Stampende tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:15

dierenfan schreef:
Ik ben overigens zelf ook geen fan van hem! Daarom dat ik onderzoek, boek gekocht heb en alles zelf uit zoek en uit voer. Echter hij heeft wel eeb bak met ervaring en vele paarden wel degelijk kunnen helpen. Ondanks geen fan dus wel zoiets van als jij vast loopt dan beter 1x deskundige hulp en blik zodat jij verder kan en jou paard geholpen is. Persoonlijk ken ik geen trauma verhalen van na een bezoek van hem dus daar kan ik niet over mee praten en had hem dan ook niet aangeraden. De gemiddelde dierenarts hoef je in elk geval niet aan te kloppen voor CPL problemen en oplossingen

Ik weet zelf niet of ik hem een deskundige zou noemen. Hij heeft geen enkele achtergrond maar stelt wel behandelplannen op en heeft in het verleden zelf ook een op voorschrift verkregen huidzalf gesmeerd op paarden van zijn cliënten. Dat kan en mag absoluut niet. Ik volg hem al lang niet meer na de eindeloze pogingen om bij de man wat reden in te spreken. Als je zijn manier van werken nog maar ietwat in vraag stelde, werd je compleet uitgemaakt. :')

Het is heel jammer dat hij gebruik maakt van de wanhoop van mensen en hierin ook ergens een verdienmodel in ziet. Ik snap het ergens wel, want bij de extremere gevallen is het absoluut niet makkelijk behandelen zonder de nodige middelen om het zo veilig mogelijk te kunnen laten gebeuren. Maar de vraag is in hoeverre het werkelijk veilig is als dit geforceerd opgelegd wordt op een paard die extreem reageert op de behandeling en zich daardoor gewoon laat vallen in de hoefstal en daarbij half opgehangen wordt. Dan is het in mijn ogen absoluut niet diervriendelijk meer. Hij is dan van mening dat het paard dramatisch is en er gewoon moet doorgedaan worden omdat het dan de volgende keer beter zal gaan. Je creëert een paard met trauma's en pure learned helplessness.

Het laatst wat ik er van gehoord heb is dat hij met zijn zaakje over de grens is gegaan omdat hij in eigen land door de mand is gevallen, in hoeverre dat dat waar is, weet ik niet. Verder ga ik er niet meer over uitwijden. Het is als eigenaar je eigen keuze wat je met je paard doet. In essentie is het ook goed dat hij de eerste zorgen kan toedienen en dit ook mogelijk maakt voor eigenaars waarbij dit initieel niet mogelijk was door omstandigheden, maar de manier waarop, daar is echt wel nog werk aan.

Ik ben het met je eens dat jammer genoeg de meeste dierenartsen zeer beperkte kennis hebben over deze aandoening. Maar als ze vergelijken met een paar jaar terug, is de bekendheid rond CPL echt wel al enorm veel verbeterd. Ik hoop dus daarmee dat kundigheid op termijn zal volgen. Het is belangrijk om je als eigenaar voorlopig goed in te lezen en hiervoor goede bronnen te raadplegen (Website https://chronicprogressivelymphoedema.com/ en de bijhorende internationale FB groep, lezingen en onderzoek van Marieke Brys, ..) Zeker de wetenschappelijke studies zijn goed om bepaalde zaken te onderbouwen tov je DA over waarom je bijvoorbeeld persé Cydectine zou willen en geen Dectomax injectie.

Om terug te komen op Dectomax - de werkzaamheid daarvan is bij Chorioptes mijten eigenlijk waarschijnlijk erg beperkt. De mijten leven op het huidoppervlak en leven van huidschilfertjes. Ze zuigen dus GEEN bloed en graven zich ook NIET in zoals andere schurftmijten (Sarcoptes bv). Studies hebben aangetoond dat de mijten nooit volledig worden geëlimineerd wanneer doramectine (Dectomax) subcutaan wordt ingespoten of wanneer ivermectine oraal wordt toegediend. Ze weten eigenlijk niet zeker in hoeverre deze systemische endectociden zelfs het haar en de korsten op de benen bereiken, waar de mijten leven. In mijn persoonlijke ervaring heeft het ook nooit voldoende gewerkt. Topicale middelen die je dus rechtstreeks op de huid aanbrengt blijken nog altijd het beste te werken.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 07:47

Mara2000 schreef:
Om een duidelijker beeld te krijgen moet je echt de benen scheren, nu zie ik vooral veel haar wat in laagjes geknipt is waardoor het extra dik lijkt. Op basis van de foto's kun je geen CPL constateren.
Ik zou me voorlopig aan het mijten behandel protocol houden. Bij mijn Tinker moest ik destijds na 7 dagen weer behandelen (Sebacil/Bye-Mite).
En ik zou hem van de brok afhalen.

Oké dan ga ik even op marktplaats kijken voor een scheerapparaat of aan iemand vragen of ik die kan lenen nu zag ik gisteren dat het al wel veer beter ging en hij niet meer in z'n sokken bijt ik zag hem alleen 1 keer 1 stamp geven maar dat zou ook voor de vliegen kunnen zijn dus het gaat al wel de beterende kant op sebacil kan ik niet gebruiken bij mijn tinker want dan trekt hij zich los als ik dat spul op z'n benen doe dus dat gaat niet maar ik heb net een nieuwe zak gekocht dus die moet ik eerst even opmaken en dan ga ik kijken naar ander voer

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 07:51

Kaatastrof schreef:
dierenfan schreef:
Ik ben overigens zelf ook geen fan van hem! Daarom dat ik onderzoek, boek gekocht heb en alles zelf uit zoek en uit voer. Echter hij heeft wel eeb bak met ervaring en vele paarden wel degelijk kunnen helpen. Ondanks geen fan dus wel zoiets van als jij vast loopt dan beter 1x deskundige hulp en blik zodat jij verder kan en jou paard geholpen is. Persoonlijk ken ik geen trauma verhalen van na een bezoek van hem dus daar kan ik niet over mee praten en had hem dan ook niet aangeraden. De gemiddelde dierenarts hoef je in elk geval niet aan te kloppen voor CPL problemen en oplossingen

Ik weet zelf niet of ik hem een deskundige zou noemen. Hij heeft geen enkele achtergrond maar stelt wel behandelplannen op en heeft in het verleden zelf ook een op voorschrift verkregen huidzalf gesmeerd op paarden van zijn cliënten. Dat kan en mag absoluut niet. Ik volg hem al lang niet meer na de eindeloze pogingen om bij de man wat reden in te spreken. Als je zijn manier van werken nog maar ietwat in vraag stelde, werd je compleet uitgemaakt. :')

Het is heel jammer dat hij gebruik maakt van de wanhoop van mensen en hierin ook ergens een verdienmodel in ziet. Ik snap het ergens wel, want bij de extremere gevallen is het absoluut niet makkelijk behandelen zonder de nodige middelen om het zo veilig mogelijk te kunnen laten gebeuren. Maar de vraag is in hoeverre het werkelijk veilig is als dit geforceerd opgelegd wordt op een paard die extreem reageert op de behandeling en zich daardoor gewoon laat vallen in de hoefstal en daarbij half opgehangen wordt. Dan is het in mijn ogen absoluut niet diervriendelijk meer. Hij is dan van mening dat het paard dramatisch is en er gewoon moet doorgedaan worden omdat het dan de volgende keer beter zal gaan. Je creëert een paard met trauma's en pure learned helplessness.

Het laatst wat ik er van gehoord heb is dat hij met zijn zaakje over de grens is gegaan omdat hij in eigen land door de mand is gevallen, in hoeverre dat dat waar is, weet ik niet. Verder ga ik er niet meer over uitwijden. Het is als eigenaar je eigen keuze wat je met je paard doet. In essentie is het ook goed dat hij de eerste zorgen kan toedienen en dit ook mogelijk maakt voor eigenaars waarbij dit initieel niet mogelijk was door omstandigheden, maar de manier waarop, daar is echt wel nog werk aan.

Ik ben het met je eens dat jammer genoeg de meeste dierenartsen zeer beperkte kennis hebben over deze aandoening. Maar als ze vergelijken met een paar jaar terug, is de bekendheid rond CPL echt wel al enorm veel verbeterd. Ik hoop dus daarmee dat kundigheid op termijn zal volgen. Het is belangrijk om je als eigenaar voorlopig goed in te lezen en hiervoor goede bronnen te raadplegen (Website https://chronicprogressivelymphoedema.com/ en de bijhorende internationale FB groep, lezingen en onderzoek van Marieke Brys, ..) Zeker de wetenschappelijke studies zijn goed om bepaalde zaken te onderbouwen tov je DA over waarom je bijvoorbeeld persé Cydectine zou willen en geen Dectomax injectie.

Om terug te komen op Dectomax - de werkzaamheid daarvan is bij Chorioptes mijten eigenlijk waarschijnlijk erg beperkt. De mijten leven op het huidoppervlak en leven van huidschilfertjes. Ze zuigen dus GEEN bloed en graven zich ook NIET in zoals andere schurftmijten (Sarcoptes bv). Studies hebben aangetoond dat de mijten nooit volledig worden geëlimineerd wanneer doramectine (Dectomax) subcutaan wordt ingespoten of wanneer ivermectine oraal wordt toegediend. Ze weten eigenlijk niet zeker in hoeverre deze systemische endectociden zelfs het haar en de korsten op de benen bereiken, waar de mijten leven. In mijn persoonlijke ervaring heeft het ook nooit voldoende gewerkt. Topicale middelen die je dus rechtstreeks op de huid aanbrengt blijken nog altijd het beste te werken.[/quote
Onze dierenarts had geprobeerd zo'n Dectomax spuit te geven maar m'n paare heeft echt een trauma aan spuiten (dat heb ik toen ontdekt) Ik denk dat in z'n verleden daar iets mee gebeurt is ofzo dus dat ging niet en ik ga het nu ook zeker niet doen als ik hoor dat het niet heel goed voor je paard is.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 14:27

Ik had bij de welkoop een basismusli van voermeesters gezien is dat wat als vervanging voor die basisbrok die ik nu geef

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:38

PeanutGuapa schreef:
Ik had bij de welkoop een basismusli van voermeesters gezien is dat wat als vervanging voor die basisbrok die ik nu geef

Nee, ik zou alleen een vitaminebrok geven, evt aangevuld met een grasmix zoals Vitalbix Fibremix (geen luzerne, melasse en graan en laag in suiker)
Scheren zou ik zelf niet gelijk doen. Het kan ook 'gewoon' mijt zijn, niet elke Tinker heeft CPL.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:38

Ik zou geen muesli geven. Koop een goede vitaminebrok. Marstall Force is erg goed. Wat duurder dan gewone brok, maar je hoeft er ook maar een klein handje van te voeren.

PeanutGuapa

Re: Stampende tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 14:51

Oké maar heb je ook nog een goedkopere vitaminebrok?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 14:52

Maar ik weet wel zeker dat hij cpl heeft omdat hij rimpels enz heeft

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:58

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 15:11

Oké en welke zou je dan adviseren om te geven?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:36

8nnemiek schreef:
Marstall Force is juist een van de goedkoopste vitaminebrokken omdat je er zo weinig van hoeft te geven.
Ik weet niet of deze prijzen nog kloppen, maar voor het idee:
https://www.ecohippique.nl/dossier-8x-v ... rschillen/
[ [url=m/kLB7D3.png]Afbeelding[/url] ]

Je hebt ook nog de timothee variant van Vitalbix, die bevat geen luzerne.

@TS ik geef de Vitalbix daily complete aan mijn tinker.

Ik weet niet hoe groot en zwaar jou Tinker is, maar aan de hand van zijn (geschatte) gewicht kun je zien hoeveel je zou moeten voeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:18

Ik voer de Marstall Force, al zeker 15 jaar en nog steeds tevreden over :)

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 17:43

8nnemiek schreef:
Ik voer de Marstall Force, al zeker 15 jaar en nog steeds tevreden over :)

Ik had het even verkeerd begrepen want ik dacht dat dat een merk was en dat je daar nog meerdere van had excuses maar ik ga nog even kijken welke ik ga nemen

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:58

PeanutGuapa schreef:
Oké maar heb je ook nog een goedkopere vitaminebrok?

Vitalbix lijkt heel duur, maar als je uitrekend hoeveel je per dag moet voeren en wat het dan kost valt het best mee. Je moet bij uitzoeken voer kijken naar de combi suikers+zetmeel en die moet zo laag mogelijk blijven. Pavo Vital is ook een goede optie. Dan zijn 2 goede balancers met laag suiker/ zetmeel.

Nooit naar prijs zak kijken, maar uitstekende hoeveel het per dag zou kosten voor jou specifieke pony :j

Succes :j

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:35

Eens met Sandra.
Goed onverpakt hooi, liefst getest is de basis ruwvoer (naast uiteraard gras). Tinkers zijn sobere pony's met een erg efficiente spijsvertering. Bovengenoemde brokmerken zijn allemaal prima, ik geef mijn pony's (sobere pony's) wel minder, ze krijgen ook takken, kunnen bladeren van de bomen en struiken halen die langs de track staan, af en toe een beetje gras, en dat is allemaal ruwvoer.
In de meeste muesli's en goedkope brokken zit veel marketing, en weinig echt gezonds. Lees de samenstelling, daar kun je met deze pagina een vergelijk maken.
Hopelijk kun je de CPL met goede verzorging onder controle houden; beweging, onbeperkt is het ideaalst want met op stal stilstaan kan de lymfe niet afgevoerd worden.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 21:42

Ik heb inmiddels al de vitalbix bestelt en de paardjes vinden het heel lekker en hij krijgt onverpakt hooi en hij staat altijd buiten op een redelijk kleine padock dus dat is al beter dan op stal denk ik.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:35

PeanutGuapa schreef:
Ik heb inmiddels al de vitalbix bestelt en de paardjes vinden het heel lekker en hij krijgt onverpakt hooi en hij staat altijd buiten op een redelijk kleine padock dus dat is al beter dan op stal denk ik.

Ik den k dat je op de goede weg bent. Lees je vooral heel veel in en kijk altijd even verder dan het eerste kosten plaatje wat je ziet. Meten is weten en suikers zijn echt funest. Denk ook aan bijvoorbeeld paarden koekjes, stukje brood, worstelt en zo nog heel veel meer. Ik gebruikte voor de beloning de vitalbix brokjes en die haalde ik uit de dagportie om niet te overvoeren.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 10:11

Fijn om te horen en ik geef ook liever iets meer geld uit aan iets dan dat je geen goed spul hebt en ik geef eig nooit paardenkoekjes enzo vooral veel kruiden en gras en af en toe een worteltje