Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lijsken schreef:Weet je zeker dat jeuk (nog steeds) de oorzaak is van het bijten/schuren? Gezien de heftigheid waarmee hij zichzelf zeer doet moet ik namelijk ook denken aan automutilatie.
Lees bijvoorbeeld de onderstaande links eens. Vind je hier herkenning in? https://lib.ugent.be/catalog/rug01:000831637
https://e-quine.com/uitdagend-gedrag/zelfmutilatie/
BenI schreef:Toen we hem net hadden, was hij met 3 weken jeuk en schuurvrij met de pavo vital, een handje care4life, finecto en druppels van puur.
Na ruim 4 maanden begon het bijten.
We hebben hem een week of 6 overal vanaf gehad zonder verschil.
De auto mutilatie / endorfine is ook een ding waar ik aan denk, maar geen directe oplossing voor heb. Wellicht dat, dat nog komt door een lichamelijk ongemak.
‘s nachts buiten laten is niet echt een optie aangezien ik niet het risico wil lopen dat er een wolf langs komt.
We laten ze afhankelijk van het weer zo lang mogelijk buiten. Ze gaan tussen 7-8 uur naar buiten en tussen 21-23 weer binnen.
Ik heb nog een holistisch da geraadpleegd die aangeeft om zandkuur te geven en dan met phytonics detox en moor aan de slag te gaan om te kijken of daar nog winst te behalen valt met een opschoning van de darmhuishouding en het immuunsysteem te ondersteunen.
Aangezien afvalstoffen afgevoerd worden via urine, mest, longen en huid. Kan dat zeker nog wat doen. Hij heeft daarvoor al wel eea gehad, maar wellicht dat er dus meer nodig is.
Ik ben nog aan het zoeken naar de mogelijkheden die stress kunnen veroorzaken. Met nieuwjaar wel weer carbiet schieten in de buurt gehad, maar dan lopen ze ook gewoon de hele dag buiten en zie je ze eens schrikken (maar geen paniek renpartijen). Voor de rest is het hier rustig en wijzigt ook de samenstelling van de groep niet. En knuffelt hij met beide paarden. En is hij veel in de stallen te vinden om te knabbelen.
sanne1221 schreef:Als eerste zou ik kijken hoe het dier het zonder deken doet. Sommige dieren hebben last van jeuk doordat de deken teveel warmte geeft en er een soort warmtejeuk ontstaat.
Horseloverl schreef:Ik verwacht dat dit monnikspeper is. Ik ben kruidengeneeskundige voor dieren. Langdurig “peper”, dus hitte inbrengen kan dit tot gevolg hebben.
ellepel schreef:waar heeft hij precies jeuk eigenlijk.
waar in de flank?