Ouder paard, wanneer wel/niet behandelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChantalAM

Re: Ouder paard, wanneer wel/niet behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:24

Heerlijk beetje proberen schuld gevoel aan te praten. Tanden trekken had geen zin gehad het was al te vergevorderd. Dan ga ik niet meer opereren om haar een paar jaar meer te geven met pijnstilling. Dan laat ik een pony gaan. En ja ze was mijn alles, ze was mijn soul pony. Maar ik laat een dier niet lijden omdat ik geen afscheid kan nemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:16

Mijn paard, inmiddels 19, heeft al heel wat achter de rug. Diverse bevangenheden (want IR, alles al járen aangepast), een peesblessure, die anderhalf jaar duurde, paar jaar geleden (gewoon op paddockrust gehouden, lasertherapie, rust, geduld, diverse kliniekbezoeken), paar keer koliek gehad door gras in het verleden, nu levenslange, dure medicatie, vanwege ppid, goed onder controle hiermee. En nog veel meer dingetjes. Dat heb je als je al 17 jaar samen bent met je paard :+ .

Hij doet het prima, zit nog vol energie en levenslust, hij kan nog jaren mee :o . Als ik iets heb geleerd is het dat hij een enorm zelfherstellend vermogen heeft en zolang hij zo is, geen pijn lijdt, mag hij stokoud bij ons worden. Ik vind 20 persoonlijk niet oud. Al ligt het wel aan bv slijtage, artrose, etc. Dat heeft de mijne vooralsnog niet, gelukkig.

Hetzelfde geldt voor mijn merrie, maar die is nog maar 13. Paar jaar geleden heeft zij zwaar trauma opgelopen door een ongeluk met een uitsteeksel aan een paaltje. Dat werd een operatie van 3500 euro. Tja, dat was even heftig, maar ze herstelde voorspoedig gelukkig.... Ik ben niet rijk, verre van, maar je hebt dan geen keuze.
Paarden zijn erg dure dieren, dus ik vind dat je dat maar goed in moet calculeren, voor je zo'n dier aanschaft :o .

Anders raad ik iemand aan liever er NIET aan te beginnen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:31

ChantalAM schreef:
Heerlijk beetje proberen schuld gevoel aan te praten. Tanden trekken had geen zin gehad het was al te vergevorderd. Dan ga ik niet meer opereren om haar een paar jaar meer te geven met pijnstilling. Dan laat ik een pony gaan. En ja ze was mijn alles, ze was mijn soul pony. Maar ik laat een dier niet lijden omdat ik geen afscheid kan nemen.

Laat je niet opjutten he!! Wij hebben hier op stal hetzelfde gehad. Het was echt te ver gevorderd en de gebitsbehandelaar en de DA gaven aan dat hij nooit meer pijnvrij zou worden. Dat paard is 2 weken geleden ook ingeslapen. De allerbeste beslissing

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:06

Tango1979 schreef:
ChantalAM schreef:

Laat je niet opjutten he!! Wij hebben hier op stal hetzelfde gehad. Het was echt te ver gevorderd en de gebitsbehandelaar en de DA gaven aan dat hij nooit meer pijnvrij zou worden. Dat paard is 2 weken geleden ook ingeslapen. De allerbeste beslissing

dank je voor je lieve reactie.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 17:31

Iedereen bedankt voor je ervaringen. Het heeft mij erg geholpen.
Voor alle bokkers met overleden paarden: heel veel sterkte! Ik wil/kan mij niet voorstellen hoe verdrietig het moet zijn. :(