dierenfan schreef:Ik ben overigens zelf ook geen fan van hem! Daarom dat ik onderzoek, boek gekocht heb en alles zelf uit zoek en uit voer. Echter hij heeft wel eeb bak met ervaring en vele paarden wel degelijk kunnen helpen. Ondanks geen fan dus wel zoiets van als jij vast loopt dan beter 1x deskundige hulp en blik zodat jij verder kan en jou paard geholpen is. Persoonlijk ken ik geen trauma verhalen van na een bezoek van hem dus daar kan ik niet over mee praten en had hem dan ook niet aangeraden. De gemiddelde dierenarts hoef je in elk geval niet aan te kloppen voor CPL problemen en oplossingen
Ik weet zelf niet of ik hem een deskundige zou noemen. Hij heeft geen enkele achtergrond maar stelt wel behandelplannen op en heeft in het verleden zelf ook een op voorschrift verkregen huidzalf gesmeerd op paarden van zijn cliënten. Dat kan en mag absoluut niet. Ik volg hem al lang niet meer na de eindeloze pogingen om bij de man wat reden in te spreken. Als je zijn manier van werken nog maar ietwat in vraag stelde, werd je compleet uitgemaakt.

Het is heel jammer dat hij gebruik maakt van de wanhoop van mensen en hierin ook ergens een verdienmodel in ziet. Ik snap het ergens wel, want bij de extremere gevallen is het absoluut niet makkelijk behandelen zonder de nodige middelen om het zo veilig mogelijk te kunnen laten gebeuren. Maar de vraag is in hoeverre het werkelijk veilig is als dit geforceerd opgelegd wordt op een paard die extreem reageert op de behandeling en zich daardoor gewoon laat vallen in de hoefstal en daarbij half opgehangen wordt. Dan is het in mijn ogen absoluut niet diervriendelijk meer. Hij is dan van mening dat het paard dramatisch is en er gewoon moet doorgedaan worden omdat het dan de volgende keer beter zal gaan. Je creëert een paard met trauma's en pure learned helplessness.
Het laatst wat ik er van gehoord heb is dat hij met zijn zaakje over de grens is gegaan omdat hij in eigen land door de mand is gevallen, in hoeverre dat dat waar is, weet ik niet. Verder ga ik er niet meer over uitwijden. Het is als eigenaar je eigen keuze wat je met je paard doet. In essentie is het ook goed dat hij de eerste zorgen kan toedienen en dit ook mogelijk maakt voor eigenaars waarbij dit initieel niet mogelijk was door omstandigheden, maar de manier waarop, daar is echt wel nog werk aan.
Ik ben het met je eens dat jammer genoeg de meeste dierenartsen zeer beperkte kennis hebben over deze aandoening. Maar als ze vergelijken met een paar jaar terug, is de bekendheid rond CPL echt wel al enorm veel verbeterd. Ik hoop dus daarmee dat kundigheid op termijn zal volgen. Het is belangrijk om je als eigenaar voorlopig goed in te lezen en hiervoor goede bronnen te raadplegen (Website https://chronicprogressivelymphoedema.com/ en de bijhorende internationale FB groep, lezingen en onderzoek van Marieke Brys, ..) Zeker de wetenschappelijke studies zijn goed om bepaalde zaken te onderbouwen tov je DA over waarom je bijvoorbeeld persé Cydectine zou willen en geen Dectomax injectie.
Om terug te komen op Dectomax - de werkzaamheid daarvan is bij Chorioptes mijten eigenlijk waarschijnlijk erg beperkt. De mijten leven op het huidoppervlak en leven van huidschilfertjes. Ze zuigen dus GEEN bloed en graven zich ook NIET in zoals andere schurftmijten (Sarcoptes bv). Studies hebben aangetoond dat de mijten nooit volledig worden geëlimineerd wanneer doramectine (Dectomax) subcutaan wordt ingespoten of wanneer ivermectine oraal wordt toegediend. Ze weten eigenlijk niet zeker in hoeverre deze systemische endectociden zelfs het haar en de korsten op de benen bereiken, waar de mijten leven. In mijn persoonlijke ervaring heeft het ook nooit voldoende gewerkt. Topicale middelen die je dus rechtstreeks op de huid aanbrengt blijken nog altijd het beste te werken.