Ezeltje met koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Re: Ezeltje met koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:18

Hoe gaat het met Basilientje ?
Hopelijk een positieve evolutie ?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 20:28

Vanmorgen hebben ze opnieuw gepuncteerd, weer succesvol: heel veel gas aan de ene kant weg, ietsje minder aan de andere kant.
Anderzijds nog steeds geen doorbraak in de zin van mest.

Vanavond ben ik even gaan kijken, maar de DA was er nog niet. Mocht gewoon doorlopen. Hij was weer een beetje minder enthousiast, maar dat kan ook een momentopname zijn.

Er is vanmorgen ook bloed afgenomen, we verwachten de resultaten vanavond nog of morgenvroeg.

Afbeelding

Afbeelding

Fideel wilt ook aandacht ;-)
Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:33

Heel veel sterkte. Mijn gevoel zegt dat je heel veel met hem moet lopen. Heb zelf eenmaal een darmafsluiting gehad, je hebt geen idee hoe ontzettend pijnlijk dat is. Bij mij is het uiteindelijk na vele uren opgelost doordat ik aan paarden met koliek dacht en liep en liep en draaide en draaide. Ik weet nog altijd hoe heerlijk het voelde toen de pijn afnam...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:45

Doordat de druk er wat af is door die punctie zal hij zich hopelijk al wel (even) wat beter voelen.
Hopelijk komt er snel mest!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:46

Hopelijk komt er snel wat mest, dat zou al een opluchting zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 20:50

Lopen wordt er gedaan voor zo ver ze kunnen. Ze halen hen verschillende keren per dag van stal. Maar er zitten wel praktische beperkingen op, dat wel.

De eerste dagen heb ik uren en uren geprobeerd om te stappen met hem, maar hij ging volledig in de weerstand. Nu gaat dat veel beter.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 24-10-22 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:50

Vind het heel fijn en goed dat je steeds naar ze toe gaat. Ik ga ook altijd op 'ziekenbezoek' bij mijn dieren als ze bij de DA zijn; heb het idee dat dat echt helpt.

Sterkte!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 20:52

Goh ja, ik vind dat wel normaal. Zou het niet over m'n hart krijgen om niet te gaan. Je ziet hem ook meteen opkijken als we er zijn.
Ze voelen dat toch wel, denk ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 21:00

Ik hoop dat hij snel gaat mesten en weer opknapt

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 21:59

Wetenschappelijk gezien is er niet zo veel bewijs voor dat lopen helpt, in elk geval niet meer dan 10 minuten stappen per uur ofzo.

Daarnaast, als je je zelf ellendig voelt, heb je ook weinig zin aan kilometers wandelen :(:)

Ik hoop dat het snel beter gaat!
Wat een spannende situatie zo zeg.
Hoe voel je je er zelf bij?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:25

gerlindie schreef:
Wetenschappelijk gezien is er niet zo veel bewijs voor dat lopen helpt, in elk geval niet meer dan 10 minuten stappen per uur ofzo.

Daarnaast, als je je zelf ellendig voelt, heb je ook weinig zin aan kilometers wandelen :(:)

Ik hoop dat het snel beter gaat!
Wat een spannende situatie zo zeg.
Hoe voel je je er zelf bij?

DA Iris van Guijk geeft idd ook aan dat lopen weinig toevoegt.

Wat een verhaal TS. Wat een hart heb jij voor je lieve dieren. Hopelijk gauw beterschap!
Sterkte!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:30

Klopt je kan bij koliek beter ieder uur 10 minuten stappen dan constant achter elkaar. Ze putten er enkel van uit en de energie hebben ze zo hard nodig.
Gaven ze hier vanuit de kliniek ook als advies.

Toen mijn paardje met koliek stond (verstopping) en de paraffine in eerste instantie niets leek te doen hadden ze het over opnemen in de kliniek en haar meer te gaan spoelen. Zit was dacht ik een soort zoutoplossing. Dit deden ze enkel op de kliniek omdat ze dan ook aan het infuus met vocht moest (extra kans op uitdroging door het zout). Iets in die trant.
Gelukkig hoefde het toch niet, want uiteindelijk kwam er wat mest. Wij zeiden al, hoe blij kan je zijn met poep.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:35

Wel apart dat er gas blijft komen bij zo weinig eten.

Zou toch verwachten dat dat opgelost zou moeten zijn?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 23:15

Goh, hoe ik me erbij voel?

Hij is heel sterk en ik wil hem nu niet ineens opgeven. Ik wil hem ook niet langer laten lijden dan nodig, maar ik heb het gevoel dat als dat bloed nu beter is, er nog hoop is. Ik ken hem door en door, hij is een ezeltje dat heel snel zijn onvrede met iets toont door een soort van triest gedrag, echt ezelen. Dus ik probeer daar een beetje door te kijken...

Ik kan me een leven zonder niet meer goed voorstellen of herinneren, maar toch heb ik altijd geweten dat het moment ooit zou komen. Je verwacht het, maar toch ook niet. Vind het moeilijk om uit te leggen. Alleszins hou ik me heel sterk, maar als het nu toch negatief uitpakt, ga je me bijeen kunnen rapen, denk ik. En dan beginnen pas de zorgen om Fideel. Hoe hij gaat treuren, hoe dat op te lossen...

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 07:59

Ik snap je hoor!

Je zweeft eigenlijk tussen leven en dood in.
Nu doet hij het nog, is er nog hoop, maar tegelijkertijd weet je dat het een ernstige situatie is.
Zit je in een soort overlevingsstand?
Er eerst voor hem zijn en dan de rest?

Dat is hartstikke logisch hoor!
Dikke knuffel :(:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:44

Kan het geen zand zijn wat de boel tegenhoudt?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:00

Tieneke schreef:
Goh, hoe ik me erbij voel?

Hij is heel sterk en ik wil hem nu niet ineens opgeven. Ik wil hem ook niet langer laten lijden dan nodig, maar ik heb het gevoel dat als dat bloed nu beter is, er nog hoop is. Ik ken hem door en door, hij is een ezeltje dat heel snel zijn onvrede met iets toont door een soort van triest gedrag, echt ezelen. Dus ik probeer daar een beetje door te kijken...

Ik kan me een leven zonder niet meer goed voorstellen of herinneren, maar toch heb ik altijd geweten dat het moment ooit zou komen. Je verwacht het, maar toch ook niet. Vind het moeilijk om uit te leggen. Alleszins hou ik me heel sterk, maar als het nu toch negatief uitpakt, ga je me bijeen kunnen rapen, denk ik. En dan beginnen pas de zorgen om Fideel. Hoe hij gaat treuren, hoe dat op te lossen...

:knuffel: Ik hoop nog steeds op mest en beterschap. En anders weet je dat je alles voor hem hebt gedaan. Dan heeft hij een heerlijk ezel-leven bij je gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:02

Dat hij nu al een poos niet gemest heeft is wel zorgelijk, het moet toch ergens heen. Een echo maken is geen optie ?

KB12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:43

Is het geen optie om hem naar een 'echte' kliniek te brengen. Soms is het fijn als er meerdere ogen naar kunnen kijken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 11:50

Echo is al enkele keren geprobeerd, maar geraakt er op de meeste plaatsen niet goed door. Het zit waarschijnlijk dieper en niet genoeg aan de oppervlakte.

Zand zou er met intussen drie of vier sonderingen toch uit moeten komen, denk ik.

Net alleszins bericht dat zijn bloed niet verbeterd is :(

DA gaat me straks bellen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:08

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:09

Komt de parafine/sondering er wel uit?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 12:15

Nee, de paraffine komt er niet uit, er komt helemaal niets uit, morgen zijn we een week verder. Er is gerommel in de buik, heel veel gerommel, maar de verstopping blijft zitten...

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:16

Ik zou inmiddels wel overwegen om naar een kliniek te gaan, dan weet je waarschijnlijk een stuk sneller waar jullie aan toe zijn. Zand komt er inderdaad niet altijd zo uit.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:19

Och jeetje toch, ik lees dit topic nu pas.

Wat een ellende voor jou en voor je lieve patientje.
Ik hoop zo dat hij het gaat redden....... ik duim mee. Fingers crossed :knuffel: