Degenerative Suspensory Ligament Desmitis/DSLD

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Degenerative Suspensory Ligament Desmitis/DSLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:39

Veel sterkte ermee.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:50

Dank je wel.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:02

karijn schreef:
Ik laat mijn paard aanstaande donderdag gaan. Hij heeft pijn. Klaar.

Dat is verdrietig Karijn. Sterkte deze komende dagen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:54

KellyR schreef:
Ik heb SMDC Heesch, Stefan, gebeld over de biopt. Schijnbaar krijgt hij hier over vaker belletjes, vandaar dat ik hem even aan vul, want ik vermoed dat andere die bellen ook dit topic gevonden hebben.

Bij levende paarden doen ze dit eigenlijk niet, ze moeten namelijk echt een stuk verwijderen uit het aangedane weefsel en kan dus meer risico's met zich mee brengen.
Ze doen het enkel bij paarden waarbij een redelijk vermoeden is van de aandoening, al leek hij daar ook nog iets terug houdend in.

Ik ga hier even op in. In de VS worden biopten van de peesplaat in de hals gedaan - van het nuchal ligament dus.
Uit die peesplaat kun je zonder problemen een biopt nemen bij het levende paard, en die peesplaat hoeft ook geen problemen te geven om er tóch die suikerstapeling in te kunnen aantonen.

Het gaat dus om iets heel anders dan in een biopt van een aangedane pees de daadwerkelijke degeneratie aan te tonen. Het gaat erom die suikerstapeling op te pikken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 08:32

Sterkte Karijn, verstandig besluit denk ik als het toch alleen maar erger kan worden.

Lusitana, ik vindt het verschil lastig te zien maar fijn dat het lijkt te werken.

Volgens mij is er in de VS veel meer kennis van DSLD dan in Nederland, laatst ook een paardje met overduidelijk DSLD die alleen gediagnosticeerd werd met "zwakke pezen". Vindt het wel jammer dat DSLD niet duidelijk benoemd wordt want een duidelijke diagnose is zo belangrijk ook voor het verloop van de ziekte.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:58

Dank voor het medeleven.

In het geval van mijn paard was de diagnose eigenlijk eenvoudig te stellen. In rust staat hij achter al ver door de kogels heen gezakt. In beweging raken de kogels de grond makkelijk. Als ik foto's erbij pak van de afgelopen 20 jaren (jup, zolang is hij al bij mij) dan zie je echt hoe hij vroeger stond en nu.

Ik vraag me dan oprecht af of een biopt nemen een andere diagnose zal geven als het zo evident met het blote oog te zien is aan de hand van de doorgezakte kogels. Interessanter is om te onderzoeken welk gen-defect hieraan ten grondslag ligt en daar een medicamenteuze therapie voor kan vinden. In de humane geneeskunde is dit al normaal. In de dierengeneeskunde naar mijn idee nog niet.

Ik dacht dat de verdikking van de kogel rechtsachter mede veroorzaakt werd door een fikse onsteking van de mok maar dat is dus niet zo.

De aantasting van de tussenpezen ligt ergens op gen-niveau maar volgens de dierenarts is het ook immuun gecompromiteerd. En qua immuunsysteem heeft mijn paard al meerdere problemen. Dus alles bij elkaar is een optelsom en de uitkomst is negatief.
Ik heb nu een bevestiging van het probleem met de achterbenen. Dat geeft mij in ieder geval heel veel rust en maakte het ook makkelijk om de beslissing te nemen om hem te laten gaan.

Het is een progressieve ziekte. De progressie kan je wat afremmen met aanpassing in het bewegingsmanagement en wellicht met supplementen en pijnstilling maar omkeren (regressie) lukt niet.