Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:25

Andere hoek: maar welke balancer of voer geef je? Hier een paard dat gegarandeerd super kijkerig en stressing wordt op Vitalbix en Metazoa. Ook als hooi iets rijker is. Sober dier dat gewoon echt weinig nodig heeft.
Okapi en VS gaan wel goed. Maar ook daar hoor je weleens wat van.

Edit: sorry lees nu dat je Pure feed geeft. Al geprobeerd iets anders of even een weekje niks te geven en kijken of je verschil ziet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 22:39

Marigo schreef:
Andere hoek: maar welke balancer of voer geef je? Hier een paard dat gegarandeerd super kijkerig en stressing wordt op Vitalbix en Metazoa. Ook als hooi iets rijker is. Sober dier dat gewoon echt weinig nodig heeft.
Okapi en VS gaan wel goed. Maar ook daar hoor je weleens wat van.

Edit: sorry lees nu dat je Pure feed geeft. Al geprobeerd iets anders of even een weekje niks te geven en kijken of je verschil ziet?

Vitalbix en metaozoa staan daarom bekend inderdaad.
Ik verwacht niet dat het van de pure feed is, omdat het zo wisselend erger en minder erg js en we nooit kijkerige paarden op dat voer hebben gehad, maar het is te proberen om het even niet te geven.
Vandaag trouwens geconstateerd dat het niet alleen aan het weer ligt…
Ik had vanmiddag les en het was echt warm en er was echt weinig wind… maar we begonnen weer met de bak niet door willen, bang zijn voor de schaduwen, alles aan de kanten…bizar…

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:48

Het gedrag lijkt veel op een paard wat wij hier hebben staan! Het is bij dat dier deels een enorme onzekerheid, mogelijk learned helplessness, en deels lichamelijke problemen. Hij wordt nu behandeld voor een vorm van Lyme ( wat ook paniekaanvallen kan veroorzaken) en is al behandeld voor een neurologisch virus. Daarna is hij al een stuk rustiger geworden.
Onzekerheid, zeker bij een ouder paard ( die van ons is 12 maar we zijn hier al een paar jaar zoet mee) is echt lastig maar als daar ook nog een neurologisch of lichamelijk probleem ( of een combinatie) aan ten grondslag ligt wordt het dubbel lastig.

Is hij al een keer holistisch bekeken/ doorgemeten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:18

ElCid schreef:
Het gedrag lijkt veel op een paard wat wij hier hebben staan! Het is bij dat dier deels een enorme onzekerheid, mogelijk learned helplessness, en deels lichamelijke problemen. Hij wordt nu behandeld voor een vorm van Lyme ( wat ook paniekaanvallen kan veroorzaken) en is al behandeld voor een neurologisch virus. Daarna is hij al een stuk rustiger geworden.
Onzekerheid, zeker bij een ouder paard ( die van ons is 12 maar we zijn hier al een paar jaar zoet mee) is echt lastig maar als daar ook nog een neurologisch of lichamelijk probleem ( of een combinatie) aan ten grondslag ligt wordt het dubbel lastig.

Is hij al een keer holistisch bekeken/ doorgemeten?

Het klinkt vooral als het eerste inderdaad, hij lijkt onzeker te worden zijn geworden door hoe er met hem is om gegaan en hij heeft (daardoor?) letterlijk niet op zijn eigen benen leren staan…
Door laten meten nog niet gedaan, wel al met regelmaat lichamelijk behandeld.
Zou ook nog een optie zijn inderdaad, ga ik onthouden.
Wat we merken is dat als je hem echt aan het werk zet en hij zijn aandacht bij jou moet houden de onzekerheid minder wordt en hij uiteindelijk wel overal langs gaat doordat de focus dan bij het werk ligt en niet bij de omgeving.
Je moet hem dus eigenlijk elke stap leiden en begeleiden en zo focus op jou zien te houden, een behoorlijke dominante leider zijn dus, maar wel rustig en vriendelijk, vooral duidelijk en overtuigend.
Gisteravond heeft hij een reiki behandeling gehad en dan zie je ook heel duidelijk dat hij zich geen raad weet met zijn houding, dat hij zich niet durft te geven terwijl hij dat misschien wel zou willen…
Degene die de behandeling gaf zei ook, het lijkt wel soort oversprong gedrag.
Een moment ontspant hij en dan ineens bijt hij (dat doet hij dus met regelmaat als hij hij even niet weet, dan bijt hij ineens), en dan weer aandacht voor de omgeving, kijken en zoeken…
Terwijl mijn vorige paard zich compleet kon ontspannen als je met zijn lijf bezig was en alle omgevingsprikkels liet voor wat ze waren…
Hij kan dan dus echt niet, hij blijft alert.

ElCid

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:42

Klinkt dus echt exact als het paard wat ik noem. Zolang hij goed bezig gehouden wordt dan is er weinig aan de hand. We werken regelmatig met koeien met hem en ook dat gaat heel goed omdat hij dan gefocust blijft op de koeien.
Vorige week heeft hij een behandeling van een osteopaat gehad, ook cranio-sacraal, en dan wordt hij heel raar druk en onzeker. Ontspannen is iets wat hij nauwelijks kent. In het begin met rijden kon hij ook echt niet stilstaan met een ruiter op zijn rug; nu gaat dat een heel stuk beter en kan hij een tijdje ontspannen stil staan maar zo gauw de ruiter beweegt is hij "aan". Zelfs met longeren is het voor hem nog altijd bijna onmogelijk om daarin te ontspannen. Toen hij net bij ons was ( nu ruim 5 jaar terug........) was het helemaal een soort Duracell konijn; kaptoom om en longeerlijn eraan en de bak in en "go" . Gewoon rondjes om je heen blijven rennen of je nu wel of niet iets deed. Dat gaat nu dus wel beter maar de 1e paar rondjes gaan gewoon "aan en gaan met die banaan".
We zijn allebei nu wel zover dat we twijfelen of het er ooit helemaal uitgaat al hebben de kuren wel enorm geholpen ( want hij had dus ook nog pijn in zijn lijf!).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 12:49

Klinkt inderdaad als heel veel herkenbaar gedrag …
Mijn instructeur zei ook al dat hij twijfelde of dit er echt helemaal uit zal gaan, ook omdat hij al 10 is en het waarschijnlijk al aardig ingebakken zit en waarschijnlijk ook voor een groot deel in het karakter van het paard zelf…
we gaan in ieder geval gewoon zoveel mogelijk met hem doen zodat hij hopelijk alles als gewoon gaat zien en ons meer durft te gaan vertrouwen, dat als wij zeggen dat het goed is hij daar ook van op aan kan.
En dan maar hopen dat we daar stappen in kunnen gaan zetten de komende tijd.
Simpel is het niet, maar ja, wat moet je anders…

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:07

Nouvel schreef:

Er is altijd een optie..............maar die hebben wij ook niet gedaan en we zijn nu al ruim 5 jaar bezig; er zit gelukkig wel vooruitgang in en het is een vreselijk lief paard. Maar we hebben wel eens getwijfeld maar het moet ook leuk en veilig blijven en daar ging het soms wel even mis!
Ik hoop dat het bij jou sneller gaat :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 07:13

ElCid schreef:
Nouvel schreef:

Er is altijd een optie..............maar die hebben wij ook niet gedaan en we zijn nu al ruim 5 jaar bezig; er zit gelukkig wel vooruitgang in en het is een vreselijk lief paard. Maar we hebben wel eens getwijfeld maar het moet ook leuk en veilig blijven en daar ging het soms wel even mis!
Ik hoop dat het bij jou sneller gaat :j

nou dat hoop ik ook…
We hebben enorm veel ellende de laatste jaren met onze andere 2 paarden gehad en ik had gehoopt met deze gewoon weer eens lekker onbezorgd te kunnen gaan genieten…
Dus ik hoop ook echt dat dit gaat beteren…

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:24

Nouvel schreef:
nou dat hoop ik ook…
We hebben enorm veel ellende de laatste jaren met onze andere 2 paarden gehad en ik had gehoopt met deze gewoon weer eens lekker onbezorgd te kunnen gaan genieten…
Dus ik hoop ook echt dat dit gaat beteren…

Ja, wordt de hoogste tijd na al jullie ellende. Ik zal duimen +:)+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 09:27

En helemaal eruit zal ook niet hoeven, als het maar veilig en iets minder wordt. Fijner voor zowel hem als voor jou, dus ik duim ook.

Ik ben het er echt mee eens dat zulke problemen opgelost worden door training en niet door supplementen, maar die supplementen kunnen wel wat ondersteunen. Alleen maar wat bij voeren en verwachten dat het weg is is onrealistisch, maar dat doe je ook niet. Een beetje extra hulp is alleen maar fijn, daarom geven wij het ook.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 07:35

MyWishMax schreef:
En helemaal eruit zal ook niet hoeven, als het maar veilig en iets minder wordt. Fijner voor zowel hem als voor jou, dus ik duim ook.

Ik ben het er echt mee eens dat zulke problemen opgelost worden door training en niet door supplementen, maar die supplementen kunnen wel wat ondersteunen. Alleen maar wat bij voeren en verwachten dat het weg is is onrealistisch, maar dat doe je ook niet. Een beetje extra hulp is alleen maar fijn, daarom geven wij het ook.

Nou dat vooral, het hoeft echt geen dooie te worden, maar het zou fijn zijn als we samen gewoon meer ontspannen aan de slag kunnen en ik niet constant super alert en ‘op druk’ rond moet rijden om hem veilig de baan rond te krijgen…

Ik doe elke dag wat met hem en heel afwisselend, bewust om hem zo goed mogelijk aan mij te laten wennen en te proberen zo meer vertrouwen op te bouwen.
En hij zal het toch moeten leren door veel doen, door hem te laten staan en of alleen wat te wandelen zal hij het niet gaan leren, hij zal toch die confrontatie nodig hebben om er doorheen te komen.

Ik heb de ease pro nu als eerste besteld om te proberen, ik had nog een zak kamille, dat combineer ik nu, ‘s morgens schepje ease pro en ‘s avonds een handje kamille door het voer, en dan maar kijken of dat iets bij wil dragen.

Thanx!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:57

Wat voel jij in je lijf als je met hem bezig bent? Je zit er niet op te wachten om er weer vanaf te vallen (logisch, wat een ellende) en je baalt van de problemen met zijn voorgangers. Vandaar de vraag, hoe is jouw energie als je met hem bezig bent?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 15:34

KootMiraDrum schreef:
Wat voel jij in je lijf als je met hem bezig bent? Je zit er niet op te wachten om er weer vanaf te vallen (logisch, wat een ellende) en je baalt van de problemen met zijn voorgangers. Vandaar de vraag, hoe is jouw energie als je met hem bezig bent?

Ik ben rustig maar duidelijk in de omgang met hem en zo overtuigend mogelijk want dat blijkt hij nodig te hebben met zijn onzekerheid. Duidelijkheid geeft hem meer zekerheid.
En dat probeer ik met alle dingen, met het rijden, het langeteugelen etc.
Hij heeft duidelijk overtuiging nodig anders kruipt hij steeds meer in zijn schulp en gaat hij steeds erger schrikken en weg springen.
Daarbij let ik ook wel op dat ik constant alert blijf en op blijft letten en stevig zit, want hij is zo vlug dat als je 2 tellen in je aandacht verslapt ernaast ligt…
Ik ben zelf niet het dominante type in de omgang met anderen, zo ook paarden, en bij onze vorige paarden was dat ook niet nodig, maar hij blijkt gewoon echt baat te hebben bij meer duidelijke leiding en begeleiding dan onze vorige paarden. Dat is voor mij niet altijd makkelijk want dat is niet mijn natuur, dat is dus iets waar ik heel bewust zelf mee bezig moet zijn, een rustige maar zeer duidelijke leider zijn voor hem.
Mijn instructeur zei van de week ook toen hij schrok en weg schoot, dat doe je goed, opvangen en gelijk weer naar voren doorrijden, niet zelf opgaan in zijn reactie en hem bijv stil zetten in jouw schrik, maar opvangen en door doen waar je mee bezig bent.

Maar goed, dat is gewoon niet altijd simpel omdat je ook lekker ontspannen bezig wilt zijn en wilt rijden en dit is nog echt bij elke pas opletten en leiding geven.

We gaan nu elke week een rondje naar buiten om hem zoveel mogelijk te laten zien, mijn vriend fietst mee, daar heeft hij heel veel steun aan.
Hij vindt het spannend maar ook heel leuk en hij is super alert maar hij verschiet en springt buiten minder dan in de bak heb ik wel eens het idee.

Ik probeer hem op die manier in een zo veilig mogelijke setting zoveel mogelijk te laten zien en te laten ervaren dat het veilig is en dat hij op ons kan vertrouwen.
Hij is enorm op mijn vriend gericht en als hij die kan volgen is het goed, maar goed, hij moet het ook zelf gaan doen…

We zouden vandaag een clinic hebben voor de eerste keer waarvoor we met de trailer op pad moesten, die heb ik helaas af moeten zeggen vanwege de harde wind, Dat leek ons net een stapje teveel, en vreemde locatie en trailer en harde wind…

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:37

Ik reageer hier ook even.
Heb een paard die snel spanning opbouwt in de omgang maar ook onder zadel. Dit uit zich in kijkerigheid, op zij springen, zichzelf vast zetten, bepaalde hoeken afsnijden, en een slechte concentratie. Heb al meerdere dingen geprobeerd maar tot nu toe nog geen supplement gevonden wat fijn werkte. Horseflex magnesium. Naf magic. Relaxmix paardendrogist. Merk er allemaal geen verschil mee helaas

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 22:09

michelle933 schreef:
Ik reageer hier ook even.
Heb een paard die snel spanning opbouwt in de omgang maar ook onder zadel. Dit uit zich in kijkerigheid, op zij springen, zichzelf vast zetten, bepaalde hoeken afsnijden, en een slechte concentratie. Heb al meerdere dingen geprobeerd maar tot nu toe nog geen supplement gevonden wat fijn werkte. Horseflex magnesium. Naf magic. Relaxmix paardendrogist. Merk er allemaal geen verschil mee helaas

Hmm dat klinkt niet heel hoopvol… jammer zeg…
En vervelend voor jullie ook…

Ik geef nu bijna een week 1 schepje ease pro in combinatie met een handje kamille en een schepje magnesium.
Hij is nog niet heel erg veranderd maar het lijkt wel ietsje beter te gaan.
Ben ook extra aan het lessen om zelf sneller en handiger met hem om te kunnen gaan in het rijden, daar heb ik ook echt wel wat aan merk ik,

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:34

Geen idee of het al is genoemd maar voor mijn sensibele ruin werkt NAF magic erg goed. Omdat hij wel eens buikpijn krijgt door stress ben ik extra enthousiast gezien het hier schijnbaar extra goed voor werkt.
Daarnaast heb ik bij mijn paard geleerd dat hij het kijkerige/drammerige vooral heeft als hij juist weinig energie heeft ipv een overschot. Dus door hem iets te verhogen in krachtvoer en af en toe eens wat meer vrij te geven is dit 'kijk' gedrag volledig verdwenen :) Dit zal uiteraard niet voor elk paard werken maar bij mij was het een verassende uitkomst en makkelijke oplossing.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 11:17

leeneliefje schreef:
Geen idee of het al is genoemd maar voor mijn sensibele ruin werkt NAF magic erg goed. Omdat hij wel eens buikpijn krijgt door stress ben ik extra enthousiast gezien het hier schijnbaar extra goed voor werkt.
Daarnaast heb ik bij mijn paard geleerd dat hij het kijkerige/drammerige vooral heeft als hij juist weinig energie heeft ipv een overschot. Dus door hem iets te verhogen in krachtvoer en af en toe eens wat meer vrij te geven is dit 'kijk' gedrag volledig verdwenen :) Dit zal uiteraard niet voor elk paard werken maar bij mij was het een verassende uitkomst en makkelijke oplossing.

Bedankt voor je tips en ervaringen!
Ik ben nu net met de ease pro begonnen, even kijken wat dat gaat doen, merk ik te weinig verschil ga ik weer verder zoeken…
Ik mer tot nu toe bij die van mij dat hij juist veel regelmaat nodig heeft, is hij een aantal dagen niet in de bak geweest is alles weer veel enger en spannender dan wanneer hij er met regelmaat komt, maar misschien wordt dat met de tijd beter, dat hoop ik, want ik wil in geen geval elke dag de bak in om die reden… ik houd juist van veel afwisseling bieden… maar met hem lijkt meer rust en regelmaat op dit moment even vastigheid en veiligheid te geven.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:10

Misschien een bach bloesem op maat maken? Dat is denk mijn volgende stap. Hier werkt ook niks. Meerdere dingen geprobeerd nervcontrol of vitalstyle stresscontrol zou ik misschien nog voor kunnen kijken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 16:01

michelle933 schreef:
Misschien een bach bloesem op maat maken? Dat is denk mijn volgende stap. Hier werkt ook niks. Meerdere dingen geprobeerd nervcontrol of vitalstyle stresscontrol zou ik misschien nog voor kunnen kijken

Dat is inderdaad ook nog iets om te onthouden sowieso staat er een keer een consult bij een holistisch dierenarts op de planning als zij weer in de buurt komt.

Wat ik ook ga doen is zijn ogen door de dierenarts goed na laten kijken van de week.

Met de pro ease leek het in de bak de beter te gaan maar buiten is hij weer een paar keer zo heftig geschrokken dat ik er 1x af ben gegaan en 1x bijna met wel mijn tanden door mijn lip omdat hij vliegensvlug stopte en omhoog kwam voor hij draaide…

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:03

Ik heb wel eens gratis Bach bloesem gehad omdat het zooooveel zou uitmaken.

Deed niks. Maar ik geloof ook niet in homeopathie

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:58

Hallo allemaal!

Ook ik zie door de bomen het bos niet meer.. Ik hoop dat jullie misschien tips en ervaringen hebben.
i.v.m. blessure leed staat mijn 6 jarige merrie al 4 maanden op rust. Gelukkig geen box rust. Door de hevige regen kon ze helaas niet buiten, maar dit wordt weer opgebouwd. Momenteel komt ze 4 uren op de wei en een uur stapmolen.
Meer mogen we helaas nog niet i.v.m. een blessure aan de colleterale hoefbanden.

De eerste 3 maanden hield ze zich echt heel goed. Ze was helemaal niet druk, juist erg braaf. Wel zag ik aan haar dat ze pijn had. Na die 3 maanden werd ze ontzettend druk in de box en ik zag de pijn uit haar ogen vertrekken. In de wei, paddock of stapmolen gaat het goed. Maar zodra ze binnen komt en er nog andere paarden buiten staan, draait ze rondjes door de stal en is ze begonnen met weven. (de paarden staan in 2 shifts buiten). i.o.m de dierenarts geven we al Tranquigel. Eerst was het voorschrift 2x daags, maar 1x daags was al afdoende. Het ging zelfs zo goed dat we iets konden minderen.

Tot aan afgelopen vrijdag...
Ze heeft afgelopen woensdag nieuwe ijzers gekregen, krijgt ze metacam om ook ontstekingsremmend het probleem aan te gaan en ze heeft een diathermie behandeling gehad. Sinds dien is ze bijna niet meer te houden in de stal als er nog andere paarden buiten zijn.
We hebben nu de ochtend dosering weer terug opgehoogd en in de middag geven we nu ook wat bij. Dit lijkt wel wat aan te slaan.

Indien ze over 3 weken beter draaft, mogen we onder het zadel weer wat draf mee pakken. Per morgen ga ik beginnen met stappen onder de man... In de hoop dat het helpt, maar ik ben bang van niet.

Nu heb ik gelezen dat Tranquigel alleen de hartslag verlaagd, maar geen effect heeft in het koppie.
Sinds 3 weken geef ik haar al de Relax mix van de Paardendrogist. Ik heb niet echt het idee dat het helpt.
Hebben jullie Bokkers nog tips om bij te voeren? Het liefst natuurlijk een suppelement dat snel werkt..

https://www.vitalstyle.nl/stresscontrol
Ik heb de StressControl van de Vitalstyle gezien, alleen ik kan eigenlijk alleen ervaringen vinden i.c.m. wedstrijd stress. Zou dit ook voor deze stress kunnen helpen?
https://www.vitalstyle.nl/chillpill
Ook de chillpil van hun gezien, maar die werkt pas later volgens mij?

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar jullie ervaringen en ik hoop op een beetje hulp :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:06

Ik wilde eigenlijk een topic openen over dit onderwerp toen ik dit topic tegen kwam.
Mijn jonge pony blijft erg rillerig tijdens het rijden, vooral op onverwachtse aanrakingen of wanneer ik uit balans "stuiter" en kan dan soms in paniekmodus schieten. Hierdoor ben ik er inmiddels meerdere keren afgevallen en ik het bijna zo ver dat ik aan verkopen denk...
Ik wil nog één keer kijken of ik de ergste paniek kan verminderen door middel van een supplement (naast het gericht trainen uiteraard) dus ik ben heel benieuwd naar de tips.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:33

Vraag anders even advies aan HELTIE horse of Natulistic.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 14:46

Josien_ schreef:
Ik wilde eigenlijk een topic openen over dit onderwerp toen ik dit topic tegen kwam.
Mijn jonge pony blijft erg rillerig tijdens het rijden, vooral op onverwachtse aanrakingen of wanneer ik uit balans "stuiter" en kan dan soms in paniekmodus schieten. Hierdoor ben ik er inmiddels meerdere keren afgevallen en ik het bijna zo ver dat ik aan verkopen denk...
Ik wil nog één keer kijken of ik de ergste paniek kan verminderen door middel van een supplement (naast het gericht trainen uiteraard) dus ik ben heel benieuwd naar de tips.

Heb je de Strezz druppels van Phytonics al geprobeerd?
Daar heb ik met spanning wel goede ervaringen mee.
Voor de schrikreacties van mijn paard doet het te weinig helaas.

Komt hij genoeg buiten en krijgt hij niet teveel krachtvoer?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:14

Nouvel schreef:
Josien_ schreef:

Heb je de Strezz druppels van Phytonics al geprobeerd?
Daar heb ik met spanning wel goede ervaringen mee.
Voor de schrikreacties van mijn paard doet het te weinig helaas.

Komt hij genoeg buiten en krijgt hij niet teveel krachtvoer?

Ik heb tot nu toe alleen magnesium geprobeerd, zonder effect.
Ze deed dit zowel bij 24/7 buiten als 's nachts op stal. Van meer voer werd ze inderdaad meer gespannen, maar ze heeft voor haar ontwikkeling wel iets nodig.