Hutcherson schreef:En het kwam nadat een paard dat vaststond achteruit knalde en dus achter zn oren enorme druk kreeg?
Is het zo gegaan toen?
Ja. Paard stond vast aan de trailer, op de een of andere manier kreeg hij het voor elkaar om het touw klem te krijgen aan een klein deel dat uitstak aan de onderkant van de trailer. Daarvan raakte hij in paniek, hij zat dus heel laag met zijn hoofd bij de grond en begon uit alle macht zich los te trekken. Zo hard dat zelfs de trailer (flinke 2 paardstrailer) van de grond kwam. Hij had een dun biothaan halster om en een leadrope die niet knapte, helaas duurde het ook even voor we de veiligheidsknoop loskregen, die had zich strak getrokken. Erna stond hij er een tijdje versuft bij, grote ogen, veel gapen, duidelijk pijn. Hij was best snel zichzelf weer, dus niet direct dierenarts laten komen. Volgende dag was de zijkant van zijn kaak/wang gevuld met lucht (verdikking vonden we niet gek, dat knisperende wel, maar hij at, rende uit zichzelf, bewoog alles normaal, dus we wilde het nog een dag aankijken). De dag daarna kreeg hij een bloedneus, toen hebben we direct rondgebeld naar een dierenarts. Het heeft best lang geduurd voordat de lucht weg was en hij geen bloedneuzen meer kreeg.
Sindsdien gebruik ik trouwens alleen nog maar halstertouwen met simpele musketons en halsters die eerder zullen breken bij druk. Wat een stress was die situatie.

Excuus TS, dat ik dit draadje blijf oppakken. Wilde het in pb gaan doen, maar het onderwerp is wel gerelateerd en informatief en wie weet herkent iemand anders dezelfde symptomen als het paard dat ik beschrijf.
Verder complimenten voor hoe je het oppakt bij je eigen paard. Dat ze maar snel mag herstellen!