Ervaringen Synovitis in halswervels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 22:55

Na 6 weken was mijn paard niet meer onregelmatig.
Maar de onregelmatigheid kwam helaas snel terug ondanks grondwerk/ rechtrichten en amper arbeid onder het zadel.

Oleander82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:03

Jannekelamer schreef:
Na hoelang liepen jullie paarden weer regelmatig in het voorbeen? Mijn paard is nu 4 weken geleden ingespoten en loopt nogsteeds rechts voor niet helemaal lekker..

Die van mij had nog wat restplekjes en is bij de eerste controle na 3 weken nog een keer behandeld. De andere onregelmatigheid hebben we er uit door voor op ijzers te gaan. Nu balans en bespiering terugkrijgen. We zijn nu 6 weken na de eerste behandeling

Jannekelamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 08:14

nadcha schreef:
Jannekelamer schreef:
Na hoelang liepen jullie paarden weer regelmatig in het voorbeen? Mijn paard is nu 4 weken geleden ingespoten en loopt nogsteeds rechts voor niet helemaal lekker..

Hoi,

Wat heeft jouw paard?

Mijne eerst behandeld voor synovitis heeft niet geholpen.
Na CT scan zagen we dat het van de zenuw kanalen kwam lager in de nek.

Deze behandeling deden we 2 weken terug. Ik begin nu wel resultaat te merken. We mogen terug zijn occiput palperen (wat hij 6 maand niet toe liet, was hel voor hoofdstuk om te doen).
En hij struikeld niet meer.
Balans is nog niet top…
Uiteraard moeten we nu wel echt werken voor de nek en achterhand goed bespierd terug te krijgen.

Intussen zit ik in een groep op FB vanAmerika over ECVM/ECRM en die staan hier veel verder in.

Terugkerend advies:
-Graan- en suikervrije voeding staat op 1 (suiker de stille moordenaar).
- ze zouden Vit e permanent dagelijks geven als ondersteuning
- veel klassieke dressuur van de grond
- veel heuvel werk en stretchen (goede physio zoeken)
- PEA supplement of Lions mane
- PEMF behandeling als ondersteuning zouden goed helpen.

Mijn paard heeft Diagnose: Synovitis C7T1 links. Hij is 5 weken geleden behandeld omdat hij met het rijden ineens heel erg ging staken. Rennen stijgeren springen. Hij ging echt vluchten en het leek alsof hij ineens storing kreeg als hij moest buigen rechtsom. Hij is nu ingespoten en loopt wel makkelijker alleen nog niet helemaal regelmatig, soms een paar pasjes onregelmatig aan de longeerlijn. Volgende week gaan we het rijden weer oppakken. Mij is inderdaad ook aangeraden om vitamine e bij te voeren + selenium en lysine

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:37

Hi, ik meld mij ook hier. Mijn merrie heeft synovitis zowel links (C7-T1) als rechts (C6-C7) en milde malformatie C6-C7 (ecvm, al benoemde de da dat niet zo) en is vd week ingespoten in Heesch. Advies is nu drie dagen rust en daarna 20 min per dag longeren. En over 2 weken controle door fysio en over een maand terug voor controle.

Haar symptomen waren staken, steigeren zodra ze de bocht om moest (zowel ohz als aan de longe) en slepen met de achterbenen. Ze reageert erg heftig en extreem op pijn. Ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen de komende tijd. Ze is al op een suikervrij dieet.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:54

Even een correctie, ze heeft geen malformatie maar malalignment.

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:58

Goedemorgen, ook de mijne heeft Matige (L) en forse (R) synovitis C67 aan de facetgewrichten en is ook ingespoten in Heesch. Mijn opbouw advies is ook precies hetzelfde als die van MRIIIS. Aangezien jij al een paar weken verder bent, hoe gaat het nu met jouw paard? Zie je verbetering?

Mijn paard staakte overigens wel aan het begin van het rijden, maar nooit het idee gehad dat het uit de hals kwam. De aanleuning of buiging in de hals hebben nooit problemen gegeven. En als ze eenmaal los was liep ze ook gewoon fijn en kon ik overal aankomen. Mijn paard heeft namelijk een extra lumbale wervel, waardoor er nogal eens problemen ontstaan in de rug/si, vandaar dat ik dacht dat dat weer opspeelde, ipv haar hals.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:48

Longeren gaat al een stuk beter! Ga er binnenkort ook weer op. Over een paar weken moeten we weer terug voor controle. Hebben een beetje vertraging gehad met opbouwen omdat ze ineens een hoefzweer had. -O-

Hoop dat het bij die van jou ook helpt!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:34

Hoe gaat het met jullie paardjes? Hier zijn de ontstekingen weg dus kunnen weer opbouwen :)

En ook geen ecvm trouwens :)

Oleander82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:57

Wij zijn 3,5 maand en 3x inspuiten verder. Inmiddels mag ik er weer 3x 10 minuten per week op en hij loopt echt als een zonnetje! Geen rem meer en veel stabieler in de aanleuning. Ik stuurde filmpjes naar Heesch van de eerste keer erop en kregen we complimenten (DA moest 2x kijken of we het wel echt waren)! Hopelijk bij jullie ook een stijgende lijn!

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:59

Dat klinkt goed bij jullie allebei, fijn! Bij mijn paard was het aan de kant waar het het ergste was helemaal weg. Aan de andere kant was het onveranderd gebleven, dus daar is ze nog een keer ingespoten. Wel is ze duidelijk haar lijf veel beter gaan gebruiken vond de dierenarts, alleen wil ze gewoon echt niet lopen, terwijl het normaal een pittige tante is. Dat was even zoeken, maar lijkt toch pijnlijkheid in haar rug te zijn. Dus nu voorlopig weer longeren, fysio behandelingen en we gaan weer met aquatraining beginnen, en daarna ook weer langzaam opbouwen hopelijk!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:00

Ah wat super fijn!

Ja hier ook pijnlijke lendenen, dus eerst fysio en dan pas erop zei de da.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:51

Al een tijd niet meer gereageerd hier... maar ik vroeg mij af hoe het nu is met jullie paarden?

Ik herken veel van deze klachten bij mijn paard en uiteraard gaan wij spoedig naar de kliniek. Maar nu jullie een behoorlijke tijd verder zijn wel interssant om te weten hoe het herstel is gegaan?

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:07

MissStynk schreef:
Al een tijd niet meer gereageerd hier... maar ik vroeg mij af hoe het nu is met jullie paarden?

Ik herken veel van deze klachten bij mijn paard en uiteraard gaan wij spoedig naar de kliniek. Maar nu jullie een behoorlijke tijd verder zijn wel interssant om te weten hoe het herstel is gegaan?

Hallo, er werd een scinthigrafie en CT-scan bij SMDC in den Heesch gedaan.
daarop zagen we dat de hals wervels perfect gevormd waren en dus zonder artrose.
Wat ze ook zagen was dat er een enorme zenuwontsteking was in de onderhals.
Wat voor struikelen en een ataxtie-beeld zorgt.

De oorzaak hiervan was onbekend voor de dierenarts .
oplossing was voor hen de zenuwkanalen in te spuiten om zo de druk/pijn af te nemen op de zenuw. Bijkomend zenuwpijnmedicatie.

Zo voorgesteld zo gedaan, paard zijn nek werd behandeld maar medicatie was ik geen voorstander.

Na de behandelingen weinig verbetering.

. Tot een holistische therapeut kwam in augustus langs kwam op stal voor een massage
en me vroeg om bloed te trekken op Borrelia en mest op de sturen naar den hoek.
Sja ultra positief in het bloed en dan nog op de neurologische variant want vandaag alles verklaard .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:19

Ja dat kan dus ook goed de oorzaak zijn. Lyme kan overal in het lichaam opduiken dus ook in de hals.
Ben benieuwd wat de medicatie voor je gaat doen. Koppel je dat hier ook terug?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:32

Ik meld me hier ook! Bij mijn paard is 3,5 weken terug synovitis C7T1 links geconstateerd. Hij is hiervoor ingespoten en zijn begonnen aan revalideren. Reden dat er gekeken werd naar de hals is mijn gevoel gecombineerd met constant struikelen/uitglijden en kreupel lopen op linksvoor. Op de kliniek was hij uiteraard rad… Gelukkig had ik filmpjes hoe hij thuis liep. Hij loopt nu nog steeds kreupel. Wel iets minder, maar wel nog kreupel. Vrijdag hebben we controle echo.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:06

Babootje schreef:
Ja dat kan dus ook goed de oorzaak zijn. Lyme kan overal in het lichaam opduiken dus ook in de hals.
Ben benieuwd wat de medicatie voor je gaat doen. Koppel je dat hier ook terug?

Dat is wel een interessante wending idd. ben benieuwd naar het verloop vanaf nu. Mijn paard heeft ook al een behoorlijk lange tijd bulten in de hals die lijken op eiwit bulten of insectensteken. Maar het gekke is dat het dus alleen op die plek is richting de schouder/onderarm. Heb haar al eens laten doormeten, daar kwam toen wel wat uit qua lever verstoring en toen heb ik op aanraden van de betreffende holistisch arts druppels gegeven liver comp en immunoboost. Dat heeft niet veel gedaan. De bulten werden iets minder groot maar zijn nooit weg geweest. Ik denk dat bloedafname ook niet onverstandig is als ik dit zo lees ;)

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:48

Ik ben van plan om deze week de DA nog eens te laten komen (voor de zoveelste keer) voor ditmaal echo’s van de hals van mijn 6 jarige appaloosa.
Hij loopt al sinds augustus niet goed, foute diagnose van HB gehad, heeft bijkomend een peesblessure linksachter gehad en is begin januari geïnfiltreerd in beide voorhoeven. Na dit laatste liep hij top, en ook de peesblessure zien we niets meer van. Nu loopt hij sinds maandag weer slecht, niet zo erg als voor de infiltraties, maar het zit niet (meer) in de hoeven. Mijn bekapper heeft hoefschoenen met schokdemping gepast vandaag, dit gaf geen verschil. Iemand op bokt reageerde ooit op een van mijn topics met de vraag of het geen synovitis was, dus dat zat altijd in mijn achterhoofd en nu ga ik er volop voor gaan, want zo te zien zitten hier veel jonge paarden tussen..
Ik merk wel geen stakingsgedrag op, integendeel, hij wilt net heel graag werken en is nu al een paar dagen gefrustreerd omdat we niet werken. Van de moment dat ik al maar iets klein doe met hem zoals licht grondwerk, fleurt hij helemaal op. Vandaag aan de longe lopen vond hij fantastisch, maar liep dus wel slecht. Hij crosst rond op de wei en oogt absoluut niet ongelukkig, omstaanders vinden dit ook, maar ik heb schrik dat hij toch écht pijn heeft. Het is al een helse zoektocht geweest, maar zo te zien is het bij velen zo geweest alvorens jullie tot de juiste diagnose kwamen. Het enige wat ik opmerk is dat hij echt niet juist loopt op zijn voorbenen.
Dit was tot vorige week zondag wel, toen heb ik bitloos gereden waarbij hij veel meer op zijn voorhand loopt (vandaar dat we dit heel weinig doen) en de volgende dag liep hij terug slecht.