Steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 21:18

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 21:22

DuoPenotti schreef:
Hoe staat ze gestald? Weidegang? Uren vrij bewegen?
Voeding is goed gekeurd? Door wie? Wat krijgt hij? Onbeperkt ruwvoer?
Van wie krijg je les en is deze persoon gediplomeerd?
Wat doet hij bitloos? Want perongeluk te veel hand hoort wel bij steigeren.
Het kan zoveel zijn en zonder het echt te zien is het moeilijk raden

Ze staat op een kleinschalige pensionstalling, voeding is goedgekeurd door meerdere mensen, hij krijgt onbeperkt hooi en 2 x per dag brokkepap en wortels.
Ik krijg les van een gediplomeerde lesgever, met longeren doet hij het allemaal super en dit is ook met bit.

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 21:23

marleen_usar schreef:
Weet je hoe het verleden was van het paard?

Neen, ik heb de fokker gecontacteerd maar deze antwoord niet terug.

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 21:24

DuoPenotti schreef:
Klopt.
Maar dan zijn er 2 die hetzelfde doen?
Of datum bij deze klopt niet of er zijn er 2 in korte tijd verkloot...

De fjord staat nu op pensioen, haar gedrag toonde echt aan dat ze niemand op haar rug wou. Ze was inmiddels al 23 jaar.

Waar ik nu over praat is sinds kort mijn eigen paard.

Kinke

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:27

voeding is goedgekeurd? wat betekent dat? en door wie dan?
Met longeren gaat het goed, als je erop gaat zitten niet. Waarom laat je je paard niet gewoon goed doorlichten? rug/hals op de foto

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 21:28

Veraaaaah schreef:
Ik zou toch beginnen met foto’s van de rug en nek. Een paard steigert niet zomaar. Ik zou er eerlijk gezegd voorlopig niet meer op gaan, voor het een keer echt fout gaat.

Verder doet ze het niet mer longeren met hoofdstel en zadel?

Neen, met longeren en zadel doet ze het prima. Maar soms protesteert ze ook door niet rond mij te gaan lopen maar me steeds te achtervolgen als je snapt wat ik bedoel. Na een tijdje luisterd ze wel.

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 21:32

Suzanne F. schreef:
Ik heb het gevoel dat het voornamelijk met onervarenheid te maken heeft. Vorig jaar was het een Fjord die alleen maar bokte en steigerde en nu is er weer een nieuwe die je 4 maanden hebt en eerst 2 maanden braaf was en nu ook steigert en bokt? Ik heb toch sterk het vermoeden dat je niet goed weet waar je mee bezig bent eigenlijk. Heb je inmiddels wel les of nog steeds niet? Ik denk dat het inderdaad beter is als je haar verkoopt maar koop dan alsjeblieft niks meer terug. Want de kans is groot dat een volgend paard dit ook weer gaat doen.

Excuseer?
Dit paard heeft in manegelessen gelopen met beginnende ruitertjes van 6 jaar en ook met gevorderde ruiters.
Zelfs een ervaren ruiter lukt niet met haar!
De fjord is inmiddels in pensioen, zij toonde echt aan dat ze het niet meer aankon.
Met mijn eigen paard, zijn we momenteel aan het zoeken maar met dit soort reacties zoals u ben ik niet veel mee, ik krijg les van een gediplomeerde instructeur, zij zelf zegt ook dat het niet aan mij ligt.

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 21:33

Avalanche schreef:
Dan kan het weer terug verplaatst worden :)

Maar even los daarvan, rijfoto's en filmpjes zouden fijn zijn.

Heeft u een enig idee hoe ik dit doe via bokt.nl ?
Vind deze site nogal moeilijk

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 21:34

WupWinnie schreef:
mvdbijl schreef:
Het paard wordt voor maagzweren behandeld, is al bij de osteopaat geweest en je hebt het pas 4 maanden.

Wat zegt je dierenarts hiervan, die heeft hem gekeurd voor aankoop? Je instructeur?

Laat het paard nakijken, een foto van de rug maken en laat je begeleiden met rijden.

Een goed bit koop je ook niet bij de decathlon. Laat iemand met verstand het zadel en hoofdstel nakijken.

Neen, dit is een andere dieranarts hoor ☺️
De fjord was mijn verzorgpaard dus hier kon ik zelf niks over beslissen

Als dit dezelfde is als met de Fjord die eerder gelinkt werd, zou ik die DA absoluut niet vertrouwen. Die heeft gezegd dat de Fjord ivm ooit koliek gehad 23uur per dag op stal moest staan, 1 uur buiten maar Ook heeft de DA hun kalmering gegeven voor tijdens het rijden ipv onderzoeken wat er mis is? Deze DA zou niet bij mijn paard in de buurt mogen komen

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:34

Wat zegt je instructeur dan wel? Want of het moet rijtechnisch op te lossen zijn of je moet je paard goed na laten kijken door een dierenarts en/of het zadel na laten kijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:35

espelina12 schreef:
Veraaaaah schreef:
Ik zou toch beginnen met foto’s van de rug en nek. Een paard steigert niet zomaar. Ik zou er eerlijk gezegd voorlopig niet meer op gaan, voor het een keer echt fout gaat.

Neen, met longeren en zadel doet ze het prima. Maar soms protesteert ze ook door niet rond mij te gaan lopen maar me steeds te achtervolgen als je snapt wat ik bedoel. Na een tijdje luisterd ze wel.

Hiermee geef je ook al aan dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:37

espelina12 schreef:
Veraaaaah schreef:

Dat heeft in mijn ogen niks met protesteren te maken maar dat ze niet begrijpt wat jij wil, dus dat je of niet duidelijk genoeg bent of niet snel genoeg bent in je handelingen.

Hoeveel uur per dag krijgt je paard vrije beweging? Dus in de wei / paddock. Na alles gelezen te hebben komt het op mij over als veel onbegrip en ongemak vanuit het paard.

Paarden ‘protesteren’ niet zomaar, want op die manier kunnen ze niet denken. Bij ongewenst gedrag laten checken door een dierenarts.

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:01

espelina12 schreef:
Hallo allemaal,
Wij zijn ten einde raad hopelijk kunnen jullie ons helpen.
Wij hebben 4 maandjes een paard, ons paard was in die 2 maanden doodbraaf. Maar daarna begon ze te steigeren, bokken,.. maar echt levensgevaarlijk.
Wij hebben intussen al een osteopaat laten komen. Hij ziet er niks fout aan, zadelmaker is geweest ook het zadel is goed. Dierenarts is meermaals gekomen, zowel bloedafname als medicijnen om te kalmeren tijdens het rijden, alles is in orde. Ze heeft niks.
Tijdens het longeren en in de omgang is dat een doodbraaf paard. Ze luistert heel erg goed in het longeren en doet dit allemaal super. Eenmaal dat je op haar rug gaat gaan zitten, is dit een ander verhaal. Nog geen 2 seconden verder en ze begint al te steigeren, hele tijd. Het is niet 1 steigering maar echt de hele tijd.. bokken hoort hier ook bij, maar het is vooral steigeren.
Voeding is goedgekeurd dus hier kan het ook zeker niet aan liggen, vele mensen denken het karakter. De ene helft zegt dat ze te gevaarlijk is voor mij als beginner en de andere helft denkt dat het pijn is. We zijn al tot het uiterste gegaan (alleen tandarts moet nog komen) maar niks te vinden.. inmiddels is ze al 15 jaar, dit kan je niet zomaar afleren denk ik?
Ik moet wel zeggen dat ik een bit heb van de decathlon, maar het zou me sterk verbazen als ze dit dit vanwege het bit. Bij de vorige eigenaar deed ze ook altijd haar hoofd zowat omhoog, en dit doet ze nu ook nog dus dit zou me verbazen.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Ze staat momenteel te koop, want ze is echt levensgevaarlijk en ik als beginner heb schrik en kan haar niet de baas.
Training lijkt me ook niet het juiste, ze kan dan wel een training hebben maar ze is 15 en dan is het weer maar als ik erop moet …

Tips en hulp zijn welkom!

[https://youtube.com/shorts/JOOIaDtFVgw?feature=share][https://youtube.com/shorts/hm68nAA5vao?feature=share] [https://youtube.com/shorts/Ks_4Vm-seHE?feature=share][/video]

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:06

Tip 1: laat aub los van voren!! en tip 2: met lichtrijden niet de handen mee omhoog nemen, dat geeft elke x een ruk(je) in de mond.

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:08

Brainless schreef:
Tip 1: laat aub los van voren!! en tip 2: met lichtrijden niet de handen mee omhoog nemen, dat geeft elke x een ruk(je) in de mond.

op de val, ben ik het.
de andere filmpjes is de (gevorderde) ruiter.
Zoals u kunt zien ben ik een beginner dus weet niet op welk filmpje u het bedoelde

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:11

Degen die valt moet sowieso de teugels loslaten en rustiger/beheerster lichtrijden, met de handen bij de schoft.
Die ruiter heeft moeite met evenwicht en probeert zichzelf in evenwicht te houden door de teugels zeer strak te houden.
Mijn arabiertje zou dit ook niet pikken.

edit: ook de ervaren ruiter is te veel met de teugels en mond bezig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:12

Kinke schreef:
Met longeren gaat het goed, als je erop gaat zitten niet. Waarom laat je je paard niet gewoon goed doorlichten? rug/hals op de foto

ik quote mezelf nog maar eens

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:15

Kinke schreef:
Kinke schreef:

ik quote mezelf nog maar eens

Sorry, had veel reacties.
Ik kan hier niet veel op zeggen, voeding is goedgekeurd door dierenarts en osteopaat.
Hiermee bedoelen ze dat haar gedrag zeker niet aan de voeding kan liggen
Als je wilt wil ik het gerust doorsturen wat ze krijgt om te eten.

We willen eerst zeker zijn of er geen andere problemen zijn , vandaar deze forum.
ook kennen wij helemaal niks van hoe dit te werk gaat. Zijn het momenteel allemaal aan het opzoeken.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:16

Dat eerste filmpje vind ik best heel schokkend. Voor hetzelfde geldt verliest het paard zijn evenwicht en valt het boven op de ruiter. Of hij stapt opzij om zijn evenwicht te bewaren en stapt daarbij op de ruiter.

Eerste stap zou toch echt uitsluiten zijn dat het iets lichamelijks is. Ik zou met name aan de rug/si/bekken denken. Daarna aan het zadel? Heeft de zadelmaker gekeken hoe het lag met proefrijden? Was ze wel braaf met proefrijden?

Problemen aan tanden zou (denk ik) niet zo’n heftige reactie mogen geven. Al kunnen ze daar echt wel flink last van hebben.
Ik gok toch echt iets lichamelijks aangezien dit echt heftige reacties zijn

Pas als alles lichamelijk is uitgesloten kun je denken aan iets rijtechnisch. Misschien snapt ze niet wat je vraagt? (Maar als ze op de manege heeft gelopen moet ze de basis als vooruit, draf en galop wel beheersen).
Ik geloof niet in uittesten en ik denk echt dat je goed na moet gaan wat ze probeert te vertellen

*hoe was ze in de manegelessen?
*heb je haar laten keuren?
*kon je er wel gewoon op proefrijden?
Laatst bijgewerkt door Veraaaaah op 20-02-23 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:16

Eerste video gaat er eigenlijk alles fout, een paard die omhoog wil komen moet je los laten aan de voorkant en alleen maar vooruit rijden. Tweede video blijft de ruiter rustig en dat is goed, echter reageert paard als been = omhoog dus paard omdraaien terwijl hij omhoog komt en vanuit daar vooruit was misschien een betere oplossing geweest.

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf protesteren paarden niet voor de lol. Mijn gok is, dat het paard iets voelt wat ongemak geeft en dat de onkundigheid van de ruiter(s) dit versterkt.

Ik zou per direct stoppen met dit paard rijden en eerst uitzoeken wat er is met hem voordat het nog meer uit de hand loopt en er ongelukken gebeuren.

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:20

Change3x schreef:
Eerste video gaat er eigenlijk alles fout, een paard die omhoog wil komen moet je los laten aan de voorkant en alleen maar vooruit rijden. Tweede video blijft de ruiter rustig en dat is goed, echter reageert paard als been = omhoog dus paard omdraaien terwijl hij omhoog komt en vanuit daar vooruit was misschien een betere oplossing geweest.

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf protesteren paarden niet voor de lol. Mijn gok is, dat het paard iets voelt wat ongemak geeft en dat de onkundigheid van de ruiter(s) dit versterkt.

Ik zou per direct stoppen met dit paard rijden en eerst uitzoeken wat er is met hem voordat het nog meer uit de hand loopt en er ongelukken gebeuren.

De eerste video was haar eerste steigering dat ze hier deed, ik zelf ben een beginner en het ging allemaal heel snel waardoor ik mijn evenwicht verloor en de reflex had om der nek vast te nemen.

Momenteel staat ze ook op ‘rust’ , er is al even niet meer met haar bereden. Wel komt er donderdag iemand op haar te proefrijden

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:24

Veraaaaah schreef:
Dat eerste filmpje vind ik best heel schokkend. Voor hetzelfde geldt verliest het paard zijn evenwicht en valt het boven op de ruiter. Of hij stapt opzij om zijn evenwicht te bewaren en stapt daarbij op de ruiter.

Eerste stap zou toch echt uitsluiten zijn dat het iets lichamelijks is. Ik zou met name aan de rug/si/bekken denken. Daarna aan het zadel? Heeft de zadelmaker gekeken hoe het lag met proefrijden? Was ze wel braaf met proefrijden?

Problemen aan tanden zou (denk ik) niet zo’n heftige reactie mogen geven. Al kunnen ze daar echt wel flink last van hebben.
Ik gok toch echt iets lichamelijks aangezien dit echt heftige reacties zijn

Pas als alles lichamelijk is uitgesloten kun je denken aan iets rijtechnisch. Misschien snapt ze niet wat je vraagt? (Maar als ze op de manege heeft gelopen moet ze de basis als vooruit, draf en galop wel beheersen).
Ik geloof niet in uittesten en ik denk echt dat je goed na moet gaan wat ze probeert te vertellen

*hoe was ze in de manegelessen?
*heb je haar laten keuren?
*kon je er wel gewoon op proefrijden?

Allereerst beantwoord ik je vragen.
- ik zag filmpjes en stuur met bepaalde meisjes die haar hebben bereden op de manege, nooit gebokt of gesteigerd. Poeslief paardje was dat.
- neen, dit hebben wij niet gedaan waarvan we wel spijt hebben!
We hebben wel een bloedafname gedaan, wel pas sinds de steigeringen weet niet of dit hetzelfde zou kunnen zijn , ook is mijn lesgever meegegaan bij het proefrijden en het kopen van western.
- ja, ze was heel braaf. Wel deed ze ook altijd met haar hoofd omhoog, wat ze nu ook doet maar voor derest was ze heel braaf.

De zadelpasser is geweest 2x en dit lijkt allemaal goed te gaan dus volgens mij kan dit echt niet door dit komen.
Zadelpasser is voor de eerste keer geweest VOOR dit gedrag, toen was ze wel heel braaf bij het rijden
daarna is ze nog eens achtergekomen tijdens het steigeren en dan hebben we wel niet proefgereden maar ze heeft toen niks veranderd aan het zadel. Want die lag nog perfect.

espelina12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:30

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:32

espelina12 schreef:
We willen eerst zeker zijn of er geen andere problemen zijn , vandaar deze forum.
ook kennen wij helemaal niks van hoe dit te werk gaat. Zijn het momenteel allemaal aan het opzoeken.

ook hier heeft niemand röntgen ogen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:34