Ervaringen met Regumate

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:55

Virbagest is idd normaal gezien enkel te gebruiken bij varkens. Bij paarden is het regumate.
Virbagest wordt dan toch bij de paarden ook gebruikt omdat het veel goedkoper is en idd dezelfde stof die erin zit

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:34

Ik volg even.

Ik heb een hele boze merrie. Heel wisselvallig qua karakter ook. Jantje lacht, Jantje huilt.

Ik heb echo van baarmoeder en eierstokken laten maken en uitgebreid bloedonderzoek op hormonen. Was perfect.
En toch gedraagt ze zich bijzonder.

Ik zie haar juist nooit hengstig.
Ze is erg geprikkeld
Springt wel eens op onze andere merrie
Is heel brutaal
Voor de duvel niet bang
Bij opwinding zet ze als een hengst de kap erop en doet een soort Spaanse pas.
Is bijterig
Ontzettend speels. Alles pakken en proeven.

Osteopaat opperde vandaag regumate.
Ben wel benieuwd tegen welk gedrag jullie aanlopen bij jullie merries.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:40

Lastig boemel!

Mijn merrie had in haar hengstige periode koliekachtige verschijnselen, erg gevoelig op de flanken voor aanrakingen, heel veel plassen waardoor haar achterbenen helemaal pikte. Erg plakken aan andere paarden en ze liet zich voor de wagen vallen in complete paniek als ze een bocht door ging (lamoen tegen haar buik)

Nu met regumate nergens last meer van en ik geef nu inmiddels minder als aanbevolen omdat het nu zo goed gaat

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:47

Voor de regumate was mijn merrie levensgevaarlijk. Toen ik haar net had viel het mee, de symptomen werden elke maand erger. Omdat ze net geïmporteerd was, en bij mij een paar keer van stal was verhuisd adviseerde de da steeds om haar eerst te laten settelen maar na een jaar op dezelfde stal bleef het erger worden.

Symptomen op het eind (ze was trouwens het hele jaar door hengstig):
-Ze was niet te poetsen, ze begon dan te happen en trappen, en dan heb ik het over gericht happen en trappen. Als je dan de borstels weglegde en gewoon naast der ging staan was ze gwoon zichzelf en aandacht willen.
-Als je een correctie gaf, oren plat in der nek je omver proberen te lopen of slaan
-Met rijden stilstaan, bokken, stijgeren, slaan naar je been of zelfs bijten in je been.
-Met binnen zetten alle andere paarden weg trappen (menig schade aan hekken, andere paarden en zichzelf aangericht) en bijten.
-Koliek verschijnselen
-De laatste paar maanden voor de Regumate was ze 3 weken per maand hengstig

Ik kan het niet anders omschrijven dan een paard met alleen hormonen zonder hersens. Ze is van zichzelf zeer dominant, maar dat is in het dagelijks leven geen probleem, zolang je maar streng bent en duidelijk de grenzen aangeeft.
Vanaf de eerste dosis Regumate was dit allemaal over, toevallig is ze dit jaar door de dosis heen gebroken en was ze ineens hengstig met alle symptomen net zo hard terug. Ze heeft twee maanden een hogere dosis gehad, en daarna weer op de normale dosis.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 00:27

@boemel: mss gekke vraag, maar wat geef je van voer? Zit er soja in?
Mijn merrie heeft gedurende enkele maanden echt hengstengedrag vertoont. het enige wat veranderd was, was het voer. Van een simpele gerstemengeling, naar sportmix met haver gegaan omdat ze wel wat extra pit mocht hebben. Maar ik kreeg ipv een liever lui dan moe paard eentje dat steigerend en klauwend naar de weide ging, ruzie zocht met de buurpaarden en ipv piepte/gilde brulde. Veranderd naar een graanvrije mix vh zelfde merk, maar geen verschil. Gekeken naar wat er nog verschillend was qua ingrediënten met de vorige muesli en dat bleek getoaste sojabonen te zijn. Van voer veranderd en weg hengstengedrag.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 00:32

Nee, geen soja :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:40

petitparis schreef:
Gekeken naar wat er nog verschillend was qua ingrediënten met de vorige muesli en dat bleek getoaste sojabonen te zijn. Van voer veranderd en weg hengstengedrag.

Supergoed om ook daarnaar te (hebben) gekeken! Er zijn voertjes die ‘bijwerkingen’ geven.
Lees dat ook over Metazoa Muesli en voer met veel zetmeel. Er is een Pavo voertje wat erom bekend staat maar die naam is me helaas ontschoten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:42

Mijn merrie heeft sinds gisteren Regumate.
Hoe lang duurde het bij jullie voordat je verschil merkte?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:16

1 dag :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:53

Hangt er vanaf wanneer in de cyclus je het begint te geven. Geef je het wanneer de hengstigheid opkomt, dan blijven ze in die fase hangen. Niet complete hengstigheid, maar vaak toch nog niet de aangenaamste versie van je merrie.
Start je het op na de hengstigheid wanneer alles "rustig" is, dan blijft de volgende hengstigheid uit. Dus zeker weten of het werkt,die je pas na +/- 3 weken
Laatst bijgewerkt door petitparis op 19-11-24 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:58

Verschilt dat ook niet per paard? De mijne is direct de dag na zo'n gift niet meer hengstig als ik het geef tijdens de hengstigheid en het gedrag komt ook niet meer terug. Ik heb direct een fijn paard terug.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:06

Ja, dierenarts zei ook 3 weken, maar ik hoop eigenlijk eerder wat te merken.
Had keuze uit 150ml of 1 liter. Heb de 150ml genomen :D

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:59

Hier ook met één dag. En zijn op de piek van hengstigheid / eisprong begonnen. (Hadden haar die dag eerst laten scannen om baarmoeder/eierstokken te controleren op cystes/tumoren)

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:02

Eerste dag gelijk. Dat was toevallig ook de eerste dag dat ze hengstig was, dag daarna weer normaal gedrag.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:07

Boemel..... even een heel andere invalshoek : sommige paarden zijn hermafrodiet ( hier op bokt ook 2 volgens mij.....)
misschien is je merrie wel geen merrie....... ook iets om over na te denken......

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:32

ElCamino schreef:
Boemel..... even een heel andere invalshoek : sommige paarden zijn hermafrodiet ( hier op bokt ook 2 volgens mij.....)
misschien is je merrie wel geen merrie....... ook iets om over na te denken......

Dankjewel, daar heb ik zeker over nagedacht en dat ook laten onderzoeken. Ik heb haar dit voorjaar op laten nemen op de kliniek met een vrijbrief te onderzoeken waar haar complexe gedrag vandaan komt.
Alles rondom hormonen en geslachtsorganen was volkomen normaal.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:59

Popstra schreef:
Ik gebruik Venus van Cavalor. Dat werkt goed bij mijn merrie. Ze is een stuk relaxter. Regumate deed niet veel.

Mag ik vragen of je ook ervaring hebt met puur oestro en of Venus vergelijkbaar is?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 09:29

Mijn merrie krijgt sinds dinsdagavond regumate. Daarvoor moest ik wel stoppen met de puur oestro, dus ik hoop dat de regumate aanslaat. Vorige winter was ze zonder puur oestro niet te rijden :(

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:20

Merk je al iets?
Ik ben er nog steeds niet aan begonnen, iets houdt me tegen (naast de achterlijke prijs :') ).

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:58

Nog niet, eigenlijk. Maar er staat drie weken voor, dus we gaan nog even door.

Wat houdt je tegen (los van de kosten inderdaad)?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:10

Mijn jonge merrie had vorig jaar ook heel veel last van haar hormonen.
Dit uitgebreid laten testen en in overleg met de DA regumate opgestart om haar hormonen plat te leggen voor de winter (3 maanden dus), en in het voorjaar te stoppen met regumate zodat haar eigen hormoonhuishouding weer op gang kwam.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:03

Lieser schreef:
Nog niet, eigenlijk. Maar er staat drie weken voor, dus we gaan nog even door.

Wat houdt je tegen (los van de kosten inderdaad)?

Ben benieuwd, hou je ons op de hoogte?

Vooral het feit dat ik niet zeker weet of het allemaal wel 'erg' genoeg is om hieraan te beginnen, laat me twijfelen. Je rommelt toch met de hormonen.
Mijn paard is verder goed te handelen. Er zijn kleine issues, die samen allemaal best een uitdaging zijn. Maar 1 voor 1 bekeken valt het allemaal wel mee. Dus ja, dat is wat me nu tegenhoudt.

Casarell; hoe is dat tot nu toe verlopen?!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:19

Doe ik!
Wat hier de doorslag gaf, was dat ze zelf niet lekker in haar vel zat/zit. Steeds vaker boos, narrig, bokkig. Met rijden is dat vervelend, maar de laatste tijd was ze ook aan de hand steeds dwarser. Voor ons wel te hanteren, maar de mensen van de paddockservice kregen haar niet meer mee.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:24

Ik ben na 12 dagen met de Regumate gestopt.
Mijn paard had enorme diarree en mestwater.

Haar darmen zijn haar zwakke plek en haar mest was eindelijk weer goed op orde.
Dus, ik wilde dit niet verder op de spits drijven en ben gestopt.

Mest is na een paar dagen verbeterd. Mestwater is er helaas nog steeds.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:32

Boemel, ga je nu wel andere dingen proberen? Zoals monnikspeper of puur oestro?