Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:01

anjali schreef:
AnnoNiemand schreef:
Wat mij opvalt:

Te lange hielen
Lang steunsel
Zool vol oud zoolmateriaal. Geen nette schone zool dus maar veel oud, dood materiaal wat je weg kunt krabben.

Maar daar gaat hij niet ineens kreupel van lopen. Volgens mij beschermt dat de vrij korte hoeven juist. En veel paardeneigenaren hebben niet voldoende kennis van hoeven (tenzij ze zelf hoefsmid zijn) om er verantwoord zelf vanalles af te gaan halen. Als je niet weet wat je doet is vuil uitkrabben het enige wat je zelf moet doen lijkt me.

De hoeven zijn niet te kort, wel uit balans. De hielen zijn te hoog, de zijkanten te lang (je ziet ze als het ware "uitwaaieren". Te veel steunsel. De straalgroeve is te diep. Wel mooie grote stralen. :)

Maar inderdaad, daar zal ze niet acuut kreupel op zijn gaan lopen. :)

Ik zou, mits geen warmteverschil tussen de benen of verdikking toch ook kiezen voor nu van de wei halen voor de zekerheid.
Een hoefzweer kun je ook nog laten uitsluiten.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 17:39

AnnoNiemand schreef:
Wat mij opvalt:

Te lange hielen
Lang steunsel
Zool vol oud zoolmateriaal. Geen nette schone zool dus maar veel oud, dood materiaal wat je weg kunt krabben.

En wat kan ik hieraan doen? De smid is drie weken geleden ongeveer geweest ( komt elke 8 weken) en de hoeven krabben we 1x dagelijks uit.

Zou ik een andere smid moeten laten komen in de toekomst of is er iets anders wat ik kan doen om haar te helpen?
Zelf krab ik enkel de mest eruit meer niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:47

woemp schreef:
AnnoNiemand schreef:
Wat mij opvalt:

Te lange hielen
Lang steunsel

En wat kan ik hieraan doen? De smid is drie weken geleden ongeveer geweest ( komt elke 8 weken) en de hoeven krabben we 1x dagelijks uit.

Zou ik een andere smid moeten laten komen in de toekomst of is er iets anders wat ik kan doen om haar te helpen?

Het is ook mogelijk dat de kreupelheid niet uit de hoef komt. Als je zekerheid wilt toch even de DA ernaar laten kijken. Dat is beter dan allerlei behandelingen te proberen die misschien juist negatief uitwerken, want wat goed is voor de ene kwaal kan juist slecht zijn voor de andere.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:01

woemp schreef:
janderegelaa schreef:
Ze is rechtsvoor kreupel en ik denk dat het niet in de voet zit. Dan was ze in stap ook kreupel geweest. Denk eerder richting een peesblessure.

Het koelen wat je doet heeft zo geen enkele zin. Slang met koud water en als je geen water hebt kun je ook icevibes gebruiken.

Oei rechtsvoor zeg jij en de anderen linksvoor? Moet ik straks in de avond een nieuw filmpje maken dat duidelijker is of is er iemand zeker langs welke kant ze mankt ?

Een kreupel paard 'valt' op zijn gezonde been.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:33

Ik geef toe dat het lastig is bij deze.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:00

Ben wel heel benieuwd welk been/voet het nu uiteindelijk is.
Hou je ons op de hoogte?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:08

Ze lijkt mij ook LV kreupel. In het filmpje rechtsom in draf lijkt ze te knikken als RV landt.

Je kan de hoefsmid laten komen om te checken op een hoefzweer, dat kan nooit kwaad. En anders na een week ofzo als ze niet beter loopt, de DA bellen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 20:14

anjali schreef:
woemp schreef:

Het is ook mogelijk dat de kreupelheid niet uit de hoef komt. Als je zekerheid wilt toch even de DA ernaar laten kijken. Dat is beter dan allerlei behandelingen te proberen die misschien juist negatief uitwerken, want wat goed is voor de ene kwaal kan juist slecht zijn voor de andere.

Ja ik heb het filmpje ook naar mijn vaste dierenarts gestuurd en die zegt dat de schouder zelf ook een optie kan zijn… ze gaat binnen een paar dagen langskomen en intussen doe ik verder zoals ik nu bezig ben (rust geven, koelen, van de weide af,…)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:15

Op het eerste draffilmpje valt ze als ze rechtsvoor neerzet. Dus wss zit linksvoor een probleem. Maar vind haar hele lijf stijf.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:20

Ik vind het meer lijken alsof ie linksachter niet goed is :') vooral linksom zie ik dst. Dus met andere woorden, vanaf hier kunnen wij bokkers er niks van zeggen. Dus even afwachten, als hij slechter faat lopen bel je de da. Anders eind van de week bellen voor volgende week. Ik zou nog niet te snel conclusies trekken of dingen gaan ondernemen. Gewoon even afwachten.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:10

Goed dat je een dierenarts laat komen. Ik vind hem ook wel behoorlijk slecht lopen, en dat is niet van een bekap beurt van 3 weken terug. Waarschijnlijk heeft de dierenarts met een simpele buigproef zo gevonden welk been zeer doet. Vanuit daar kan hij weer verder kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:17

Wat mij opvalt aan de eerste video, ja ze loopt kreupel maar op de kleine stukjes over de hoefslag knikt ze niet. Dat kan betekenen dat ze een probleem heeft met zachte ondergrond( hoefslag is harder) en dat is bijna altijd een probleem van de weke delen. Wanneer ze last van de botten heeft is ze op het harde kreupel. Dus voel de pezen of die wat verdikt en warmer zijn.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:24

Goede tips gegeven, da kan vaststellen waar de kreupelheid vandaan komt. Dat ze niet rad is, is duidelijk, zowel voor als achter niet regelmatig, maar kan 'overal' vandaan komen. Goed kruepelheidsonderzoek, evt uitverdoven, en indien nodig foto's of echo. Maar als dit dier 3 weken geleden bekapt is... dit beeld verwacht ik pas na een week of 7 a 8.. Hoefwand en steunsels zij eerder te lang dan te kort en je ziet dat de hoefwand niet mooi overal even breed is. Maar die kreupelheid zou ik eerst nagaan, dan kun je daarna overwegen om een andere bekapper (of smid) er bij te vragen.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:20

Linksvoor kreupel, de hoeven zijn niet te kort.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:38

Ik ben zelf niet te handig met bepalen op welk been ze nou kreupel is, dus zal daar verder niet over uitweiden. Ik vind daarnaast wel dat ze echt een heel erg stijve rug/kruis heeft. Ik zou daar ook zeker even naar laten kijken door een erkende therapeut en je laten adviseren over hoe je haar op haar leeftijd soepel kan houden.

Succes!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:48

vladimir1979 schreef:
Goede tips gegeven, da kan vaststellen waar de kreupelheid vandaan komt. Dat ze niet rad is, is duidelijk, zowel voor als achter niet regelmatig, maar kan 'overal' vandaan komen. Goed kruepelheidsonderzoek, evt uitverdoven, en indien nodig foto's of echo. Maar als dit dier 3 weken geleden bekapt is... dit beeld verwacht ik pas na een week of 7 a 8.. Hoefwand en steunsels zij eerder te lang dan te kort en je ziet dat de hoefwand niet mooi overal even breed is. Maar die kreupelheid zou ik eerst nagaan, dan kun je daarna overwegen om een andere bekapper (of smid) er bij te vragen.

Dat is niet waar. Dat stuk van dat je dit verwacht als hoef 7/8 weken geleden bekapt is. Deze groei is prima na 3 weken geleden bekapt te zijn. Er zit een klein randje hoefwand voorbij de zool. Maar dit is echt niet toe aan een nieuwe bekapt beurt qua draagwand.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:47

@hutcherson: het gaat mij meer om de onregelmatigheid van de dikte van de hoefwand en de rommelige steunsels en straal dan exact hoe lang een hoefwand groeit in 3 weken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:33

Xyris schreef:
Ik ben zelf niet te handig met bepalen op welk been ze nou kreupel is, dus zal daar verder niet over uitweiden. Ik vind daarnaast wel dat ze echt een heel erg stijve rug/kruis heeft. Ik zou daar ook zeker even naar laten kijken door een erkende therapeut en je laten adviseren over hoe je haar op haar leeftijd soepel kan houden.

Succes!

Dat kan ook een gevolg zijn van pijn, gaan ze vasthouden en compenseren. Zou eerst de kreupelheid uit sluiten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 17:34

vladimir1979 schreef:
@hutcherson: het gaat mij meer om de onregelmatigheid van de dikte van de hoefwand en de rommelige steunsels en straal dan exact hoe lang een hoefwand groeit in 3 weken.

Ik vind dat eigenlijk best meevallen. Dikte van de hoefwand zal niks doen qua onzuiver lopen, steunsels zijn enkel belemmerend als ze scheef zijn maar moet ook niet de onzuiverheid verklaren. Straal is niet helemaal netjes schoon maar dat is al vrij snel na bekappen niet meer. Ziet er ook niet woekerend of nat uit om te denken aan rotstraal. Zou hem inderdaad mooi opgelapt willen zien maar ook dat niet direct reden tot onzuiverheid imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 17:57

Allereerst complimemten voor je handelen TS! Ook voor je fijne reacties op de tips hier op bokt.

Ik zou nu geen smid laten komen. Dat kan over enkele weken en dan zou ik de smid via de DA laten komen. Eentje die dus samenwerkt met DA of kliniek.

Hoe loopt ze in rust? Eet en drinkt ze goed?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 18:17

janderegelaa schreef:
Ze is rechtsvoor kreupel en ik denk dat het niet in de voet zit. Dan was ze in stap ook kreupel geweest. Denk eerder richting een peesblessure.

Het koelen wat je doet heeft zo geen enkele zin. Slang met koud water en als je geen water hebt kun je ook icevibes gebruiken.

Rechtsvoor en linksachter. RV is goed te zien, maar LA is hij ook echt slecht. De hoofdbeweging is dan wat moeilijker te zien omdat het paard LA compenseert. Op den duur gaan ze dan RV kreupel. Het is niet een beetje kreupel maar erg kreupel en waarschijnlijk ook al langer aan de gang. Vermoedelijk probleem linksachter.
Zorg dat je de juiste benen koelt. Desnoods alle 4.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 20:05

Ik gok ook linksachter het probleem. En ik denk niet dat het in de hoef zit. Ik zou eens een goed kreupelheidsonderzoek laten doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:39

Uiteraard is mijn advies ook naar de kliniek voor kreupelheidsonderzoek.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 16:13

Evamarie schreef:
Allereerst complimemten voor je handelen TS! Ook voor je fijne reacties op de tips hier op bokt.

Ik zou nu geen smid laten komen. Dat kan over enkele weken en dan zou ik de smid via de DA laten komen. Eentje die dus samenwerkt met DA of kliniek.

Hoe loopt ze in rust? Eet en drinkt ze goed?

Hoi, dankjewel voor de lieve reactie ☺️
Ze eet en drinkt heel goed hoor. ( is zelfs altijd wat te gulzig bij het eten daarom kan ik nooit droge meusli geven zonder er een klein beetje water aan toe te voegen)

Ik heb ze zoals ik eerder aangaf eerst een paar dagen rust gegeven en nu vandaag heeft ze voor het eerst een kleine vijf à tien minuutjes aan de longe gelopen.
De benen zijn dagelijks 15 minuten gekoeld. Ze kreeg biotine en stond amper nog op de weide. In de groepsles deze week heb ik een manegepaard gehuurd om haar te sparen.

Zouden jullie even willen meekijken? Ik zie precies een verbetering maar dat kan ook gewoon in mijn hoofd zijn omdat ik wil dat ze beter wordt of is het toch nog even slecht volgens jullie?
Linksom:
https://youtu.be/TlzC6hDNETs

Rechtsom
https://youtu.be/z85Xxij-eW4

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:29

Nee helaas, absoluut geen verbetering. Heb je al een afspraak gemaakt voor kreupelheidsonderzoek? Hier moet echt een veearts naar kijken.