Langdurige boxrust 2 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Langdurige boxrust 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:04

Ik zou juist niet verdoven. Als ze dan wel uit hun plaat gaan, al is het maar een beetje, kunnen ze zich behoorlijk verwonden en zover ik weet is inspanning bij verdoving ook niet heel gezond. Bij loslaten de eerste keer maken ze denk ik toch wel wat adrenaline aan.

Als je stapt voel je echt wanneer het scherpe randje eraf is. Je kan ook aan de hand wat gaan stil staan bij de wei en laten grazen, dus na eerste rondjes stappen, hapje, stapje. Dan komt hun mind ook op eten.

Bij problemen met stappen, vragen of iemand mee loopt met een paard ernaast bijv.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:15

Je moet ze ook niet plat verdoven. :+

Daarnaast is ‘even’ met een 2 jarige die zo uit de opfok komt ‘rustig wandelen’ niet zo vanzelfsprekend. Dan moet je wel een héle makke hebben.

Hier in ieder geval goede ervaringen mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:22

Change3x schreef:
Je moet ze ook niet plat verdoven. :+

Daarnaast is ‘even’ met een 2 jarige die zo uit de opfok komt ‘rustig wandelen’ niet zo vanzelfsprekend. Dan moet je wel een héle makke hebben.

Hier in ieder geval goede ervaringen mee.

Verdoven heeft altijd effect, anders zou je het niet doen. En je kan nooit inschatten hoe een paard gaat reageren.
Ik vind het ook bizar hoe snel mensen naar iets zouden pakken........Dat wil je als laatste, je paard verdoven.

Normaal kan een 2 jarige prima meelopen. Ik heb het altijd zo gedaan, ook met paarden van anderen na blessures, tijdens revalidatie en herstel.

We hebben het wel over herstellen en dan moet je iets. Dus maak je keuzes die je paard helpen. Niet wat voor jezelf altijd makkelijker of sneller is. Anders kan je ze ook gewoon laten staan en hopen dat het zelf goed geneest.

Daarbij kan ook een 2jarige na boxrust best wat stijf zijn en de eerste dagen juist niet stuiteren.

En ik zei ook erbij; of met iemand met nog een paard ernaast. Kan enorm schelen.
En als je er tegenop ziet, vooral niet zelf doen met al de emoties die mensen zelf erbij hebben.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:40

Als ze uit hun plaat gaan na zo’n lange tijd boxrust en ze blesseren zich dan, ben je nog verder van huis. Daarnaast moet je ook nooit meteen teveel geven. Liever iets te weinig en dan aankijken. Maar ieder z’n ding uiteraard. Zoveel manieren. :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:46

Kun je hem nu niet even klein zetten?
Heb hier in het verleden paarden gehad die speciaal op pension kwamen voor de boxrust maar ook de weidegang.
En die zette ik in het begin op een stukje naast de rest, maar dan op 20x20.
Dag later nieuw stukje 20x20.
Hebben ze toch wat te grazen als afleiding, maar ze kunnen ook niet de slidingstop enz in.
En dan ging ik dat groter zetten, 30 x30.
En dan pas bij de rest in. Dan waren ze weer gewend met buiten staan.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 22:46

Het was erg spannend vandaag. Het lukte me gelukkig om haar voldoende te laten ontspannen in stal om.het verband eraf te knippen. Dat had de dierenarts er voor de terugreis op gedaan maar niet echt over nagedacht dat ik het vervolgens ongeschoold zonder goed materiaal en zonder sedatie moest afknippen :roll:
Wonder boven wonder mocht ik haar been na uitgebreid aaien gewoon aanraken en lukte het in een vlotte beweging, maar ik hield mijn adem wel in. Ik heb haar vervolgens mee naar buiten genomen maar het erf is nieuw voor haar en mij, en klein. Ze stuiterde rond natuurlijk dus meegenomen naar de roundpen en losgelaten. Ze ging rondjes draven en galoperen maakte wat vreugde sprongen, geen hysterisch gedrag. Na 15 minuten in haar eigen weide gelaten. Later zal een koppel gevormd worden, eerst mag ze even bijkomen. Ging erg goed, ze is inderdaad zichtbaar stijf maar oogde ontspannen en deed kalmpjes aan.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:51

Fijn! Dat klinkt goed.
Dat ze maar gauw weer fit en happy mag worden bij haar vriendjes.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 00:04

Dat hoop ik ook!
Omdat ik me wat zorgen maakte om groei tijdens boxrust; een foto voor en na 40 dagen boxrust. Ik vind het moeilijk beoordelen maar ze lijkt er niet op achteruit te zijn gegaan.
Dag voor vermoedelijk ongeluk
Afbeelding

Vandaag

Afbeelding

Ze meet pas 153 dus ze zal waarschijnlijk te klein blijven voor me, maar voor mijn dochter is dat juist perfect.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 04:29

Op de onderste foto ziet ze er eigenlijk beter uit :o.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 07:32

Wat fijn dat alles goed ging.
Ze ziet er prima uit nu, inderdaad beter dan ervoor.
Een paard stopt ook niet met groeien van een paar weken boxrust hoor.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 08:39

Diddykong schreef:
Op de onderste foto ziet ze er eigenlijk beter uit :o.

Gelukkig wel ja! Boven is vóór de kliniek, onderste was gister dus :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:29

Ik vind haar er nu ook beter uitzien, fijn dat het zo goed is gegaan allemaal.

Die groeit nog wel een stuk zo te zien.

Zou wel even de hoefstand voor een beetje goed mee nemen qua correctie bij de smid.

PeraManga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:52

Ze ziet er goed uit!
Wat fijn dat alles zo goed is gegaan zeg. :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:12

Fijn dat het goed is gegaan ts! Goede keuze gemaakt, en ze ziet er goed uit. Op naar een fijnere periode met lekker grazen en vrienden maken *\o/*