PAAG methode - artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:46

@celebi aw dat zou wel heel moeilijk zijn geweest

@annemoortje voor jou ook heel moeilijk geweest , maar idd we hebben dan iig alles gedaan wat mogelijk is of was

@paris_ Dank jecwel ik duim ook voor jouw paardje. Wij staan op de Lingehoeve en hij krijgt daar over twee weken de PAAG.
Heeft jou paard nog bijwerkingen gehad van de PAAG?

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:45

Celebi schreef:
Bij mij was het advies terug op pijnstillers en dan voorzichtig opbouwen in de hoop dat het ongemak niet alleen maar uit het gewricht kwam maar ook de stijve spieren er omheen vanwege het lange stilstaan en de compensatie. Dat deed wel wat maar hij bleef in draf wat onregelmatig. Mocht wel weer verder opbouwen omdat er iets van verbetering was, maar ik ben toen gestopt met de opbouw van de kliniek omdat hij elke keer aan de longeerlijn moest draven en dat vond hij echt heel stom worden. Wilde hem ook niet meer blijven pushen door slechtere dagen, ondanks dat beweging in het algemeen wel leek te helpen. Ben dus een beetje per dag gaan kijken wat hij kon. Wel op sommige dagen nog de oefeningen van de kliniek opgepakt en soms gewoon minder of niks. Geen druk meer. Eigenlijk nu met het goede weer zie ik hem aanzienlijk opknappen en kan ik het wandelen, lange lijnen en zelfs kleine stapritjes weer oppakken. Hij is vrolijker, soepeler en loopt echt zoveel beter. Ik pak hem daardoor nu ook wat meer op omdat dit bij uitstek het moment lijkt te zijn om die spieren sterker te maken en hem daarmee dus ook hopelijk weer het ongemak van de artrose op te kunnen vangen (dat was het idee van de kliniek dat dat mogelijk nog wat ging helpen). Dus ik kijk het echt per dag aan nu en heb pijnmedicatie liggen voor lastige dingen zoals de hoefsmid maar verder gaat het nog prima op een soort semi pensioen nu.

Hebben ze van de kliniek geadviseerd om te longeren?

Dit advies had ik ook gekregen nadat ik van de vorige dierenarts had gehoord dat hij artrose in zijn sprong had . Ik moest 15 min longeren op het harde met een paard met ijzers
Nou dat advies heb ik niet opgevolgd. Ik vind het heel raar advies want het is een zware belasting op de volte en dan ook nog draven op het harde.
Beweging daar ben ik het mee eens want rust is roest maar ik zou eerder kiezen voor rustig stappen evt kleine stukjes draven , aan de hand of rustig buitenrit of bakwerk.
Achteraf ook maar goed dat ik dit advies van longeren niet heb opgevolgd want bij de Lingehoeve zeiden ze dat ik hem daar zeker meer kapot mee had gemaakt als ik dat had gedaan. En de ct scan daar liet dus ernstige artrose zien.

Goed om te lezen dat het wel enigszins goed gaat met je paard, dat is fijn

Celebi

Re: PAAG methode - artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:10

Ja dit was vanuit de kliniek. Wel op het zachte en kort maar tot nu toe vind iedereen het gek, ook mijn eigen dierenarts keek vreemd op. Probeerde het zelf al af te wisselen met aan de hand buiten draven maar dat hield ik ook niet altijd vol met rennen. Daar kreeg ik een blessure van. :+

Achteraf zijn er wel meer gekke dingen geweest hoor. Zo leek het probleem rechtsvoor te zitten en is hij daar behandeld, maar kwam hij niet de buigproef rechtsachter door. Een foto liet iets zien wat dat zou verklaren maar waar ik niks mee kon. Was heel vaag maar heb daar toentertijd op geknikt en dat geloofd. Een paar maanden later werd die achtervoet steeds slechter en ging ik terug en bleken ze na 2 dagen hem ondersteboven te halen het de heup te zijn en waarschijnlijk van het vele stilstaan voor de behandeling van die voorknie werd hij daar slechter op. Uiteindelijk heeft de behandeling op het heupgewricht ook niets uitgehaald maar met weer wat meer gedoseerde beweging en de betere temperaturen lijkt dat nu toch weer iets beter te gaan. Vermoeden is wel dat de schade te groot is om echt met inspuiten wat te bereiken en dat de kosten daar dusdanig hoog van worden dat hij het risico dat het niks doet niet wil nemen.

Binnenkort komt mijn eigen dierenarts weer langs voor entingen en gebit en ga nog eens overleggen wat zij ervan denkt. Simpele dingen als zo'n Osphos injectie zijn bijvoorbeeld nooit ter spraken gekomen en het lijkt me best de moeite waard als ze zeggen dat ze niet weten of het alleen dat ene heupgewricht is. Dan pakt deze injectie in ieder geval alles mee.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:38

Hoi, mijn paard heeft 2 keer polyacrilamide injectie gehad in haar kogelgewricht. De eerste keer weinig effect maar na de tweede keer een paard wat niet meer kreupel loopt in draf (over het algemeen dan, af en toe een dipje maar meestal loopt ze goed). Het laagje wat over het kraakbeen komt zou er altijd moeten blijven zitten. Dus ik denk dat je er op de langere termijn, mits het de pijn wegneemt, effect van moet blijven zien.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:54

Celebi schreef:
Ja dit was vanuit de kliniek. Wel op het zachte en kort maar tot nu toe vind iedereen het gek, ook mijn eigen dierenarts keek vreemd op. Probeerde het zelf al af te wisselen met aan de hand buiten draven maar dat hield ik ook niet altijd vol met rennen. Daar kreeg ik een blessure van. :+

Achteraf zijn er wel meer gekke dingen geweest hoor. Zo leek het probleem rechtsvoor te zitten en is hij daar behandeld, maar kwam hij niet de buigproef rechtsachter door. Een foto liet iets zien wat dat zou verklaren maar waar ik niks mee kon. Was heel vaag maar heb daar toentertijd op geknikt en dat geloofd. Een paar maanden later werd die achtervoet steeds slechter en ging ik terug en bleken ze na 2 dagen hem ondersteboven te halen het de heup te zijn en waarschijnlijk van het vele stilstaan voor de behandeling van die voorknie werd hij daar slechter op. Uiteindelijk heeft de behandeling op het heupgewricht ook niets uitgehaald maar met weer wat meer gedoseerde beweging en de betere temperaturen lijkt dat nu toch weer iets beter te gaan. Vermoeden is wel dat de schade te groot is om echt met inspuiten wat te bereiken en dat de kosten daar dusdanig hoog van worden dat hij het risico dat het niks doet niet wil nemen.

Binnenkort komt mijn eigen dierenarts weer langs voor entingen en gebit en ga nog eens overleggen wat zij ervan denkt. Simpele dingen als zo'n Osphos injectie zijn bijvoorbeeld nooit ter spraken gekomen en het lijkt me best de moeite waard als ze zeggen dat ze niet weten of het alleen dat ene heupgewricht is. Dan pakt deze injectie in ieder geval alles mee.

Jeetje wat een verhaal, vreemd.
Welke kliniek ben je geweest? Mag ook in dm.
Ik zou anders een second opinion doen.

Ik ben ook bij verschillende DA en paardencentrum geweest totdat ik voor een derde opinie bij de Lingehoeve kwam. En gelukkig maar.
Al die tijd ook gelukkig rustig aan gedaan met hem. En sommige adviezen gewoon niet gedaan omdat het niet goed voelde.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:57

Tientjeblij schreef:
Hoi, mijn paard heeft 2 keer polyacrilamide injectie gehad in haar kogelgewricht. De eerste keer weinig effect maar na de tweede keer een paard wat niet meer kreupel loopt in draf (over het algemeen dan, af en toe een dipje maar meestal loopt ze goed). Het laagje wat over het kraakbeen komt zou er altijd moeten blijven zitten. Dus ik denk dat je er op de langere termijn, mits het de pijn wegneemt, effect van moet blijven zien.

Bedankt voor je reactie wat goed dat het voor jou paard geholpen heeft, dit geeft hoop dat het voor mijn ( ons) paard (en) ook gaat werken.

Waar heb jij het laten doen?

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:13

Elias7 schreef:
Tientjeblij schreef:

Bedankt voor je reactie wat goed dat het voor jou paard geholpen heeft, dit geeft hoop dat het voor mijn ( ons) paard (en) ook gaat werken.

Waar heb jij het laten doen?

Bij mij op stal is het gedaan door Frank van Leeuwen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:40

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:02

@paris hoe gaat het nu met jouw paard? Al iets meer verbetering te zien?
Mijne heeft nu bijna 1 week de IRAP en dat doet wel wat. Ook nog pijnstillers
Nog 1 week dan mag hij de PAAG

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:25

Aan welk kostenplaatje moet ik denken voor een injectie met PAAG?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:51

fransje23 schreef:

Dit wil ik ook wel weten en wat de reden is dat je je eerst door een scala van andere dure behandelingen moet werken voordat jouw paard er voor in aanmerking komt.
Als het zo goed werkt, waarom dan niet meteen?

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:03

SjonnieZ schreef:
fransje23 schreef:

Dit wil ik ook wel weten en wat de reden is dat je je eerst door een scala van andere dure behandelingen moet werken voordat jouw paard er voor in aanmerking komt.

Hoeveel het kost kan ik nog niet zeggen mijn paard staat nog op de kliniek en ik moet de rekening nog betalen dat zal zeker niet goedkoop zijn maar heb alles voor hem over.

De reden dat ze bij mijn paard eerst IRAP hebben gedaan was om het gewricht eerst tot rust te brengen.
En dat de PAAG als laatste word gedaan omdat andere dingen niet meer werken als dit erin zit. Dacht ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:19

Elias7 schreef:
En dat de PAAG als laatste word gedaan omdat andere dingen niet meer werken als dit erin zit. Dacht ik.

Volgens mij vooral omdat ze niet weten of andere dingen nog wel kunnen werken na de behandeling met PAAG.
Hoewel er inmiddels toch al wel meer ervaring zou moeten zijn?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:02

Mijn paard is vandaag behandeld met PAAG. Voor hem is het zijn laatste redmiddel. Ik kan over een week of 6 een update geven, dan gaan we terug op controle.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:09

Spannend! Ik ga voor jullie duimen!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 16:51

Ben ik weer.

Als antwoord op de vraag naar het kostenplaatje; ik heb €800 betaald voor 2 injecties in het spronggewricht.
Daar komt natuurlijk nog wel verdoving, consult e.d. bij.

Mijn paard is 5 weken geleden behandeld, we hebben 4 weken 2x 30min per dag gestapt. Verder op stal.
Pittig, mijn brave dodo veranderde in een ontembare draak (begrijpelijk!)

Maar we hebben het overleefd en na een controle filmpje in draf op het zachte, mochten we dagelijks draven aan de longe erbij pakken. Dat doen we nu een week, en eerlijk gezegd ben ik niet super tevreden.
Hij draaft niet lekker weg (ook niet als je voor de 2e keer aandraaft) en het verschilt van dag tot dag. De ene dag zie ik er niks aan en de andere dag wel.

Vandaag maak ik weer nieuwe filmpjes ter controle. Ik ben benieuwd hoe het bij jou verloopt @Change3x, er is ook zo weinig over te vinden helaas. Misschien is bovenstaande wel een 'logische' reactie, misschien ook niet...
Ik had gehoopt (verwacht?) dat het meteen beter zou zijn. Misschien ben ik te snel, misschien heeft het gewoon niet aangeslagen..
Wordt vervolgd. Maar ook voor mijn paard was dit het laatste redmiddel.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 20:26

SjonnieZ schreef:
fransje23 schreef:

En als antwoord hierop, PAAG is relatief nieuw en er is nog niet veel over bekend.
Het zou (minstens/maximaal) 2 jaar in het gewricht aanwezig kunnen blijven. Het schijnt dat kijkoperaties na een injectie met PAAG niet of lastiger mogelijk zijn.

Er zijn behandelingen die minder 'mitsen en maren' hebben, die eerst geprobeerd worden. Vandaar :)

https://paardenkliniekderaaphorst.nl/be ... amide-gel/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 22:46

De kosten vallen mij in ieder geval nog mee.
Als het daadwerkelijk zolang werkt is het zeker de moeite waard.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:08

Mijn paard wordt volgende week voor de 2e keer ingespoten met Paag in het hoefgewricht, 1e keer helaas maar +/- 6 maanden geholpen. Daarvoor heeft ze al Hyaluronzuur gehad.

Zijn er meer, bij wie het vrij snel uitwerkt? Dierenarts was verbaasd dat het snel terug was, aangezien het ongeveer 2 jaar moet helpen. In het afgelopen halfjaar meer bezig geweest met het opbouwen, om der heel te houden, maar mocht schijnbaar niet baten..

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 14:14

Jeetje wat rot ierr, dat verwacht je ook niet. Geloof dat er in dit topic ook iemand had gereageerd waarbij het paard 2x was ingespoten- en toen dus wel werkte.
Zou het kunnen dat het wellicht niet helemaal op de juiste plek is gespoten? Mijn dierenarts zei dat dit heel erg nauw komt. Bij mijn paard is eerst een echo gemaakt om de juiste plek te localiseren.

Voor mijn paard is het inmiddels iets meer dan 2 maanden geleden en het ging met ups en downs.
Ene dag zag ik ons wel weer rondjes rijden, andere dag had ik al bedacht waar hij zijn oude dag mocht slijten…. En weer een andere dag heb ik snuffend wat paardencrematoria opgezocht :+
Hij lijkt nu best goed te lopen en zit volgens mij erg goed in z’n vel. Paard is er gelukkig eentje die om het minste geringste wel zijn mening geeft als het ‘m niet aanstaat; dus dat is mijn graadmeter. :')

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 14:15

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 14:17

Als aanvulling op ierr, zou het spul zichtbaar zijn op een echo?
Ik dacht dat het sowieso nooit meer uit het lichaam kon verdwijnen. Maar met een echo kan je misschien wel checken waar het nog wel zit… want het zal niet helemaal opgelost zijn na 6 maand (als dat uberhaupt al kan)

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:23

Paris_ schreef:
Jeetje wat rot ierr, dat verwacht je ook niet. Geloof dat er in dit topic ook iemand had gereageerd waarbij het paard 2x was ingespoten- en toen dus wel werkte.
Zou het kunnen dat het wellicht niet helemaal op de juiste plek is gespoten? Mijn dierenarts zei dat dit heel erg nauw komt. Bij mijn paard is eerst een echo gemaakt om de juiste plek te localiseren.

Voor mijn paard is het inmiddels iets meer dan 2 maanden geleden en het ging met ups en downs.
Ene dag zag ik ons wel weer rondjes rijden, andere dag had ik al bedacht waar hij zijn oude dag mocht slijten…. En weer een andere dag heb ik snuffend wat paardencrematoria opgezocht :+
Hij lijkt nu best goed te lopen en zit volgens mij erg goed in z’n vel. Paard is er gelukkig eentje die om het minste geringste wel zijn mening geeft als het ‘m niet aanstaat; dus dat is mijn graadmeter. :')

Ik hoop dat het volgende week bij de 2e behandeling ook goed aanslaat en het gewoon kan rekken naar 2 jaar.. paard is nu 15. Als ik het niet behandel blijft ze voor de rest van haar leven kreupel.. ;(

Lijkt me niet dat ze mis hebben geprikt, want het heeft aan het begin gewoon goed geholpen, en je zag met bochtjes draaien helemaal niks meer ervan.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:28

Paris_ schreef:
Als aanvulling op ierr, zou het spul zichtbaar zijn op een echo?
Ik dacht dat het sowieso nooit meer uit het lichaam kon verdwijnen. Maar met een echo kan je misschien wel checken waar het nog wel zit… want het zal niet helemaal opgelost zijn na 6 maand (als dat uberhaupt al kan)

Ze hebben geen echo gemaakt, voorgaande keren wel, maar het is de zelfde blessure die continu weer terug komt en op begint te spelen. Hebben vandaag alleen foto's gemaakt, en was iets verslechterd, artrose en in het hoefgewricht.. Loop al 3 jaar met dit probleem, dat het een poosje goed gaat, en dan weer terug komt.

Afgelopen 3 jaar ook niet meer intensief gereden of 'aan het werk gezet' & bijna niet meer gesprongen, zoals vroeger toen ze nog gewoon in de springsport liep.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:19

Hoe gaat het nu met de paarden die behandeld zijn?