere manier toch sprake is van een aandoening die misschien bij hun op latere leeftijd op gaat spelen, dan kan ik het beste beginnen bij het testen van de merrie om uitsluitsel te krijgen of de aandoening mogelijk in de genen zit of niet, anders haal ik misschien onnodig uit iedere nakomeling een stuk peesplaat weg om te testen indien de merrie toch geen DSLD blijkt te hebben.
Een positieve DSLD-uitslag bij een of meerdere van haar nakomelingen verandert mijn plannen omtrent welke nakomelingen ik aanhoud en welke ik verkoop, ik wil wat gaan inkrimpen maar ik ga geen paarden met een aandoening verkopen. Als zij DSLD zou hebben en dit blijkt te hebben doorgegeven aan een of meerdere van haar nakomelingen, dan deze blijven deze nakomelingen voor altijd bij mij en laat ik ze inslapen zodra ze last krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:43

Prof. Dr. Uta König von Borstel
Institut für Tierzucht und Haustiergenetik
Georg August Universität Göttingen
Albrecht- Thaer-Weg 3
37075 Göttingen

Dit is van een tijdje geleden. Julia en Mario Pernice van Vogelstockerhof in Duitsland zijn in de tijd dat zij nog Paso's fokten (waar ze vanwege DSLD mee gestopt zijn) bezig geweest research in Duitsland van de grond te krijgen. Dit was de arts/universiteit waar ze toen mee bezig waren. Je zou of met die universiteit of met Julia contact kunnen opnemen.
https://www.vogelstockerhof.com/

Kathawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:17

Hallo, mijn zus heeft ook een d-pony waar dsld is bij vast gesteld.

Wij hadden hem daarvoor al elk jaar laten inspuiten met een speciaal product in de pezen. Tot dit jaar hielp dat heel goed maar nu gaan we hem toch op pensioen zetten.

Nu echter is het een pony die graag werkt. Tot juni werd hij nog regelmatig volgens de klassieke dressuur gereden. De klinieken (Equi Nova in België) raden wel aan om zijn spieren nog goed te onderhouden omdat hij ook iets aan zijn heup heeft.

We zijn sinds kort begonnen met kunstjes wat hij graag doet. Momenteel kan hij draaien rond zijn voorhand, eten negeren (wel kort ) en buigen door een 'knieval' te maken. Korte wandelingen in stap op zachte ondergrond in het bos wordt ook soms nog gedaan.

Hoe houden jullie je paarden bezig met DSLD? De onze mag alleen stappen en geen korte wendingen maken. Al maakt hij vrolijke gallop-sprongen naar zijn eetbak

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:29

DSLD zit meestal in de achterbenen. Dan leer je je pony een wending om de voorhand te maken (dat is dus kort draaien met de achterbenen) en knielen (alle druk op de achterbenen). Ik vind dat nu eigenlijk niet het meest logische...

Blijven bewegen schijnt wel aan te raden te zijn, ik ben gaan mennen met mijn DSLD-paard toen het nog te managen was. Zodra dat niet meer kon heb ik haar in laten slapen.
Pensioen en DSLD gaat bij mij niet samen. Ze hebben gewoon (veel) pijn en kunnen dat niet ontlasten omdat het altijd aan 2 en soms zelfs aan 4 benen is.

Kathawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:47

Het is niet echt knielen. Een beetje door zijn linkerbeen zakken en Hoofd naar knie brengen. We houden echt wel zijn pezen in het oog. Meer wijken onder druk van de hand nu in plaats van been. Hij heeft het aan de 3 benen. Je ziet aan hem niet dat hij pijn heeft, momenteel zakt hij te veel door. Daarmee op pensioen. Wat hij saai vindt.

Is mennen niet net belastend voor de achterbenen? Omdat ze toch moeten wegdrukken met kar en al?

Inslapen is nog te vroeg. Hij geniet nog te veel van het leven.

Met het filmpje zie je wat hij al kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:52

Bij mijn paard begon de DSLD in de rug. Met rijden gaf dat problemen, met mennen niet. Zodra de benen begonnen mee te spelen was het klaar voor mij. De mijne zakte niet eens echt/veel door. Maar die had echt wel pijn, ook al toonde ze dat niet duidelijk.

Kathawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:29

Oh dat is jammer. Altijd moeilijk om een paard te laten gaan. Zolang pijnvrij kunnen ze nog verder.