Paard gaan hangen. Tilt hoofd niet meer op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 07:54

Hutcherson schreef:
En het kwam nadat een paard dat vaststond achteruit knalde en dus achter zn oren enorme druk kreeg?
Is het zo gegaan toen?

Ja. Paard stond vast aan de trailer, op de een of andere manier kreeg hij het voor elkaar om het touw klem te krijgen aan een klein deel dat uitstak aan de onderkant van de trailer. Daarvan raakte hij in paniek, hij zat dus heel laag met zijn hoofd bij de grond en begon uit alle macht zich los te trekken. Zo hard dat zelfs de trailer (flinke 2 paardstrailer) van de grond kwam. Hij had een dun biothaan halster om en een leadrope die niet knapte, helaas duurde het ook even voor we de veiligheidsknoop loskregen, die had zich strak getrokken. Erna stond hij er een tijdje versuft bij, grote ogen, veel gapen, duidelijk pijn. Hij was best snel zichzelf weer, dus niet direct dierenarts laten komen. Volgende dag was de zijkant van zijn kaak/wang gevuld met lucht (verdikking vonden we niet gek, dat knisperende wel, maar hij at, rende uit zichzelf, bewoog alles normaal, dus we wilde het nog een dag aankijken). De dag daarna kreeg hij een bloedneus, toen hebben we direct rondgebeld naar een dierenarts. Het heeft best lang geduurd voordat de lucht weg was en hij geen bloedneuzen meer kreeg.

Sindsdien gebruik ik trouwens alleen nog maar halstertouwen met simpele musketons en halsters die eerder zullen breken bij druk. Wat een stress was die situatie. :=

Excuus TS, dat ik dit draadje blijf oppakken. Wilde het in pb gaan doen, maar het onderwerp is wel gerelateerd en informatief en wie weet herkent iemand anders dezelfde symptomen als het paard dat ik beschrijf.

Verder complimenten voor hoe je het oppakt bij je eigen paard. Dat ze maar snel mag herstellen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:05

Blegh, ik heb dus zo een keer een pony gezien die ingeslapen moest worden omdat er wel eea kapot was. Maar dat was dus meteen duidelijk na het trekken. Gelukkig lijkt t goed afgelopen te zijn ts!

Tancreda4

Re: Paard gaan hangen. Tilt hoofd niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:12

Oh altijd mijn angst dit, naar ongeluk zo. Gelukkig slaan de pijnstillers aan. Hopelijk houdt je paard er verder niets aan over. En ik zou precies hetzelfde hebben gehandeld. Je bent goed bezig op advies van de dierenarts. Als er klachten blijven of na stoppen pijnstillers weer wat teurg komt, kan je altijd overleggen voor verdere stappen. Sterkte!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:42

Wat vreselijk schrikken. Dit is wel de reden waarom ik mijn paard niet vast zet aan alleen zijn normale halstertouw ondanks dat die in principe nooit hangt, maar schrikken kunnen ze altijd en dan is de ellende als ze goed vast staan niet te overzien. Een halstertouw is gewoon veel te sterk en knapt pas als er gigantisch veel druk op staat.

Ik heb standaard een bol van onderstaand touw in mijn poetsbak zitten (kocht ik gewoon bij de Action, maar weet niet of ze dit nog hebben). Dan maak ik daar twee lussen van (van één stuk touw) aan de ring waar je normaal je halstertouw vastmaakt en dan maak ik mijn halstertouw aan die lussen vast. Dan is het touw sterk genoeg om niet direct te breken als er druk op staat, maar als ze echt hangen dan breekt direct dat touwtje los.

Afbeelding

Ik doe trouwens alles met dit touw. Mijn hooinet hangt er ook aan, want als ze er dan een keer met de benen in hangen dan valt die ook naar beneden e.d. :')

Heb je nu niks meer aan, maar misschien voor de toekomst!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:45

Suliko schreef:
Hutcherson schreef:
En het kwam nadat een paard dat vaststond achteruit knalde en dus achter zn oren enorme druk kreeg?
Is het zo gegaan toen?

Ja. Paard stond vast aan de trailer, op de een of andere manier kreeg hij het voor elkaar om het touw klem te krijgen aan een klein deel dat uitstak aan de onderkant van de trailer. Daarvan raakte hij in paniek, hij zat dus heel laag met zijn hoofd bij de grond en begon uit alle macht zich los te trekken. Zo hard dat zelfs de trailer (flinke 2 paardstrailer) van de grond kwam. Hij had een dun biothaan halster om en een leadrope die niet knapte, helaas duurde het ook even voor we de veiligheidsknoop loskregen, die had zich strak getrokken. Erna stond hij er een tijdje versuft bij, grote ogen, veel gapen, duidelijk pijn. Hij was best snel zichzelf weer, dus niet direct dierenarts laten komen. Volgende dag was de zijkant van zijn kaak/wang gevuld met lucht (verdikking vonden we niet gek, dat knisperende wel, maar hij at, rende uit zichzelf, bewoog alles normaal, dus we wilde het nog een dag aankijken). De dag daarna kreeg hij een bloedneus, toen hebben we direct rondgebeld naar een dierenarts. Het heeft best lang geduurd voordat de lucht weg was en hij geen bloedneuzen meer kreeg.

Sindsdien gebruik ik trouwens alleen nog maar halstertouwen met simpele musketons en halsters die eerder zullen breken bij druk. Wat een stress was die situatie. :=

Excuus TS, dat ik dit draadje blijf oppakken. Wilde het in pb gaan doen, maar het onderwerp is wel gerelateerd en informatief en wie weet herkent iemand anders dezelfde symptomen als het paard dat ik beschrijf.

Verder complimenten voor hoe je het oppakt bij je eigen paard. Dat ze maar snel mag herstellen!

Wauw dat is hard gegaan. Ik heb een foto gemaakt van het onderdeel wat ik denk dat 'kraakte'. Dit is namelijk een onderdeel van de schedel dat niet vergroeit en dus bewegelijk blijft. Dit is ook het stuk achter de oren wat een enorme optater krijgt bij dit soort situaties.
Afbeelding

Hier zit de aanzet van het oor maar ook het gewricht naar de eerste nekwervel. Hier liepen belangrijke craniale zenuwen in de buurt die verantwoordelijk zijn ook voor het bevochtigen van glandula's (speekselklieren), sinussen en mucosa's (bv neusslijmvliezen).
Ik denk dat als die tijdelijk hun werk niet hebben kunnen doen dat er wellicht een bloedneus kan ontstaan op iets langere termijn dan acuut na het incident maar dit is hypotetisch. Wat interessant kan zijn voor jouw paard (afhankelijk van hoelang geleden het is) is een Earpull techniek. Je maakt dan een C kommetje met je handen en zorgt dat de opening van je C naar buiten zit. Dan doe je je handen om de oren van je paard om het harde stuk (cartilago, kraakbeen helemaal in de aanzet van de oren) dit pak je zachtjes beet en dan duw je de oren beiden naar 90 graden hoek naar de zijkant. Hou dit even vast. Vervolgens pak je de oren met je kommetjes (met opening naar binnen dit keer) vast en trek je de oren voorzichtig omhoog.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 18:13

Wat doet die techniek dan? Daar ben ik wel benieuwd na :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 19:40

Zou een dergelijke techniek toch niet zo via alleen platte tekst zelfstandig doen..

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 20:22

Nee was ik ook niet van plan haha was gewoon nieuwsgierig!
Hoelang zouden jullie de pijnstilling geven? Ze krijgt nu elke ochtend inflacam maar heb de volgende ochtend niet het idee dat ze meer pijn heeft.
Afbeelding
Joy vermaakt zich in ieder geval prima haha

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 21:49

Ik zou dat even telefonisch overleggen met de veearts.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:25

mavantos schreef:
Wat vreselijk schrikken. Dit is wel de reden waarom ik mijn paard niet vast zet aan alleen zijn normale halstertouw ondanks dat die in principe nooit hangt, maar schrikken kunnen ze altijd en dan is de ellende als ze goed vast staan niet te overzien. Een halstertouw is gewoon veel te sterk en knapt pas als er gigantisch veel druk op staat.

Ik heb standaard een bol van onderstaand touw in mijn poetsbak zitten (kocht ik gewoon bij de Action, maar weet niet of ze dit nog hebben). Dan maak ik daar twee lussen van (van één stuk touw) aan de ring waar je normaal je halstertouw vastmaakt en dan maak ik mijn halstertouw aan die lussen vast. Dan is het touw sterk genoeg om niet direct te breken als er druk op staat, maar als ze echt hangen dan breekt direct dat touwtje los.

[ [url=m/yzzk34.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik doe trouwens alles met dit touw. Mijn hooinet hangt er ook aan, want als ze er dan een keer met de benen in hangen dan valt die ook naar beneden e.d. :')

Heb je nu niks meer aan, maar misschien voor de toekomst!

Dit doe ik thuis dus ook standaard.
En voor aan de trailer heb ik deze. Dat is helemaal een briljante vinding: https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... anbindhulp
Die breekt niet maar geeft heel langzaam mee. Krijgt je paard nooit meer een harde klap bij schrikken en heb je zelf meer dan genoeg reactie tijd om in te grijpen voor het paard helemaal los komt.
De bijbehorende video laat het heel goed zien. https://www.facebook.com/watch/?v=1120964544935141

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:31

Die heb ik ook.
Word er soms raar op aangekeken maar ik hoef me in elk geval een heel stuk minder zorgen te maken om nare blessures aan hoofd, hals of wervels.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:32

Dat is een mooi ding :j

Alleen meteen het eerste voorbeeld aan de sluiting van de deur niet echt een fijn voorbeeld.
Maar dat maakt uiteraard niet uit voor hoe dat ding werkt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:36

Muze schreef:
Die heb ik ook.
Word er soms raar op aangekeken maar ik hoef me in elk geval een heel stuk minder zorgen te maken om nare blessures aan hoofd, hals of wervels.

Ik wordt juist altijd jaloers aangekeken. Omdat ze dan zo verbaasd zijn dat ik mijn paarden rustig aan de trailer vastknoop en mijn ding kan doen zonder gesodemieter.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 17:53

Dat is een goeie inderdaad! Maar als het paard dan zover na achter loopt tot eind van het touw zeg maar staat die dan helemaal los? Want ik denk namelijk dat die van mij dat binnen een paar keer door heeft dat ze dan los is en weer lekker na de wei toe wandeld >;)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:55

Liever dat, dan nek letsel toch?

Ik heb het hier zien gebeuren. Paard bleef ergens aan hangen, trok net zo hard om zich los te krijgen. Kwam los maar brak zijn nek, ontwikkelde een enorme bult op de kaak. Bloed uit beide neusgaten en acuut kon ik een dierenarts bellen om te euthaneseren.
Eigenaar zelf was helaas te ver weg van stal om er op tijd te zijn.

Heb je nog kunnen overleggen over de inflacam stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:10

Des_sie schreef:
Dat is een goeie inderdaad! Maar als het paard dan zover na achter loopt tot eind van het touw zeg maar staat die dan helemaal los? Want ik denk namelijk dat die van mij dat binnen een paar keer door heeft dat ze dan los is en weer lekker na de wei toe wandeld >;)
Wij hebben ze op stal (standaard) en ik leg gewoon een knoop in m’n touw nadat ik hem door dat ding gehaald heb, anders staat mijn paard inderdaad ook binnen no-time tien meter verderop met haar snuit in het gras. :') (Niet dat ze zich bewust lostrekt, maar dat gaat mondjesmaat elke keer een stapje verder.)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 19:13

Des_sie schreef:
Wat doet die techniek dan? Daar ben ik wel benieuwd na :j

Geeft een verbetering van afvoer van liquor en doorbloeding in de hersenvliezen, hypofyse etc. Via het tentorium cerebelli (vlies dat de grote van de kleine hersenen scheidt), via dura mater naar diafragma tentorium wordt verder afvoer /drainage van sella turcica geregeld. Hier ligt je hypofyse op. Die regelt een hoop hormonen (bv cyclus van een merrie) en soms zie je dus door trauma hoog cervicaal dat een merrie moeilijker hengstig wordt (of pismerrie) andere hormonen niet goed bij hun target komen, liquoraanmaak verstoord raakt, neurologische problemen, spooky gedrag, bevochtiging van de sinussen en mucosa's verstoord is etc. Er kan heel veel misgaan als dat AO gewricht een tik krijgt.
Met een manipulatie (maar die kan ik je moeilijk op schrift uitleggen want je moet even weten wat je doet) of andere techniek kun je die wervel weer in orde krijgen na de acute fase (nu nog te gevoelig) maar een earpull kun je altijd zachtje proberen. Zorgt dat de spanning op de hersenvliezen afneemt als die er is.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 21:07

Ah oke dat wist ik niet! De pijnstillers heeft ze vandaag voor het eerst niet gehad en ik merk geen verschil dus dat is een goed teken lijkt me :) nog maar even geen hoofstel in want dat is nog wel gevoelig lijkt me dus ze heeft even vakantie haha af en toe even wandelen want ze verveelt zich nu al en dat terwijl ze 24/7 buiten loopt :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:56

Goed bezig TS!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:32

Des_sie schreef:

Op het eind is ie los inderdaad. Maar het gaat stroef genoeg om zelf op tijd te kunnen corrigeren. Door zelf het uiteinde even vast te houden creëer je zelf een rem. De eerste keren blijf je dus wat in de buurt zodat je bij kunt sturen. Dan leren ze vanzelf dat er ruimte is zonder vrijheid. A;s ze zo aan de trailer vast staan ben ik altijd wel ergens in de buurt. Trek ik tussentijds het touw gewoon weer even strakker.
En ik gebruik aan wat langer touw/ leadrope. Dat scheelt ook een hoop.

Daarbij: heb ik inderdaad liever dat mijn paard niet stuk gaat+ zijn ze makkelijker te vangen met het touw er aan.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:16

DuoPenotti schreef:
Dat is een mooi ding :j

Alleen meteen het eerste voorbeeld aan de sluiting van de deur niet echt een fijn voorbeeld.
Maar dat maakt uiteraard niet uit voor hoe dat ding werkt.

Is het de eerste twee keer dat het paard zich daadwerkelijk lostrekt ook niet zonder dat hulpding? En dat ze daarna bij de derde keer het verschil laten zien als hij wel met zo’n ding vaststaat? Daar trekt hij zich niet helemaal los en blijft hij uiteindelijk zelfs staan. Alleen omdat het paard zo gespannen oogt komt het alsnog niet echt ontspannen over, alhoewel je wel duidelijk verschil kan zien van de eerste keren dat hij zich in paniek lostrekt en de andere keer. Wel met je eens dat het een waardeloos promotiefilmpje is en nogal amateuristisch, en ik daar als koper nou niet gelijk overtuigd door zou raken.

Heel fijn TS dat het de goede kant op lijkt te gaan! Hoop dat het zo uiteindelijk allemaal met een sisser afloopt! :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:35

Bedoel echt letterlijk die deursluiting.
Daar zet je toch geen paard aanvast? Op welke manier dan ook. :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:25

Ik heb mijn jonge paard aangeleerd om bij druk op de nek naar voren te stappen. Als ze ook maar een klein beetje de intentie heeft om te gaan hangen ga ik aan de voorkant bij haar hoofd staan zodat ze naar mij toe komt.

1x heeft ze zich opgehangen , waarschijnlijk schrok ze ergens heel erg van. Halstertouw was zo stuk en het metalen klipje zo doormidden gebroken.

Ze heeft het daarna nooit weer gedaan en ben toen echt goed het bovenstaande gaan bevestigen. Ik heb er heel veel baat bij.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 00:23

Als ze echt zo erg schrikken vraag ik me af of ze wel na voren stappen. Als hun reactie is om weg te rennen. Maar zeker wel handig dat ze het kent!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 05:24