Freyr schreef:Pharmahorse is de husk en echt geen toevoegingen, dus mocht het zwel vermogen van 3x kloppen dan zit je precies op de onderhoudsdosis. Dus voor echt veel zand mogelijk te weinig.
Ik heb deze altijd gevoerd, maar heb nu een keer zaadjes. Ik ben benieuwd of je verschillen merkt ertussen.
Ik heb het hier dus met mijn dierenarts over gehad, en die gaf aan dat de zaadjes voeren toch echt wel effectiever is dan husk. Dat heeft ermee te maken dat de zaadjes pas later hun werk gaan doen en de husk al veel eerder gaat "opnemen" en dus minder zand meeneemt naar buiten. Vooral als je het in een slobber voert, zoals de meeste paarden het prefereren te eten. Hij sprong zowat een gat in de lucht dat mijn paard ze bij voorkeur droog eet.
pol013 schreef:interessant topic dit.
Maar roept bij mij wel een vraag op:
Kan het ook echt kwaad, dat zand in de darmen? Want nu worden probleem paarden dus 'plots' op de rontgen foto gezet en vinden ze zand. Logische? gevolg trekking is lijkt dan: het probleem komt van het zand. Maar is dat ook zo? Zeggen die dierenartsen daar iets van?
Of zijn de klachten bij alle 'met zand geconstateerde' paarden meteen weg na de behandeling en is dat je 'bewijslast'?
Of moet je dan nog andere aanpassingen doen aan dieet etc?
Gewoon nieuwsgierig.
Mijn paard had geen klachten en werd na een fanatieke springles ineens niet fit en ging heel snel achteruit. Ondanks dat ze zeer regelmatig een zandkuur kreeg omdat ik haar af en toe zand zag likken.

's Avonds op de kliniek nadat ze thuis al pijnstillers, paraffine en spierverslappers had gehad.

Net na de operatie

Hevige complicaties

Hoe ze extreem vermagerde in 1 week tijd.
Het was zwaar, loodzwaar, ondanks dat ze uiteindelijk top is hersteld. Je kunt je wel voorstellen dat ik extreem voorzichtig geworden ben. Zand is een sluipmoordenaar, en in de kliniek zagen ze de laatste jaren steeds meer gevallen voorbij komen. Droge zomers en te korte weides waren hier onder andere een groot gevolg van. Overigens bij mijn paard niet, zij had wit zand in haar darmen zitten.