Zou je een ziek paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 11:24

The_Cat schreef:
Heb je al eens vlozaad geprobeerd? Maar dan in grote hoeveelheden? Dus 1 a 2 gram per kg paard. Dus dan zou je toch ongeveer iets van een 600 gr a 1,2kg per dag geven. Ik lees Parafine in je topics voor zand. Maar Parafine heeft eigenlijk een glijdende werking, dus extra laxerend. Maar vlozaad werkt toch iets anders, ik zou het eens proberen voor 7 dagen echt 1 kg per dag te geven

Ja dat hebben wij jammer genoeg ook al geprobeerd.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:36

TS ik denk in dit geval dat als jouw paard door het fonds wordt overgenomen dat je nooit zekerheid kan hebben wat er precies met haar gaat gebeuren.

Het kan zijn idd netjes gelijk afvoeren voor slacht (sorry klinkt wat hard..)
Doorverkoop aan handelaar, die dan misschien het dier weer verder verkoopt. Onwetende mensen, willen dier redden, ziet er zielig uit etc.

Er gaan te vaak dieren van hand tot hand terwijl ze iets hebben en het niet eerlijk gezegd wordt. Zou je zoiets kopen, nee waarschijnlijk niet. Maar als je bij een handelaar komt en je krijgt niet een eerlijk verhaal dan koop je dus niet bewust een ziek dier.

Bewust een ziek dier kopen kan bijvoorbeeld als je denkt bij kreupelheid dat komt wel goed met genoeg rust, je hebt genoeg wei en je kan een dier er lang op laten staan om te kijken of het nog geneest.

Horseloverl

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:41

Hebben jullie geprobeerd gezonde mest via sonde in te brengen? Hebben wij hier gedaan bij een merrie en dat ging toen snel veel beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:41

appiesjappie schreef:
Annet_Dottie schreef:
Ik heb je topic even gelezen maar je gaat hier maar over door. Terwijl iedereen toch echt zegt nee niemand zou dat paard kopen. Sterker nog, als het paardenfonds je paard neemt dan zullen er waarschijnlijk 2 dingen gebeuren, of hij gaat via een handelaar in de verkoop en een niet oplettende koper die geen idee heeft van hoe ziek je paard is koopt hem en doet er nog van alles mee wat eigenlijk niet kan wat wellicht zelfs kan lijden tot zware ongelukken en je paard die alleen maar meer zal gaan lijden. Of hij gaat via het paardenfonds naar de slacht.
Dat is wat ik denk. Geen enkele uitkomst is goed, je gaat het paard niet meer op een eerlijke manier kwijt raken. En ik vind het jammer dat je nergens echt reageert op het verhaal over inslapen. Je zegt zelf het geld is op we hebben alles geprobeerd het paard is nu aan het lijden maar toch ben je blijkbaar nog steeds bezig met geld?
Laat dat paardenfonds eens voor wat het is, en het allerlaatste waar je mee bezig zou moeten zijn is het verkopen van dit paard, ik vind het sowieso heel gek dat je dingen zegt dat het paard zoveel voor je betekent heeft maar terwijl het dier oneindig lijd ben jij bezig met er dus nog geld uithalen ipv de welzijn van het dier?
Laat hem inslapen, dat is de enige goede beslissing die je kan maken en het enige wat eerlijk is voor jou paard. Neem je verantwoording helemaal als het paard zoveel voor je betekent, dat laat je namelijk niet zien uit wat je allemaal schrijft er over over verkopen etc.

Ik heb al meerdere keren gereageerd en verteld dat de dierenarts et van weet en er nee in stemt dat het klaar is als wij er ook klaar voor zijn om haar te laten gaan.

Maar blijkbaar ben je daar dus niet klaar voor en wil je puur uit egoïsme je paard bij je houden om gelukkig oud te mogen worden... Heel bijzonder dit. Ik snap niet zo goed waar je je tijd aan verspilt nu hier terwijl in mijn ogen (en niet alleen in die van mij zoals je kan lezen) de beslissing duidelijk is. Je paard lijd, al heel lang. Veel te lang. Puur voor jezelf en geld loop je maar te rekken en te rekken. Eigenlijk ben je dus gewoon vreselijk egoïstisch bezig, nog een slaatje willen slaan uit een ziek paard :n succes ermee ik ga snel weer weg uit dit topic want je manier van doen en denken maakt me alleen maar boos.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:53

Ik heb het idee dat TS financieel niet veel ruimte heeft. En zoekt naar alternatieven die de portemonnee minder hard raken. Dat kan ons allemaal overkomen….je weet nooit hoe het leven loopt.
Toch neemt dat niet weg dat dit paard 18 jaar lang haar best voor jou heeft gedaan. Inslapen of zelf naar de slacht brengen (zodat ze niet op transport naar Italië gaat oid) is een daad van liefde. Laten gaan is genade voor dit paard. En de enige juiste beslissing. Of je er geld voor krijgt of niet.
Niemand koopt een ziek paard. En degene die dat wel doen, hebben daar dan geen positieve bedoelingen mee.

Na de strenge woorden: ik vind het verdrietig voor jou en je paard dat het niet gelukt is haar op te knappen. Je hebt zo te lezen in het verleden veel geprobeerd. Veel sterkte komende tijd. En ik hoop voor haar, maar ook voor jou dat ze vredig ingeslapen mag worden op haar vertrouwde wei. Ook zo’n afscheid is heel erg veel waard. Veel meer dan wat in euro’s uit te drukken is. Zeker ook voor jezelf: omdat je het verdriet en de rouw een goede plek kunt geven.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:03

Marigo schreef:
Ik heb het idee dat TS financieel niet veel ruimte heeft. En zoekt naar alternatieven die de portemonnee minder hard raken. Dat kan ons allemaal overkomen….je weet nooit hoe het leven loopt.
Toch neemt dat niet weg dat dit paard 18 jaar lang haar best voor jou heeft gedaan. Inslapen of zelf naar de slacht brengen (zodat ze niet op transport naar Italië gaat oid) is een daad van liefde. Laten gaan is genade voor dit paard. En de enige juiste beslissing. Of je er geld voor krijgt of niet.
Niemand koopt een ziek paard. En degene die dat wel doen, hebben daar dan geen positieve bedoelingen mee.

Na de strenge woorden: ik vind het verdrietig voor jou en je paard dat het niet gelukt is haar op te knappen. Je hebt zo te lezen in het verleden veel geprobeerd. Veel sterkte komende tijd. En ik hoop voor haar, maar ook voor jou dat ze vredig ingeslapen mag worden op haar vertrouwde wei. Ook zo’n afscheid is heel erg veel waard. Veel meer dan wat in euro’s uit te drukken is. Zeker ook voor jezelf: omdat je het verdriet en de rouw een goede plek kunt geven.

Aan de andere kant.... paard kost de ts waarschijnlijk nu iedere maand óók een som geld.

Paard is voor €1900 verzekerd, als de ts al dat volledige bedrag krijgt, dan staat dat ongeveer gelijk aan maximaal 6 maanden stalling kosten als je rekent met €300 per maand.

Iedere dag dat de ts haar paard in leven houdt, kost haar geld en kan ze aftrekken van die €1900.

Ik denk dat het vanuit financieel oogpunt daarom juist het verstandigste is het paard asap te laten gaan....

Aan de ts: neem deze week nog eens contact op met het paardenfonds, geef aan dat je haar wil overkopen. Dat zal voor jou financieel het voordeligst uitkomen waarschijnlijk.

Gaat het fonds hier niet in mee, dan is het in mijn ogen voor iedereen het beste als je zeer binnenkort afscheid neemt van je paard. De stalling van januari zal je nog moeten betalen. Maar als je vóór 1 Jan je stalling opzegt, ben je vanaf februari van de stallingskosten af.... Dan heb je nog tot 31 januari de tijd om afscheid te nemen van je merrie.

Puur financieel gezien zal paard aan het fonds verkopen het voordeligste zijn.

Maar de optie terug kopen en voor 31 januari afscheid nemen zal ethisch de beste en voordeligste beslissing gaan zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:07

Helemaal mee eens marigo. Vooral je laatste stukje. Het heeft mij rust en troost gegeven dat mijn shet Grietje, die 19 jaar m'n maatje was, thuis in bijzijn van de andere ponys is ingeslapen.

De keuze is super lastig en ik heb vaak gevloekt waarom ik ooit ponys wilde hebben. Slapeloze nachten rond het keuzemoment. Maar zoals gezegd, deze verantwoordelijkheid moet je nemen juist uit liefde voor je paard. Als je het weggeeft dan is het maar afwachten wat voor lot haar treft. En je blijft zelf altijd met de onzekerheid leven of het wel echt goed gaat met haar.

Hoe dan ook veel sterkte met je keuze

Charmander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:09

Als je het beste met dit paard voor hebt laat je haar hemelen, ongeacht dat je geen geld krijgt. Dit paard moet je niet willen verkopen. Kies voor een waardige afscheid voor jullie beide, het is heel verdrietig maar ik denk echt dat je de beste keuze maakt met inslapen. Je hoeft jezelf daar niks in te verwijten.
Laatst bijgewerkt door Charmander op 20-12-22 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:09

Zou ik een ziek paard overnemen...

Een 18 jarige waarvan niet bekend is wat hij heeft en toch al dingen zijn geprobeerd, nee.
Een jong dier waarvan ik denk jaar op de wei eens kijken wat er dan gebeurt zou ik voor een symbolisch bedrag nog kunnen overwegen. Enkel omdat ik ze aan huis heb. Zou ik moeten stallen ook zeker nee.
En dan ook alleen bij een paard dat heel braaf is en fijn bij de andere zou kunnen passen.
Geen karakter project.

Maar in jou geval nee.
En zou dit mijn paard zijn zou ik mijn verlies nemen en hem thuis in laten slapen.
Of ik nu geld zou krijgen van de verzekering of niet.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:15

appiesjappie schreef:
Ik heb al meerdere keren gereageerd en verteld dat de dierenarts et van weet en er nee in stemt dat het klaar is als wij er ook klaar voor zijn om haar te laten gaan.

Ik lees dat je dierenarts akkoord is met inslapen, je zelf ook een einde wilt aan haar lijden én je haar financieel niet meer kunt onderhouden.

Wat houdt je nu tegen om de dierenarts te bellen en het inslapen te regelen?

En begrijp me niet verkeerd, ik weet hoe zwaar het is om je maatje te verliezen na zo'n lange tijd samen. Het is echt verschrikkelijk. Tegelijkertijd is je paard al erg lang ziek. Ik denk dat je haar veel bespaard als je haar laat gaan, de kans op een wondertje waardoor ze weer opknap nadat de DA al 3 jaar aan het modderen is, is nihil.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:29

Ik weet niet wat het paardenfonds voor verzekering is, maar normaal gesproken gaat een paard dat uitgekeerd wordt door een verzekering niet naar een handelaar. Sterker, vanuit de verzekering is het normaal gesproken een eis dat een uitgekeerd paard niet meer verhandeld mag worden en krijgt hiervoor een aantekening in het paspoort. De verzekering brengt het dier òf naar de slacht, òf de oude eigenaar kan het dier voor slachtwaarde terugkopen van de verzekering. De eigenaar mag het dier daarna nooit meer verkopen of op wedstrijd uitbrengen en dit staat in het paspoort vermeld.

Verder is het helemaal afhankelijk van wat voor verzekering je hebt afgesloten. De goedkoopsten zijn vaak idd alleen uitkeren bij acute dood of een acuut verlopende ziekte. Wil je je paard ook verzekeren dat het uitgekeerd wordt als het niet meer geschikt is voor je verzekerde gebruiksdoel, dan betaal je jaarlijks behoorlijk meer premie. Ik vermoed dat jij de goedkope variant hebt, en dat is inderdaad een verzekering die niet zal uitkeren als het dier al langere tijd ziek is (geen acuut verlopende ziekte) en niet acuut doodgaat of geslacht dient te worden. Hier geldt eigenlijk, zoals voor zoveel, goedkoop is duurkoop, want verreweg de grootste risico's zijn juist die niet acuut verlopende ziektes (zoals sterven aan ee koliek, een been breken), maar de blijvende ongeschiktheid of blijvend tobben tot het genoeg is geweest.

Ik vrees dus inderdaad dat je geen recht hebt op uitkering. Dan is het dus zaak dat je zelf verantwoordelijkheid neemt. Eerlijk gezegd, een dergelijk paard uberhaupt maar overwegen om te verkopen naar een ander vind ik misdadig naar het dier. Het is 18 jaar van jou geweest, verman jezelf en neem je verantwoordelijkheid en je verlies. En eigenlijk is het geen financieel verlies, het geld dat je misloopt, heb je in die 18 jaar zelf al echt wel uitgespaard aan verzekeringspremie in vergelijking tot de duurdere variant van verzekeren (uitkeren bij blijvende ongeschiktheid gaat al gauw richting de 15% van de aanschafwaarde per jaar, dus dat zou betekenen dat je in die 18 jaar al bijna 3 keer je paard aan premie betaald zou hebben).

Dus kun je het onderhoud niet meer betalen, laat het dier inslapen! Ga niet iemand anders opzadelen met deze ellende en ga vooral niet je paard, dat toch al ziek is, een verhuizing naar een andere plek aandoen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:33

Een verzekering of fonds gaat echt niet zelf individuele paarden naar de slager rijden. Die gaan wel degelijk naar een handelaar (maar dan wel één in slachtpaarden).
En die verkopen over het algemeen naar het buitenland. En zéker als er een paspoort bij zit dat slacht uitsluit. Want daar hoef je in NL niet mee aan te komen, maar als je zo'n paard maar ver genoeg op transport zet, kom je vanzelf in een land waar ze niet zo nauw kijken...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:33

appiesjappie schreef:
Ik was al bang voor deze reacties.... de dierenarts zegt niet zomaar ik ga een paard inslapen dus hij weet in dit geval ook niet meer wat te doen. Het liefst bracht ik haar naar een kliniek maar inderdaad daar heb ik het geld niet voor. 18 jaar geleden wist ik niet dat ik nu werkloos zou zijn en alles zo duur zou worden en dat ik al 1000den euro s in paard zou moeten stoppen wat ik inmiddels al gedaan heb

Dat kan je ook niet weten hoor! Niemand kan in de toekomst kijken.
Maar soms is dan hoe moeilijk het dan ook is, laat haar gaan. Bespaar haar de handel in, want dat gebeurt dan vaak helaas.
Ik zou zelf proberen of ik het zo kan regelen met het fonds dat ik haar terug koop en zelf laten hemelen/inslapen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:41

Je kan er gewoon bij zijn hoor, als je uitgekeerde paard geslacht wordt.

Maar goed, het dier is waarschijnlijk niet verzekerd voor uitkeren bij blijvende ongeschiktheid, dus er zal überhaupt geen sprake zijn van dat de verzekering gaat uitkeren zoals TS ook al aangeeft.

Dus heeft TS de optie, het dier zelf houden met alle consequenties vandien, het dier zelf laten inslapen waarmee ze uit de kosten is....of het onzalige idee van verkoop wat zeker weten niet gaat lukken en ook een zeer dier onvriendelijke optie zou zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:43

Nee Ts, niemand zou het paard kopen zoals jij dat omschrijft. Maar als ze in de handel komt, wordt vast niet het hele verhaal vertelt, en kopen mensen onwetend een paard die niet goed is. Wat vaak enkel voor meer ellende voor het paard zorgt. Dus ja ze zal misschien wel verkocht worden, maar absoluut niet ten voordele van het paard.
Ik zou helaas je verlies nemen van de €1900.- en haar zsm in laten slapen. Je paard heeft zichtbaar pijn, is dat die €1900.- waard? Het kan gewoon bij jou op stal, dus je hoeft niet met haar te slepen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:47

Ach meis,
wat heb je een verdrietige verjaardag dit jaar...!
:(:)

Ik vermoed dat je in tweestrijd zit: je dier lijdt, je verzekering doet niets, je DA weet het niet meer -
... en wat zou het fijn zijn als een bokker zou zeggen 'Zet haar maar bij mij neer, ik kan haar wellicht nog oplappen ook'.

Proberen kan altijd.
(En sorry, ik ben niet de fee die de oplossing brengt. |( Dat spijt me voor je, maar ik kan niet alles.)

Heb je ooit gehoord van Elisabeth Kübler-Ross? Ze heeft een paar belangrijke dingen geschreven over rouwprocessen.
Één van de dingen die daar in voorkomt, wordt wel 'onderhandelen' genoemd.
Een nare, onrustige fase.
'Zal ik dit doen?
... of juist dat?
... misschien kan het nog zus?!
... moet ik niet zo??!!'

Heel veel sterkte de komende dagen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:10

Ik snap dat voor sommige mensen 1.900 euro echt een heleboel geld is....

Maar jongejonge, let it go, let it go. Vergeet dat vleesfonds, neem afscheid van die centen.
Laat die merrie gewoon inslapen, dat is het meest humane wat je kunt doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:13

Maar zou ze de volle 1900 dan krijgen?
Vaak verzinnen verzekeringen altijd wel wat dat het dat bedrag ook nooit gaat zijn.
Ik heb ze niet verzekerd of in een fonds dus geef toe dat ik de precieze werking niet ken.
Maar verzekeringen in het algemeen kenende...

Daarnaast elke maand stalgeld nu kun je als het ware ook van dat bedrag aftellen.

En ik begrijp dat deze keuze heel zwaar is. Dat je altijd hoop hebt op een oplossing.
Maar soms zijn er die gewoon niet.... :knuffel:

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 13:25

Annet_Dottie schreef:
Ik heb je topic even gelezen maar je gaat hier maar over door. Terwijl iedereen toch echt zegt nee niemand zou dat paard kopen. Sterker nog, als het paardenfonds je paard neemt dan zullen er waarschijnlijk 2 dingen gebeuren, of hij gaat via een handelaar in de verkoop en een niet oplettende koper die geen idee heeft van hoe ziek je paard is koopt hem en doet er nog van alles mee wat eigenlijk niet kan wat wellicht zelfs kan lijden tot zware ongelukken en je paard die alleen maar meer zal gaan lijden. Of hij gaat via het paardenfonds naar de slacht.
Dat is wat ik denk. Geen enkele uitkomst is goed, je gaat het paard niet meer op een eerlijke manier kwijt raken. En ik vind het jammer dat je nergens echt reageert op het verhaal over inslapen. Je zegt zelf het geld is op we hebben alles geprobeerd het paard is nu aan het lijden maar toch ben je blijkbaar nog steeds bezig met geld?
Laat dat paardenfonds eens voor wat het is, en het allerlaatste waar je mee bezig zou moeten zijn is het verkopen van dit paard, ik vind het sowieso heel gek dat je dingen zegt dat het paard zoveel voor je betekent heeft maar terwijl het dier oneindig lijd ben jij bezig met er dus nog geld uithalen ipv de welzijn van het dier?
Laat hem inslapen, dat is de enige goede beslissing die je kan maken en het enige wat eerlijk is voor jou paard. Neem je verantwoording helemaal als het paard zoveel voor je betekent, dat laat je namelijk niet zien uit wat je allemaal schrijft er over over verkopen etc.

Ik heb al meerdere keren gereageerd en verteld dat de dierenarts et van weet en er nee in stemt dat het klaar is als wij er ook klaar voor zijn om haar te laten gaan.[/quote]

Maar blijkbaar ben je daar dus niet klaar voor en wil je puur uit egoïsme je paard bij je houden om gelukkig oud te mogen worden... Heel bijzonder dit. Ik snap niet zo goed waar je je tijd aan verspilt nu hier terwijl in mijn ogen (en niet alleen in die van mij zoals je kan lezen) de beslissing duidelijk is. Je paard lijd, al heel lang. Veel te lang. Puur voor jezelf en geld loop je maar te rekken en te rekken. Eigenlijk ben je dus gewoon vreselijk egoïstisch bezig, nog een slaatje willen slaan uit een ziek paard :n succes ermee ik ga snel weer weg uit dit topic want je manier van doen en denken maakt me alleen maar boos.[/quote]

Hou op zeg.ik probeer van alles om mijn paar misschien op 1 of andere manier te redden. Het is de laatste paar maanden dat ze chagerijnig en nukkig is. Daarvoor was ze alleen continu aan de diaree. Terwijl ze nog vrolijk door de wei rende. Ze eet, drinkt, loopt ,rent, enzovoort. Ik heb veel contact met de dierenarts en hij ziet wat wel en niet meer kan. Hij houdt haar goed in de gaten en ik ook.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:29

Wat Janneke zegt vind ik wel mooi, in de rouwfase zit ook dat stukje onderhandelen voor jezelf. Dat wil niet zeggen dat je haar niet in wil laten slapen, maar dat ze de hoe's en wat's aan het bedenken is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:34

Tuurlijk zal iemand dat paard kopen…
Handelaar steekt paard vol cortisone, diarree is even weter, hop, wordt verkocht als gezond paard en nieuwe lijdensweg begint voor haar….

Ooit ook een paard gehad met chronische diarree, ook ouder, met 100 euro cortisone per week erin te steken werd haar mest normaal…. Gekozen voor inslapen.

Veel sterkte, als je het beste wil voor je paard, is geld innen ervoor niet het beste voor haar en dat weet je ergens ook…

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 13:51

Janneke2 schreef:
Ach meis,
wat heb je een verdrietige verjaardag dit jaar...!
:(:)

Ik vermoed dat je in tweestrijd zit: je dier lijdt, je verzekering doet niets, je DA weet het niet meer -
... en wat zou het fijn zijn als een bokker zou zeggen 'Zet haar maar bij mij neer, ik kan haar wellicht nog oplappen ook'.

Proberen kan altijd.
(En sorry, ik ben niet de fee die de oplossing brengt. |( Dat spijt me voor je, maar ik kan niet alles.)

Heb je ooit gehoord van Elisabeth Kübler-Ross? Ze heeft een paar belangrijke dingen geschreven over rouwprocessen.
Één van de dingen die daar in voorkomt, wordt wel 'onderhandelen' genoemd.
Een nare, onrustige fase.
'Zal ik dit doen?
... of juist dat?
... misschien kan het nog zus?!
... moet ik niet zo??!!'

Heel veel sterkte de komende dagen!

Je hebt gelijk dat ben ik echt aan het doen. Ik wil haar niet kwijt en maak mijn hoofd helemaal op hol met allerlei misschien stomme ideeën

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:54

Die paardenfondsen nemen een paard over als het voor de eigenaar niet meer voldoet ,die krijgt dan zijn geld, en het fonds kijkt vervolgens hoe zij nog het meeste aan het paard kunnen overhouden. Als het paard nog rad is kan het best zijn dat ze het proberen wat op te lappen en weer als rijpaard te verkopen want dat brengt meer op dan slacht. En dan kan het gebeuren dat de vorige eigenaar het dier later ergens bij een nieuwe eigenaar aantreft aan wie niets verteld was over de voorgeschiedenis van het paard. Ik stond vroeger op stal bij een bestuurslid\controleur van een onderling paardenfonds en zo hoorde ik heel wat verhalen. Mijn eigen paarden heb ik nooit verzekerd omdat ik zelf voor ze wil blijven zorgen ook als ze wat mankeren. Over de vraag van ts: vrijwel niemand zal een paard wat ZICHTBAAR ziek of kreupel is kopen tenzij hij het dier kent, er een emotionele band mee heeft en het wil "redden". Bijv. een vroegere bijrijder of zo.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:56

TS, ik zou gewoon je verlies nemen en haar inslapen. Dat is het beste voor het paard en voor jou. Jij kan er dan bijzijn als ze gaat en haar steunen tot de laatste seconde. Brengt voor haar ook meer rust.

Heel veel sterkte gewenst!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:59

appiesjappie schreef:
Hou op zeg.ik probeer van alles om mijn paar misschien op 1 of andere manier te redden. Het is de laatste paar maanden dat ze chagerijnig en nukkig is. Daarvoor was ze alleen continu aan de diaree. Terwijl ze nog vrolijk door de wei rende. Ze eet, drinkt, loopt ,rent, enzovoort. Ik heb veel contact met de dierenarts en hij ziet wat wel en niet meer kan. Hij houdt haar goed in de gaten en ik ook.

Maar even eerlijk.....voor wie wil je haar "redden" voor jezelf? Of voor je paard?

de laatste paar maanden is ze chagrijnig en nukkig. Een paard is dat niet zomaar... ze voelt zich waarschijnlijk niet fijn, waardoor ze zulk gedrag nu vertoont.

Misschien ben ik nu te hard, maar haar nu in leven houden, zonder dat je er medisch nog iets aan laat doen, is gewoon echt niet paardvriendelijk!

Ja, ze eet nog, drinkt nog enz.

Maar als ze altijd een vrolijk en gezellig paard is geweest en nu opeens een stuk chagerijn, dan geeft dat wel aan dat ze gewoon "op" is. Ze heeft pijn/ ongemak en daar moet jij als paardeneigenaar iets aan doen! Dus oftewel opladen en naar de kliniek, of de dierenarts laten komen en haar laten hemelen...

Hoe langer je wacht, hoe meer je gaat proberen te "redden" = hoe oncomfortabeler ze wordt.

Houden van is óók loslaten!