Wat te doen met spat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sas66

Re: Wat te doen met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:32

Voor degenen die het vroegen, ja ze is in beide spronggewrichten ook ingespoten met corticosteroïden of daar ook hyarulon bij zat weet ik eerlijk gezegd niet.

Bedankt voor jullie reacties!

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:01

Een van mijn paarden (12 jaar) heeft spat.
In 2022 gediagnosticeerd RA. Nu ook LA.
In 2022 ingespoten met corticosteroïden en hyaluron RA. Heeft bijna 2 jaar goed gewerkt.
Nu recent beide sprongen ingespoten (cortico en hyaluron) en aanvullend Tildren infuus gehad.
Ze loopt weer prima.
Merrie hoeft niks meer.
We houden haar in beweging, onbelast, in de lange lijnen (men positie) op rechte stukken.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:08

Mijn merrie had spat aan beide achterbenen (3 en een 4 op foto) en hier ook echt veel last van. Ik heb haar twee keer laten inspuiten met corticosteroïden en hyaluronzuur. De eerste keer werkte dit een goed jaar (!) en hebben we nog heerlijke buitenritten gereden. De tweede keer was ik dan ook heel hoopvol, maar raakte ze ernstig hoefbevangen met kanteling tot gevolg door de injectie. Schijnt een zeldzame bijwerking te zijn. Heel naar, maar wil de ervaring wel delen.. ;(

Wat bij haar voor de injecties aan goed werkte was duivelsklauw en MSM geven. Ook gingen we veel instappen en rustig opbouwen op rechte stukken, dan bleef ze het meest gelukkig. Echt aan te raden, rust roest! Wel dus oppassen met de corticosteroïden geven. Achteraf zou ik er nu niet meer voor kiezen vanwege het risico.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:09

Mijn eerste merrie had ook spat, 4 op de foto, aan beide spronggewrichten.
Tegen beter weten in ook Tildren toegediend en helaas kort erna al besloten in te laten slapen.
Mijn merrie kwam amper de stal meer uit tijdens de boxrust en het stappen, zo slecht liep zij.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:22

@audesta: moest ze op boxrust ivm spat?

Bij mijn ruin twijfelde de veearts overigens of inspuiten in het gewricht nog mogelijk was. Zo ver was het al vergroeid.
Komt in de ochtend wel stijf de stal uit, en moet dus nooit te lang op stal staan. (Overigens staat hij ook nog op speciaal beslag voor ivm overbelaste hoefgewrichten in het verleden.)

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:28

Mijn merrie heeft ook spat sinds zij 7 is, en ze is nu 23. Veel buiten houden is bij mij dé oplossing geweest, ze heeft nog op haar 21e M2 proeven gelopen. Vorig jaar begon ze wel heel erg kreupel te worden, dusdanig dat ze ingeslapen moest worden. Ze was toen al een paar keer ingespoten, maar er was geen behandeling meer mogelijk voor haar. Ik gaf haar toen al duivelsklauw (gewoon van het internet, pharmahorse oid), maar ik ben haar toen duivelsklauw van de Lingehoeve zelf gaan geven, als allerlaatste kans, tegen beter weten in, want als inspuiten al niet meer helpt... Mijn merrie kon niet meer draven, galopperen of zelfstandig opstaan, en nu wel. Inmiddels een jaar nadat ze ingeslapen moest worden galoppeert ze lekker door de weide en rolt ze, waarna ze zelfstandig overeind komt. De dierenarts noemt het een wonder, maar ik mocht haar zelfs weer onder het zadel gaan stappen (wat uiteindelijk in galop door het bos betekende, want mijn merrie kende geen 'stap' in het bos haha!). Daar ben ik nu wel mee gestopt omdat ze zich echt niet rustig kon houden in het bos en ze zichzelf toch meer slijt dan. Inspuiten met corticosteroïden heeft bij lange na niet gedaan wat dit schepje duivelsklauw per dag doet. (er zitten meerdere pijnstillende kruiden in, en kost maar 45 euro per pot voor 2 maanden). Ik kan het je van harte aanbevelen, maar ben me er ook wel van bewust dat het zeker niet voor elk paard zo zal helpen. Ze staat wel 24/7 buiten nu. Ze de spat trouwens zeer ernstig in beide sprongen achter.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:30

Nee, vanwege de tildren ;)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:32

Audesta schreef:
Nee, vanwege de tildren ;)

Dat snap ik even niet?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:37

Langere tijd boxrust is juist funest bij spat! Bewegen moeten ze zodat de gewrichten gesmeerd blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:42

Popstra schreef:
Langere tijd boxrust is juist funest bij spat! Bewegen moeten ze zodat de gewrichten gesmeerd blijven.

Dat klopt maar de 'ontsteking' moet eerst tot rust gekomen zijn vertelde mijn dierenarts.
Ik heb een paard met spat welke 2 jaar geleden gediagnostiseerd is. Mijn management voor hem is heel belangrijk, als ik daar een steek laat vallen merk ik dat terug. Maar met behulp van de mensen om ons heen loopt mijn paard nog wedstrijden. En is hij nog niet ingespoten, dat probeer ik ook zo lang mogelijk uit te stellen mits hij natuurlijk pijn aan gaat geven, dan word het een ander verhaal.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:07

Wat een interessant topic, heb nog niet alles gelezen maar ga ik zeker doen.

Bij mijn merrie is vorige week spat geconstateerd. Ze is pas 5 en in top conditie dus dat is even een grote schok. Ze is een harddraver en ik gok dat het uit haar 'draversdagen' komt. De DA zei dat de spat er zeker al langer zit, maar hoe lang kan je natuurlijk nooit weten. Ze heeft een hele grote scheur in haar hoef tot boven de kroonrand, en aan precies dat been heeft ze nu ook spat. De hoef is geen probleem meer, maar heeft ze zeker wel pijn aan gehad en ik gok dat ze een ander loopritme heeft gecreëerd om die hoef zo min mogelijk te belasten, en daardoor haar hele lichaam zich anders is gaan gedragen. Voordat ze kreupel werd van de spat had ze ook een minuscule afwijking in haar gang daar van. Ze is verder nooit eerder kreupel geweest en heeft zelfs in mei nog een fantastisch 50 km endurance debuut gelopen en een maand daarvoor goedgekeurd op de buigproef. Daarna heeft ze heel rustig aan gedaan dus in die tussentijd kan ze zeker geen spat hebben ontwikkeld. Ze werd kreupel na een training op de baan 3 weken geleden dus ik gok dat het galopperen door de bochten te zwaar voor haar was. Ik zit de hele tijd te denken: wat als, wat als, wat als, ik bijv niet op de baan was wezen trainen. Ik troost mezelf er maar mee dat die spat er 99% zeker er al zat en het vroeg of laat toch boven water zou komen. We lijken er nu in ieder geval op tijd bij te zijn, er is nog niet té veel schade aan het gewricht.

Ze is vorige week ingespoten met corticosteroids en hyaluron. Ik ben zelf voedingsdeskundige dus op 'eigen aanranden' ( :') ) geef ik haar nu NAF joint supplement met oa glucosamin, MSM, hyaluron en nog wat andere ingredienten. Ze moet nu nog twee weken op rust in een klein weitje (24/7) en elke dag mogen we een wandelingetje maken van zo'n 10 min. Dat is wel even een schok voor mijn endurance paard in top wedstrijdconditie die heel graag werkt. :+ Ze verveelt zich echt dood maar ze doet het gelukkig allemaal braafjes en doet geen gekke dingen in haar kleine weitje.

Zo op het oog vind ik haar nu prima lopen, maar ik durf haar niet zelf voor te draven op het asfalt, bang dat ze nog steeds erg slecht loopt. Over twee weken moeten we weer terug naar de kliniek dus ik laat het oordeel over aan de DA. De prognose vind ik lastig. Een vriendin zei dat ze iemand kende die nog internationaal endurance reed met een paard met artrose (niet per se spat). De DA durfde nu nog niet echt te vertellen of ze ooit uberhaupt pijnvrij en/of rijdbaar zou zijn, ze wou daar pas over oordelen na het terugzien. Endurance rijden is sowieso van de baan, zelfs áls ze zo goed zou gaan lopen denk ik niet dat ik die gok aan zou durven. Ze mag nu gewoon lekker hobby paard worden en wellicht over een jaar of 2 een veulentje krijgen ofzoiets.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:48

Piekosjj schreef:
Wat een interessant topic, heb nog niet alles gelezen maar ga ik zeker doen.

Bij mijn merrie is vorige week spat geconstateerd. Ze is pas 5 en in top conditie dus dat is even een grote schok. Ze is een harddraver en ik gok dat het uit haar 'draversdagen' komt. De DA zei dat de spat er zeker al langer zit, maar hoe lang kan je natuurlijk nooit weten. Ze heeft een hele grote scheur in haar hoef tot boven de kroonrand, en aan precies dat been heeft ze nu ook spat. De hoef is geen probleem meer, maar heeft ze zeker wel pijn aan gehad en ik gok dat ze een ander loopritme heeft gecreëerd om die hoef zo min mogelijk te belasten, en daardoor haar hele lichaam zich anders is gaan gedragen. Voordat ze kreupel werd van de spat had ze ook een minuscule afwijking in haar gang daar van. Ze is verder nooit eerder kreupel geweest en heeft zelfs in mei nog een fantastisch 50 km endurance debuut gelopen en een maand daarvoor goedgekeurd op de buigproef. Daarna heeft ze heel rustig aan gedaan dus in die tussentijd kan ze zeker geen spat hebben ontwikkeld. Ze werd kreupel na een training op de baan 3 weken geleden dus ik gok dat het galopperen door de bochten te zwaar voor haar was. Ik zit de hele tijd te denken: wat als, wat als, wat als, ik bijv niet op de baan was wezen trainen. Ik troost mezelf er maar mee dat die spat er 99% zeker er al zat en het vroeg of laat toch boven water zou komen. We lijken er nu in ieder geval op tijd bij te zijn, er is nog niet té veel schade aan het gewricht.

Ze is vorige week ingespoten met corticosteroids en hyaluron. Ik ben zelf voedingsdeskundige dus op 'eigen aanranden' ( :') ) geef ik haar nu NAF joint supplement met oa glucosamin, MSM, hyaluron en nog wat andere ingredienten. Ze moet nu nog twee weken op rust in een klein weitje (24/7) en elke dag mogen we een wandelingetje maken van zo'n 10 min. Dat is wel even een schok voor mijn endurance paard in top wedstrijdconditie die heel graag werkt. :+ Ze verveelt zich echt dood maar ze doet het gelukkig allemaal braafjes en doet geen gekke dingen in haar kleine weitje.

Zo op het oog vind ik haar nu prima lopen, maar ik durf haar niet zelf voor te draven op het asfalt, bang dat ze nog steeds erg slecht loopt. Over twee weken moeten we weer terug naar de kliniek dus ik laat het oordeel over aan de DA. De prognose vind ik lastig. Een vriendin zei dat ze iemand kende die nog internationaal endurance reed met een paard met artrose (niet per se spat). De DA durfde nu nog niet echt te vertellen of ze ooit uberhaupt pijnvrij en/of rijdbaar zou zijn, ze wou daar pas over oordelen na het terugzien. Endurance rijden is sowieso van de baan, zelfs áls ze zo goed zou gaan lopen denk ik niet dat ik die gok aan zou durven. Ze mag nu gewoon lekker hobby paard worden en wellicht over een jaar of 2 een veulentje krijgen ofzoiets.

Bij mijn merrie hoor ik aan haar loopje hoe het gaat. Ben er inmiddels zo bekend mee dat ik niet eens hoef te kijken. Zeg tegen mijn DA ook altijd dat ik haar niet longeer om te kijken. We monsteren in de stalgang op betonbodem. Heen en weer, stap en draf. Verder niks.

forestwelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:59

Ik was aan het zoeken naar spat en bloedzuigers en kwam op dit topic.
Mijn menpony is 11 jaar en werd 5 jaar geleden kreupel.
Eerst aantal keer ingespoten maar hielp niet. Alendreolaat infuus een broertje van Tildren hielp wel bij 1 been.
Andere been heeft 2 jaar geduurd maar is vast gegroeid.
Sochtends de stal uit nog wat stijf maar verder rij ik Z dressuur Z vaardigheid en marathon.
Morgen bloedzuigers erop en kijken of er nog iets meer souplesse te realiseren is

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 00:13

Oh vet! Hou ons op de hoogte of je verschil merkt.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 07:01

Ik lees even mee.

Mijn paard heeft ook spat, is behandeld met tildren en corticoïden.
Dat laatste hielp het beste.

Ik geef als supplement TRM Stride. Daar doet hij het erg goed op.
Daarnaast eens in de 6-8 weken naar de fysio en heel goed letten op rechtgerichtheid.

Equisound, laseren (met pen of pads) en polyacrylamide gel (PAAG methode) zijn ook nog te overwegen opties. Ik heb er geen ervaring mee, maar heb me er wel in verdiept alszijnde ‘opties
Genezen zal het nooit maar je kan het wel ondersteunen natuurlijk.

Donald73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:59

Reggledoos schreef:
Oh vet! Hou ons op de hoogte of je verschil merkt.

Vanmorgen bloedzuigers erop gehad, 6 stuks en 1 in zijn lies.
Bloedzuigers bleven erg lang zitten en waren gigantisch dik geworden

Donald73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:00

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:37

Maar dat is toch logisch!? Ze zuigen zich vol bloed

Wat zou dit doen dan?

Donald73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:04

Popstra schreef:
Maar dat is toch logisch!? Ze zuigen zich vol bloed

Wat zou dit doen dan?

In zoverre logisch maar als de doorbloeding echt slecht is bijten ze slecht en moeten teveel moeite doen om bloed te krijgen.
Ze spuiten 70 tot 100 stoffen in voor genezing en pijnstilling.
Nabloeding is juist wenselijk, liefst zien ze er dikke drap met de afvalstoffen uit komen. Dat was nu niet zo heel veel.
Over 2 weken volgende behandeling

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:12

Ik heb het een aantal keer bloedzuigers bij mijn paard gehad. Ik had niet het idee dat het iets deed voor de spat. Plus dat ze inderdaad moeite hebben om te bijten, omdat de doorbloeding bij de sprong gewoon veel minder is omdat het bot veel meer aan de oppervlakte zit.

Hier zijn we uitbehandeld. Het bot lost op ipv dat het vastgroeit. Dus hij staat weer op de duivelsklauw naast glucosamine en magnesium en we genieten nog even van de periode die we hebben. Daar hangt geen termijn aan, klinisch beeld is leidend hierin. Dat kan maanden zijn, mogelijk jaren, maar misschien ook nog maar een week. We gaan het zien.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:06

Interesant Donald, benieuwd of je echt verschil merkt in je paard.

He wat balen Daihyo.. Hopelijk kunnen jullie nog lang samen genieten :(:)

Het is voor ons onderhand bijna twee maanden geleden sinds de diagnose van spat voor mijn 5 jarige merrie. Ze is 1x ingespoten in het gewricht met corticosteroiden, maar kreeg daar de dag erna best hoge koorts van, dus op ons tweede bezoek was mijn DA wat sceptisch om dat weer te gebruiken. Ze was toen ook erg lovend over haar vooruitgang. Sindsdien mogen we weer langzaam wat opbouwen en hebben we nu zo'n 4 weken 30-45 min per dag aan de hand gestapt en de laatste week ook ohz. Dat doet ze erg goed en m'n dame is blij om weer aan het 'werk' te mogen. We hebben haar twee weken geleden voorgedraaft op het harde en helaas nog steeds niet zuiver.. Niet echt kreupel, maar ze kan duidelijk haar ene been niet ver genoeg onder het lichaam zetten dus ze neemt daar een kleinere stap. We mogen deze week weer wat beginnen met draven, op de longe vond ik haar niet goed maar ik wou toch even voelen hoe ze ging ohz op een recht stuk in het bos, en dat viel niet tegen. Wel heeft ze erg last van haar hoeven, aangezien ze nu helemaal blootvoets staat. Ik ga dus hoofboots kopen en tot die tijd nog even blijven stappen en dan kijken hoe ze loopt met boots.

Ik vind vooral de onzekerheid echt slopend, of ze echt pijn heeft of simpelweg stijfheid wat ze er uit moet lopen, konden ze het maar vertellen. Ze loopt zeker een stuk beter dan tijdens de vorige check up bij de kliniek en zelfs beter dan twee weken geleden, en dat bevestigt mijn DA ook op de filmpjes die ik haar heb gestuurd, maar ik had eigenlijk wel een soort van gehoopt en verwacht dat ze beter zou lopen na twee behandelingen en rust. Gelukkig is ze blij op de wei en geeft ze elke dag als ze weer het gras op mag een heuse show weg met flinke bokkensprongen, galop en draf dus ik heb niet het idee dat ze echt veel pijn oid heeft. Ik vind het maar lastig!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:50

Heel eerlijk, ik had nooit de ijzers laten verwijderen als ik jou was.
Paard met pijn in de voeten gaat het lichaam verkeerd belasten.
Door de spat heeft ze zichzelf al verkeerd belast.
Zaak is je paard zo comfortabel mogelijk te laten voelen. Dus ook de voeten.
Daarnaast de spieren goed soepel houden en het belangrijkste, het paard dagelijks te laten bewegen dmv training.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:34

Op de wei, op straat, in de bak en op de zachte bospaden loopt ze gewoon helemaal prima. In stap loopt ze en voelt ze als voordat ze kreupel werd. Ze staat al sinds ze 1.5 is op ijzers (profs getrainde harddraver) en ik vond dit zelf een goed moment om haar hoeven weer in hun natuurlijke staat te laten komen, aangezien ze nu toch eigenlijk 'niks' mag doen en ze zo rustig kan wennen aan het leven zonder ijzers, en ook oa voor een verbeterde circulatie in de hoeven. Helaas hebben wij hier in zweden geen zachte zandpaden zoals in NL :+ Dus het is nu even passen en meten met waar we wel en niet kunnen rijden. 99% vd tijd gaat dat goed, zodra er wat meer stenen op de paden liggen loopt ze gevoelig maar daarvoor ga ik nu dus boots kopen :j

Ze staat 24/7 op de wei en ze heeft de afgelopen paar weken elke dag gewandeld. Nu volgens schema van de DA 'trainen' we 5x per week, en de rest dus lekker op de wei wat ondertussen gelukkig geen postzegeltje meer is :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:03

Goed bezig!!

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:04

Duimen Piekosjj dat de vooruitgang doorzet en het weer helemaal goed komt met haar. Blijft lastig die onzekerheid (herkenbaar hoor).