Röntgen buik - zand in darmen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:51

Art_Ificious schreef:
Ik heb gemicroniseerde lijnzaadvlokken kan dit ook als zandwegkuur gegeven worden of zijn hele lijnzaadjes of psyliumzaad beter?

Ik gaf al wel telkens 100 gram onder het voer. Maar 100 gram is natuurlijk te weinig als kuur. Ik gaf het meer om de draver te doen aankomen ivm de extra vetten die lijnzaad bevat.

Ik zou echt kijken of ze psyllium eten, dat is tot nu toe het meest effectief.

Mijn merrie kreeg ook lijnzaad, zowel gemicroniseerd als hele zaadjes. Zij had echt zand. Dat kwam pas los met psyllium (gezien op de foto’s).

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:09

ivy_power89 schreef:
Kaitlyn schreef:
Maar hoeveel gaf je? Van de ruitersport en wat zij aanraden?

Ik geef pharmahorse, zandkuur is 10 schepjes per dag "(en 1 schepje is 10gram ) voor 7 dagen.
En dat deed ik eens in de 4 tot 6 weken afhankelijk van het jaargetij.

Dan ben je helaas echt in de marketing truc belandt en heb je voor niks je geld uitgegeven. -O-
ALS pharmahorse al uit 100% Psylium bestaat (dat moet ik opzoeken) dan heb je met 10 schepjes van 10 gram per dag, maar 100 gram per dag gegeven.
Als jouw Fries 600 kilo weegt, dan had je minimaal 300 gram per dag moeten voeren tot zelfs 600 gram bij zand.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:14

Voor de verandering is de pharmahorse wel 100% psyllium husk, maar dat maakt de uitkomst niet anders: 100 gram voor 600 kg paard is te weinig.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:29

Jeetje wat een zand in de darmen! :oo Hadden jullie paarden op opgezette, harde buik? Die van mij lijkt net 4/5 maanden drachtig en is echt niet dik. Ik dacht altijd een flinke hooibuik, maar nou zit ik toch te twijfelen of ze misschien wel vol met zand zit....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:50

Hilary schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik heb gemicroniseerde lijnzaadvlokken kan dit ook als zandwegkuur gegeven worden of zijn hele lijnzaadjes of psyliumzaad beter?

Ik gaf al wel telkens 100 gram onder het voer. Maar 100 gram is natuurlijk te weinig als kuur. Ik gaf het meer om de draver te doen aankomen ivm de extra vetten die lijnzaad bevat.

Ik zou echt kijken of ze psyllium eten, dat is tot nu toe het meest effectief.

Mijn merrie kreeg ook lijnzaad, zowel gemicroniseerd als hele zaadjes. Zij had echt zand. Dat kwam pas los met psyllium (gezien op de foto’s).

2 van de 3 eten de psyliumzaad maar 1 dus niet wel eet hij de lijnzaadvlokken.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 23:15

ivy_power89 schreef:
Kaitlyn schreef:

Ik geef pharmahorse, zandkuur is 10 schepjes per dag "(en 1 schepje is 10gram ) voor 7 dagen.
En dat deed ik eens in de 4 tot 6 weken afhankelijk van het jaargetij.

Dan ben je helaas echt in de marketing truc belandt en heb je voor niks je geld uitgegeven. -O-
ALS pharmahorse al uit 100% Psylium bestaat (dat moet ik opzoeken) dan heb je met 10 schepjes van 10 gram per dag, maar 100 gram per dag gegeven.
Als jouw Fries 600 kilo weegt, dan had je minimaal 300 gram per dag moeten voeren tot zelfs 600 gram bij zand.

Pharmahorse is de husk en echt geen toevoegingen, dus mocht het zwel vermogen van 3x kloppen dan zit je precies op de onderhoudsdosis. Dus voor echt veel zand mogelijk te weinig.

Ik heb deze altijd gevoerd, maar heb nu een keer zaadjes. Ik ben benieuwd of je verschillen merkt ertussen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:18

interessant topic dit.
Maar roept bij mij wel een vraag op:
Kan het ook echt kwaad, dat zand in de darmen? Want nu worden probleem paarden dus 'plots' op de rontgen foto gezet en vinden ze zand. Logische? gevolg trekking is lijkt dan: het probleem komt van het zand. Maar is dat ook zo? Zeggen die dierenartsen daar iets van?

Of zijn de klachten bij alle 'met zand geconstateerde' paarden meteen weg na de behandeling en is dat je 'bewijslast'?
Of moet je dan nog andere aanpassingen doen aan dieet etc?
Gewoon nieuwsgierig.

MarjanB

Re: Röntgen buik - zand in darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:23

Nou ja die van mij had enorme koliek er door, darm was al verplaatst.

Mijn nieuwe merrie nu ook niet lekker in orde en zat in de staak toen ik haar kocht
Links onder is zand (het witte)
Afbeelding
Afbeelding

Gek genoeg kan ik nu opstappen en vrij snel aandraven zonder verzet. Terwijl ik eerst niet bij het krukje weg kon komen.. zeg het maar.
Daarbij het zand schuurt in de darm en zorgt voor irritatie. En het gebeurt soms dat de darm al zo verzwakt is als ze een paard gaan opereren dat ie gewoon open knapt als de arts de darm wil pakken. Kan zo 40 kilo zand in zitten.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:25

Die 20kg die die van mij in zn darm had kon problemen geven uiteindelijk ja...
Want deze zat zo vol, dat hij met rollen bijv een slag in de darm.kon krijgen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:55

Freyr schreef:
Pharmahorse is de husk en echt geen toevoegingen, dus mocht het zwel vermogen van 3x kloppen dan zit je precies op de onderhoudsdosis. Dus voor echt veel zand mogelijk te weinig.

Ik heb deze altijd gevoerd, maar heb nu een keer zaadjes. Ik ben benieuwd of je verschillen merkt ertussen.

Ik heb het hier dus met mijn dierenarts over gehad, en die gaf aan dat de zaadjes voeren toch echt wel effectiever is dan husk. Dat heeft ermee te maken dat de zaadjes pas later hun werk gaan doen en de husk al veel eerder gaat "opnemen" en dus minder zand meeneemt naar buiten. Vooral als je het in een slobber voert, zoals de meeste paarden het prefereren te eten. Hij sprong zowat een gat in de lucht dat mijn paard ze bij voorkeur droog eet. :=

pol013 schreef:
interessant topic dit.
Maar roept bij mij wel een vraag op:
Kan het ook echt kwaad, dat zand in de darmen? Want nu worden probleem paarden dus 'plots' op de rontgen foto gezet en vinden ze zand. Logische? gevolg trekking is lijkt dan: het probleem komt van het zand. Maar is dat ook zo? Zeggen die dierenartsen daar iets van?

Of zijn de klachten bij alle 'met zand geconstateerde' paarden meteen weg na de behandeling en is dat je 'bewijslast'?
Of moet je dan nog andere aanpassingen doen aan dieet etc?
Gewoon nieuwsgierig.

Mijn paard had geen klachten en werd na een fanatieke springles ineens niet fit en ging heel snel achteruit. Ondanks dat ze zeer regelmatig een zandkuur kreeg omdat ik haar af en toe zand zag likken.

Afbeelding
's Avonds op de kliniek nadat ze thuis al pijnstillers, paraffine en spierverslappers had gehad.

Afbeelding
Net na de operatie

Afbeelding
Hevige complicaties ;(

Afbeelding

Afbeelding

Hoe ze extreem vermagerde in 1 week tijd.

Het was zwaar, loodzwaar, ondanks dat ze uiteindelijk top is hersteld. Je kunt je wel voorstellen dat ik extreem voorzichtig geworden ben. Zand is een sluipmoordenaar, en in de kliniek zagen ze de laatste jaren steeds meer gevallen voorbij komen. Droge zomers en te korte weides waren hier onder andere een groot gevolg van. Overigens bij mijn paard niet, zij had wit zand in haar darmen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:05

Je ziet het ook steeds meer omdat steeds meer paarden alleen op paddocks gehouden worden. ''Vroeger'' stonden de paarden zomers op de volle weides en swinters op stal of op de winterweide waar dan ook nog gras was.

Nu zie je steeds vaker dat paarden jaarrond op een paddock staan en dan nog erger als ze ook weinig eten krijgen daarop.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:21

Spenk schreef:
Je ziet het ook steeds meer omdat steeds meer paarden alleen op paddocks gehouden worden. ''Vroeger'' stonden de paarden zomers op de volle weides en swinters op stal of op de winterweide waar dan ook nog gras was.

Nu zie je steeds vaker dat paarden jaarrond op een paddock staan en dan nog erger als ze ook weinig eten krijgen daarop.

:j

En daarbij. Vroeger als het regende regende het vaak matig de hele dag.
Nu heb je vaak van die stortbuien waarin zand omhoog spettert, ook op gras.
En daarmee in de wei alsnog zand binnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:23

Ja en ook weer de overbevolking op de weides en paddocks. Mensen met 1 hectare aan grond maar waar wel 40 dieren op gehouden moeten worden. Dan wordt het ook veel sneller een modderbende.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:19

Mijn pony had sinds gisteren eind middag kramp koliek. Gisteren met colosan weer de oude, vanmorgen was ze echter heel slecht. De da vermoed ook zand, komende donderdag gaan we voor een foto naar de kliniek. Ik begin wel albast met een zandweg kuur, als ze goed blijft gaan in t weekend.