kiki1976 schreef:LiLoC schreef:Vind ik ook haha. Ik weet alleen niet zo goed wat ik wél moet geven. Duidelijk is dat er een vitaminebrok en een eiwitbron moet zijn.
Ik heb geprobeerd de merriebrok af te bouwen (voordat ze sloom werd en weer begon met staken), maar dan is in no time gewoon de hele bovenlijn weg, ondanks zelfde trainingsschema. In mijn optiek dus omdat ze uit de rest niet genoeg eiwit haalt/haalde. Ik ‘durf’ die eiwitbron dus niet zo goed weg te halen.
Ieder merk heeft weer z’n eigen voedingsadvies, ik heb al zo veel gegoogled, maar ik kom er echt niet uit. Ik zie door de voedselbomen het bos niet meer, zeg maar![]()
Ik herken wel wat je zegt. Mijn paard is nooit moeilijk geweest, maar reageert nu op hele kleine aanpassingen aan het zadel (heel duidelijk in wat ze níét prettig vindt). Dus misschien is dat het ook, moet ik gewoon terug naar de zadelmaker.
Misschien even terug naar de basis, goed hooi (even in de gaten houden dat het eiwit en energie gehalte niet laag zijn van je hooi) met een vitamine/mineralen brok.
Indien het hooi laag in eiwit zit dit extra aanvullen met bv luzerne.
Ik denk eigenlijk dat er 2 dingen naast elkaar lopen.
Zadel/staak problemen.
En wat medisch. Dit kan natuurlijk zijn van de flinke wormen besmetting naast verharing naar wintervacht. Beide vraagt best wel veel van je paardje.
We hebben inderdaad echt goede kwaliteit ruwvoer, komt allemaal van eigen land. Eiwit is inderdaad vrij laag. Ik kan nog wel eens opnieuw een ruwvoeranalyse laten doen, misschien is er iets veranderd...
Luzerne vind ik altijd zo'n ingewikkeld voer, ik lees daar ook van dat paarden er juist weer heel stom op reageren. Ik heb ook nog gedacht dat dat misschien de "boosdoener" kon zijn (maar daarvan krijgt ze maar 1-2 handjes bij het avondvoer zodat ze er wat langer over doet.
Misschien ben ik ook de ongeduldig en heeft dit 'gewoon' tijd nodig tot verharing er door is en de bloedworm helemaal weg...