pony in elkaar gezakt tijdens rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laure

Re: pony in elkaar gezakt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:20

Ik zou ook de PPID verder laten onderzoeken.

Wij hebben dit jaren geleden ook met een pony gehad. Helaas was er toen nog niet veel over bekend en kreeg ze steeds vaker epileptische aanvallen. We konden dit tegen het einde wel voelen aankomen door haar gedrag vlak voor zo'n "aanval". Helaas werd het bij haar steeds erger en kreeg ze op het einde dagelijks dergelijke aanvallen, waardoor we haar hebben laten inslapen.

Hopelijk is het bij jou iets anders en iets eenmalig, maar laat het voor de zekerheid toch maar goed onderzoeken!

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:15

Jaren geleden toen ik nog op de manege reed. Is dit bij ons ook gebeurt tijdens de les. Hier bleek het helaas om een hersen tumor te gaan en is de pony ingeslapen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:24

Jeetje wat schrikken zeg, gelukkig zaten jullie niet in een galopje....

Ik zou er zelf geen goed gevoel bij hebben om er weer op te stappen zonder eerst wat zaken te onderzoeken. Het kan zijn dat je niks vindt, dan weet je dat dat stukje in principe goed zit. Of het kan zijn dat je wel wat vindt. En dan is het goed om te weten wat het probleem precies is en wat je daar wel of niet mee kan.

Nu is de ellende dat je niet weet of het 1-malig was of dat het binnenkort nog een keer zal gebeuren.
Dat trekt het plezier van een ritje er wel uit... en om nu voor de zekerheid maar helemaal te stoppen met rijden terwijl je best het 1 en ander zou kunnen uitsluiten.... ik zou dan toch voor wat onderzoeken gaan :(:)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:38

soms geven paarden het gewoon aan dat het niet meer kan, accepteer dat
paarden kunnen niet praten zoals mensen, dat zou veel gemakkelijker zijn.

maar laten onderzoek is altijd goed, gezien haar verleden - en leeftijd -

mogelijk was dit een signaaltje: ga er niet meer op dan kan ik je ook niet bezeren als ik val, lief toch!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:30

mce schreef:

mogelijk was dit een signaaltje: ga er niet meer op dan kan ik je ook niet bezeren als ik val, lief toch!

Jij praat echt complete onzin . Een paard denkt niet op die manier .

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:48

Absolem schreef:
mce schreef:

Dank u voor dit compliment. :)F

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:59

Absolem schreef:
mce schreef:

ik begrijp wat je bedoelt...
Met een beetje 'filteren' is de hoofdboodschap wel hetzelfde als meerdere andere mensen hier al zeiden: onderzoeken wat het geweest is, is zinvol. Hetzij om dingen uit te sluiten, hetzij om te achterhalen wat het is en wat er al dan niet aan gedaan kan worden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:15

paarden geven vaak duidelijk aan wat ze niet meer kunnen, maar die boodschap komt niet altijd duidelijk over, dat is jammer.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:23

Als je niets aan het hart hoort, zou ik het ook nog niet uitsluiten. Tegenwoordig kunnen er ECG gemaakt worden van paarden, dan staan ze wel even op kliniek met zo een grote velcro rond hun lijf met stickers. Geeft meer info over een hele dag dan enkel een moment luisteren.

Zo in elkaar zakken zoals pudding is echt niet normaal hoor :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:28

Caitlin_K schreef:
Slaapt ze wel en dan echt plat?

Vriendinnetje van mij had een oudere pony gehad die door artrose niet meer lekker kon liggen en hierdoor een soort van narcolepsie ontwikkelde en hierdoor ''in elkaar'' zakte. Ook uit het niets. Bleek dus omdat het dier niet meer goed kon liggen en hierdoor dus niet voldoende REM-slaap maakte.

Maar narcolepsie heeft meestal niks met slaapgebrek te maken, dat is gewoon een aandoening op zich (zei mijn DA dan). Slaapgebrek en narcolepsie staan los van elkaar, paard kan narcolepsie hebben zonder moe te zijn (zijn beide mogelijk, daar spreek ik me niet over uit)

TS, mijne had iets gelijkaardigs maar wij waren niet aan het rijden (gelukkig). Hij stond gewoon op de wei, viel 2 jaar geleden ineens in elkaar en een maand geleden gebeurde het opnieuw.
Niks uit het bloedonderzoek, toont gezond en ging daarna ook gewoon verder.

Mijn dierenarts denkt aan Wobbler en hij gaat de 27e op de RX met zijn hals. Narcolepsie hebben wij ook aan gedacht maar dat zijn andere symptomen. Dan zouden ze blijkbaar door hun voorbenen zakken en daarna omvallen terwijl die van mij eerder door zijn achterbenen zakt en controle lijkt te verliezen.

Advies was om hem niet meer te rijden maar ik ga dus ook op eigen initiatief eerst foto's laten maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:32

GaelleS schreef:
Als je niets aan het hart hoort, zou ik het ook nog niet uitsluiten. Tegenwoordig kunnen er ECG gemaakt worden van paarden, dan staan ze wel even op kliniek met zo een grote velcro rond hun lijf met stickers. Geeft meer info over een hele dag dan enkel een moment luisteren.

Zo in elkaar zakken zoals pudding is echt niet normaal hoor :)

Het zou inderdaad het hart kunnen zijn. Ik heb er een gehad die heel plotseling vanuit het niets dood in zijn box lag. De DA zei toen dat het acuut hartfalen was geweest. Maar die van ts herstelde zich dus weer, echter als hij een hartprobleem ZOU hebben dan lijkt het me onveilig om er op te gaan rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:43

Ja je hoort ook wel van paarden die tijdens een strandrit het ene moment nog in een heerlijke galop over het strand tetteren, en het volgende moment vallen ze dood neer. Op zich wel een mooie dood vergeleken met hoe het ook kan gaan met een langere lijdensweg. Maar het is natuurlijk voor een ruiter hartstikke gevaarlijk en ook erg naar om te zien gebeuren.....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:40

mce schreef:
paarden geven vaak duidelijk aan wat ze niet meer kunnen, maar die boodschap komt niet altijd duidelijk over, dat is jammer.

Dat zal vast gebeuren.

Maar even zo vaak worden paarden veel vroeger dan nodig, handig of leuk is 'op pensioen' gezet, zeker zodra ze boven de 15 of 16 komen. Dat is ook jammer.

En TS geeft veel te weinig info om daar nu even lekker een oordeel over te vellen.
Nog vind ik het nodig dat TS meer info verstrekt zodat wij er een oordeel over kunnen vellen. Dat is namelijk de vraag helemaal niet en erg voorbarig ook.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:44

pol013 schreef:
mce schreef:

Dat zal vast gebeuren.

Maar even zo vaak worden paarden veel vroeger dan nodig, handig of leuk is 'op pensioen' gezet, zeker zodra ze boven de 15 of 16 komen. Dat is ook jammer.

En TS geeft veel te weinig info om daar nu even lekker een oordeel over te vellen.
Nog vind ik het nodig dat TS meer info verstrekt zodat wij er een oordeel over kunnen vellen. Dat is namelijk de vraag helemaal niet en erg voorbarig ook.

ben ik direct met je eens, alleen mijn opmerking was n.a.v. een reactie, niet op TS
alhoewel het paard van TS al wel een rugzakje heeft, lijkt me