Paard te mager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:46

Celebi schreef:
Het lastige is van alleen stro als ruwvoer dat er gewoon echt nauwelijks wat in zit. Een paard in de groei heeft bouwstoffen nodig. Ik heb het al gehad met graszaadhooi waar mijn paard echt vreselijk op afviel. Voerde hem enorm veel bij aan ruwvoervervanger, muesli, eiwitten, vetten en hoewel het iets deed bleef hij echt te mager. Je kunt er bijna niet tegenop voeren omdat je in kilo's ruwvoer gewoon een hoop EWpa hebt zitten en om dat met brok te voeren moet je er soms kilo's in stoppen. Dat is iets om wel rekening mee te houden. Zeker bij een paard dat al te mager staat. Het hoeft er ook zeker niet aan te vliegen, maar kritisch kijken wat hij nodig heeft is een goede start.

Dankjewel voor je bericht. Het zal echt lastig zijn inderdaad om er tegenop te voeren zonder normaal hooi… ik probeer naar een oplossing te zoeken om hem te verplaatsen waar ze dit wel voeren en zelf ergens hooi vandaan te halen. Nogmaals dankjewel

Celebi

Re: Paard te mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:59

Misschien las ik er overheen, maar ik bedacht me nog: geef je nu een vitamine brokje bij? Pavo vital bijvoorbeeld. Als je toch Pavo voert zou dat een fijne extra zijn om tekorten in vitamines en mineralen alvast wat op te vangen. :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:11

Het is lastig hè als nieuwe paardeneigenaar. Dan kom je er pas achter dat je eigenlijk geen b*l van paarden weet. Dat viel mij destijds echt zo tegen! Ik was de beste van de manege en had de meeste kennis van verzorging, training, voeren ed van allemaal. Nou dat heb ik geweten. Het was echt lang lang lang niet genoeg.

Ruwvoer is in Spanje lastig. Er groeit natuurlijk geen tot amper gras dus zo voeren als wij in Nederland doen wordt het gewoon niet. Daarbij zijn Spaanse paarden ook hele sobere paarden dus ik zou voorzichtig zijn met zoveel krachtvoer. Zelfde geldt voor pavo om advies vragen. Alle voerleveranciers zijn fan van veel kilo’s scheppen. Het liefst rijk aan granen. Daar zijn Spaanse paarden niet op gefokt. Zeker als ze veel op stal staan is de kans op bevangenheid zeker aanwezig. Je wilt ze sober voeren in energie maar wel met de juiste voedingsstoffen. Ik zou persoonlijk niet gaan voor een product met luzerne om dezelfde reden.

Grasbrok is een goeie. Kun je aan bietenpulp komen daar? Dat is ook een mooi product. Mijn paard mocht meer dan een week geen hooi en met bietenpulp is ze die tijd prima doorgekomen. Als het je lukt om bietenpulp, het liefst met wat tarwezrmelen erbij te voeren dan gaat dat heel veel schelen.

Kun je het krachtvoer van je paard klaarzetten voor de gene die voert in bijvoorbeeld bakjes zodat je daar de grasbrok en idialiter een grasmix (ik ben fan van hartog grasmix bijvoorbeeld) bij kunt geven? Ik stond ook op een stal waar ik het ruwvoerbeleid zo zo vond en zo heb ik dat goed opgelost. Inmiddels verhuisd naar een plekje waar ze altijd onbeperkt beschikking hebben over hooi maar destijds was dat een grote hulp. Eventueel kun je nog een beetje sojaschroot erbij geven voor de eiwitten. Dat verwerken paarden makkelijker dan luzerne. Vervelend dat je zelf nog allerlei dingen moet gaan kopen maar als dit in de omgeving een relatief goede stal is voor je paard (de Spanjaarden gaan toch anders om met paarden dan wij) dan is er op deze manier wel veel te doen om het beter te maken voor je paard zonder meteen als een kip zonder kop radicale keuzes te moeten maken.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:16

in Nederland worden er ook paarden gehouden op stro en een goed basis voer. Het ging om fjorden.
Spaanse paarden zijn ook sobere paarden en met een goed basis voer en goed stro zou hij best wel op gewicht te krijgen zijn.
In Nederland wordt er vaak onbeperkt hooi gegeven maar eigenlijk hebben ze maar 1,5 kg per 100 kilo nodig. Veel paarden-pony's zijn daarom ook veel te vet. Wat nog slechter is dan wat schraal.
Wat wel jammer is is dat het paard niet paard kan zijn en lekker moeten moet kunnen ravotten met minimaal 1 vriendje of vriendinnetje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:59

Goed stro is zeker geen probleem, mits een paard er goed uitziet. Dat doet dit paard niet.
Deze komt echt te kort.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:43

Afbeelding

Voor de enkeling die vindt dat het paard van TS niet te dun is bijgaande afbeelding. Ik vind het paard van TS overeenkomen met afbeelding 2.
Ik snap dat het in Spanje allemaal anders is en er minder rolmopsen zijn dan in ons land, maar vind TS haar paard echt te dun

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:18

Als er geen hooi te krijgen is kunnen jullie nog altijd over gaan op afalfa cubes oftewel Wafer.
Deze zijn altijd te krijgen. Kun je per pallet laten btengen door een transport bedrijf. Hooi overigens ook en Alfalfa vanuit Frankrijk ook.

Ik vind het echt bullshit dat er geen ruwvoer is want met een beetje organiseren is dat echt wel te krijgen. Kost alleen wat duurder maar nu is je paard te mager en je wil denk ik ook niet weten hoe de toestand van zn maag is! Het is jou paard dus jou verantwoording er goed voor te zorgen en dat moet je niet laten af hangen aan de staleigenaar die er klaarbleikelijk geen moer om geeft!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 15:34

pluisje88 schreef:
Het is lastig hè als nieuwe paardeneigenaar. Dan kom je er pas achter dat je eigenlijk geen b*l van paarden weet. Dat viel mij destijds echt zo tegen! Ik was de beste van de manege en had de meeste kennis van verzorging, training, voeren ed van allemaal. Nou dat heb ik geweten. Het was echt lang lang lang niet genoeg.

Ruwvoer is in Spanje lastig. Er groeit natuurlijk geen tot amper gras dus zo voeren als wij in Nederland doen wordt het gewoon niet. Daarbij zijn Spaanse paarden ook hele sobere paarden dus ik zou voorzichtig zijn met zoveel krachtvoer. Zelfde geldt voor pavo om advies vragen. Alle voerleveranciers zijn fan van veel kilo’s scheppen. Het liefst rijk aan granen. Daar zijn Spaanse paarden niet op gefokt. Zeker als ze veel op stal staan is de kans op bevangenheid zeker aanwezig. Je wilt ze sober voeren in energie maar wel met de juiste voedingsstoffen. Ik zou persoonlijk niet gaan voor een product met luzerne om dezelfde reden.

Grasbrok is een goeie. Kun je aan bietenpulp komen daar? Dat is ook een mooi product. Mijn paard mocht meer dan een week geen hooi en met bietenpulp is ze die tijd prima doorgekomen. Als het je lukt om bietenpulp, het liefst met wat tarwezrmelen erbij te voeren dan gaat dat heel veel schelen.

Kun je het krachtvoer van je paard klaarzetten voor de gene die voert in bijvoorbeeld bakjes zodat je daar de grasbrok en idialiter een grasmix (ik ben fan van hartog grasmix bijvoorbeeld) bij kunt geven? Ik stond ook op een stal waar ik het ruwvoerbeleid zo zo vond en zo heb ik dat goed opgelost. Inmiddels verhuisd naar een plekje waar ze altijd onbeperkt beschikking hebben over hooi maar destijds was dat een grote hulp. Eventueel kun je nog een beetje sojaschroot erbij geven voor de eiwitten. Dat verwerken paarden makkelijker dan luzerne. Vervelend dat je zelf nog allerlei dingen moet gaan kopen maar als dit in de omgeving een relatief goede stal is voor je paard (de Spanjaarden gaan toch anders om met paarden dan wij) dan is er op deze manier wel veel te doen om het beter te maken voor je paard zonder meteen als een kip zonder kop radicale keuzes te moeten maken.

Echt precies wat je zegt! Ik dacht veel te weten, maar eigenlijk weet ik precies niks. En vooral als je dan ook wijs gemaakt word dat dit gewoon normaal is en het zo prima is dan ga ik daar blijkbaar te snel vanuit.

Ik heb me wel een beetje verdiept in de andere stallen en iemand gesproken waarmee ik op de vorige stal stond. Zijn paard heeft de hele dag hooi tot zijn beschikking en een beetje alfalfa krijgen ze daar dan bij 1 keer per dag.

Ja het is hier heel anders als in Nederland en ik had het idee dat ik wel een goede stal had gevonden nu.. maar de mensen lopen nu 1 voor 1 weg… waarschijnlijk ook omdat er een aantal hun eigen alfalfa hadden gekocht om zelf te voeren in de middag.

Wat je zegt is ook zo… daar moet ik ook mee oppassen. Ik denk dat ik daar zeker aan kan komen hier. Ze hebben hier ook Pavo en misschien kan ik van hartog het in Nederland bestellen.

Onwijs bedankt voor je berichtje,

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 15:35

Celebi schreef:
Misschien las ik er overheen, maar ik bedacht me nog: geef je nu een vitamine brokje bij? Pavo vital bijvoorbeeld. Als je toch Pavo voert zou dat een fijne extra zijn om tekorten in vitamines en mineralen alvast wat op te vangen. :)

Nee geef ik op dit moment niet.. ik geef alleen de knoflookpoeder

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 15:36

ChantalAM schreef:
in Nederland worden er ook paarden gehouden op stro en een goed basis voer. Het ging om fjorden.
Spaanse paarden zijn ook sobere paarden en met een goed basis voer en goed stro zou hij best wel op gewicht te krijgen zijn.
In Nederland wordt er vaak onbeperkt hooi gegeven maar eigenlijk hebben ze maar 1,5 kg per 100 kilo nodig. Veel paarden-pony's zijn daarom ook veel te vet. Wat nog slechter is dan wat schraal.
Wat wel jammer is is dat het paard niet paard kan zijn en lekker moeten moet kunnen ravotten met minimaal 1 vriendje of vriendinnetje.

Yes is zeker zo! Maar hier krijgt hij op dit moment als ruwvoer alleen de stro.. wat in zijn stal ligt als zijn “bed” en 1 slice alfalfa per dag wat binnen 15/20 min helemaal op is.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 15:36

DuoPenotti schreef:
Goed stro is zeker geen probleem, mits een paard er goed uitziet. Dat doet dit paard niet.
Deze komt echt te kort.

Ja heb je zeker gelijk in! Dank voor je bericht

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 15:37

thequeensmum schreef:
[ [url=m/6474L5.png]Afbeelding[/url] ]

Voor de enkeling die vindt dat het paard van TS niet te dun is bijgaande afbeelding. Ik vind het paard van TS overeenkomen met afbeelding 2.
Ik snap dat het in Spanje allemaal anders is en er minder rolmopsen zijn dan in ons land, maar vind TS haar paard echt te dun

Mee eens! Ik vind hem ook als die afbeelding. Ik ben blij met jullie berichten omdat het toch mijn gevoel bevestigd!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 15:39

Popstra schreef:
Als er geen hooi te krijgen is kunnen jullie nog altijd over gaan op afalfa cubes oftewel Wafer.
Deze zijn altijd te krijgen. Kun je per pallet laten btengen door een transport bedrijf. Hooi overigens ook en Alfalfa vanuit Frankrijk ook.

Ik vind het echt bullshit dat er geen ruwvoer is want met een beetje organiseren is dat echt wel te krijgen. Kost alleen wat duurder maar nu is je paard te mager en je wil denk ik ook niet weten hoe de toestand van zn maag is! Het is jou paard dus jou verantwoording er goed voor te zorgen en dat moet je niet laten af hangen aan de staleigenaar die er klaarbleikelijk geen moer om geeft!

Ja heb je zeker gelijk in! Ik vertrouw helaas te veel op de mensen die “meer zouden weten hoe het hoort”.

Mocht je nog tips hebben waar in Frankrijk? Hoor ik het heel graag.
Dat het duurder kost maakt voor mij niet uit. Mijn topic was ook echt bedoeld omdat ik het gevoel had dat ik alleen zag dat hij te mager is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:41

Misschien kan Lusitana hier op Bokt je ook helpen met ruwvoer in kopen. Zij woont in Portugal maar zal vast ook wel weten waar je ruwvoer vandaan kunt halen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:43

Stormy1234 schreef:
Celebi schreef:

Nee geef ik op dit moment niet.. ik geef alleen de knoflookpoeder

Knoflookpoeder moet je voorzichtig mee zijn. Ik snap dat je het tegen de vliegen doet, maar teveel ervan is giftig. Paarden kunnen er bloedarmoede van krijgen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:57

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:21

Het zit iets genuanceerder volgens mij.

Je paard is niet 'te mager' als we het hebben over vetjes. De ribben zijn een fractie meer zichtbaar dan wenselijk maar echt niet problematisch. Dus score BCS 2 kom je niet zomaar op uit.
Je paard mist vooral buikvulling en spieren. Dus vezel en zeer waarschijnlijk eiwit. En dat is logisch als het ruwvoer stro is.

NU weet ik dat de ruwvoer situatie heel anders is dan in NL. Dus op een manier hooi voeren zoals wij dat kennen is blijkbaar niet overal in Spanje normaal. Ik weet dat daar zeer veelvuldig stro als ruwvoer gevoerd wordt. En dat is ook de reden dat ze TripleP voeren.
Dat is in Spanje een veel gebruikte combi. Daarmee is het misschien niet optimaal vanuit het paard bekeken. Misschien wel. Maar ik denk wel dat het je in gesprek met je staleigenaar helpt om te beseffen. Voor spaanse begrippen voeren ze niet raar of verkeerd. (zeker niet als ze nu door overmacht wellicht iets niet kunnen krijgen). Ze voeren zoals veel meer serieuze stallen ook voeren.
Als je paard daadwerkelijk voldoende schoon stro tot zijn beschikking heeft zou ik me over maagzweren al minder zorgen maken. Dan heeft hij buikvulling en wat te knagen.

Dat de spieren nu invallen is logisch als normaal gezien alfalfa aan dit dieet wordt toegevoegd. Dat heeft nl een hoger eiwit gehalte. Is er zicht op de aankoop van een nieuwe partij?

In Nl zou ik zeggen: de wei op/ veel ruwvoer in dat beest. Maar of dat haalbaar is waar jij nu zit?

Daarbij: is zo veel ruwvoer geven ook een warmtebron en zijn er dus wel meer hete landen waar paarden lijken te functioneren op veel minder (rijk) ruwvoer. Hoe jouw paard er uit ziet lijkt daar sterk op. Of dat heel gezond is? Geen idee ik heb er geen ervaring mee.

Er zijn tegenwoordig heel veel ruwvoer vervangers in zak te verkrijgen. Dat zou een oplossing kunnen zijn als je stal dit niet serieus neemt.
Want blij zou ik hier ook niet echt van worden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:29

Stormy1234 schreef:
pluisje88 schreef:

Echt precies wat je zegt! Ik dacht veel te weten, maar eigenlijk weet ik precies niks. En vooral als je dan ook wijs gemaakt word dat dit gewoon normaal is en het zo prima is dan ga ik daar blijkbaar te snel vanuit.

Ik heb me wel een beetje verdiept in de andere stallen en iemand gesproken waarmee ik op de vorige stal stond. Zijn paard heeft de hele dag hooi tot zijn beschikking en een beetje alfalfa krijgen ze daar dan bij 1 keer per dag.

Ja het is hier heel anders als in Nederland en ik had het idee dat ik wel een goede stal had gevonden nu.. maar de mensen lopen nu 1 voor 1 weg… waarschijnlijk ook omdat er een aantal hun eigen alfalfa hadden gekocht om zelf te voeren in de middag.

Wat je zegt is ook zo… daar moet ik ook mee oppassen. Ik denk dat ik daar zeker aan kan komen hier. Ze hebben hier ook Pavo en misschien kan ik van hartog het in Nederland bestellen.

Onwijs bedankt voor je berichtje,

Kan je voor de korte termijn niet je huidige stalgenoten vragen waar zei hun alfalfa inkopen en dat gaan geven, of eventueel een ruwvoermix. en dan kijken of het mogelijk is je paard te verhuizen naar deze andere stal als langetermijn oplossing?

Het paard is niet vel over been, maar als het in een paar weken tijd dusdanig is afgevallen is het wel zorgelijk, zeker als dit nog langer zo door zou gaan. Zou zo snel mogelijk iets bij gaan geven, wat je maar kan krijgen.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 16:54

Elisa2 schreef:
Misschien kan Lusitana hier op Bokt je ook helpen met ruwvoer in kopen. Zij woont in Portugal maar zal vast ook wel weten waar je ruwvoer vandaan kunt halen.

Oh echt? Dat zou heel fijn zijn. Ik ga haar even een berichtje sturen. Bedankt voor het meedenken!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 17:00

Knoflookpoeder moet je voorzichtig mee zijn. Ik snap dat je het tegen de vliegen doet, maar teveel ervan is giftig. Paarden kunnen er bloedarmoede van krijgen.[/quote]

Oh… hij krijgt het niet heel veel maar hier stop ik dan liever mee. Dank!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:11

Ik kan je niet aan tips helpen, ik wil alleen even zeggen dat ik bewondering heb voor hoe je dit oppakt. Je schiet niet in verdediging maar realiseert je direct dat je een fout hebt gemaakt en gaat meteen in actie om er wat aan te doen.
Heel knap!
Ik denk dat als je de tips hier opvolgt het helemaal goed gaat komen. En voel je nou niet schuldig, het is je staleigenaresse die zich diep zou moeten schamen. Jij doet alleen maar je best.
Sterkte en succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:01

Nou inderdaad! Je gaat heel goed om met de tips en 'kritiek'. Ik vind het prijzenswaardig dat je je eigen onderzoek bent gaan doen en zelf hebt nagedacht. Misschien voor je eigen gevoel te laat, maar je doet het tenminste!
Ik heb mijn paarden bij mijn tante uit Spanje vandaan en daar kregen de paarden gewoon hooi (wel arm hooi) net als op de wdstrijdstal ernaast en dan een halve plak alfalfa voor erbij. Dus zo gek is hooi voeren niet in Spanje.
Ik vind je jonge paard er wel degelijk slecht uitzien, in tegenstelling tot iemand boven mij, zowel in bespiering als buikvulling. Natuurlijk is te vet ook slecht, maar er zit nog heeeeel veel tussen. Hopelijk kun je snel een fijne oplossing vinden, ik gun het jullie beiden!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 19:06

Laurora schreef:
Ik kan je niet aan tips helpen, ik wil alleen even zeggen dat ik bewondering heb voor hoe je dit oppakt. Je schiet niet in verdediging maar realiseert je direct dat je een fout hebt gemaakt en gaat meteen in actie om er wat aan te doen.
Heel knap!
Ik denk dat als je de tips hier opvolgt het helemaal goed gaat komen. En voel je nou niet schuldig, het is je staleigenaresse die zich diep zou moeten schamen. Jij doet alleen maar je best.
Sterkte en succes!

Wat lief van je! Ja zeker! Toen ik bezig was om mijn topic te maken en de foto’s toevoegde had ik wel het gevoel; ik ga denk echt reacties krijgen waar ik een rot gevoel van krijg. Maar ik ben heel dankbaar dat de hulp en tips op een vriendelijke manier worden gegeven. Nogmaals dankjewel voor je bericht!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 19:08

Bonita_Bon schreef:
Nou inderdaad! Je gaat heel goed om met de tips en 'kritiek'. Ik vind het prijzenswaardig dat je je eigen onderzoek bent gaan doen en zelf hebt nagedacht. Misschien voor je eigen gevoel te laat, maar je doet het tenminste!
Ik heb mijn paarden bij mijn tante uit Spanje vandaan en daar kregen de paarden gewoon hooi (wel arm hooi) net als op de wdstrijdstal ernaast en dan een halve plak alfalfa voor erbij. Dus zo gek is hooi voeren niet in Spanje.
Ik vind je jonge paard er wel degelijk slecht uitzien, in tegenstelling tot iemand boven mij, zowel in bespiering als buikvulling. Natuurlijk is te vet ook slecht, maar er zit nog heeeeel veel tussen. Hopelijk kun je snel een fijne oplossing vinden, ik gun het jullie beiden!

Ja ik had van tevoren wel het gevoel dat ik kritiek zou krijgen als mijn eigen gevoel zou kloppen. En van tevoren ook besloten om alles aan te pakken aan tips wat ik zou krijgen. Ja inderdaad het is er zeker wel, alleen heel lastig te krijgen. Tenminste, misschien is dat ook een leugen van de stal eigenaar. Ik vind hem ook er ook slecht uit zien. En mijn paard zie ik echt als m’n kind haha dus alles voor hem. Onwijs bedankt!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:25

Wat een fijne instelling heb je! Jullie gaan er samen echt wel komen. <3

Ik weet dat er hier stallen zijn in Nederland die specifiek uit Duitsland of Frankrijk hooi importeren vanwege de kwaliteit. Die internationale bedrijven komen overal, dus vast ook in Spanje. Mijn eerste hit op Google was deze partij https://doulierehayfrance.com/en/hay-export/ en er zullen er vast nog velen van zijn. Hoewel jullie in Spanje dus meer sober de paarden houden denk ik dat geen hooi kunnen krijgen heel gek is, zeker voor wat grotere stallen. Ik ben dan ook blij te horen dat je oud stalgenoot nu ergens staat met onbeperkt hooi. Ik zou goed rondzoeken en gaan kijken op de plekken waar je een goed gevoel bij hebt. Veel vragen stellen en zelf de kwaliteit van het ruwvoer bekijken door te voelen en te ruiken bijvoorbeeld. En als een stal de paarden dan ook nog eens lekker buiten houdt dan gaan jij en je paard zo genieten samen.