senna21 schreef:Wat een moeilijke keuze TS. Dat is het al met een gezond paard, laat staan wanneer er artrose in het spel is.
Een konik is ook een ras wat niet bij iedereen past. Zeker niet de gemakkelijkste.
Wanneer je hem zelf niet kunt houden, lijkt mij inslapen een eerlijke optie, maar ook heel moeilijk.
Maar het is beter om dit te bespreken met mensen die jou en het paardje kennen. Vanachter een scherm weten wij natuurlijk veel te weinig om je goed te kunnen adviseren.
Ik hoop voor je op een wonder. Wijsheid gewenst!
Een eerlijke optie? Voor wie?
Ik begrijp dit werkelijk niet.. Ik begrijp niet hoe iemand een 5-jarige kan afschrijven, omdat hij niet meer intensief bereden kan worden. Er zijn nog zooo ontzettend veel dingen die hij wél kan, ook met artrose. En zeker nu de artrose nog zo licht is. Met een beetje opsparen en wat geluk, heeft hij nog 15 jaar te gaan, 15 vrolijke en comfortabele jaren. Niet onder het zadel, maar wel paardwaardig en kwalitatief.
Inslapen is pas eerlijk als het paard pijn heeft, in die mate dat hij niet meer comfortabel is en dat ook niet meer kan/zal worden. .
Mijn merrie liep niet meer als een veulen door de wei te stuiteren toen ze 19 jaar was. Maar ze was wel gelukkig en relatief pijnvrij. De pijn speelde pas echt op afgelopen december.
Ik zou niet met mezelf hebben kunnen leven als ik haar vroeger had laten gaan, toen ze er nog lekker comfortabel en waardig bij stond. Ze genoot van het kroelen met vriendjes, van een lekker beschut stalletje, van haar hooi, van haar slobber. Van elke wortel, van elke poetsbeurt, van aandacht. Van in het zonnetje staan, en van met mij te gaan grazen bij de buren.
Het paard is afgeschreven wat betreft serieus rijden.
Maar is hij daardoor ook afgeschreven om te leven?
TS, niemand verplicht je om met hem te rijden. Dat hoéft niet, dat moét niet. Laat dat idee los, rijden is geen verplichting. Je kan ook aan de hand gaan wandelen.