Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marije_jiplover schreef:Die van mij vond overigens de fibre nuggets niet zo lekker als de grasbrokken van Hartog (en deze waren per 20 kg een stuk voordeliger) en die deed het dus echt goed op gehakselde ruwvoer van Hartog, ik meen dat die 2-3 jaar terug een stuk voordeliger in gebruik waren dan de nuggets van Pavo, geen idee hoe dat nu is.
dorothea schreef:Marije_jiplover schreef:Die van mij vond overigens de fibre nuggets niet zo lekker als de grasbrokken van Hartog (en deze waren per 20 kg een stuk voordeliger) en die deed het dus echt goed op gehakselde ruwvoer van Hartog, ik meen dat die 2-3 jaar terug een stuk voordeliger in gebruik waren dan de nuggets van Pavo, geen idee hoe dat nu is.
Ik heb eens even gekeken, en als ik het goede product heb gevonden, Senior van Hartog, zal het waarschijnlijk wel vet in prijs omhoog gegaan zijn want…
Er zit 15 kilo in een pak en ze adviseren 1-1,3 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht. Prijs per pak: € 21,25. Uitgaande van een paard van 600 kilo dat dan 7,8 kilo wegknaagt per dag kom ik per maand op..… € 318,75![]()
Zijn er überhaupt mensen die dit kunnen betalen of heb ik me ergens misrekend?
dorothea schreef:Ibbel schreef:Is het een mogelijkheid om een 30 liter metselton met ruwvoervervanger te laten geven als de rest van de stal hun avondhooi krijgt? Dan kan hij dat gedurende de nacht wegwerken. Extra voerbeurt en de hele nacht de tijd om het weg te werken.
Iets in de trant van geweekte grasbrok, al dan niet aangevuld met zemelen, bietenpulp, lucerne en muesli-voor-de-lekker, op geleide van wat-ie lekker vindt.
En voer je ook olie bij? Beste dikmaker die er is voor schrale paarden met een slecht gebit. Zo heb ik mijn oude merrie-zonder-kiezen de winters doorgesleept tot ze overleed.
Heb net even gekeken voor een ruwvoervervanger, maar als ik bijvoorbeeld Fibre Nuggets bij ga voeren (en nou staat me bij dat hij die niet lekker vindt) dan wordt het financieel wel een dingetje. € 20 per zak en hij blijft eten. Olie nog niet bijgevoerd, zal ik morgen gelijk mee beginnen.
dorothea schreef:Nee, hij krijgt per maaltijd 10 liter. De laatste maaltijd voor het slapengaan krijgt hij minder, een halve emmer. In principe zou hij 3x daags 2 scheppen Seniores Priores moeten krijgen maar dat krijg ik er bij hem niet in omdat hij het niet te vreten vindt. Dus hij krijgt er 4-en een half, aangevuld met Nutrimash. En hij eet alles met smaak op.
ellepel schreef:ja maar wacht even,als je slobber geeft dan heb je met een emmer vol dus wel een tien liter.
en die 10 liter slobber gaat er als het goed is niet in tien minuten in wat bij krachtvoer wel vaak zo is.
de ruwvoervervanger slobber word erg traag gegeten ,meest zo tussen een half uur en drie kwartier doen ze er over.
en dan gaat dat verhaal,van die maagoverlading denk ik niet op.( anders was die van mijn paard al geknapt vrees ik :![]()
het is echt heel normaal dat oudere paarden per voerbeurt een emmer slobber wegwerken
Babootje schreef:Niemand iets gezegd over het risico van een maagoverlading? Daar zou ik met deze hoeveelheden eerder bang voor zijn.
Standaard is 3 liter/kilo per voerbeurt.
Ik heb meegemaakt op een stal waar een paard per ongeluk 2 x de voerbeurt in 1 x kreeg omdat iemand dacht dat hij niet gevoerd was. Paard heeft t niet overleefd.
manzano schreef:Zit je met de nutrimash niet ver boven de aanbevolen hoeveelheid van 1 tot 2kg per dag?
Mijn ervaring is niet dat nutrimash echt aanzet. Ik heb zelf wel goede ervaringen met fibrebeet. Dat geef ik mijn 32jarige en dat eet ze met veel smaak.
Kan misschien ook wel moeite zijn om zelf te kijken of je ergens hooi kan kopen dat naar je zin is. Deed ik ook toen ik nog op pension stond.
Babootje schreef:Ik heb meegemaakt op een stal waar een paard per ongeluk 2 x de voerbeurt in 1 x kreeg omdat iemand dacht dat hij niet gevoerd was. Paard heeft t niet overleefd.