Plotselinge dood Comtois ruin van 12 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Plotselinge dood Comtois ruin van 12 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:57

Voor wat betreft die doodsstrijd: ook dat heb ik eens meegemaakt (bijna vijftig jaar paarden, dan maak je veel mee) Dat is inderdaad niet om aan te zien. Maar de dierenarts zei toen wel dat het dier dan al zo ver heen is, dat het het zelf niet echt meekrijgt. Verlaagd bewustzijnsniveau. Misschien een schrale troost.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:16

Ik heb het je al gezegd, enorm veel hugs en sterkte, dit is zo f*cking akelig.

Een vreemde vraag, maar weet je zeker dat hij de leeftijd had die de verkoper zei dat hij had?

Ik had je andere topic gelezen, maar nu pas bij dit medische topic gaat me een lampje branden. Mijn Thor (soort comtois kruising) was richting 30. Kon op een ochtend niet meer opstaan. Zijn achterbenen hadden het begeven. Dierenarts geweest, heeft wat ingespoten, hielp niet. Hij heeft enorm gevochten om weer te kunnen gaan staan. We hebben hem opgetakeld, maar zijn achterbenen hielden hem niet. In de middag ging het zo slecht d.a. weer gebeld en Thor is toen geëuthanaseerd, maar er was eigenlijk al niets meer voor nodig. De d.a. zei dat het een inwendige heftige bloeding moet zijn geweest. Dat het bij oudere paarden vaker voorkomt dat hun aderen gewoon op zijn, de wanden van de aderen hun elasticiteit verliezen en barsten. Omdat de leeftijden van paarden steeds ouder worden. En dat het lichaam als het bloed verliest, de achterhand in de steek laat om de vitale organen te blijven voeden. Thors longen liepen vol met bloed en als hij niet zou zijn ingeslapen zou hij gestikt zijn geweest in zijn eigen bloed. Toen hij opgehaald werd liep er zwart bloed uit zijn mond en neus. Dat bevestigde dat wel.

Dit zou ook bij Beer geweest kunnen zijn. Mogelijk is er bij hem ook een (long)ader gesprongen.

Bij mijn weten worden comtois (ik heb er eentje) gewoon net zo oud als andere paarden met goede zorg. Ik hoop het want ik wil mijn paard nog niet kwijt. Ze is al 18.

Ik hoop voor je dat je closure kan vinden. Ik ben het met je eens, het is belangrijk te weten wat er gebeurd is. Ik heb het je gepb't ook ik heb 1,5 jaar lang me afgevraagd waaraan een ander paardje van mij is overleden. Had ik niet dit, had ik niet dat. En toen ik via bokt een suggestie kreeg wat het geweest zou kunnen zijn, was dat het idd en vielen alle kwartjes op zijn plek. Het 'had ik maar' is er nog steeds, maar het wordt minder. Sterkte.

Mariska_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:19

Wat verschrikkelijk om dit mee te maken en dan vooral 2 maatjes zo vlak ol elkaar verliezen...

Zelf hebben wij met onze hond gehad dat hij tijdens het lopen dood langs de weg neerviel. Mijn moeder gooide de bal, hij draait zich om en op het moment dat hij wil afzetten valt hij dood neer. De dag erna dat we hem gingen begraven zagen we dat er bloed uit zijn bek liep waardoor we er eigenlijk zeker van waren dat hij een gescheurde aorta had.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:33

Allereerst, heel veel sterkte, wat afschuwelijk.

Ik heb mijn droompaard op vergelijkbare manier verloren. Door een ongeluk en verschillende mislukte operaties kon ik niet alleen niet meer rijden, maar ook niet meer lopen en met paarden aan huis was de zorg problematisch. Heb paard en pony in bruikleen gegeven. Dat ging 2 jaar goed en het derde jaar ontstonden er problemen. Mijn paarden stonden 1,5 uur van mij af, en ik wilde de bruiklener niet overlopen, kwam er 3-4 keer per jaar.

Plotseling kreeg ik via Facebook te horen dat mijn paard dood was. Hij was pas 15 en altijd gezond en vrolijk geweest. Pony bleek zwaar hoefbevangen en ziek, en was niet (zoals volgens contract) bij mijn paard gebleven. Zij is uiteindelijk door inspanningen van anderen bij ons teruggekomen.

Achteraf hoorde ik dat mijn paard al een tijd absoluut niet zo vrolijk was zoals ik hem kende (altijd vrolijk, altijd nieuwsgierig) en vaak met zijn achterste naar de staldeur gekeerd stond.

Hij was kennelijk in de stal 's avonds dood neergevallen. Er was niemand bij en ik moet maar geloven wat mij is verteld. Later wel gehoord dat een paard met een hartkwaal soms minder vrolijk is, en aansingelen vervelend vindt. Ik heb geen idee of dat aan de orde was, want de bruikleenster heeft echt alles aan elkaar gelogen en iedereen bedonderd en stallingen/verzekeringen financieel benadeeld.

IK heb helaas geen idee of een dierenarts iets had kunnen doen, maar vertel je dit voor wat het waard is. Een paard kan zomaar een hartaanval krijgen.

Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:33

Wat verdrietig Y;( , heel veel sterkte!

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:27

Afschuwelijk, heel veel sterkte Y;(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:37

Wat verdrietig. Van de week nog naar je mooie foto's gekeken. Zo'n mooi dier.
Ik ben mijn paard ook op zo'n rot manier in heel korte tijd verloren, maar die had wil lichte koliek symptomen gehad vooraf. Ineens werd dat heel heftig, nadat de dierenarts was geweest. Hij stierf voordat de dierenarts voor de tweede keer naar stal had kunnen komen. De darm zou gescheurd zijn.

Heel veel sterkte.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:40

Het kan zijn dat er ventipulmin gespoten is. Dat veroorzaakt tachycardie (sneller kloppen van het hart). Bij hartafwijkingen of bij extreme tachycardie kan dat lijden tot een hartstilstand.

Maar het moge duidelijk zijn dat hier sowieso iets gespeeld heeft en dat dit waarschijnlijk niet te voorkomen was. Het kan van alles zijn, zoals de bloedingen die genoemd zijn. Dan had hij bleke slijmvliezen moeten hebben.

Heel veel sterkte met dit verlies.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:50

Wat onwijs verdrietig... Heel veel sterkte met dit verlies Y;(

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:38

Heel erg verdrietig, sterkte!

Voor mij klinken de symptomen ook als hartfalen.

Hier ruim een jaar geleden mijn droompaard verloren, 3 maanden drachtig en 14 jaar oud. Waarschijnlijk aan een aneurysma. Ze stonden die dag op stal omdat er gehooid werd, tot 16u zijn er mensen rond stal geweest en is er niets bijzonders gezien of gehoord. Met voeren begin middag was het gewoon een blij paard. Om 23u kwam mijn moeder thuis en liep ze naar stal om een avondrondje te doen, ze vond mijn paard dood en al koud.

Ik was thuis (een half uur verderop) net even de honden uitlaten zonder telefoon, toen ik terugkwam had ik 24 gemiste oproepen van mama. Om 23.25. mijn eerste gedachte was 'papa of Indy' en ik durfde niet terug te bellen. Toch gedaan en ik heb mijn moeders stem nog nooit zo klein gehoord.

Mijn voeder voelde zich zo schuldig, dat ze niet eerder thuis was geweest, dat de paarden die dag niet buiten stonden, en wat als..?

Indy lag dwars in haar stal, je zag net iets sporen van stuiptrekkingen in het stro en een paar krassen op de wand. Ze had een heel klein schrammetje op haar neus, waarmee ze tegen de wand lag.

Ze is door de brandweer uit haar stal gehaald en deze mannen waren ook heel duidelijk: ze heeft niet gevochten, is echt naar de grond gegaan en weg geweest.

Het heeft even geduurd voordat ik mijn moeder het schuldgevoel uit haar hoofd had gepraat. Hier had niets wat aan veranderd en niemand wat aan kunnen doen. Aan de ene kant is dat een schrale troost, aan de andere kant ontzettend machteloos. 'Hadden we maar voor haar kunnen vechten, was er maar iemand geweest om de schuld te geven, dan was er iets te verwerken geweest'.

Neem je tijd om dit te verwerken, en weet dat je alles wat je voelt mag voelen. Je paard op zo'n manier verliezen is niet te bevatten em verschrikkelijk.

Afbeelding

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 14:00

Nogmaals dank voor al jullie reacties.
Ik merk dat het lezen ervan me echt wel "rust" brengt..
Zo ben ik bv heel dankbaar dat het niet gebeurt is tijdens het rijden of op een buitenrit oid.

Ik ben me er steeds meer van bewust dat ik hier inderdaad niets meer of extra aan/tegen had kunnen doen.
Maar t gemis wordt niet minder.. Wat een naar gevoel. Maar dat moet slijten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:29

Eef, ik lees je onderschrift en denk: voor jou gaat na de Maan en de Grote Beer, ooit de Zon schijnen. Ik hoop dat er een nieuw paard op je weg komt, dat jouw Zon in je leven gaat mogen zijn.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:11

:knuffel:

Wat vreselijk dat je je paard al zo snel hebt moeten verliezen, en zo plots. Dikke knuffel.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:02

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 18:14

Jeetje wat zuur :(

Wie had dat gedacht... jullie knappe lieve beer... zo jong op zo een bizarre manier te verliezen :(

Heel veel sterkte