Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marigo schreef:Andere hoek: maar welke balancer of voer geef je? Hier een paard dat gegarandeerd super kijkerig en stressing wordt op Vitalbix en Metazoa. Ook als hooi iets rijker is. Sober dier dat gewoon echt weinig nodig heeft.
Okapi en VS gaan wel goed. Maar ook daar hoor je weleens wat van.
Edit: sorry lees nu dat je Pure feed geeft. Al geprobeerd iets anders of even een weekje niks te geven en kijken of je verschil ziet?
ElCid schreef:Het gedrag lijkt veel op een paard wat wij hier hebben staan! Het is bij dat dier deels een enorme onzekerheid, mogelijk learned helplessness, en deels lichamelijke problemen. Hij wordt nu behandeld voor een vorm van Lyme ( wat ook paniekaanvallen kan veroorzaken) en is al behandeld voor een neurologisch virus. Daarna is hij al een stuk rustiger geworden.
Onzekerheid, zeker bij een ouder paard ( die van ons is 12 maar we zijn hier al een paar jaar zoet mee) is echt lastig maar als daar ook nog een neurologisch of lichamelijk probleem ( of een combinatie) aan ten grondslag ligt wordt het dubbel lastig.
Is hij al een keer holistisch bekeken/ doorgemeten?
Nouvel schreef:Simpel is het niet, maar ja, wat moet je anders…
ElCid schreef:Nouvel schreef:Simpel is het niet, maar ja, wat moet je anders…
Er is altijd een optie..............maar die hebben wij ook niet gedaan en we zijn nu al ruim 5 jaar bezig; er zit gelukkig wel vooruitgang in en het is een vreselijk lief paard. Maar we hebben wel eens getwijfeld maar het moet ook leuk en veilig blijven en daar ging het soms wel even mis!
Ik hoop dat het bij jou sneller gaat
Nouvel schreef:nou dat hoop ik ook…
We hebben enorm veel ellende de laatste jaren met onze andere 2 paarden gehad en ik had gehoopt met deze gewoon weer eens lekker onbezorgd te kunnen gaan genieten…
Dus ik hoop ook echt dat dit gaat beteren…
MyWishMax schreef:En helemaal eruit zal ook niet hoeven, als het maar veilig en iets minder wordt. Fijner voor zowel hem als voor jou, dus ik duim ook.
Ik ben het er echt mee eens dat zulke problemen opgelost worden door training en niet door supplementen, maar die supplementen kunnen wel wat ondersteunen. Alleen maar wat bij voeren en verwachten dat het weg is is onrealistisch, maar dat doe je ook niet. Een beetje extra hulp is alleen maar fijn, daarom geven wij het ook.
KootMiraDrum schreef:Wat voel jij in je lijf als je met hem bezig bent? Je zit er niet op te wachten om er weer vanaf te vallen (logisch, wat een ellende) en je baalt van de problemen met zijn voorgangers. Vandaar de vraag, hoe is jouw energie als je met hem bezig bent?
michelle933 schreef:Ik reageer hier ook even.
Heb een paard die snel spanning opbouwt in de omgang maar ook onder zadel. Dit uit zich in kijkerigheid, op zij springen, zichzelf vast zetten, bepaalde hoeken afsnijden, en een slechte concentratie. Heb al meerdere dingen geprobeerd maar tot nu toe nog geen supplement gevonden wat fijn werkte. Horseflex magnesium. Naf magic. Relaxmix paardendrogist. Merk er allemaal geen verschil mee helaas
leeneliefje schreef:Geen idee of het al is genoemd maar voor mijn sensibele ruin werkt NAF magic erg goed. Omdat hij wel eens buikpijn krijgt door stress ben ik extra enthousiast gezien het hier schijnbaar extra goed voor werkt.
Daarnaast heb ik bij mijn paard geleerd dat hij het kijkerige/drammerige vooral heeft als hij juist weinig energie heeft ipv een overschot. Dus door hem iets te verhogen in krachtvoer en af en toe eens wat meer vrij te geven is dit 'kijk' gedrag volledig verdwenenDit zal uiteraard niet voor elk paard werken maar bij mij was het een verassende uitkomst en makkelijke oplossing.
michelle933 schreef:Misschien een bach bloesem op maat maken? Dat is denk mijn volgende stap. Hier werkt ook niks. Meerdere dingen geprobeerd nervcontrol of vitalstyle stresscontrol zou ik misschien nog voor kunnen kijken
Josien_ schreef:Ik wilde eigenlijk een topic openen over dit onderwerp toen ik dit topic tegen kwam.
Mijn jonge pony blijft erg rillerig tijdens het rijden, vooral op onverwachtse aanrakingen of wanneer ik uit balans "stuiter" en kan dan soms in paniekmodus schieten. Hierdoor ben ik er inmiddels meerdere keren afgevallen en ik het bijna zo ver dat ik aan verkopen denk...
Ik wil nog één keer kijken of ik de ergste paniek kan verminderen door middel van een supplement (naast het gericht trainen uiteraard) dus ik ben heel benieuwd naar de tips.
Nouvel schreef:Josien_ schreef:Ik wilde eigenlijk een topic openen over dit onderwerp toen ik dit topic tegen kwam.
Mijn jonge pony blijft erg rillerig tijdens het rijden, vooral op onverwachtse aanrakingen of wanneer ik uit balans "stuiter" en kan dan soms in paniekmodus schieten. Hierdoor ben ik er inmiddels meerdere keren afgevallen en ik het bijna zo ver dat ik aan verkopen denk...
Ik wil nog één keer kijken of ik de ergste paniek kan verminderen door middel van een supplement (naast het gericht trainen uiteraard) dus ik ben heel benieuwd naar de tips.
Heb je de Strezz druppels van Phytonics al geprobeerd?
Daar heb ik met spanning wel goede ervaringen mee.
Voor de schrikreacties van mijn paard doet het te weinig helaas.
Komt hij genoeg buiten en krijgt hij niet teveel krachtvoer?