Jopack Tophay analyse?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:06

Ik krijg volgende week een nieuwe pallet geleverd. Ik ben benieuwd als ik de berichten hier zo lees :=

Had nog 30 pakjes gewoon hooi van de buurboer gekocht. Prachtig hooi, weinig stof ook. Ergens eind mei gemaaid.
Ouwe merrie met ppid kreeg er dunne mest van na nog geen 1/3 baal gegeten te hebben. >;)
Toch maar analyse laten doen. Heel weinig eiwit en suiker torenhoog. Ik had al zo'n klein vermoeden :+

hwn

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:09

@Pandora2, hier het omgekeerde: een grote lading hooi met perfecte analyse gekocht, maar ze vinden het niet bepaald lekker, zijn wat meer suikers gewend. Was vooral aangekocht voor mijn suikergevoelige merrie, maar die is enkele weken geleden ingeslapen. Tja, ze zullen het er toch moeten mee doen hoor. Alleen vervelend voor mijn senior hengst met gevoelige maag, ik zie dat hij 's nachts zijn hooi nauwelijks aanraakt. Gelukkig kan hij nu overdag in een rijkere wei, heeft hij toch nog behoorlijk wat binnen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:28

We kunnen misschien wisselen :D
Al wil mijn ouwe besje ook lang niet alles eten heb ik al gemerkt }>

Sterkte met het verlies van je merrie. Altijd zo verdrietig als je ze moet afgeven.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 19:26

Haha, weet niet of wisselen een goed plan is, voor eentje met gevoelige maag lijkt een suikerbom ook niet ideaal. En hengst wordt 27, dus kan ook wel wat eiwitten verdragen.

Dank je, was wel al een zorgenkindje de laatste jaren, dus ik had al paar keer in gedachten afscheid genomen. En heb nog 2 eigen paarden en 2 pensionpaarden, staan aan huis, dus altijd wel iets te doen of te beleven, ik val niet bepaald in een zwart gat, al had ik gehoopt dat ik zonder de kopzorgen wat meer energie zou krijgen, maar helaas... Zal nog wat vit D slikken, want met het Belgisch zonnetje red ik het niet, durf dat wel eens te vergeten.

Voor de Belgen (geen idee of ze al exporteren): ik heb op het werk (labo) mooi product zien voorbijkomen van Jowadel, zou concurrent zijn van Jopack. De analyses zijn nog niet klaar, dus de inhoud kan ik niet beoordelen, maar ik vond het er allemaal stuk voor stuk aantrekkelijk uitzien: verpakt hooi, voordroog, luzerne... Denk dat we een tiental soorten binnen kregen. Ik zal de analyses van een klant natuurlijk niet zomaar mogen delen, maar ben wel benieuwd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:38

Gisteren het eerste baaltje met als persdatum 1 maart opengemaakt. Mooi grof hooi, weinig stof en ruikt goed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:10

Ha Jowadel ken ik ! Ward en co :D
Die brachten hier vroeger vlas.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 13:18

Hi! ben ik weer eens....

Ik ben benieuwd of er nog recente ervaringen zijn met Tophay? En dan met name voor sobere paarden?
Misschien zijn er zelfs nieuwe analyses?

Het is wel enorm fijn/ makkelijk voor mijn hoester... maar is het safe qua suikers?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 22:49

Ik heb inderdaad deze week een staal geanalyseerd, omdat we helaas met twee HB'ers zitten. Suikergehalte valt - tot mijn verbazing eerlijk gezegd - heel goed mee: amper een dikke 7 procent. Is natuurlijk maar dik een handvol van 1 pak die geanalyseerd is, dus niet zeker representatief.

Ben wel blij dat ik mijn eigen posts van vorig jaar eens teruglees, was Jowadel vergeten, ik ga hun analyses weer eens opzoeken op het werk, misschien zijn ze voordeliger dan Jopack (nu heb ik de shets erop gezet, maar voor alle paarden vrees ik dat ik dan mijn pensionprijs zal moeten opslaan)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 20:50

Waar bestellen jullie je jopack hooi?
Is het dit jaar ook mooi fijn en zacht hooi?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:21

Bij vd Weijden in Bleiswijk, maar die leveren aan andere leveranciers ook in Nederland. Mijn laatste pakken zijn van goede kwaliteit. Ik ga over op kleine baantjes gewoon hooi, maar dat heeft een reden, heeft niets met Top Hay te maken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 10:51

prompter schreef:
Bij vd Weijden in Bleiswijk, maar die leveren aan andere leveranciers ook in Nederland. Mijn laatste pakken zijn van goede kwaliteit. Ik ga over op kleine baantjes gewoon hooi, maar dat heeft een reden, heeft niets met Top Hay te maken.

Zij zijn mijn strooisel leverancier. Wij verkopen strooisels en voeders.
Ik heb toevallig net een pallet tophay bij hem besteld. Puur voor ons zelf. Heb een paard hoefbevangen staan. Maar dan geen losse baaltjes maar pakken van 120 kg. Is wat goedkoper

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:20

Klopt het dat het hooi fijn en zacht is? Zoek met spoed wat voor mijn oude pony met vertering problemen. Hooi moet zacht en fijn zijn op advies van de DA.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:40

Niet heel zacht vind ik het Oretha, er zitten ook best wat ruwe stengels in. Mijn gewone kleine baaltjes hooi zijn zachter.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 12:10

prompter schreef:
Niet heel zacht vind ik het Oretha, er zitten ook best wat ruwe stengels in. Mijn gewone kleine baaltjes hooi zijn zachter.

Dank je wel. Ik zal eens paar proef baaltjes ergens halen. Ik merk dat het weidehooi dit jaar vrij grof is en wel zacht. Maar dat grove mag ik niet meer geven. Moet dus fijn en zacht hooi hebben. Lastige zoektocht.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 19:06

Oretha schreef:
prompter schreef:

Dank je wel. Ik zal eens paar proef baaltjes ergens halen. Ik merk dat het weidehooi dit jaar vrij grof is en wel zacht. Maar dat grove mag ik niet meer geven. Moet dus fijn en zacht hooi hebben. Lastige zoektocht.

prompter schreef:

Hier ook opzoek naar fijn en zacht hooi, maar nog niks gevonden… wel tophay gehaald maar het is het net niet helaas…

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 20:22

Oretha schreef:
prompter schreef:

Hier ook opzoek naar fijn en zacht hooi, maar nog niks gevonden… wel tophay gehaald maar het is het net niet helaas…[/quote]

Ik heb het idee dat het dit jaar lastig is om aan fijn hooi te komen, vanwege de droogte. Het hooi is daardoor wat grover heb ik mij laten vertellen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 17:41

Ninx schreef:
Hi! ben ik weer eens....

Ik ben benieuwd of er nog recente ervaringen zijn met Tophay? En dan met name voor sobere paarden?
Misschien zijn er zelfs nieuwe analyses?

Het is wel enorm fijn/ makkelijk voor mijn hoester... maar is het safe qua suikers?

Als je het nu al 2 jaar geeft en nog geen problemen ondervonden hebt, dan zal het wel safe zijn zeker? :=
Anders had je dat in de afgelopen 2 jaar toch heus al gemerkt.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 18:12

Ik heb toevallig vorige week contact opgenomen met Jopack voor het suikergehalte. Mijn merrie is te dik en mijn eigen hooi zit torenhoog in suiker. Ik kreeg een e-mail terug dat het suikergehalte rond de 10% zit dit jaar. Hoger dan gemiddeld want normaalgesproken is Jopack rond de 7%.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 18:25

baudyh schreef:
prompter schreef:

Zij zijn mijn strooisel leverancier. Wij verkopen strooisels en voeders.
Ik heb toevallig net een pallet tophay bij hem besteld. Puur voor ons zelf. Heb een paard hoefbevangen staan. Maar dan geen losse baaltjes maar pakken van 120 kg. Is wat goedkoper

Weet jij hoe ik daar als particulier aan kan komen? Ik kan online niets vinden :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 18:44

Neem even via de mail contact op met vd Weijden, zij kunnen je naar een leverancier bij jou in de buurt verwijzen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 19:53

Ik haal altijd tophay hier in de buurt, maar die bezorgen niet thuis (ik rijd er langs naar werk toe zeg maar) vandaar de vraag aan baudyh :o

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 20:52

Ipsilonka schreef:
Ik haal altijd tophay hier in de buurt, maar die bezorgen niet thuis (ik rijd er langs naar werk toe zeg maar) vandaar de vraag aan baudyh :o

Vd Weijden levert toch gewoon aan particulieren? Ik zou ze inderdaad even bellen of mailen

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 23:44

Fayyah19 schreef:
Ik heb toevallig vorige week contact opgenomen met Jopack voor het suikergehalte. Mijn merrie is te dik en mijn eigen hooi zit torenhoog in suiker. Ik kreeg een e-mail terug dat het suikergehalte rond de 10% zit dit jaar. Hoger dan gemiddeld want normaalgesproken is Jopack rond de 7%.

Ik heb het idee dat veel hooi wat hoger in suiker zit dit jaar

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 05:21

Oretha schreef:
Fayyah19 schreef:

Ik heb het idee dat veel hooi wat hoger in suiker zit dit jaar

Ja volgens mij ook. Mijn eigen hooileverancier heeft monsters genomen van alle balen, zowel eigen land als inloop en er zat geen één partij bij die laag was in suiker :\

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:49

Ik weet het niet bij jou in de buurt ips. Maar vraag het inderdaad ff aan van der weyden.