Paard futloos en sloom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiLoC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 09:08

kiki1976 schreef:
LiLoC schreef:
Vind ik ook haha. Ik weet alleen niet zo goed wat ik wél moet geven. Duidelijk is dat er een vitaminebrok en een eiwitbron moet zijn.
Ik heb geprobeerd de merriebrok af te bouwen (voordat ze sloom werd en weer begon met staken), maar dan is in no time gewoon de hele bovenlijn weg, ondanks zelfde trainingsschema. In mijn optiek dus omdat ze uit de rest niet genoeg eiwit haalt/haalde. Ik ‘durf’ die eiwitbron dus niet zo goed weg te halen.
Ieder merk heeft weer z’n eigen voedingsadvies, ik heb al zo veel gegoogled, maar ik kom er echt niet uit. Ik zie door de voedselbomen het bos niet meer, zeg maar :')

Ik herken wel wat je zegt. Mijn paard is nooit moeilijk geweest, maar reageert nu op hele kleine aanpassingen aan het zadel (heel duidelijk in wat ze níét prettig vindt). Dus misschien is dat het ook, moet ik gewoon terug naar de zadelmaker.

Misschien even terug naar de basis, goed hooi (even in de gaten houden dat het eiwit en energie gehalte niet laag zijn van je hooi) met een vitamine/mineralen brok.
Indien het hooi laag in eiwit zit dit extra aanvullen met bv luzerne.

Ik denk eigenlijk dat er 2 dingen naast elkaar lopen.
Zadel/staak problemen.
En wat medisch. Dit kan natuurlijk zijn van de flinke wormen besmetting naast verharing naar wintervacht. Beide vraagt best wel veel van je paardje.

We hebben inderdaad echt goede kwaliteit ruwvoer, komt allemaal van eigen land. Eiwit is inderdaad vrij laag. Ik kan nog wel eens opnieuw een ruwvoeranalyse laten doen, misschien is er iets veranderd...
Luzerne vind ik altijd zo'n ingewikkeld voer, ik lees daar ook van dat paarden er juist weer heel stom op reageren. Ik heb ook nog gedacht dat dat misschien de "boosdoener" kon zijn (maar daarvan krijgt ze maar 1-2 handjes bij het avondvoer zodat ze er wat langer over doet.

Misschien ben ik ook de ongeduldig en heeft dit 'gewoon' tijd nodig tot verharing er door is en de bloedworm helemaal weg...

LiLoC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 09:14

Sandrabokt schreef:
Het wisselend beeld, kwakkelen van kleine kwalen, arme bovenlijn, moeilijk en langzaam opbouwen van training zijn voor mij erg herkenbaar bij mijn fries! Veel dierenartsen gezien die in eerste instantie niets vonden dan wat hoge leverwaarde. Uiteindelijk ziekte van Lyme gevonden en behandeld met zware lange antibiotica. Fries knapte erg op, maar kwakkelen begon weer. Verschillende benen traag tot kreupel en dan twee dagen erna weer goed om een periode goed te blijven. Om gek van te worden. Na rust moeizaam opbouwen en bovenlijn heel moeizaam vol te houden van spiermassa.
Opnieuw Lyme geprikt, maar deze was niet actief. Je voelt dat je paard wat heeft maar WAT.
Via internet vond ik PSSM 2 en deze symptomen lijken ook op ziekte van Lyme. Begonnen met deel van dieet (eiwitten en vitamine E) en snel ging het wat beter. Vooral spieropbouw en bovenlijn. Test gedaan en uitkomst PSSM 2 versie K1.
Dieet verfijnt en ben mezelf ingaan lezen. Nederlandse Facebook groep heeft veel goede informatie staan in hun bestanden. Ook veel ervaringen en vragen van andere gelezen en helaas veel herkenning.
Daar ook andere Friese eigenaren ontmoet.
Mijn advies is ga daar eens lezen en kijk of het op jouw paard lijkt.
PSSM is erfelijk! Mag ik vragen wat de afstamming is van jouw fries?
Nog een tip. Merriebrok is niet goed voor een niet drachtig of zogend paard. Eiwitten helpen je paard geef je aan. Koop dan pure eiwitten ( van erwten (of bruine rijst als leverwaarde hoog zijn)) bij Bulk (via internet) en meng dat door je natte voer. Hierdoor kan je makkelijk wel in de eiwitbehoefte voorzien zonder veel zetmeel (en suiker) te voeren.
Succes in je zoektocht!

Ik had je een PB gedaan met de afstamming :) Jij gaf aan dat in haar lijn lijkt geen PSSM 2, K1 erfelijk lijkt voor te komen, gelukkig. De interniste van de kliniek dacht ook niet aan PSSM. Maar toch goed om in het achterhoofd te houden.
Ik neem een tekenziekte zeker mee in een volgend gesprek met de dierenarts!
Ik ga me ook nog eens verdiepen in een andere manier om eiwitten te voeren! Vind het vooral zo lastig waar je begint. Of ik eerst voer ga aanpassen of eerst opnieuw met de dierenarts overleggen over evt. tekenziekte, leverbot, bloedworm migratie, maagzweren e.d.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:43

LiLoC schreef:
[

We hebben inderdaad echt goede kwaliteit ruwvoer, komt allemaal van eigen land. Eiwit is inderdaad vrij laag. Ik kan nog wel eens opnieuw een ruwvoeranalyse laten doen, misschien is er iets veranderd...
Luzerne vind ik altijd zo'n ingewikkeld voer, ik lees daar ook van dat paarden er juist weer heel stom op reageren. Ik heb ook nog gedacht dat dat misschien de "boosdoener" kon zijn (maar daarvan krijgt ze maar 1-2 handjes bij het avondvoer zodat ze er wat langer over doet.

Misschien ben ik ook de ongeduldig en heeft dit 'gewoon' tijd nodig tot verharing er door is en de bloedworm helemaal weg...

Er zijn idd paarden die het minder goed doen op luzerne.
Maar om het eiwit te kort aanvullen doen 1-2 handjes niet echt veel.
Maar gelukkig zijn er nog voldoende andere producten op de markt om eiwit aan te vullen. Misschien die eens proberen.

Celebi

Re: Paard futloos en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:08

Ik sluit me aan bij het doen van een ruwvoeronderzoek. Als er minder in zit dan je nu verwacht is daar bijna niet tegenop te voeren met brokken. Zeker als de hoeveelheid energie laag is, dan staan daar soms kilo's brok tegenover om dat op de vangen. Ik vind 300g muesli en 300g podo lac (zoals je aangeeft zonder arbeid) overigens niet als heel veel voer klinken voor een paard, dus als er tekorten in het ruwvoer zouden zitten zouden die best eens als sloom gedrag naar buiten kunnen komen.

Ik hoop dat je snel een oorzaak en oplossing kunt vinden!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:09

Ik zag de inspanningstest al langs komen. Die kan ik ook nog aanraden. Of zelf even een hartslagmeter lenen en kijken wat er gebeurd.

Moxiesport begeleid toppaarden op dat gebied, maar denkt ook mee in de breedtesport ( en veel interessante informatie te vinden )

LiLoC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 15:21

kiki1976 schreef:
LiLoC schreef:
[

Er zijn idd paarden die het minder goed doen op luzerne.
Maar om het eiwit te kort aanvullen doen 1-2 handjes niet echt veel.
Maar gelukkig zijn er nog voldoende andere producten op de markt om eiwit aan te vullen. Misschien die eens proberen.

Ik voer nu nog maar 1-2 handjes omdat ik het eiwit al aanvul d.m.v. merriebrok en 18+ muesli geef, ik snap dat 1-2 handjes voor het aanvullen van eiwit geen zoden aan de dijk zet :D

LiLoC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 15:22

Celebi schreef:
Ik sluit me aan bij het doen van een ruwvoeronderzoek. Als er minder in zit dan je nu verwacht is daar bijna niet tegenop te voeren met brokken. Zeker als de hoeveelheid energie laag is, dan staan daar soms kilo's brok tegenover om dat op de vangen. Ik vind 300g muesli en 300g podo lac (zoals je aangeeft zonder arbeid) overigens niet als heel veel voer klinken voor een paard, dus als er tekorten in het ruwvoer zouden zitten zouden die best eens als sloom gedrag naar buiten kunnen komen.

Ik hoop dat je snel een oorzaak en oplossing kunt vinden!

Ja dat hoop ik ook! Bedankt voor het meedenken!

LiLoC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 15:22

Eleeke schreef:
Ik zag de inspanningstest al langs komen. Die kan ik ook nog aanraden. Of zelf even een hartslagmeter lenen en kijken wat er gebeurd.

Moxiesport begeleid toppaarden op dat gebied, maar denkt ook mee in de breedtesport ( en veel interessante informatie te vinden )

Ik ga het opzoeken!

LiLoC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 09:19

Hmm, gisteren liep ze ineens als een trein. Voorwaarts, oortjes naar voren, geen stakingen... Heb in weken niet zo fijn gereden.
Dit maakt het dan nog even wat ingewikkelder. Zit ik toch op de goede weg? Toch verder geen onderliggende problemen behalve wormbesmetting?
Begin ik nu iets te merken van de ontworming?
Ik heb ook de borst geschoren, kan ze de warmte beter kwijt? Ze was nog steeds wel doorweekt na de rit, maar niet zo buiten adem als de afgelopen tijd.
Of begint ze nu pas de energie uit het voer te halen?

Ik heb in ieder geval een "APK-set" bij Worm&Co besteld, daarmee test je op rode bloedworm, spoelworm, lintworm, aarsmade, veulenworm, longworm, leverbot... Moet haar toch binnenkort opnieuw laten controleren of de Pramox z'n werk heeft gedaan bij de bloedworm, dan gelijk ook even de hele rits aan parasieten nalopen.
Ik ga me verdiepen in alternatieven als eiwitsupplement. Ik las bijvoorbeeld Pavo Protein Plus. Vind het vooral heel duur :o Maar goed, als ik paard er heel mee houd... Maar hier in het topic lees ik ook andere alternatieven waar ik me nog in moet verdiepen.

Ik ga maar weer eens even aankijken hoe lang het goed blijft gaan. Als we weer een dip krijgen, ga ik met de dierenarts om tafel en alle verdere opties aandragen uit dit topic!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:39

Hopen dat het zo blijft! Qua eiwit supplementen heb ik de musclebuild van Pavo geprobeerd, maar dat is toch in verhouding weinig eiwit en vrij duur en nu staat mijn paard op de sojaschroot. Lijkt op zich wel wat te doen voor zijn spieren.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:16

Qua eiwit zou ik je echt aanraden rijsteiwit of erwteneiwit te bestellen bij bijv. Bulk.
Een poeder zonder smaak, stuk voordeliger dan alle paardenvoeders waar veel minder eiwit inzit en je kan naar eigen inzicht meer of minder geven zonder dat je iets anders over- of onderdoseerd.

Heel fijn dat het gister zo goed ging! Ze kunnen echt beroerd zijn van bloedworm, en icm een warme vacht wat je nu deels hebt geschoren zou zomaar kunnen dat je een doorbraak in je probleem hebt.
Ik vermoed dat het een combi van verschillende dingen is, maar als het nu goed gaat, zeker niet gaan veranderen.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:40

Ook ik loop tegen een futloos en moe paard aan, die aan het herstellen is van een (flinke) peesblessure. Ik vind dat wat je beschrijft heel herkenbaar. Wij zijn nu aan het opbouwen met draven, maar door zijn gebrek aan energie blijven we zo hangen op een stukje van 10 minuten buiten wandelen inclusief 2 stukjes draf, al een maand lang. Vaak zie je dat het hem moeite kost om zijn ene been voor het andere te zetten. Ook hier sterk vermagerd. In het voorjaar heeft hij een licht verhoogde aantal bloedwormen in zijn mest gehad en is hiervoor uit voorzorg ontwormd omdat er een paard op stal stond met een hevige besmetting. Ik lees met je mee en mocht ik iets vinden dan laat ik het weten, wie weet helpt het jou ook verder.

LiLoC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 21:56

Dank voor de tips w.b.t. eiwit-suppletie!

LiLoC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 22:00

wiifke schreef:
Ook ik loop tegen een futloos en moe paard aan, die aan het herstellen is van een (flinke) peesblessure. Ik vind dat wat je beschrijft heel herkenbaar. Wij zijn nu aan het opbouwen met draven, maar door zijn gebrek aan energie blijven we zo hangen op een stukje van 10 minuten buiten wandelen inclusief 2 stukjes draf, al een maand lang. Vaak zie je dat het hem moeite kost om zijn ene been voor het andere te zetten. Ook hier sterk vermagerd. In het voorjaar heeft hij een licht verhoogde aantal bloedwormen in zijn mest gehad en is hiervoor uit voorzorg ontwormd omdat er een paard op stal stond met een hevige besmetting. Ik lees met je mee en mocht ik iets vinden dan laat ik het weten, wie weet helpt het jou ook verder.

Lastig is het hè... Ik hoop dat het hier de bloedworm is/was.
Vanavond begon ze heel traag, maar uiteindelijk fijn gereden en begon ze ook echt voorwaarts te denken. Ik heb nog geen "flitsende" reactie op m'n been, maar dat heeft wellicht ook weer tijd nodig (sterker worden).

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:52

Moderatoropmerking:
Dit account is aangemaakt door een inmiddels geblokkeerd account. Vandaar dat ik dit topic sluit.