Paard loopt rondjes in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:59

DuoPenotti schreef:
Klinkt als een luchtzuiger een band om doen.... Niet meer van deze tijd.

Niet echt vergelijkbaar, het vast zetten was maar tijdelijk nodig. De endorfine prikkel verleggen zeg maar.....

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:02

Gini schreef:
JoukjeV schreef:
Wij hebben ook een paard gehad die boxwandelde. We hebben het fors kunnen verminderen door, hem op de momenten waarop hij het deed, vast te zetten in de box. Gewoon aan het halster met een halstertouwtje. Hooi in de voerbak en als hij rustig stond te eten weer los. Als hij weer begon, weer vast enz. Is heel intensief geweest en het heeft vast gescheeld dat we de paarden aan huis hebben. Maar het heeft uiteindelijk wel resultaat opgeleverd.

Zonder de volledige situatie te kennen, vind ik dit wel als 'learned helplessness' klinken. Ik zou dit niet zomaar zonder de persoon en het paard te kennen als tip meegeven aan iemand.

Het was niet echt als tip bedoeld.....
Al ben ik met je eens dat het zo opgevat kan worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:08

JoukjeV schreef:
DuoPenotti schreef:
Klinkt als een luchtzuiger een band om doen.... Niet meer van deze tijd.

Niet echt vergelijkbaar, het vast zetten was maar tijdelijk nodig. De endorfine prikkel verleggen zeg maar.....

precies vergelijkbaar dus

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:11

Voor de duidelijkheid, met meer buiten wordt over het algemeen niet bedoeld 'langer in een paddock in zijn eentje', want dan snap ik dat hij daar ook rondjes maakt.
Je wil eigenlijk meer buiten samen met andere paarden en met ruimte.
Heel moeilijk te realiseren in veel gebieden, helemaal in de winter. Maar wel de realiteit.
Ik denk dat een stal met rust en regelmaat; hele dag buiten en snachts op stal met veel ruwvoer, veel verschil zal maken voor je paard.
Maar ik snap ook dat dit niet zomaar te vinden is.

In de huidige situatie ben ik bang dat het een probleem blijft, er is niet veel wat je nog kan doen behalve hooi in hooinetten.
5 x per dag wachten op ruwvoer klinkt stressvol, zoals ruitje ook opmerkt.

meggiemeg

Re: Paard loopt rondjes in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:57

Naar buiten is niet voor elk paard de oplossing. Toen onze fries bij ons kwam was deze gewend om 24 uur per dag op stal te staan. Toen hij kwam was het nog de regelmaat dat ze zolang als het daglicht was dat ze buiten stonden, hele jaar rond, moest wel erg slecht weer zijn wil ik ze naar binnen halen. Na een half uur buiten stond hij al weer klaar bij de stallen om naar binnen te gaan, als hij niet naar binnen kon ging hij ijsberen, heen en weer. Ondanks dat er hooi was en het andere paard daar lekker stond te eten, of zelfs weidegang. Hij moest en zou naar binnen. Het heeft lang geduurd voordat hij van dat idee af was, echt een aantal jaar. Nu staan ze dag en nacht buiten en kunnen ze er zelf voor kiezen of ze binnen gaan staan. Hij staat alleen nog binnen met oud en nieuw 's nachts of als ze ziek zijn. Sommige paarden vinden binnen niet erg, is het vaak alleen de drukte er om heen zoals al genoemd, niet direct bij de ingang maar liever achter aan bij het gangpad en andere dingen die genoemd zijn. Als je merkt dat een paard er moeite mee heeft om alleen te staan haal hem dan niet als eerste naar binnen of als eerste naar buiten, pak deze dan wat later als er al andere paarden aanwezig zijn. Kan vaak al helpen.