Rollen met volle maag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 11:19

Ik vond sp vooral heel snel verzuren waardoor het paard het niet meer at. Soms was het zo dat zodra de aanbevolen weektijd was verstreken, dat het dan al zuur was terwijl hij nog geen kans van eten had gehad. Voor mij nooit meer sp. Toen was een zak nog rond de 11,- maar als ik zie wat het nu kost vind ik het veel geld voor weinig kwaliteit. Maar zoals gezegd, dat is mijn persoonlijke mening.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 14:44

henshem schreef:
Tip: Masters senior is net zoiets als seniores priores en wordt vaak beter gegeten.

Dit komt zo te zien qua hoeveelheid op SP neer?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 15:13

Marije_jiplover schreef:
Die van mij vond overigens de fibre nuggets niet zo lekker als de grasbrokken van Hartog (en deze waren per 20 kg een stuk voordeliger) en die deed het dus echt goed op gehakselde ruwvoer van Hartog, ik meen dat die 2-3 jaar terug een stuk voordeliger in gebruik waren dan de nuggets van Pavo, geen idee hoe dat nu is.

Ik heb eens even gekeken, en als ik het goede product heb gevonden, Senior van Hartog, zal het waarschijnlijk wel vet in prijs omhoog gegaan zijn want…
Er zit 15 kilo in een pak en ze adviseren 1-1,3 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht. Prijs per pak: € 21,25. Uitgaande van een paard van 600 kilo dat dan 7,8 kilo wegknaagt per dag kom ik per maand op..… € 318,75 :=
Zijn er überhaupt mensen die dit kunnen betalen of heb ik me ergens misrekend?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:01

Ze bedoeld deze
https://www.hartog-lucerne.com/krachtvo ... k/grasbrok

Jij bedoeld denk ik deze
https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... are-senior

Maar die onderste is wel heel mooi spul om ook bij te geven.

De bovenste is ook goed, maar geef zelf toch liever een grasbrok met stukjes. Die hebben een hogere ruwe vezels gehalte. Vind ik erg belangrijk als ze bijvoorbeeld bijna geen hooi meer eten.
Dan heb je bv
Myo protein flakes of Pavo fibrenuggets.

Hier ook een zelf menger.

Ik geef
Myo protein flakes 1/2 schep
Bietenpulp brok 1/2 schep
Haverschilpellets brok 1/2 schep
vitalbix breed and grow 1/2 schep
Pavo vital
Hand fibermix van vitalbix er door voor nog meer vezels.

Nu 1 keer per dag.
Z staat verder op het gras.
In de winter verwacht ik 3 keer per dag. En nog hooi wat ze weg krijgt. Van een plakje eet ze de helft ongeveer op en de helft laat ze weer vallen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:56

dorothea schreef:
Marije_jiplover schreef:
Die van mij vond overigens de fibre nuggets niet zo lekker als de grasbrokken van Hartog (en deze waren per 20 kg een stuk voordeliger) en die deed het dus echt goed op gehakselde ruwvoer van Hartog, ik meen dat die 2-3 jaar terug een stuk voordeliger in gebruik waren dan de nuggets van Pavo, geen idee hoe dat nu is.

Ik heb eens even gekeken, en als ik het goede product heb gevonden, Senior van Hartog, zal het waarschijnlijk wel vet in prijs omhoog gegaan zijn want…
Er zit 15 kilo in een pak en ze adviseren 1-1,3 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht. Prijs per pak: € 21,25. Uitgaande van een paard van 600 kilo dat dan 7,8 kilo wegknaagt per dag kom ik per maand op..… € 318,75 :=
Zijn er überhaupt mensen die dit kunnen betalen of heb ik me ergens misrekend?

Dat is een hoeveelheid als je geen hooi meer zou voeren (dus dat kan je zien als besparing). Als ze gewoon hooi eten ligt de hoeveelheid veel lager.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 09:38

Voor mij dan helaas niet, hooi zit bij stalgeld inbegrepen. En hij eet al nauwelijks hooi trouwens - meer voor het idee dat hij wat te kauwen heeft.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:01

Maar dan zou je van SP ook 1kg per 100kg = 6kg SP moeten voeren (voor de vergelijking dan). Zo te lezen voer je dat ook niet toch? Dan is het niet gek dat hij niet aan komt, want hij krijgt te weinig eten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:21

het blijft een rekensom wat voeren betreft.

even simpel gedaan… stel:
als een paard uitsluitend hooi zou eten dan zou het op ongeveer 12 kilo per dag moeten komen om op een bepaald gewicht te blijven.
maar als er van dat hooi ongeveer de helft of meer niet in gaat omdat ze het eenvoudig niet kunnen doorslikken dan moet je dat dus gaan aanvullen.

dan zou dat dus aanvullen zijn van 6 kilo.
1 schep (sorry moet kilo zijn)priores vervangt 1 kilo ruwvoer.
dus zou je op 6 kilo per dag uitkomen :j

hier een van ongeveer 500 kilo.
die eet ongeveer 3 kilo ruwvoer op een dag nog weg.
die vul ik aan met 3x daags :

1 schep fibernuggets
1 schep seniores priores ( of equifyt zupa)
1 schep muesli (willekeurig merk)

dat is dan ongeveer 6 kilo er per dag bij en dan blijft ze goed op gewicht.
ik doe er winters vaak nog wel wat extra fibernuggets bij in een bak voor de nacht zodat ze wat meer binnenkrijgt.
kwa kosten zit ik op ongeveer tussen de 150 en 200 euro per maand wat over de gewone stalkosten heen komt.
bij ons zit hooi ook bij de prijs in,heb wel het geluk dat er gesneden hooi gevoerd word en mijn merrie daar nog wat van mee kan pikken.
lang hooi kan ze helemaal niks mee
Laatst bijgewerkt door ellepel op 13-08-23 10:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:29

Kan hij nog brok eten?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:32

Een schep is geen 1kg. Eerder 700gr

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:43

klopt, en vaak staat er op de site van het voer ook nog wel wat een voerschep met dat voer weegt :j
sorry,heb mijn bericht net aangepast. ik zeg schep,maar bedoel kilo

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:07

dorothea schreef:
Ibbel schreef:
Is het een mogelijkheid om een 30 liter metselton met ruwvoervervanger te laten geven als de rest van de stal hun avondhooi krijgt? Dan kan hij dat gedurende de nacht wegwerken. Extra voerbeurt en de hele nacht de tijd om het weg te werken.
Iets in de trant van geweekte grasbrok, al dan niet aangevuld met zemelen, bietenpulp, lucerne en muesli-voor-de-lekker, op geleide van wat-ie lekker vindt.
En voer je ook olie bij? Beste dikmaker die er is voor schrale paarden met een slecht gebit. Zo heb ik mijn oude merrie-zonder-kiezen de winters doorgesleept tot ze overleed.

Heb net even gekeken voor een ruwvoervervanger, maar als ik bijvoorbeeld Fibre Nuggets bij ga voeren (en nou staat me bij dat hij die niet lekker vindt) dan wordt het financieel wel een dingetje. € 20 per zak en hij blijft eten. Olie nog niet bijgevoerd, zal ik morgen gelijk mee beginnen.

Zal niet voor niets zijn dat hij blijft eten, als hij mager is heeft hij nog te weinig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:24

dorothea schreef:
Ik weet niet in welke hoeveelheden het gegeven moet worden maar als dit hetzelfde is als de SP ga ik failliet 8)7

Pb gedaan met advies wat een dealer mij stuurde

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:29

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 13:44

Ik heb een schep SP nagewogen, dit komt op ongeveer een kilo. Daar krijgt hij er minimaal 4 per dag van, en dit wordt aangevuld met 4 scheppen Nutrimash. Dit verdeeld over 2 maaltijden. En daarnaast krijgt hij nog een schep Nutrimash aangevuld met anderhalve schep 18+, en dat is ongeveer een emmer vol (ook geweekt dus). In totaal dus aan slobber 5 emmers per dag. En, waar mogelijk Fibermix. Het hooi wat nu gevoerd wordt is net stro dus dat krijgt hij echt niet weg. Ik vind hier en daar nog wat fijner hooi dus dat krijgt hij er ook nog bij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:55

dorothea schreef:
Nee, hij krijgt per maaltijd 10 liter. De laatste maaltijd voor het slapengaan krijgt hij minder, een halve emmer. In principe zou hij 3x daags 2 scheppen Seniores Priores moeten krijgen maar dat krijg ik er bij hem niet in omdat hij het niet te vreten vindt. Dus hij krijgt er 4-en een half, aangevuld met Nutrimash. En hij eet alles met smaak op.

Niemand iets gezegd over het risico van een maagoverlading? Daar zou ik met deze hoeveelheden eerder bang voor zijn.
Standaard is 3 liter/kilo per voerbeurt.
Ik heb meegemaakt op een stal waar een paard per ongeluk 2 x de voerbeurt in 1 x kreeg omdat iemand dacht dat hij niet gevoerd was. Paard heeft t niet overleefd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:01

ja maar wacht even,als je slobber geeft dan heb je met een emmer vol dus wel een tien liter.
en die 10 liter slobber gaat er als het goed is niet in tien minuten in wat bij krachtvoer wel vaak zo is.
de ruwvoervervanger slobber word erg traag gegeten ,meest zo tussen een half uur en drie kwartier doen ze er over.
en dan gaat dat verhaal,van die maagoverlading denk ik niet op.( anders was die van mijn paard al geknapt vrees ik : :')

het is echt heel normaal dat oudere paarden per voerbeurt een emmer slobber wegwerken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:34

ellepel schreef:
ja maar wacht even,als je slobber geeft dan heb je met een emmer vol dus wel een tien liter.
en die 10 liter slobber gaat er als het goed is niet in tien minuten in wat bij krachtvoer wel vaak zo is.
de ruwvoervervanger slobber word erg traag gegeten ,meest zo tussen een half uur en drie kwartier doen ze er over.
en dan gaat dat verhaal,van die maagoverlading denk ik niet op.( anders was die van mijn paard al geknapt vrees ik : :')

het is echt heel normaal dat oudere paarden per voerbeurt een emmer slobber wegwerken

Als ik lees wat ie er allemaal nog bij krijgt vind ik het erg veel over 3 voerbeurten. De meeste paarden eten allemaal wel op, maar het is altijd wel een risico vind ik.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:45

Ik en vele andere met mij die oudere paarden hebben. Doen dit al jaren zo.

In principe geef ik 2 kilo voer per emmer met het water wordt dit dan een emmer vol. Ze doet hier ongeveer 45 minuten over om dit op te eten.

Als je minder geeft krijgt je paard te weinig eten. Of je moet 10 keer per dag kleine beetjes geven. Maar zelf sl staan ze dan huis is dat niet te doen.

Maar als je een paard 1 of 2 kilo krachtvoer geeft wat hij in 10 minuten op eet. Kan hij net zo goed daarna 5 liter water drinken. Dat tel je eigenlijk niet mee.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 15:37

Babootje schreef:
Niemand iets gezegd over het risico van een maagoverlading? Daar zou ik met deze hoeveelheden eerder bang voor zijn.
Standaard is 3 liter/kilo per voerbeurt.
Ik heb meegemaakt op een stal waar een paard per ongeluk 2 x de voerbeurt in 1 x kreeg omdat iemand dacht dat hij niet gevoerd was. Paard heeft t niet overleefd.

Volgens mijn DA stopt hij vanzelf als hij vol zit. Hij moet eten. En SP alleen gaat er niet in. Maar ik zal het eens voorleggen morgen bij de DA, even kijken wat zij erover zegt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:40

Zit je met de nutrimash niet ver boven de aanbevolen hoeveelheid van 1 tot 2kg per dag?
Mijn ervaring is niet dat nutrimash echt aanzet. Ik heb zelf wel goede ervaringen met fibrebeet. Dat geef ik mijn 32jarige en dat eet ze met veel smaak.
Kan misschien ook wel moeite zijn om zelf te kijken of je ergens hooi kan kopen dat naar je zin is. Deed ik ook toen ik nog op pension stond.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 15:41

De maag van een paard heeft een inhoud van ongeveer 8-15 liter. De maag kan niet zoals de slokdarm oprekken en is relatief klein in verhouding tot de grote van het paard. Om die reden moet een paard ook veel kleine porties per dag eten - dus hij zou 10 liter moeten kunnen hebben.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 15:42

manzano schreef:
Zit je met de nutrimash niet ver boven de aanbevolen hoeveelheid van 1 tot 2kg per dag?
Mijn ervaring is niet dat nutrimash echt aanzet. Ik heb zelf wel goede ervaringen met fibrebeet. Dat geef ik mijn 32jarige en dat eet ze met veel smaak.
Kan misschien ook wel moeite zijn om zelf te kijken of je ergens hooi kan kopen dat naar je zin is. Deed ik ook toen ik nog op pension stond.

Ik weet het, maar zonder Nutrimash eet hij geen SP. :(
Het is dus gewoon een dure smaakmaker.
Maar fibrebeet is toch alleen een ruwvoervervanger? En volgens mij lust hij dat helemaal niet. Dus dat moet ik ook weer gaan aanvullen met allerhande ander spul. Enig voordeel is wel dat het korter hoeft te weken. Misschien toch weer het proberen waard.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:52

Je hebt speedibeet en fibrebeet. Fibrebeet is de "lekkere" van de 2.
Maar waarvoor voer je nu precies zoveel SP dan? Toch ivm te weinig hooi? Qua vitamines ed ben je nu enorm aan het overvoeren door de hoeveelheden en dat is ook niet gezond. Dus zou voor vervanging van je hooi juíst een ruwvoervervanger nemen en dan bijv aanvullen met wat balancer achtigs. Eet hij helemaal geen brok? Pavo vital is niet duur en hoef je weinig van te geven. Kan je vast ook door de slobber geven.
Anders heb je nog vitalstyle oerbalans die ook in poedervorm is om door de slobber te doen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:13

Babootje schreef:

Dit is waarschijnlijk voer in droge vorm geweest. Paard eet dan door omdat de maag nog niet vol is. Voer gaat door het vocht in de maag uitzetten en dan heb je een probleem.

Dit probleem heb je met geweekt voer niet.