(Mijn vader zei dan iets van 'probeer niet harder te piekeren dan strikt noodzakelijk'.)
Ginam
Geplaatst: 02-11-22 19:27
Wat vervelend allemaal TS! Heel veel sterkte met je paardje!!
Misschien een positief verhaal. Vorig jaar heeft eind oktober mijn toen 4 maanden oude veulen precies dit verhaal gehad. Op dag 2 at ze niet meer en is (met moeder) naar kliniek gegaan. Daar zagen ze op echo ook veel vocht bij de dikke darm. Eiwit was ook iets verlaagd. Ze dachten ook aan een enteritis (infectie van de darm) door mogelijk een bacterie. Uiteindelijk is uit de kweken nooit duidelijk geworden welke bacterie het precies was.
Ze is toen met brede antibiotica behandeld en een soort probiotica pasta. Daarnaast kreeg ze koortsremming en maagbescherming. Mijn veulen is goed opgeknapt en mocht na een aantal dagen naar huis. Daar heb ik nog een week antibiotica moeten spuiten en ze is goed hersteld. Duim voor jou ook een positieve afloop!
Heel veel sterkte TS, ik wil je toch echt een hart onder de riem steken en duim met je mee.
Wat ik eerder schreef over ons merrie. Ook daar is nooit precies duidelijk geworden om welke bacterie het zou gaan. Deze is nooit uit de kweken gekomen maar ze bleven uitgaan van een salmonella, danwel clostridium infectie. Zag in mijn vorige bericht dat ik dit niet goed had gespecificeerd. Ik gooi het maar op nachtdiensten en half wakker .
Ons merrie heeft het met de inspanning van de kliniek (wolvega) gered. En elke dag was het spannend, en elke dag op het punt gestaan, kunnen we nog verder, moeten we nog verder. Maar na 2 weken zagen we het vuur weer in haar ogen komen, na alle middelen van plasma tot probiotica en sonderen en poeptransfusies. De nasleep heeft inderdaad ook lang geduurt. Ze heeft een aantal weken nadien nog prednison thuis moeten krijgen. Maar ze is sterker geworden en in het voorjaar bevallen van een sterk hengstveulen. Het was overigens rond de zelfde tijd als jou paard gebeurt. Ze stond in training voor een IBOP.
Heel veel sterkte TS. Ik duim voor je dat de antibiotica snel aanslaat en dat de behandeling in een stijgende lijn verder gaat. Fijn dat hij in ieder geval op de kliniek staat. Dan weet je dat hij 24/7 in de gaten gehouden wordt.
Maar de jaarling die daar pas ook is overleden, waar had die dan last van? Weet de kliniek daarvan? Dan zoeken ze misschien in een andere richting.
Daarop hebben ze sectie verricht en daar is niks uit gekomen, voor zover ik begrepen heb. Die had een darminfectie en sepsis, over de 40 graden koorts.
Lys_PPA
Geplaatst: 03-11-22 00:07
Sterkte!!
Ik ben drie weken geleden met mijn paardje bij n kliniek geweest ivm aanhoudende natte mest. Hij heeft zeer slechte darmflora oa door wormen en lawsonia toen we m als veulen kregen. Wederom bloed getest. Daar gaven ze aan dat laag eiwitgehalte ook kan duiden op soort van ziekte van crohn maar dan voor paarden (ik weet de naam niet meer). Maar goed, je staat bij de kliniek dus die zullen dit zelf wellicht ook meenemen in hun onderzoek. Nogmaals sterkte.
Ben net gebeld door de kliniek. Sepp doet het naar omstandigheden goed. Temperatuur is 38,4, zijn eetlust is goed maar mest is nog steeds dun. Hij hoefde nog geen infuus, maar ze houden hem in de gaten en geven hem alsnog een infuus mocht het nodig zijn. Ze was tevreden over zijn bloedwaarden en ook zijn slijmvliezen zien er beter uit dan gisteren.
Dat klinkt hoopvol, laat het herstel nu maar snel doorzetten. Ik duim mee.
Isabel
Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-22 19:56
We zijn net even langs geweest. Ik vond hem er niet slecht uitzien. Goed alert en reageerde op ons zoals hij normaal doet. Stond lekker te eten en te drinken. Is wel mager aan het worden, maar dat is ook niet gek. Ik heb het idee dat het vocht onder zijn buik ook wat minder begint te worden.